Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #26 Skrevet 18. oktober 2011 Ok, jeg føler meg overhode ikke truffet, men må svare. Jeg jobber 100%. Jeg har også 100% ansvar for barna, faren er død og jeg har ingen familie i nærheten. Så for at barna skal ha ordentlige boforhold, kunne delta på idrett, spise sunn mat og ha en ferie i året (til slekt i sør-norge), må jeg jobbe. Synes du det er bedre at alenemødre mottar OS istedet for å delta i arbeidslivet? I mitt yrke, slik det er i mange andre yrker, er det ikke mulig med deltidsstillinger, de finnes ikke. Og hvis jeg hadde jobbet 60% for å ha unga mindre i barnehagen, måtte vi ha solgt bilen, leid leilighet med 1 soverom istedet for 2 og generelt vært svært fattige. Det hadde også vært belastning for staten siden jeg da hadde fått redusert OS. I dag mottar jeg kun utvidet barnetrygd slik alle aleneforsørgere i Norge gjør. Jeg er stolt over å ha klart meg selv i flere år og tjent penger, istedet for å leve på staten (selv om jeg overhode ikke ser ned på folk som mottar OS fordi de er nødt til det). Barna har også godt av å se at folk jobber og bidrar i samfunnet og er selvhjulpen. Så nei, har ingen problemer med å ha barna i barnehagen i 8-9 timer.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #27 Skrevet 18. oktober 2011 Barnet mitt bli levert mellom 08:30 og 09:30 og hentet 15:30-16:30, det er det BESTE vi kan få til! Hun sover 2-3 timer i barnehagen. Hadde jeg kunne jobbet til 15 hadde jeg gjerne gjort det, men i mitt yrke går det ikke! Takk HI for at du gir oss andre ekstra dårlig samvittighet i en tøff hverdag. Blæh
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #28 Skrevet 18. oktober 2011 Typisk gammel husmor-mentalitet hos HI - hun stiller ikke spørsmål ved at mannen ikke jobber redusert og at han må derfor ha dårlig samvittighet. Nei, det er kvinnen som må ofre karrieren sin og helst veksle mellom kjøkkenet, ektesenga og søppeldunken. Hurra for fremskritt!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #29 Skrevet 18. oktober 2011 Utrolig praktisk og behagelig for mannfolkene som vet at ungene har det bra og ikke er for lenge i barnehagen mens de selv kan fokusere på lønn og karriere. I tillegg har mor sannsynligvis brukt den reduserte arbeidstiden sin til å vaske huset, handle, gjøre praktiske ærend og selvsagt lage god middag hver dag! Sånn kunne jeg også tenkt meg å ha det.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #30 Skrevet 18. oktober 2011 Hvorfor i svarte skal du gi meg mer dårlig samvittighet!!! Jeg er alene med jenta mi og har nok dårlig samvittighet som det er. Jeg leverer 07:45 og henter 16:15. Har faktisk ikke noe annet valg. Faen ta deg.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #31 Skrevet 18. oktober 2011 10:14 - når tallene fra SSB viser at i svært mange forhold der begge jobber 100% står kvinnene allerede for mesteparten av husarbeid og barnestell (why??), så slutter nok mannfolkene å gjøre noe som helst i huset hvis dama jobber redusert - tilbake til kjøkkenbenken for kvinner... Trist
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #32 Skrevet 18. oktober 2011 Alle som har svart her med at de får jo til å ha barna mindre i barnehagen, har MANN i hus. Veldig mange av mødrene er alene, rart at det kun er et svar fra alenemor her. Det er ikke lik handlingsfrihet for disse to grupper mødre i samfunnet.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #33 Skrevet 18. oktober 2011 Det er HELT normalt å jobbe 100% i dette samfunnet! Og barna lider ingen nød å være så lenge på barnehagen! De minste ungene, har ikke tidsbegrep til å skjønne at de er borte i 8 1/2 time, de liker rutinene og det som skjer i barnehagen! Så slutt å døm folk fordi de faktisk har en jobb, hyklerske kvinnfolk!!!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #34 Skrevet 18. oktober 2011 Signerer 10:07! Det at det som regel er kvinnen som jobber redusert, mens mannen jobber natt og dag (selvsagt helt uten å bli kritisert for å nedprioritere barna...), forteller meg bare at kvinnene gjør dette mest for sin egen del. Hadde de prioritert barna, hadde de jobbet mer, og latt far ta sin del også. Forstår ikke denne diskusjonen som går om foreldrepermisjon, fedrekvote og likestilling... Det som er den STORE likestillingssaken er ikke noen usle uker med foreldrepermisjon, det er kvinners hang til å jobbe redusert og være hjemmeværende! Nesten så man burde vurdere kvotering der også, slik som 10:07 sier. Og far vil alltid være den store taperen i saker om hovedomsorg og samvær. Når han er så dum at han lar konemor sulle hjemme og "prioritere barna" mens han selv jobber ræva av seg for å betale for gildet, så kan han ikke forvente annet enn at mor stikker av med barna ved et brudd. Kvinner "argumenterer" gjerne også med at "alle" har råd til å jobbe redusert. Merkelig at ikke deres egne menn har råd til å jobbe redusert da... man får det jo til om man vil, gjør man ikke...
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #35 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg synes det er VELDIG interessant at mange av dem som synes det er så skrekkelig å ha barn 8 timer i barnehagen, begrunner det med saklige argumenter som "sånn er det bare" og "det sier seg selv" - og ikke minst, toppen av kransekaka "de som er uenige har bare dårlig samvittighet". Skikkelig tungvektige grunner der altså. Jeg tenker at vi er kjempeheldige idag, fordi veldig mange av oss har barn som går i kjempefine barnehager med særs kompetent personale og gode fasiliteter - ihvertfall er det sånn i vår barnehage. Det er ikke mange generasjoner siden forholdene var ganske annerledes. Min mors familie var for eksempel bønder, og mormor var fullt opptatt med hus og hjem hele dagen (lage mat til alle, inkludert arbeidsfolk, stelle ku, passe barn etc), det var ikke slik at det var tid til å følge opp unger hele dagen. Og jeg tror den situasjonen var ganske typisk for 50-tallet, da min mor vokste opp. Mormor kunne også fortelle om en arbeiderjente nede i dalen som måtte reise fra babyen sin hver dag for å jobbe på en av gårdene i bygda - og babyen døde en dag jenta var på jobb. Dette er altså ikke mer enn 60 år siden. Og det er INGEN, INGEN i Norge som har det sånn idag.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #36 Skrevet 18. oktober 2011 Herregud så PROVOSERT jeg blir rundt slike debatter. Er det virkelig mulig... Joda, jeg kunne godt vært hjemme med barna jeg. Alle 3 selvfølgelig. Men da hadde vi bodd i en rønne, og spist det vi fant i skogen!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #37 Skrevet 18. oktober 2011 Heldigvis er det mnage gode svar her og det er oppløftende å lese. Blir utrolig provosert av innlegget til HI og til de som mener at det bare er å jobbe redusert. Sånn er det ikke! Man må faktisk kunne overleve for at ungene i det hele tatt skal ha et hjem.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #38 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg er forsåvidt enig, men jeg synes ikke synd på barnet, for det kommer nok til å ha det fint i barnehagen, men jeg synes mer synd på meg selv som går glipp av så mye av barnets tid i barndommen. Jeg vil gjerne jobbe redusert for å være mer med min lille, det er jo kun prioriteringer som skal til. Det er ikke samfunnet som har lagt opp til at man skal ha det sånn eller slik (om man ikke er alene da, da er det et slit). Man velger selv hvordan man prioriterer det man har.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #39 Skrevet 18. oktober 2011 Uff ja stakkars stakkars små... Stakkars min 1.5 åring som gleder seg over å kunne leke med gjevnaldrende hver dag, får bråket og rast fra seg, synger sanger, utvikler seg både sosialt og språklig. Stakkars gutten som titt og ofte blir skuffet når jeg kommer og skal hente han fordi han har det så gøy. Nå når jeg er hjemme med hans 2 mnd gamle lillesøster så leverer jeg han i 07.30 - 08.00 tiden da det passer fint med lillesøster og vi henter igjen i 15.16 tiden. Da jeg begynner i jobb igjen, må jeg nok levere tidligere og hente seinere som så veldig mange andre. Er sikker på at barna har godt av å være i barnehagen enn å fly hjemme i skjørtekanten til mor si. Barnehage barn har så mye igjen for det de lærer. Både sosialt og motorisk. Men HI... hva med å la mannen din også være mer hjemme, så deres barn får vær enda mer hjemme og dere får tatt mer vare på barna dere faktisk har valgt å få???
