Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #76 Skrevet 19. juli 2010 Du vet vel at de færreste som venter barn med Downs vet det på forhånd? Jeg tror du forveksler din egen livskvalitet med barnets. Du er nok mest redd for at du skulle fått en dårligere livskvalitet med et Downs barn. Det er jo foreldrene som avgjør om barna sine skal få et godt utgangspukt her i livet.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #78 Skrevet 19. juli 2010 Nei.Har en nabo med en flott gutt med downs.Kunne ikke fallt meg inn!!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #79 Skrevet 19. juli 2010 Fy søren for et syn på menneskeverd mange av dere har. Det er skremmende å tenke på at dere faktisk er mødre. Håper dere ikke lærer ungene deres samme holdning!! Alle barn er like mye verd og har like stor rett til livet!!! Dere burde skamme dere!!!!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #81 Skrevet 19. juli 2010 Nå spør hun i innlegget om man hadde tatt abort om man visste det på forhånd. Så da blir vel problemstillingen din litt ute?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #83 Skrevet 19. juli 2010 Synes ikke det. Det er utrolig skremmende å se hvilke holdninger folk har. Som om de faktisk tror man kan få spesialdesignet en baby etter sine behov.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #85 Skrevet 19. juli 2010 Syntes det er du som har en ekkel holdning jeg, 21:09. Det finnes mange skjebner der ute, og du kjenner ikke en brøkdel av de engang. Derfor er det trangsynt av deg å sitte å si slikt. Jeg har ei jente på 1år tvillinger på 3år, en gutt på 6år og en baby i magen som kommer i januar. Om jeg fikk resultater på at babyen i magen hadde DS, hadde jeg tatt abort. Hvordan tror du jeg ville klart å ta vare på mine barn, om jeg hadde fått en baby med downs nå? Kan du svare meg på det? Slutt å se alt i sort/hvitt. Det er en grunn til at det er lov å ta abort når man har fått påvist noe alvorlig på ul/prøver!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #87 Skrevet 19. juli 2010 Signerer 21.03. Tror mange av dem som ville valgt abort er relativt unge mødre av typen "jentungen må ha hull i ørene fordi da blir hun såååååå søøøøøt". Vi mer modne mammaer ville nok vurdert det å sette til verden et downs barn på en helt annen måte. Jeg hadde aldri kunnet ta bort mitt eget kjøtt og blod pga at barnet kunne hatt downs.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #88 Skrevet 19. juli 2010 Hvorfor kunne du ikke vært en god mor for et downs-barn, HI?
Gjest Skrevet 19. juli 2010 #89 Skrevet 19. juli 2010 http://mammawesterheim.blogg.no/ http://laguna.blogg.no/ Bare en liten påminnelse om at jo, det går faktisk helt fint an å ta vare på et barn med Downs, selv om man er ung og uerfaren
Dodraugen Skrevet 19. juli 2010 #91 Skrevet 19. juli 2010 Amen, 13:25 (tror jeg det var!). Jeg ville nok ikke tatt abort nei, og ville heller ikke sjekket etter det. Har ikke samvittighet, og blir jeg gravid med et barn som har downs så tror jeg det er meningen. Uansett, det er trossalt barnet mitt da! Men nå har jeg heller ikke 3-4 barn og ta hensyn til. Her er det uansett stopp hvis det blir noen nummer 2!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #92 Skrevet 19. juli 2010 20:57: Nei, jeg hadde ikke hatt noe problem med å ta vare på et sykt barn. Men jeg mener at vi har muligheten til forstediagnostikk, så da er det noe jeg velger å benytte meg av og jeg ville handlet ut fra det resultatet. Jeg vet ikke hvordan fremtiden blir, men jeg kommer til å håndtere ganske så bra det som måtte komme. Hilsen 20:45
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #93 Skrevet 19. juli 2010 Jeg har et barn med en alvorlig hjertefeil, og et barn på 3 og et på 20 mnd. Er gravid nå og hadde det vist seg at barnet hadde Downs skulle jeg tatt imot det med åpne armer og masse kjærlighet. Du burde kanskje tenkt deg om en gang eller to før du ble gravid. Ingen er faktisk garantert å få et friskt barn. Det hadde selfølegelig blitt tøft men slike ting bør man snakke om og ta stilling til FØR man bestemmer seg for å bli gravid. Et barn med DS er ikke det samme som å få et barn som er multihandicappet. De fleste klarer seg veldig bra. For å kommentere den siste setningen din så er jeg enig i at man har en grunn til å ta abort dersom man oppdager noe alvorlig galt med fosteret. Downs Syndrom kommer ikke inn under denne kategorien.