Gå til innhold

Babyer som er ca 4 mnd nå i februar?


Leelo

Anbefalte innlegg

ååå.. disse nettene henger ikke på greip lenger. Da hun var mindre visste jeg sånn ca. hvor mange ganger hun våknet (aldri mer enn to), og når hun våknet for mat. I natt ammet jeg 3 ganger før 01.30, men så sov hun til 06.00 igjen... og da ville hun opp. Ikke vil hun ligge ved siden av meg lenger heller. Prøver å putte puppen i munnen for å få en time til på øyet, men nytter ikke. Hun ligger bare der og babler for seg selv.

 

I går kveld var jeg på styke i sal. Det mest effektive 45min man kan tenke seg. Men i dag klarer jeg ikke å gå, deilig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja ja... jeg fikk no hvertfall to netter med litt søvn.

De to siste nettene har han våknet OFTE igjen... i dag startet dagen kl 0530, etter at han sovnet 1930, våknet 1945, sovnet 2030, våkent 0130..... så nå er jeg TRøTT....

 

Begynte med litt grøt i går, og da droppet vi flasken med grøtpulver, men tror vi skal gi han det i tillegg jeg.... Nå trenger jeg søvn, men heldigivis drar vi på ferie på lørdag og da kan mannen ta han litt om natten...

Er det forresten flere enn meg som har problemer med at mannen deres ikke våkner av at ungen våkner?

Min mann kan sove og snorke over at prinsen griner og skriker i sengen... det er sykt irriterende, for jeg våkner jo av hvert minste pip... Spesielt når vi er enige om at han skal ta han, også sover han godt gjennom alt, så jeg våkner og må dulte borti far for å få han til å ta ungen.....

 

Ja, tror nybakte mammaer sover lettere og våkner lett når man hører barnet. Jeg kan sove gjennom annet bråk, men våkner med en gang småen sutrer.. Mens samboeren snorker videre! Prøvde noen netter i desperasjon å sove med ørepropper etter å ha avtalt at pappaen skulle gi en flaske med mm og stelle småen på natten, men hvem var det som våknet likevel og lå våken helt til pappaen kom å la seg igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tur med sportsvogn i går, stor stas! Vogna er god å ligge i når jeg legger ryggen helt ned, så småen sov og hvilte en del også, men helt supert at han kunne sitte opp og følge med av og til, spesielt på kafè :-) Han satt og gynget frem og tilbake og kikket rundt seg og smilte til alt og alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første natt i seng! Har brukt bagen til vogna fram til nå.. Flytta en etasje ned, guttungen skal få eget rom der etter hvert, så vi pussa opp soverommet vårt først. Kjøpte inn seng og fikk den opp, og etter hvert også madrass. Slik ble det ny seng i dag!

 

Rimelig spent på hvordan det der skulle gå, alene hjemme i kveld og alt.. Men det gikk så fiiint! :D Hurra!

Han kunne sikkert sovna kvart over sju, var helt rød rundt øya og alt da jeg amma han. Gikk på badet, skifta og ordna, ga grøt (er oppe i to spiseskjeer pulver nå, alt gikk rett ned) og litt mer amming... og så i seng. SPENT! Babycallen på.

 

Han prata litt, og sutra litt, og jeg gikk ned og stappa smokk en tur, og siden har jeg ikke hørt noe til han!

 

Tok rådene herfra om å "sette fast dyna" og bygge opp under skinnfellen hans. Tror han koser seg! :) Håper han sover LENGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

 

Her hos oss har det vært noen litt slitsomme dager og som vi ventet så kom første tannen frem i dag. Lillegutt har vært frustrert og lei seg, siklet masse. Håper nå på litt "pause" før neste tann.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OOoh takar lillegutt. Tenner er noe gru når dt gjelder disse småtassene. Gruer mg litt til den tid kommer. Litt mye sikling her også, men ingenting enda. Er egentlig litt glad for det. Hu har hatt nok med forkjølelse som ikke vil gå over. Ble vaksinert idag også, så hun har vært grinete og vil bare kose seg på fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen rutiner på dagsovingen til deres skjønne små? Vi prøver å ha alle duppene i vogna nå, og dropper den duppen hun har en times tid etter vi står opp. Da går det gjerne 2-3 timer før første dupp, og da slår hun ofte til med 1-3 timer (30min tidligere). Prøver også å time siste dupp slik at hun ikke sover lenger enn16.00-16.30. Da blir legging for kvelden ganske enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite rutiner å spore her ennå, men ser en tendens til at tre timer våken er mer enn nok. Sover tre dupper (mye dette eller??) på dagtid, men så begynner dagen hans når pappan står opp halv sju. Da er halv ti sove-tid igjen. Godt å få litt rolig tid på formiddagen. Er vel denne duppen jeg bør kutte når den tid kommer.

 

Sovner som regel før åtte på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt vanskelig å ha faste sovetider på dagtid, vi sitter jo ikke hjemme hele dagene, så det kommer an på om vi kjører bil (da sover han stort sett), er rundt på butikker eller hva vi gjør. men det blir 2-3 dupper i løpet av dagen, stort sett mellom kl 10 og kl 16. Stor lykke siste to dagene, har lagt han kl 19, og han har sovet til kl 8 med bare ett måltid i løpet av natten! (+opp og gi smokken et par ganger da) :-). Har ikke begynt med grøt, bare litt smaksporsjoner med grønsak -/fruktmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her også er det ingen faste tider på dagsoving, men vanligvis er hun trøtt 1-2 timer etter hun står opp. Og så har hun som regel to lurer etter det, litt avhengig av hva vi gjør.

Har hatt mange ustabile netter og mye amming hele døgnet, så nå har jegbegynt med litt grøt. Om kvelden ammer jeg leeeenge, hvis ikke jeg gjør det våkner hun så mange ganger. I går satt jeg 2 timer i sofaen og ammet, men da sov hun fra 22-05:50 uten mat:)) Men merker godt at denne mnd har vært full av ustabile dager med mating og sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter. Har vært uten data en stund. Orker ikke skrive fra telefon ;)

 

Ingen tenner på gang her enda, selv om det virker som hun klør som besatt i munnen av og til. Tygger som en gal på tommel, smokk og det som er tilgjengelig.

 

Rutiner på dagsoving har vi vel sånn noenlunde, ser det litt ann når vi står opp hvor mange lurer hun har i løpet av en dag. Men ligger på 2-3. Første etter ca 2-3 timer. Siste ikke senere enn 16.30. Legger henne til ca 19.00. Fremdeles våkner hun ca 2,5 time etter grøtmåltidet for mat og videre hver 3-4 time om natten. (Unnak av inatt, da sov hun fra 22.30-03.30. Og videre fra 04.00-08-00) Var veldig sen i seng da vi var sent hjemme fra babysvømming, og snuppa ble helt forvirret av dette. Merker nå hvor viktig det er med rutiner på kvelden. Og hvor vanskelig hun blir når vi ikke er hjemme til "riktig" tid.

 

Flere med babyer som er vanskelig å legge når dere ikke er hjemme? Er jeg på kafe eller besøk så er hun ett mareritt å legge ift her hjemme. Blir så lett overtrøtt av alle inntrykkene i tillegg. Får håper det blir bedre med alderen ;)

 

Hvordan går det i syden Ozbaby? (Var det ikke dere som skulle til Kypros?) Gikk flyturen greit? Tar imot alt av tips, vi drar om litt over 3 uker til Tenerife :D Reisefeber allerede!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter. Har vært uten data en stund. Orker ikke skrive fra telefon ;)

 

Ingen tenner på gang her enda, selv om det virker som hun klør som besatt i munnen av og til. Tygger som en gal på tommel, smokk og det som er tilgjengelig.

 

Rutiner på dagsoving har vi vel sånn noenlunde, ser det litt ann når vi står opp hvor mange lurer hun har i løpet av en dag. Men ligger på 2-3. Første etter ca 2-3 timer. Siste ikke senere enn 16.30. Legger henne til ca 19.00. Fremdeles våkner hun ca 2,5 time etter grøtmåltidet for mat og videre hver 3-4 time om natten. (Unnak av inatt, da sov hun fra 22.30-03.30. Og videre fra 04.00-08-00) Var veldig sen i seng da vi var sent hjemme fra babysvømming, og snuppa ble helt forvirret av dette. Merker nå hvor viktig det er med rutiner på kvelden. Og hvor vanskelig hun blir når vi ikke er hjemme til "riktig" tid.

 

Flere med babyer som er vanskelig å legge når dere ikke er hjemme? Er jeg på kafe eller besøk så er hun ett mareritt å legge ift her hjemme. Blir så lett overtrøtt av alle inntrykkene i tillegg. Får håper det blir bedre med alderen ;)

 

Hvordan går det i syden Ozbaby? (Var det ikke dere som skulle til Kypros?) Gikk flyturen greit? Tar imot alt av tips, vi drar om litt over 3 uker til Tenerife :D Reisefeber allerede!!!!

Var vel Leoliten og ikke Ozbaby som skulle til Kypros ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne vært på Kypros nå:) Men vi skal til Frankrike når lille jenta er 7mnd. Så vi tar også gjerne i mot reisetips.

 

Vi er på utkikk etter en god trille/sportsvogn. Noen anbefalinger. Gjerne med 3 hjul og som blir liten og kompakt når den slåes sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne vært på Kypros nå :) Men vi skal til Frankrike når lille jenta er 7mnd. Så vi tar også gjerne i mot reisetips.

 

Vi er på utkikk etter en god trille/sportsvogn. Noen anbefalinger. Gjerne med 3 hjul og som blir liten og kompakt når den slåes sammen.

Ja, skulle gjerne vært på Kypros akkurat nå jeg også ;) Skal selv låne en trille av en venninne når vi reiser, så aner ikke hva som er å anbefale av gode triller. Men er nok mange gode å velge mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner dere som skal til varmere strøk...:)

Her har det begynt å gå seg til om kveldene, hun legger seg halv ni-ni, og det er levelig. Har vært ganske ustabil ang amming om natten, noen netter våknet 2-3 ganger, men i går sov hun uavbrutt fra 21-05.50:))

Gir et par skjeer med grøt om formiddagen, og et par skjeer på ettermiddagen. Og så koser hun seg med litt skrapt banan. Føler allikevel at jeg ammer ofte på dagtid (hver 2.time), men det viktigste for meg er at hun sover godt om natten:)

Flere som synes tiden går fort?? 5mnd...6 mnd til påske, herlighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nærmer vi oss fem mnd neste mandag, tia flyr! Vi hadde fest i helga, uten at guttungen tok nevneverdig skade av det. Tvert om, han var klar til å starte dagen sin klokka seks i morrest, han!

Lurer litt på om han rett og slett fikk litt mye mat i dag, spydde ut masse grøt en liten time etter grøt-tid.. (En særs varierende tid, forresten!!)

Bada sammen med han til kvelden, han plaska og hadde det fint, helt til det rett og slett IKKE var fint no mer. Sulten ja..

Sovna som en stein nå litt før halv åtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille damen blir 5 mnd imorra, hurra:), Hu har mistet rutinen helt idag. Etter siste dupp kl 16.50 prøvde jeg å holde henne våken, så hun kunne legge seg litt tidliger ikveld. Grøt kl 18.30, så litt kos, stell og i senga kl 19.30. Stod opp igjen kl 20.00, prøvde å gi pupp og hun la seg igjen. Stod opp enda engang kl 21.20 og er lys våken enda! Lurer på hvor lenge hun har tenkt å holde på med sånt....de siste nettene har hun våknet hver 2. time! syns det litt for mye våkenhet her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann jenter. Har vært uten data en stund. Orker ikke skrive fra telefon ;)

 

Ingen tenner på gang her enda, selv om det virker som hun klør som besatt i munnen av og til. Tygger som en gal på tommel, smokk og det som er tilgjengelig.

 

Rutiner på dagsoving har vi vel sånn noenlunde, ser det litt ann når vi står opp hvor mange lurer hun har i løpet av en dag. Men ligger på 2-3. Første etter ca 2-3 timer. Siste ikke senere enn 16.30. Legger henne til ca 19.00. Fremdeles våkner hun ca 2,5 time etter grøtmåltidet for mat og videre hver 3-4 time om natten. (Unnak av inatt, da sov hun fra 22.30-03.30. Og videre fra 04.00-08-00) Var veldig sen i seng da vi var sent hjemme fra babysvømming, og snuppa ble helt forvirret av dette. Merker nå hvor viktig det er med rutiner på kvelden. Og hvor vanskelig hun blir når vi ikke er hjemme til "riktig" tid.

 

Flere med babyer som er vanskelig å legge når dere ikke er hjemme? Er jeg på kafe eller besøk så er hun ett mareritt å legge ift her hjemme. Blir så lett overtrøtt av alle inntrykkene i tillegg. Får håper det blir bedre med alderen ;)

 

Hvordan går det i syden Ozbaby? (Var det ikke dere som skulle til Kypros?) Gikk flyturen greit? Tar imot alt av tips, vi drar om litt over 3 uker til Tenerife :D Reisefeber allerede!!!!

Var vel Leoliten og ikke Ozbaby som skulle til Kypros ;)

 

Pleier ikke være ute med henne etter kl 18, men har vært på overnatting med svigers, og da våknet hun hele tiden...Skal ærlig innrømme at overnattingsbesøk ikke frister for oss når hun er i denne alderen, syns det blir mer styr enn kjekt...

Håper det går bra med dere som skal reise bort:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå er snuppa her snart 5 mnd og en uke!! Så på nyfødtbildene igår, og ble helt rørt. Så fort tiden går, jeg vil ikke miste ett sekund!! Men så kjekt samtidig å se at hun vokser og utvikler seg :D

 

Huff, imorgen er det 5mnd kontroll og vaksine. Kvir meg. Syns ikke noe om å bli stukket selv (selv om jeg er sykepleierstudent, hehe) ;)

 

Snuppa her er kjempe flink å legge seg til ca syv. Spiser grøt klokken seks med vann til. Blir stelt også ammer jeg henne litt før hun legger seg til ca syv. Allerede etter 2-3 timer vil hun ha mat igjen. Så kommer overraskelsen, sover hun i 3 timer eller 5-6 timer som hun har begynt å gjøre noen ganger. Så hun kan hvis hun vil. De dagene hun slår på stortrommene så våkner jeg med energi jeg ikke har kjent siden før uke 30 i svangerskapet ;)) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille damen blir 5 mnd imorra, hurra:), Hu har mistet rutinen helt idag. Etter siste dupp kl 16.50 prøvde jeg å holde henne våken, så hun kunne legge seg litt tidliger ikveld. Grøt kl 18.30, så litt kos, stell og i senga kl 19.30. Stod opp igjen kl 20.00, prøvde å gi pupp og hun la seg igjen. Stod opp enda engang kl 21.20 og er lys våken enda! Lurer på hvor lenge hun har tenkt å holde på med sånt....de siste nettene har hun våknet hver 2. time! syns det litt for mye våkenhet her i huset.

Ja, hver 2.time er slitsomt! Har vært der selv for ikke lenge siden. Fullammer du enda eller har du begynt med grøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner dere som skal til varmere strøk... :)

Her har det begynt å gå seg til om kveldene, hun legger seg halv ni-ni, og det er levelig. Har vært ganske ustabil ang amming om natten, noen netter våknet 2-3 ganger, men i går sov hun uavbrutt fra 21-05.50:))

Gir et par skjeer med grøt om formiddagen, og et par skjeer på ettermiddagen. Og så koser hun seg med litt skrapt banan. Føler allikevel at jeg ammer ofte på dagtid (hver 2.time), men det viktigste for meg er at hun sover godt om natten:)

Flere som synes tiden går fort?? 5mnd...6 mnd til påske, herlighet...

Ammer ca hver 2.time på dagtid jeg også selv om jeg har begynt å innføre smaksprøvene på dagtid som måltid nr.2. (fruktmos eller grønnsaksmos ca 1/2 porsjon) Hun er helt vill etter mat så det er tydelig at hun trenger mer en bare morsmelk på dagtid også nå. Skal veies imorgen, gleder meg til å se hva hun veier. Blitt en god og rund liten godklump ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi også så smått begynt å få kvelden tilbake. HURRA! Får snuppa i seng stort sett før 20 og det er veldig deilig. MEEEEN (blir aldri fornøyd), hun våkner hver 1,5-2. time gjennom hele natta, og i går som hun sovna rett over sju, enda oftere i løpet av kvelden (mulig dette er fordi hun ikke er heeeelt nattaklar før litt seinere). Jeg ammer henne i søvn og er snar til å legge henne til puppen igjen når hun våkner. Sikkert dumt, men de få gangene jeg ikke har gjort det har hun liggi og jodla i en times tid før det går over i grining, hvorpå jeg har lagt henne til puppen... I og med jeg prøver å redde så mye nattesøvn som mulig legger jeg henne derfor til med engang.... I og med hun legger seg tidligere, så våkner hun også tidligere om morgenen, så jeg får vel nesten mindre søvn nå enn når ho var oppe lenger, men DET skal jeg ikke klage på. Det er helt greit, hadde bare vært godt å få sove litt mer sammenhengende!

 

Har begynt med et grøtmåltid midt på dagen og ingenting kommer ut igjen. Lurer på om det snart har noe effekt på lenger nattesøvn? hehe. Er det noen som gir mer mat? Begynt med noe middag eller lignende? Her har hun bare fått grøt og smaksprøver på avokado/banan og bare banan.

 

Ellers er hun stort sett blid og grei og dagene går fremdeles som en vind!

 

Vaksine her også på onsdag, hun skreik som en stukken gris forrige gang, så forbereder meg på det denne gangen også. hehe, må nesten le litt av lille "drama queen" også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Da var jeg tilbake fra Kypros. Der var været bare dårlig. Det var kaldere der enn i Oslo. Det regnet og blåste ca hele uken.. Ikke en hel dag med sol. Bortsett fra lørdag når vi skulle hjem,men det var fortsatt kaldt.

Så det var ikke akkurat noen suksess, men men... godt å komme seg litt vekk og være sammen som en familie.

 

Når det gjelder reisen med prinsen gikk over all forventning begge veier.

Nedover var ikke flye fullt så vi fikk en treseter for oss selv, slik at han kunne ligge i midtsetet og sove og leke.

Jeg ammet på vei opp og på vei ned. Litt sutring ble det jo, men ingenting i forhold til andre babyer på flyet som gråt hele veien.

 

På vei hjem gikk det også veldig bra. Flyet var litt forsinket og det gikk etter at han pleier å legge seg, så han var litt sliten. Han sovnet litt på en restaurant på flyplassen.

Da vi kom til gaten fikk han så mye oppmerksomhet og underholdt hele gaten med latteren sin, så det var jo moro. Da vi kom på flyet var det veldig trangt mellom setene og fullt, så vi så for oss et slit... Han gråt da vi kom ombord, men jeg la hn bare til puppen med en gang og han spiste godt og sovnet. Han sov i ca 30 ,minutter og våknet igjen og gråt litt til. Han fikk litt mer pupp og sovnet igjen, Da spurte vi om de kunne skru av lyset i flyet og da sov han faktisk hele veien nesten. Våknet litt rett før vi landet, da vi måtte ta på han selen, men da fikk nok en gang litt pupp og sovnet igjen.

Var blid og fornøyd når vi gikk av.

 

Var hjemme ca 0230, og da fikk han bleie og pupp og sovnet med en gang i sengen sin igjen. Sov i 5,5 timer, så det var deilig.

 

Alt i alt gikk turen veldig bra. Han var med på restaurant hver dag og klagde minimalt! Er kjermpestolt!

 

Han fylte forøvrig også 5mndr mens vi var der! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille damen blir 5 mnd imorra, hurra:), Hu har mistet rutinen helt idag. Etter siste dupp kl 16.50 prøvde jeg å holde henne våken, så hun kunne legge seg litt tidliger ikveld. Grøt kl 18.30, så litt kos, stell og i senga kl 19.30. Stod opp igjen kl 20.00, prøvde å gi pupp og hun la seg igjen. Stod opp enda engang kl 21.20 og er lys våken enda! Lurer på hvor lenge hun har tenkt å holde på med sånt....de siste nettene har hun våknet hver 2. time! syns det litt for mye våkenhet her i huset.

Ja, hver 2.time er slitsomt! Har vært der selv for ikke lenge siden. Fullammer du enda eller har du begynt med grøt?

 

 

Grøt morgen og kveld, men alikevel våkner hun så ofte! Trodde det å begynne med grøt fikk henne til å sove noe lenger, men ikke idet hele tatt, hun vil bare henge på puppen hele natta.

 

å sove i egen seng har også blitt noe helt annet de siste nettene. Om hun ikke ligger inn til meg sover hun ikke noe særlig. Vil jo helst slippe at hun lærer seg min seng. Men jeg gir litt etter når jeg ikke har gjort annet enn å bytte på min seng og hennes hele natta. nå har hun vært sånn hele uka.Tok det lang tid hos deg? dette med hver 2. time? Eller ble det bedre på kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...