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #40 Skrevet 18. oktober 2011 Utelukker det ene det andre? Jeg er enig med HI, selv om jeg faktisk har barnet mitt fulltid i bhg. Som aleneforelder med alle utgifter, inkl. et stort studielån må jeg jobbe fulltid, men hadde jeg kunne valgt hadde ikke barnet mitt hadde så lange dager. Nå er det siste året i bhg da så blir lettere jo større barnet blir men selv om jeg må betyr det ikke at jeg anser det som det beste. Sosialt samvær er bra for de små, men 8-9 timer om dagen er ikke noe must. Skjønner at de som er 2 ikke heller har mulighet jobbe redusert også. Enten er en kanskje i lavtlønnyrker eller så tjener en bra men har studielån og betale i tillegg. Hadde jeg kunne valgt hadde dagen sluttet i bhg 14-14.30. Det mener jeg er passe tid, selv om jeg ikke praktiserer det selv. Innlegget handlet om at HI syns synd i barna som har lange dager og uansett hvor bra bhg er har jo barna lange dager. Ofte lengre enn foreldrene. Er det ikke mulig se dette fordi en MÅ jobbe og at bhg er super?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #41 Skrevet 18. oktober 2011 Har ikke lest de andre svarene, men det første som slår meg; Er du ute etter å provosere, eller har det bare ikke slått deg at ikke alle er i nøyaktig samme livssituasjon som deg, og med de samme mulighetene som deg?
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #42 Skrevet 18. oktober 2011 Jeg er forsåvidt enig at det er trist og ugunstig for de minste barna å være for lenge i barnehagen. Tror de fleste foreldre er enige der, men når det gjelder de andre ureflekterte synspunktene her, som at mor må jobbe deltid og en må prioritere anderledes, så er jeg ikke helt på nett med Hi. Sett ut i fra et likestillings synspunkt er dette et tilbakeskritt. Det hadde vært anderledes om far hadde jobbet tilsvarende redusert og prioritert hus og barn som mor oftest gjør. DET hadde vært et fremskritt. Men når dette er sagt, så er det ikke så veldig synd på noen i dette landet sånn rent praktisk. Det er ingen som har så mange muligheter som oss. Ungene våre får være hjemme til de er 1 år, og vi har barnehager og dessuten har arbeidsplassene plikt til å tilrettelegge for småbarnsforeldre.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #43 Skrevet 18. oktober 2011 Så hvem er det som kun jobber 5-5,5 time hver dag da?? I og med at du mener barnet har nok med 6 timer.. Det går faktisk ikke opp det om man har en normal jobb!! Jeg jobber selv i barnehage, og syns at noen kan ha lange dager. Men når både mor og far jobber fullt og har litt reiseveg, må det bare bli sånn. Det er sånn samfunnet er pr. i dag, når man er avhengig av to inntekter.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #44 Skrevet 18. oktober 2011 Bare et lite apropo, jeg er en av disse damene som leverer sent og henter tidlig, men det er IKKE fordi jeg blir forsørget av en mann. Jeg jobber ca 5 timer på kontoret og så tar jeg resten innimellom eller på kveldstid. Min mann tar mesteparten av husarbeidet. Men jeg er jo klar over at dette ikke fungerer for alle, langt i fra. Og jeg er IKKE tilhenger av at kvinnene skal jobbe deltid mens mannen tjener penger og bygger opp sin egen karriere samtidig som han får middagen servert på bordet hver dag.