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #94 Skrevet 19. juli 2010 Tenke på det før jeg blir gravid? Så du mener at jeg ikke skal ha barn, fordi jeg hadde valgt abort om fosteret hadde vist positivt på DS prøvene? Jeg går ikke rundt å tar sorger på forskudd. Til nå har jeg fått 4 friske barn, og har et friskt barn i magen. Derfor ser jeg bortifra dine kommentarer ang dette. Og når det kommer til at Down Syndrom ikke er en alvorlig feil, burde du lese litt mer om det. Min fetter har DS i alvorlig grad, og lever 2 år på overtid. Han har hjerteproblemer, og leverproblemer, som kommer av Downs. Han er mer på sykehuset enn hjemme. Dette vil jeg ikke la noen av mine barn gjennomgå. Og heldigvis er det mitt valg, og ikke ditt.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #95 Skrevet 19. juli 2010 Ja takk og pris er det ditt alg. Jeg har også et tilsynelatende friskt barn i magen. Men man vet ikke 100% før barnet er født. Det forstår vel du også? Som har så mange barn? Jeg vet mye om Downs Syndrom så der trenger du ikke å komme å være belærende ovenfor meg.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #96 Skrevet 19. juli 2010 "Jeg vet mye om Downs Syndrom så der trenger du ikke å komme å være belærende ovenfor meg." Du kan jo ikke kunne mye om det, når du sier at det ikke er noe alvorlig med dows rammede!!!!!! Ja, jeg vet at det kan skje noe med barnet i magen, selv om det ser friskt ut nå, men jeg dropper ikke å få barn fordi det er en liten sjanse for at det kan gå galt! En dag kan jeg dette å slå hodet mitt å bli hjerneskadet, men jeg holder meg ikke hjemme i senga av den grunn!
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #97 Skrevet 19. juli 2010 Det hadde kommet helt an på graden av DS, husk at DS bringer som regel med seg en del andre sykdommer, dårlig syn, hjertefeil osv osv.... Hadde barnet vært friskt utenom selve DS tror jeg at jeg hadde beholdt, men om det var hjertefeil og mange andre ting i tillegg hadde jeg nok vurdert sterkt abort.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #98 Skrevet 19. juli 2010 Du trenger ikke sitere meg, jeg vet godt hva jeg har skrevet. Jeg har jobbet i omsorgsboliger der det bor ungdom og voksne med Down Syndrom i flere år. Jeg har også vært assistent for en gutt med Down Syndrom da han gikk på vanlig skole. (Han begynte etterhvert på spesialskole, noe som fungerte mye bedre for han). Hvis det er noe du lurer på kan du gjerne spørre meg. Når jeg sier at det ikke er alvorlig så mener jeg alvorlig på lik linje med livstruende. Jeg fikk vite at mitt hjertebarn ikke kom til å bli eldre enn 14 dager, i dag er hun 9 år. Man anser ikke Down Syndrom for å være en livstruende tilstand.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #99 Skrevet 19. juli 2010 Det virker veldig rart at du jobber på omsorgsbolig med downsrammede mennesker, og klare å sitte her å si at det ikke er noe alvorlig med den diagnosen. Spørre deg? Nei, ikke når du viser mangel på kunnskap.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #100 Skrevet 19. juli 2010 Downs Syndrom er ikke en alvorlig feil? Vet du i det heletatt hva som forårsaker Downs? Det er en kromosonfeil i kroppen. De har et for mye kromoson. Og det er ganske alvorlig! Downs syndrom kan gi svært forskjellige problemer. Omfanget av "feil" varierer fra person til person. Alle har mental retardasjon med redusert intelligens. Personer med Downs syndrom har som regel små hoder, avflatet panne, små ører og kort nakke. Mange har ulike former for øye- og øresykdommer. SVÆRT mange har medfødte hjertefeil. Noen er så alvorlige at de gir symptomer umiddelbart etter fødselen. Medfødte feil i mage eller tarm er også vanlig. De mest alvorlige tilstandene kan forhindre maten i å passere. Disse barna får ofte hyppige, eksplosive brekninger. Mange har ulike hudsykdommer, f.eks eksem eller svært tørr hud. Personer med Downs syndrom kan ha for lavt stoffskifte (hypotyreose). Immunsystemet er ofte svekket, noe som gjør dem mer utsatte for infeksjoner, f.eks halsbetennelser og lungebetennelser. Hyppigheten av blodkreft er også økt. Downsbarn vokser og utvikler seg langsommere enn jevnaldrende. Problemer i nervesystemet gjør dem mer utsatt for epilepsi og psykiske problemer, f.eks angst og depresjon. Relativt mange får Alzheimers sykdom i 40 års alderen. Ikke alvorlig nok for deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå