Gå til innhold

Stebarn i huset hver dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære 12.03,

Synes ikke jeg var altfor krass mot HI.. hvis man ikke tåler en engasjert tone, så har man et problem!

Jeg leser ikke ut av HI's innlegg at problemene ligger i forhold til at de har lagt andre planer - slike som du snakker om;kino, middag osv...

HI selv sier hun er egoistisk og ønsker tid for seg selv den uken mannen ikke har "ansvaret" for datteren sin...

Ja, og skulle jenta komme en dag man skal på kino - herregud, så si at man skal på kino da og at det ikke passer akkurat nå.. hvorfor gjøre ting så vanskelig? Lage masse "problemer" på forhånd?

Min mening er at når man inngår et forhold til noen som har såpass bagasje - må man regne med å svelge både ditt & datt, ja!

Hilsen nn som mener at HI bør svelge dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tid for seg selv, er ikke det feks å gå på kino eller legge andre planer som ikke innebærer barn?

Skrevet

Men da er det vel bare å si til jenta at de skal på kino til klokka seks, og dessverre må dra snart, men at hun kan være der til de skal dra?

Syns vel mest synd på mor her jeg, som ser datteren så lite. Men siden dette begynte da HI ble gravid kan det vel være utslag for en frykt for å bli utestengt fra fars "nye familie"? Så det roer seg forhåpentligvis når hun merker at dere fortsatt inkluderer henne like mye. Lykke til :-)

Dersom dette varer over lengre tid kan man kanskje vurdere om faren skal ha daglig omsorg, og moren samvær?

Skrevet

Jeg skjønner jo at du enda ikke har fått barn, HI, fordi hvis årsaken til at du ikke vil ha din manns 12-åring hjem til deg hver dag etter skolen er fordi du vil ha annenhver uke for deg selv, så kommer du til å erfare at det å få egne barn kommer til å bli en drastisk overgang for din del.

Du kommer aldri til å få ha huset for deg selv annenhver uke uansett etter at du får egne barn, og skal det heller ikke da være greit at din manns datter kommer innom og får et godt forhold til sin bror eller søster?

Jeg tenker at det er kjipt nok for en 12-åring at mamma og pappa skiller seg, og at pappa skal få et nytt barn med sin nye kone, om ikke hun i tillegg skal føle at hun er i veien i pappas nye hjem. Du burde jo egentlig ta det som et kjempekompliment at hun kommer hjem til deg hver dag etter skolen. Hun må jo nødt til å like deg godt for å komme til dere hver dag?

Jeg ser poenget med at "en avtale, er en avtale", men hun er 12 år! Hun er et barn, og selv om dere har avtalt at fordelingen er 50/50, så er kanskje ikke det så greit for en 12-åring hvis hun har lyst til å være hos dere. Jeg mener at uansett hvordan du snur og vender på det, har du valgt situasjonen selv fordi du har valgt å være sammen med en mann som har barn fra før, så jeg mener at du heller må jobbe med deg selv og dine egne holdninger enn å finne ut ok måter å avvise din manns datter på trappa.

Skrevet

Meget godt sagt F@ntemusa ;o)

Som jeg skulle sagt det selv!

Hilsen nn. 11.20 (hun som mener at HI bør svelge dette)

Skrevet

Skjønner deg godt!! Jeg har tre barn med samme far og jeg elsker barna mine over alt på jord! Avtalen her er jo at vi skal ha barna 50/50 og jeg hadde vel reagert litt sånn som HI selv jeg da om de alle tre hadde kommet hit hver dag, når avtalen er annerledes. Hadde jeg hatt det fulle ansvaret og eksen ikke var tilstede, så hadde jeg gledelig hatt de hele tiden! Men når man forbereder seg på en "fri" uke, så legger man andre planer enn om man skulle hatt barna hele tiden. Hadde ikke snakket med barna om det... men med eksen min og om hans ansvar rundt felles barn... er jo naturlig å dele ansvar når man bor sammen, så man deler jo natulig nok også ansvar når man bor fra hverandre.. bare min mening.. og jeg er ikke noen dårligere mor selv om jeg tenker sånn.. Utrolig mange ovenfra og ned holdninger her inne.. blir ekkel av å lese sånne bastante kommentarer om hvor dårlig skikket du er som mor av den grunn..

Jeg ville snakket med mannen om dette jeg, og hørt hva han følte rundt dette.. Er han med på å ta "jobben" rundt det å ha henne hos dere hver dag? Eller er det du som ender opp med ekstra jobben??

Vil han ha det sånn, så får du nok bare godta det.. men om ikke bør jo han snakke med barneboren om hvordan løse dette på en fin måte til barnets beste! Vær stolt av at hun liker seg så godt hos dere da!!:) Lykke til!

