Gå til innhold

Hadde dere tat abort visst barnet hadde downs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

KROMOSOM, mente jeg, før dere arresterer meg.

Hilsen 23.00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jo ikke det å ha et lite hode og små ører alvorlig :)

Ei heller øyesykdommer. Regner med du tenker på grå stær? Briller.

Hjertefeil, ja. Men de fikses i de aller fleste tilfellene.

Mage/tarm. Fikses.

Eksem er ikke alvorlig, ei heller tørr hud.

Lavt stoffskifte behandles lett.

Immunsystemet er noe svakere, men etter et par år er det så og si som alle andres. Og, en halsbetennelse er ikke farlig.

Leukemi. Ja, de har en bittelitt høyere sjans for leukemi. MEN, og et stort men, barn og voksne med DS har en mye større sjans for å bli friske av leukemi enn oss med passe antall kromosomer. Hvorfor vet jeg ikke.

At de vokser og utvikler seg senere, javel. Hva så?

Epilepsi kan også gjøres noe med. Om ikke kureres, så iallefall holdes i sjakk på lik linje med epilepsi hos andre mennesker.

Og depresjon...det kan alle få.

Alzheimer kan alle få tidlig, downs eller ikke.

Skrevet

"Downsrammede" mennesker, hehehe.

Det er like mange forskjellige mennesker med Down Syndrom som det er "vanlige" mennesker.

De aller fleste er godt fungerende mennesker.

Det er økt sjangse for å bli født med hjertefeil når man har Downs, men de har ikke større sjangse for alvorlige hjertefeil som HVHS/HHHS.

Det er tydelig at du ikke helt vet hva et alvorlig avvik i fosterlivet vil si. Det er ingen leger som anbefaler deg å ta abort dersom du er gravid med et barn med DS.

Det gjør de derimot dersom de oppdager funn som ikke er forenelig med liv.

Du vet ingenting om meg eller hva som er rart/ikke rart.

Det er nok fordi jeg har såpass mye kunnskap og livserfaring at jeg vet såpass mye om Downs, har truffet så mange familier/pårørende at jeg kan uttale meg om flertallet.

Det er jo de som ikke vet så mye om Downs som tror det er livets undergang å få et slikt barn.

Skrevet

21:25: Det tror ikke jeg. Jeg tror gjerne det motsatte, at der er de unge somvelger å beholde. Selv er jeg 33 og venter første. Jeg hadde tatt abort hvis fosteret hadde downs.

Hilsen 20:45

Skrevet

Som regel er en det ikke bare en ting som følger med DS, men som regel flere....og kombinasjoner av disse kan være livstruende.

Skrevet

Herregud, for et latterlig og patetisk innlegg....

Tror ikke jeg gidder å svare engang. Du virker helt blåst. Hehehe.

Ååååå, har de kort nakke, små ører og svært tørr hud???? Hmmmm.

Skrevet

Hvis du mener at jeg er blåst pga dette innlegget, må jeg le av deg! For dette er klippet og limt fra NHI!

HAHAHAHA! Dust!

Skrevet

Hvilken anonym snakker du egentlig til A 23:18?

Anonym 23:15

Skrevet

Jeg har ikke sagt at alt på denne listen er alvorlig, men hjertefeil og leukemi er i mine øyne ganske farlig. Eplepsi er også en alvorlig sykdom!

De fleste med Downs, har som regel flere av disse sympromene/feilene/sykdommene, og kan altså være ganske livstruende.

Og mammaen til verdens fineste. Ikke alt dette kan fikses. Det er svært få som blir "fikset" for hjertefeil, epilepsi og tarmsykdommene (som du faktisk bagatelliserer her, syntes jeg)

Alzheimers kan alle få som du sier, men det er svært sjeldent før fylte 40!

Skrevet

Jaaaaaa!!!!! Du er fortsatt blåst.

Jeg er klar over hva det vil si å ha Down Syndrom. Det var nettopp fordi at du kopierte dette inn i diskusjonen som gjør at du er blåst.

Det var særs komisk at du følte at du måtte få med den biten som beskriver typiske trekk hos en m Down Syndrom, itillegg til tørr hud.

Hadde du derimot hatt omløp nok i hodet til å trekke frem de egenskapene som KAN være alvorlige og droppet bagatellene så skulle jeg tatt deg mer på alvor.

Men du visste sikkert ikke hvordan, eller så vet du ikke hva som er alvorlig og hva som ikke er det.

Haha. Jeg tipper det siste.

Skrevet

Ingen her som sier at det er livets undergang? Jeg for min del, kan ta konsekvenser av hva som måtte komme ut av magen, men om jeg hadde funnet ut i uke 10-11 at fosteret har DS, ville jeg tatt abort, både for barnets skyld, og min egen.

Skrevet

Helt enig. Det er jo skikkelig dumt av meg å tro at en liten inkompetent dust som deg skulle klare å dra ut det mest alvorlige i teksten, som hjertefeil, epilepsi og leukemi.....istedenfor å fokusere på tørr hud og tarm besvær. Du virker skikkelig glup. Neste gang skal jeg markere det for deg, så du kanskje skjønner litt mer, for jeg skjønner at du har problemer med det.

Skrevet

Her tar du grundig feil!

De aller fleste hjertefeil kan repareres og i de fleste tilfeller er man friskemeldt (når det gjelder hjerte) etter man er operert.

Det blir ganske dumt når du uttaler deg om ting du helt åpenbart ikke har peiling på.

Epelepsi trenger ikke være så alvorlig med riktige medisiner. Har en god venninne som har epelepsi og hun får nesten aldri anfall lenger.

Skrevet

Min mann døde av epilepsi. Det er like farlig om man får det 1 gang i året, eller 1 gang hvert skuddår.

Skrevet

Hahaha, dette blir bare bedre og bedre.

Hadde du visst litt om Down Syndrom hadde du evnet å skrive om dette med egne ord.

Hvis ikke kunne du lagt ved en link.

Det var du som følte at det var viktig å få med den lille haka, de små hodene, ørene og den tørre huden.

Og du kaller MEG inkompetent.

Hehehe, jeg ler så jeg griner her.

Skrevet

Hvis du ENDA ikke har skjønt det, gir jeg deg opp. Du er et håpløst tilfelle. At jeg velger å legge inn hele siden og ikke legge en link, eller redigere det, er vel opp til meg, så får du sitte der og ikke skjønne dette. For alle andre enn deg skjønte det!

DU ler så du griner? Da skulle du sett meg! HAHAHAHA

Skrevet

Ting jeg ikke har peiling på? Hva vet du om det?

Skrevet

Det er ikke jeg som ikke skjønner det du har skrevet.

Det er du som ikke helt vet hvordan du skal klippe/lime effektivt i en debatt.

Det som skulle være et seriøst innlegg ble bare komisk.

Særlig når du skriver det du gjør over.

"Er du kar over at barn med Downs har ett KROMOSON for mye ", hehehe,

ta med deg kromosoNet ditt og ta kvelden nå da, fjortis. Og gjør oss alle en tjeneste. Nå er du bare dum.

Skrevet

Nei har jobbet frivillig med barn med downs og det ville føles helt feil å ta bort et barn på et slik tynt grunnlag....

Skrevet

Du skriver at det er svært få som blir "fikset" av hjertefeil.

Da tar du feil.

Vil du jeg skal klippe og lime litt fra nettsidene til Foreningen for hjertesyke barn for deg, eller vil du selv gå inn å lese om det?

For dette har du ikke skjønt.

(Dette også får jeg vel tilføye).

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke. Velger jeg å bli gravid, så skal ikke barnet lide bare for at jeg ville ha et friskt et iseteden. Jeg tar det jeg får! Heldige mennesker er vi, som får bli foreldre!

Skrevet

Ja, det er jo klart du måtte henge deg opp i den kromosom feilen jeg skreiv. SELV om jeg beklaget skrivefeilen med en gang etter jeg hadde postet det. Men det er jo greit. Det er ikke du som ikke skjønner det jeg har skrevet? JO, tydligvis, for du er den eneste som nægger på hva jeg har limt inn eller ikke. Klarer du ikke plukke ut de tingene som er relevant for diskusjonen, foreslår jeg at heller du tar kvelden fatt, og tar med deg den "wannabe-smart and funny" - atituden din, for den kler deg ikke.

Det er nok ditt problem at du ser morsomhetene i symptomene til mennesker med Downs. Det er nok du som er dum.

Skrevet

Friskt ble vel helt feil ord.. Syndromfritt er vel mer ordet.

Skrevet

Ja...Vis meg VIRKELIIIG en link/utklipp der det står at alle DOWNSbarn med hjertefeil blir 100% "fikset" resten av livet. Venter i spenning!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...