Gå til innhold

Stakkars små

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene og bruker faktisk 1 time hver dag på pendling. Datteren min på 3 år må i barnehagen kl 0730 på det tidligste hver dag, og da kommer jeg 5 minutter for sent.. Hun er i barnehagen hver dag til kl 16, altså 8,5 time. Hadde bhg åpnet kl 07 hadde jeg nok levert henne allerede da. Men så FLOTT for deg at DU kan levere tidlig. Dessverre ikke alle som har mulighet til det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du Hi, når du har anledning til nettopp dette, så har du ikke hjerne nok til å faktisk være ydmyk og takknemlig for den heldige situasjonen du er i?

Nei da, du må selvsagt dårlig skjult kritisere de som ikke har samme muligheter som deg, antyde at de bare prioriterer feil og at de ikke ønsker det beste for sine barn. Arrogansen lenge leve.

Gud bedre så enkle sånne som deg er i de små hodene sine. Små barn generelt har nok bedre av korte dager i barnehagen, med unntak for barna dine. De burde nok få mest mulig input fra folk som er litt lurere enn deg.

Skrevet

Er enig kun i en ting, at små barn under 2år ikke bør være mer enn max 6 timer hver dag i barnehagen.

Men det er da slik at de fleste jobber!

Jeg har 2 barn som er ca 7 timer i barnehagen hver dag, 4 og 5år gamle.

Og jeg jobber IKKE.

Men de har det bedre i barnehagen med andre barn enn hjemme med meg hver dag.

Superaktive og sosiale barn.

Begynner foresten i 50% stilling fra januar og skal fremdeles ha barna 7 timer i barnehagen!

Litt fri blir det jo, deilig å kunne velge..men kun når vi planer!

barna mine går i en fantastisk barnehage.

Skrevet

Til alle hardtarbeidende foreldre der ute.

Blås en lang masj i denne trangsynte HI som mener verden er sort-hvitt... Dere gjør garantert det beste dere kan for deres barn, alle med litt imellom ørene forstår jo at man ikke vil ungene sine vondt!

Selv er jeg utrolig heldig, jeg jobber turnus med mye fri, men på bekostning at jeg mister kvelder, helger og helligdager med barna...

Vokste opp med 7t barnehagedager og nøkkel rundt halsen som skolebarn... Har nå høyskoleutdanning(nei, ikke sykepleier ;)hehe), godt med selvtillitt og selvstendighet. Sterk personlighet. Er visstnok kjent for å ha mye empati for mennesker rundt meg, og har et supert forhold til foreldrene mine i dag :)

Poenget mitt er at det gikk veldig bra med både meg selv og mine søsken, og all oppdragelse og verdier har jeg fått ifra mine foreldre...tro meg! ;)

Tror 99% av alle barnehagebarn klarer seg fint jeg, og den resterende prosenten hadde kanskje hatt litt problemer uansett ;)

Kanskje HI kan la være å dømme andre? For du gjør det VELDIG vanskelig med dette innlegget ditt å ikke dømme deg (for å være en trangsynt, "kveldende", husmor...) ! ;)

C

Skrevet

Mine slipper dette heldigvis =) Jeg er hjemmeværende mor, og tilbringer mine dager sammen med de små.

Skrevet

Hmmm, hvorfor føler dere at dere må forsvare dere så fælt og rakke ned på HI.Dere er jo like dømmende som henne. Treffer hun et ømt punkt eller har dere dårlig samvittighet. Hvis ikke, hvorfor ikke bare svare saklig og ikke angripe henne for hennes synspunkt

Skrevet

Er egentlig enig med HI. Jobber på småbarnsavdeling og ser hvor fryktelig slitne barna er etter en lang dag i barnehagen. Ingen tvil om at de som går kortere dager stort sett har det bedre. Barna er slitne, så kommer slitne foreldre og henter, barna griner og det første foreldrene sier er "ja, du skal ihvertfall sove når du kommer hjem" Hallo, de griner jo fordi de er slitne og trenger kos og trøst, og ikke har sett mamma eller pappa på mange timer.

Hvis dere foreldre hadde jobbet i det tempoet som deres barn opplever hverdagen sin, kanskje dere hadde tenkt litt annerledes?

Sier ikke at barnehagen ikke er bra for barna, for det er den, men kanskje ikke fra 07.00 til 16.00 hver dag.

Skrevet

Klart det treffer et ømt punkt hos de fleste med barn i barnehage. Vi har et samfunn som sier at både mor og far må jobbe 100% visst vi skal ha råd til hus, strøm, mat, kler, ferier til syden, og en del andre ting som gjør at man føler seg "vellykket" .

Når begge foreldre jobber 8 timer hver dag, blir det mange timer for et barn å være i barnehagen. Det er ikke så mangen som har flexitid, og kan velge selv når en skal levere/hente.

Jeg er en av de mødrene som ikke har utdanning. Det kan dere sikkert se på måten jeg skriver på. Ikke den beste på skolen akkurat. Men jeg har fast 100% jobb, og det er jeg stolt over. Har et barn som er 17mnd. Hun begynte i bhg da hun var 14 mnd.

Når vi skulle planlegge familielivet våres etter vi fikk barn, hadde vi veldig mangen runder med oss selv. Hvor mye skal vi jobbe? Hvem skal jobbe mest? Skal den HØYE lønnen til mannen min telle mer en hvor godt jeg trives på jobben? Vi ble enige om at visst jeg skulle redusere stillingen min, så skulle han det også.

Vi kunne nok ha jobbet mindre begge to, men kom frem til at vi vil ha det godt når vi blir gamle. Vi har greit med penger nå, kan legge av en del til oss selv, og ikke minst til barna visst dem skulle trenge det en gang. Man vet aldrig hva som kan skje i fremtiden! Dette var for oss en mye større uro, en at jenta vår er 7,5 timer i bhg hvær dag.

Jeg vet ikke hvordan andre bhg er i dette landet. Men den som vi har er helt fantastisk! Jenta vår er så trygg der. Hun klapper i hendene når vi sier at vi skal dit. Hun springer inn å gir den voksen som er på jobb en klem når hun kommer. Hun sover og spiser godt, og har fått seg en kompis som hun er veldig glad i. Når vi henter henne lyser hun opp og kommer løpende mot oss, og prøver helt tydelig å fortelle om hva som skjer der.

Man kan ikke vite hvordan alle barna i bhg har det. Noen barn som bare er der noen få timer til dagen kan være dem som minst liker seg der, og noen vil aldrig bli med hjem...

Jeg personlig synest det er ufint og si at det er synd i alle små barn som må være 8 timer i bhg hvær dag. Hadde det vert 1 av 20 unger det jaldt så hadde jeg nok vert enig. Men det er som sakt sånn samfunnet (som vi selv er med på og forme) er bygget opp. Og er det en ting jeg har lært av generasjonen som har bygget opp landet vårt, og enkelte ting jeg kan huske fra jeg var lita. Så er det at ting som "bare er sånn", og som man kan reagere på i ettertid, men alle gjorde jo det så det var helt greit.

Vi er uhyre tilpassningsdyktige.

Ikke rakk ned på andre som ikke klarer/vil løse hværdagen sin slik som du gjør. Pass på deg selv, og pass på at de timene du har med barna dine er inspirerende, trygge og lærerike!

Skrevet

fikk et akutt behov for utblåsning her!!Håper karma kommer å biter deg i rævva en dag, og du plutselig ikke har annet valg selv heller!

Om man er alene,har man dårlig råd,ergo man har ikke råd til å være så perfekt mor som deg!Det handler om økonomi.Du er snever, og dømmende!

Skrevet

Jeg er også enig med hi. Da vi var to kunne vi har barnehage 3 dager i uken, men nå som jeg har blitt alene er jeg sannelig ikke sikker på hva jeg skal gjøre... Får helt vondt i hjertet mitt ved tanken på at barna skal være i barnehagen full dag, full uke :,(

Angående likestilling er det et poeng at likestilling også innebærer VALGFRIHET, ikke at kvinnen på død og liv skal måtte arbeide like mye som mannen! Om jeg er så heldig å treffe en ny mann, ØNSKER jeg å arbeide deltid og være mamma og husmor resten. Det er et valg jeg tar, og det trenger jeg ikke tillatelse fra kvinnesakskvinner for å kunne gjøre.

Skrevet

Snakk om å dømme andre mennesker!

Ser ikke noe spes galt i det hi skriver her.

Hun har sitt synspungt og ser heller ikke at hun har skrevet at dere er dårlige mødre!

Ærlig talt, hi har sin oppfatning og hun er kanskje heldigere enn andre,

Mulig hun tråkker litt ufølsomt på temaet, MEN er det noen som dømmer her så er det dere andre. Hør hva seremoni sier da.....

Ærlig talt snakk for dere selv snevre mødre.

Slutt å dømme selv!

Skrevet

Er det mulig?

Greit nok at hi har sine meninger om dette. ( noe hun deler med mange)

Men hvem er det som dømmer andre her?

Hvem er det som slenger mest dritt?

Hvem er det som sier at andre dømmer?

Jo der er DERE det!

Skrevet

19:23: Du argumenterer saklig, du formulerer deg så folk forstår deg, du ser ting i en større sammenheng og ikke bare fra ditt eget ståsted, du fremstår som reflektert og du enver også å tenke fremover og se konsekvenser av de valgene du og din familie tar. Det er langt mer enn man kan si om mange her inne som påberoper seg utdanning :)

Skrevet

Stakkars små som ikke får spise hver dag

Stakkars små som ikke får kjærlighet

Stakkars små som ikke har varme,rene,tørre,hele klær

Stakkars små som ikke ikke har tak over hodet

Stakkars små som opplever vold av en eller flere typer i livet sitt.

Stakkars små som opplever å gå sulten, fryse, ikke ha noen til å ta vare på seg, være redd......

Det er mange barn det er synd på både i Norge og resten av verden.

Så å begynne å syntes synd på barn for at de må være 8-9 timer i en barnehage per dag, 5 dager i uke sier at du må ha vokst opp i et veldig beskyttet hjem.

Er det optimalt å ha barn så lenge i barnehagen, nei for de fleste barn er det nok ikke det.

Men det finnes utrolig mye verre skjebner for et barn å ha en å være i en barnehage hvor det er trygt og blir tatt vare på.

At man er hjemme med barna betyr ikke automatisk at man er en bra foreldre, eller bedre en de som må ha barnet sitt i barnehage lange dager.

Det betyr selvfølgelig heller ikke at man er en dårlig foreldre.

Det betyr at man har en livssituasjon som gjør at man kan ta det valget og et ønske om å være mer hjemme med barnet sitt.

For noen som ønsker å gå hjemme men ikke har råd så er det bedre at barnet er i barnehagen litt lange dager men har alt h*n i livet. Og heller får kose ekstra med mamma og pappa på kvelder og helger, en om det ikke var nok mat, klær, ikke hadde råd til å holde huset varmt om vinter også videre.

Og i de situasjoner der mor og far ikke ønsker å gå hjemme, det rett og slett ikke passer for de. Så har barnet det bedre i barnehage med andre barn og fornøyde voksne en hjemme med en mor eller far som er ulykkelig og mistrives med livet sitt.

Vi har alle ulike forutsetninger her i livet og må leve etter disse.

Felles for de fleste av oss er at vi elsker barna og gjør alt vi kan for dem.

Og det er greit å huske på at hva som er best i din familie eller for dine barn, ikke trenger å være det som er best for naboen og deres barn.

Skrevet

Hvis Hi hadde ønsket en saklig diskusjon om hvorvidt norske barn i dag tilbringer for mye tid i barnehagen eller ikke, så hadde hun formulert seg på en helt annen måte.

Hun bare ønsker å provosere og fremheve seg selv, alle med et snev av antenner skjønner jo det. Hun forsøker å hevde seg selv ved å tråkke på andre, og det hele blir bare latterlig.

Hi burde skaffe seg litt perspektiv.

Skrevet

Snakk for deg selv.

Jeg støtter hi.

Har 3 barn og velger selv at de skal ha kortere til i barnehagen og på skolen.

De blir hentet halv 3 og vi er fornøyde med det.

Burde slutte å dømme selv synes nå jeg.

Skrevet

Signerer 20:22.

Et snev av perspektiv hadde ikke gjort noe i denne diskusjonen.

Finnes millioner av barn som hadde vært villige til å gi høyrearmen og litt til for den tilværelsen norske barnehagebarn har.

Skrevet

Jeg kjenner flere som ikke jobber ( mottar stønader) og som likevel har barn i Bhg. Da er det bedre å yte noe til samfunnet.

Hvis alle kvinner skulle gått hjemme, og i reduserte stillinger for den saks skyld, ville landet ha trengt 2 millioner nye innvandrere for å gjøre jobbene vi gjør i dag. Da hadde vel pipen fått en litt annen lyd.

Skrevet

20:34, hva mener du med "snakk for deg selv"? Jeg poster et innlegg på et debattforum. Det er jo helt åpenbart at jeg snakker for meg selv. Hvis ikke hadde jeg jo skrevet noe som "dette sier jeg på vegne av Kari Nordmann".

For øvrig er innlegget ditt helt overflødig da det ikke tilfører debatten noe som helst utover faktaopplysninger om antall barn du har og tid de tilbringer i barnehage/på skolen.

Skrevet

Haha... "bonusdatteren" mi sine foreldre har begge jobbet 100% siden hun var liten (1 eller 2 år). Nå er hun 7 år og jeg bestemte meg for å hente henne tidligere 3 dager i uka, samtidig som jeg henter min egen datter i bhg (hun går bare 3 dager i uken). Har gjort det noen ganger, men nå ville ikke "bonusdatteren" hjem tidlgere likevel. Ville väre på fritids. Så da i fra at da må hun väre det til kvart på fem når pappaen henter etter jobb, for jeg går ikke flere ganger frem og tilbake til skolen/bhg fordi hun ikke vil hjem kl 13:15. Og det ville hun.

Hun er vant til å väre der, trives og har venner. Der får de også spille masse dataspill ol, som hun ikke får så mye her. ;)

Synes ikke synd på henne.

Men kan jo tenke at det var lenge for henne da hun var 2-3-4 år...

Skrevet

Jeg kjører 8mil hver dag til og fra jobb! Jeg leverer barnet kl 08:00 og pappaen henter kl 15:45, da jeg ikke er ferdig på jobb før 16:30. Jeg har mer enn en gang hatt klump i halsen når jeg leverer han mtp at han må være uten oss de timene på dagen. Men det må han faktisk. Skal vi kunne sitte med hus og bil osvosv, så må vi faktisk jobbe og tjene til livets opphold. Sånn er det bare! Han storkoser seg i barnehagen, og flere ganger enser han ikke at pappen kommer og henter, for han er opptatt med lek.

Nå er de bare 10 barn i den barnehagen han går i. Men de som jobber der er helt fantastiske mennesker, som jeg vet følger han opp, og gir han det han trenger iløpet av en dag. Ville ikke tatt han ut av den barnehagen for noe i verden. Ettermiddag og helgene er det full fokus på oss som familie. Og jeg ser på ingen måte at han lider noe nød av å være så lenge i barnehagen. Han er 1,5 år.

Skrevet

Jeg er glad jeg kan bidra i samfunnet med å jobbe jeg, lære barna mine arbeidsmoral, struktur og holde orden, og ikke minst : hvor viktig det er å bidra positivt til samfunnet med å bidra, ta utdannelse og få brukt sine evner.

I tilegg har vi splitter nytt hus, hytte og god råd til å gi ungene våre alt de trenger, uten at de blir bortskjemte.

Jeg er en mor som er lykkelig og glad, bobler over av energi når jeg føler jeg får delta i samfunnet, får masse voksenkontakt i løpet av en dag, og ungene får være i barnehagen å utvikle seg der i lag med andre unger og voksne som har dette som jobb. Ta med ungene på kulturtilstelninger og utedager/kunstdager og kulturfestivaler i barnehagen.

Hærlig, både jeg og ungene får brukt våre evner positivt i løpet av en dag, og har masse en energi og lyst til å finne på ting sammen når vi først er sammen på ettermiddag og kveld!

Ungene er forøvrig i barnehagen bare så lenge vi er på jobb, blir mellom 6- 8 timer for dag.

Da har vi tid både før og etter barnehagestart til å få både en god start og avslutning på dagen sammen!

Jeg liker å være selvstendig, eie mitt eget nye hus, og slippe å være avhengig av både stat og en mann for å ha det bra , og i tillegg opparbeid meg en god pensjon!

Skrevet

Jeg er utrolig glad for at jeg valgte å være hjemme med mine fire barn. Ville aldri hatt dem i verken barnehage eller sfo. Og der er mannen min og jeg helt enige.

I går ringte 11-åringen på vei hjem fra skolen og spurte om jeg kunne gjøre i stand noe mat, for han var så sulten. Og da han kom hjem, sto det knekkebrød, kakao og Donald klart.

Så ble 7-åringen syk, og skolen ringte meg. Da kunne jeg komme med det samme og hente han.

Eldstejenta er 17 nå, og setter stor pris på at jeg er der når hun kommer hjem fra skolen.

Ofte er venner med hjem, enkelte er 7-8 år, og de er her til sene ettermiddagen uten at noen ringer dem, eller ser til at de får mat.

Barn trenger tilsyn og å vite at det er noen der, uansett om de er store eller små.

En barnehageansatt kan aldri gi barnet ditt det det trenger å få fra sine foreldre.

Skrevet

13.30 her.

MIne barn gikk i park. Det finnes fremdeles noen få parker rundt i landet, og vi bor i nærheten av en.

3-4 timer med lek ute gir glade barn.

Skrevet

Herregud, 13:30 - tror du at 11-åringen hadde tatt skade av å smøre eget knekkebrød selv. Og 17-åring som går videregående trenger ikke "tilsyn og å vite at det er noen der" hele tiden. Har inntrykk av at barn av hjemmeværende mødre ofte er mindre selvstendige og mer mammadalter enn barn som har gått i barnehage. I barnehagen lærer man å kommunisere med andre i lek, fremtidig arbeid og skole, noe som kommer veldig godt med videre i livet. Ingen forelder kan gi barnet de sosiale ferdighetene det opparbeider seg ved å ha kontakt med jevnaldrende og lære seg de sosiale kodene for SIN generasjon, noe som kan avvike en del fra foreldrenes generasjon. Og barna får tilsyn og folk som bryr seg når de er i barnehagen også, så forstod ikke hvor du ville med det innlegget?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...