Skrevet

Artig at debatten går sin gang uten meg...

Noen få fakta først: Stedatteren min har ikke yngre søsken hos sin mor, så det er nok ikke mer støy der.

Jeg kommer hjem tidlig ettermiddag, og stedatter ca. en halvtime senere. Faren kommer ikke hjem før flere timer senere, så det er jeg ser henne.

Hun er ikke noen plage, hun er en grei jente, men jeg synes det er veldig fint å ha huset for meg selv noen timer om ettermiddagen annenhver uke, bare til å samle meg, forberede middag etc. Det er bare sånn hjernen min fungerer, og hvis jeg ikke får litt alenetid hjemme, så mistrives jeg skikkelig.

Alternativet er eventuelt å gå fra mannen min, og det hadde sikkert enkelte av kjerringene her inne synes var til barnets beste, men det tror jeg absolutt ikke.

HI

Skrevet

Da syns jeg bare du skal ta dette oppe med mannen din. Og at enten du eller han sier ifra om dette til moren til barnet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er ikke lett å få sagt dette til stedatteren uten at hun blir litt fornærmet. Kanskje mannen din kan forklare det for henne, at de ukene hun er hos moren så må hun gå hjem til henne. Håper virkelig at du får orden på dette. Klart du trenger tid for deg selv.

Skrevet

Du visste at mannen din hadde ett barn fra før. Når hun er såpass gammel som 12 velger de jo mere selv. Mannen din er pappa på heltid. Om jenta hans vil bo der/ tilbringe tid der så må hun nesten få lov til det uansett hvilken uke det er.

Kommer du til å bli like lei barnet ditt a? Ei uke på ei av? Hun er jo din hun også nå!

Skrevet

Om HI flytter ut, vil jo jenta komme til tomt hus og far kommer hjem sent. Eller ikke i det hele tatt, for datteren skulle jo ikke komme den dagen. Hipp hurra!

Skrevet

Når de er 12 kan de selvfølgelig ytre hva de selv vil, men de kan ikke bestemme selv! Om 12 åringer har lyst til å flytte hjemmefra, kan de selvfølgelig ikke gjøre det. Om h'n har lyst på en tatovering, kan de si det til mamma/pappa, men de kan ikke bestemme det selv. Ikke er det lov heller.

Avtaler er avtaler, OM hun vil bo mer hos pappa, da må hun si fra om det, og så må de VOKSNE bestemme hvordan de skal gjøre det.

Dere som mener at HI må flytte ut- hva skal 12 åringen gjøre om pappa ikke kommer hjem den dagen, for det var ikke avtalen at hun skulle komme? Skal pappa bryte eventuelle avtaler fordi datteren kommer hjem til han utenom hans uke? Hadde avtalen vært at hun skulle komme, da hadde han vel kommet hjem når han pleide da, men det trengs jo ikke når hun ikke skal være der.

Nei, altfor mange mener at det er en selvfølge at stemor stiller opp akkurat som en mor. Der ER forskjell på å være mor og å være stemor. Enkelt og greit!

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg kom over dette innlegget da jeg googlet noe annet, og bare må kommentere litt. Jeg er faktisk forbausa over at det er så mange som synest det er helt greit at en 12 åring ikke trenger kontakt med begge foreldrene. Særlig rart synest jeg det er at foreldrene til denne jenta ikke bryr seg mere enn å snakke med jenta om hvorfor det skjer, fortelle jenta at de har valgt en 50-50 løsning fordi de mener det er best for henne å ha hverdag med begge foreldrene, og også fordi de begge ønsker å se henne.

Jeg synest det er ekstremt snålt at ikke faren eller mora til denne ungdommen spør dama om det er greit. Om mitt barn hadde gjort tilsvarende med en nabo, eller for den sakskyld besteofreldre så hadde jeg gidda å bry meg nok med å spørre om det var greit, og om hva de tror ligger bak.

Foreldrene til dette barnet virker svært lite oppegående, særlig i dette tilfellet mora som ikke gidder å bry seg! Barn på 13 år har som barn på 2 år bruk for litt faste rammer.

Det er heller ikke å bagatellisere dette om at bidraget kanskje bør endres på om man faktisk har barnet fast hver dag. Det byr på økte utgifter som bidraget faktisk er ment å dekke, og det er tross alt ikke når barnet sover det koster ekstra med penger.

Skrevet

Enda rarere er det at noen blir korsfestet av å si noe slikt om stebarnet sitt,

det er ikke så høyt under taket her inne bestandig

Skrevet

Hehehe.. jeg kan love deg en ting nå Hi, du kommer til å angre som en hund hvis du driver denne jenta bort. Hvis du trur det er slitsomt med en 12-åring rundt deg, så kan jeg love deg at det blir bare blåbær når småbarnsperioden for dine barn slår inn^^ Hadde jeg vært deg Hi, hadde jeg alliert meg litt med henne, for hun kan være viktig hjelp når du virkelig er sliten. Å etablere et godt forhold til stedatra kan være gull verdt for alle parter:)

Skrevet

Hi -har du spurt jenta om hvorfor hun kommer til dres hus hver dag, og ikke til moren som avtalen er?

Det må da være en grunn til at jenta ikke går hjem. Kanskje det hadde vært bedre for jenta å bo 100% på en plass?

Klarer ikke å la være å komentere: Du mener at du må ha litt alenetid på ettermiddagen for å samle deg litt, for det er sånn du funker. Kan jeg da spørre hvordan du har tenkt å få til det når du får egne barn? Sette de på trappa ett par timer hver ettermiddag?

Skrevet

De som ikke skjønner at det er forskjell på å ha egne barn rundt seg og stebarn rundt seg, er enten ikke stemødre eller så er de rimelig blåste i hodet.

Skrevet

Hei HI :)

Jeg ser at mange nesten antyder at du skal behandle stedatteren din som om hun var din egen. Men hun er jo ikke det, så det går ikke. Beklager at du får så mange stygge komentarer og antagelser her inne (viser bare igjen at dette ikke er det riktige nettstedet å ta opp vanskelige ting som en lurer på).

Selvfølgelig bør du får dine egne barn, det kommer til å gå veldig bra, ikke tro noe annet. Det er helt unødvendig å si noe slikt til deg. Hvis jeg skulle i det hele tatt tenkt tanken at du ikke burde fått barn måtte det vært hvis du gjorde det motsatte her og det du ikke ville; jaget henne når hun kom. Det at du lurer på hvordan du løser denne situasjonen viser at du er hengivende og ønsker å gjøre det rette.

Jeg mener at du må ta dette opp med mannen din. Det er jo fullt mulig at han ordner dette ved en enkel samtale. Er moren til stedatteren din hjemme om dagene da, eller er det derfor hun kommer til dere? Er mannen din hjemme når hun kommer? Ta det i hvert fall opp med mannen din på en ordentlig og grei måte, gjerne så fort som mulig før dette blir et så stort problem at du ikke klarer å ta det opp på en skikkelig måte.

Lykke til, jeg tror at dette kommer til å ordne seg :)

Skrevet

Setter dem ikke ut på trappa, men sender dem på butikken med faren, eller på andre ting. Klart man gjerne vil ha litt tid for seg selv, egne barn eller andre barn. Hender av og til at jeg kjører ungene over til mine foreldre for et par timer også. Setter dem fra meg på barneparkering på IKEA og Lagunen et par timer så jeg får handlet i fred og ro.

Hender også at jeg har ungene så faren skal få fred til sitt, vi deler på jobben om ungene. Og skal jeg hvile meg litt så får de ikke komme å vekke meg. Betyr jo ikke at jeg setter dem på trappa, de gjør jo andre ting. Hi setter jo ikke stebarnet på trappa, hun bare henviser henne til at nå skal hun være hos mora si, det er hennes egen MOR vi snakker om, ikke en nabo.

Skrevet

Men jenta er 14. Hun burde egentlig bli spurt om hva hun mener om fordelingen og hvor hun skal bo fast. Hun trives vel ikke hjemme hos faren. Ellers kan jeg virkelig ikke forstå hvordan en 14 år gammel jenta kan være en plage i forhold til å slappe av :P

Skrevet

Helt sant, 11:58, kan på ingen måte sammenlignes. Ikke det at en ikke blir glad i stebarn osv, men det er på absolutt ingen måte det samme.

Skrevet

Det er også DIN stedatter...

Jeg har to stebarn boende hos meg hele tiden, klager ikke av den grunn, jeg visste da jeg ble sammen med mannen min at de var førsteprioritet, og har forholdt meg til det...

Skrevet

Er dette tull eller??

Det er mannen ditt sitt barn, det visste du da om da du gikk inn i et forhold med ham. Ta deg sammen!!!!

Skrevet

Vist min mann hadde sagt at mitt barn fra tidligere ikke kunne komme til oss fordi det ikke var vår uke, hadde det blitt månelyst altså!!!

Fy, så slem du er!

Personlig hadde jeg motivert barnet til å reise til mor, for mor og barn sin del... Men ville hun abselutt ikke, nei da fikk hun være...

åååh!!! Jeg er SÅ glad for at min sønn har en fantastisk stemor som tar imot han med åpne armer når det måtte være, noen kvinnfolk er så utrolig egoistiske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...