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #45 Skrevet 18. oktober 2011 ... For at barna skal ha det bra blir man jo nødt til å tjene til livets opphold. Er ikke alle som kan ta seg råd til å gå hjemme serru, HI.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #46 Skrevet 18. oktober 2011 Herregud så trangsynt det går an å bli!! Hvilke barn har godt av å ha trangsynte foreldre da?? Pr tid har jeg også mulighet til å ha de kortere dager i bhg. Men om ett år når permisjon er slutt får mine mest sannsynlig dager fra 7-15.30-16.00. Heldigvis er de veldig glad i bhg sin. Flinke er de som jobber der også! Er glad jeg har en solid utdannelse og god jobb. Kan komme godt med når barna vokser opp og skal bli noe også. I dagens samfunn må man nesten ha to inntekter for å kunne ha en bolig for ungene sine og alle gode klær som de må ha gjennom året. Ihvertfall vi som har kjøpt oss inn på boligmarkedet mens prisene har vært på topp.. Skulle gjerne hatt mer fri til barna, men sånn er det bare ikke. Men vi kommer til å gjøre det beste ut av den tiden vi har. Jeg er alltid sammen med barna mine. Har aldri barnevakt. Har inntrykk av at mange barn som er lite i bhg er mye hos besteforeldre eller barna har skilte foreldre (foreldre som ikke bor sammen). Da får foreldrene slappet av i helgene eller de ettermiddagene som de likevel har fri fra barna sine.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #47 Skrevet 18. oktober 2011 Vel,vel,,,,, Hi her, og jeg vil påpeke at Jeg synes det er det beste for barnet om han eller hun slipper lange dager. Har selv valgt å jobbe noe redusert fordi jeg ønsker å gi barnet mitt det beste. Altså en mor og far og søsken som skaper trygghet og ro i hverdagen. Har barnet mitt i barnehage ca 6 timer hver dag, og det synes jeg er bra siden barnet år det beste av to sider. Sosial lek og samvær og en stabil familietilværelse. Ofte kan man selv vege hvordan man vil leve livet. Ok så shopper ikke jeg for flere tusen hver mnd, men jeg får masse kvalitetstid med barna mine:) ah så deilig;)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #48 Skrevet 18. oktober 2011 Cudos 09:27 ! Takk for at du gadd å skrive et innleg om hvordan normale familier i dag har det!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #49 Skrevet 18. oktober 2011 *liker* overdrevent selvskryt blir bare dumt... Vet om mødre som har "sååå mye tid med barna sine", også sitter de på kafe eller storsenteret eller parken (på en benk, ALDRI aktivt i sandkassen MED ungene) og skravler seg imellom mens ungene sutrer alene på bakken... Vet ikke om det er noe bedre jeg?!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2011 #50 Skrevet 18. oktober 2011 Vet om mødre som har "sååå mye tid med barna sine", også sitter de på kafe eller storsenteret eller parken (på en benk, ALDRI aktivt i sandkassen MED ungene) og skravler seg imellom mens ungene sutrer alene på bakken... Vet ikke om det er noe bedre jeg?! Kvalitets tid er viktigere! Vi må ha to lønninger på 400 i året for å kunne betale på vår 63kvm leilighet,halv stilling går ikke i den type jobb jeg har utdannelse for... Flytte til en annen kant av landet hvor det er billigere å bo? Vel, mindre sjans for jobb i mitt yrke og no2, nei jeg vil ikke rive barna vekk ifra familien, venner og trygge rammer som de har her i denne byen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå