Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #26 Skrevet 6. januar 2010 Du får komme deg på jobb eller ut av huset når skoledagen nærmer seg slutten da, så kommer hun til stengt dør og må gå hjem. Ærlig talt, du virker veldig umoden og intollerant, du skulle funnet deg en uten barn fra før istedet, du egner deg ikke som stemor.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #27 Skrevet 6. januar 2010 Stengt dør? Bør ikke enhver 12-åring ha nøkler til sitt eget hjem?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #28 Skrevet 6. januar 2010 Barnet har sikkert en grunn for å komme hjem til dere etter skolen, enten at mora er på jobb eller at hun simpelthen har mer lyst til å gå til dere. Uansett kommer hun nok ikke til å fortsette med dette i mer enn to-tre år til, når hun skal på videregående. Så sånn sett skjønner jeg ikke bekymringen.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #29 Skrevet 6. januar 2010 Er vel ikke like kult å gå til tomt hus da, vettu.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #30 Skrevet 6. januar 2010 Kanskje hun synes det er mye triveligere å komme hjem til deg enn å gå hjem til et tomt hus ( hvis mor er på jobb)? Ut fra det du skriver så kan det virke om om du er hjemme. Da har du jo hele formiddagen, godt og vel, alene før hun er ferdig på skolen. Hva er det du ikke får gjort med en 12-åring i huset, som du kan gjøre når du er aleine? Jeg tror du må øve deg i å tenke som så, at dette også er hennes hjem, og at hun har like stor "rett" på det som deg. Men du kan jo si fra til henne, på en fin måte, at det er fint at hun kommer men i morgen passer det ikke, for da skal du ..., og på den måten lage en avtale som ivaretar både henne og deg.
Bunnies by night Skrevet 6. januar 2010 #31 Skrevet 6. januar 2010 Jeg tror at man må legge sine egne ønsker litt vekk når man har blitt sammen med en person med barn. Du har i hvert fall helt rett i at du ikke kan avvise henne på trappen. Her burde barnefar, barnemor og datteren sette seg sammen og prate litt om hvordan de best kan ordne seg. Kanskje har hun lyst til å bo mer hos faren sin? Du sier at du ble sammen med en mann som hadde 50% samvær. Men du vet vel at samvær ikke er satt, men kan forandre seg, spesielt når barna blir eldre? Det kan jo tenkes at det er en grunn til at hun kommer til dere selv om hun har samværsuke hos mor? Jeg ville i hvert fall forsøkt å komme til bunns i saken...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #32 Skrevet 6. januar 2010 Sære dere er. Man kan da ikke regne med at stemoren alltid er tilgjengelig og har tid når ting ikke er avtalt.... Selvfølgelig kommer barna først, men man må jo tenke litt på seg selv også.... Dette ville ha irritert meg også.....
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #33 Skrevet 6. januar 2010 Gud så glad jeg er for at min samboer ikke er som deg. Han har tatt til seg datteren min som sin egen, og behandler henne og vårt felles barn likt. Det er ikke snakk om å hive henne ut av huset, han ser på henne som barnet sitt på lik linje med vår felles. Noe som er en selvfølge. Jeg håper virkelig du klarer å endre tankegang før barnet ditt blir født, ellers kommer det til å være en veldig trist 12-åring et sted der ute, som ønsker å tilbringe tid med far og stemor, samt sin nye lillesøster, men som føler seg avvist. Det skjærer i mammahjertet mitt bare av å tenke på det.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #34 Skrevet 6. januar 2010 Det viktigste er vel å finne ut hvorfor hun kommer til deg hver dag og så finne en løsning utifra det. Hvis det er fordi du er hjemme og moren er på jobb, går det kanskje an å avtale at det passer for deg en eller to ganger i uka i "morens uke", men si at det er vanskelig for deg de andre dagene. Hvis det er fordi hun ikke har det bra hos moren, er det jo vanskeligere å avvise henne også. Hvis det er fordi det er "bedre" hos dere, materielt, avstandsmessig til skolen osv, må det kanskje tas opp med mor. Jeg har et særkullsbarn, ny mann, fellesbarn, barnet har en pappa, en stemor med særkullsbarn og det er fellesbarn der. Hvis mitt barn foretrakk å være hos pappa i "mine uker" ville jeg nok blitt lei meg og jeg kunne også tillagt dem noen uedle motiver og trodd at de lokket barnet med noe. Jeg ville blitt helt knust hvis mannen min sa at han trengte tid uten barnet og at jeg måtte foreta meg noe for at barnet holdt seg unna i "farens uker". Det gjelder altså å trø varsomt. Jeg skjønner allikevel godt at andres barn er mer slitsomme enn ens egne og at man tåler mindre av dem. For meg er det mulig å forstå og godta det, men det er ikke akseptabelt å vise det til barnet...
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #35 Skrevet 6. januar 2010 For noen strenge høner dere er...! HI skriver jo her for å få råd, fordi hun ikke ønsker å såre jenta, eller avvise henne. Hvordan gjør dette henne til egoistisk?? Og hvorfor skulle hun ikke få egne barn?? Og hvorfor er det i det hele tatt OK at jenta kommer dit hver eneste dag, når det er meningen at hun skal hjem til sin egen mor???? Jeg skjønner HI godt, hun er gravid og sikkert sliten i tillegg, og skal etter planen ha huset for seg selv annenhver uke. Synes ikke at det da er så vanskelig å skjønne at det kan bli litt mye når stedatteren komme HVER DAG! HI; jeg synes du bør ta dette med mannen din, som andre her nevner er det sikkert best om det blir sagt noe fra han. Hvordan er ekskona, er hun rimelig grei og samarbeidsvillig? I så fall bør han snakke med henne, og si at det er hyggelig med uventet besøk innimellom, men at datteren nå er hos dere hver eneste dag, og det blir litt feil ifht samværsavtalen. Hun bør så kunne si til sin egen datter at hun gjerne vil ha henne hjem til seg selv de fleste dagene. Vet ikke hvor langt du er på vei, men ettersom fødselen nærmer seg går det sikkert an å si direkte til jenta også at du trenger ro og hvile, og at det må være litt stille i huset på ettermiddagen, for da sover du litt (mannen din bør si dette til datteren). Nevner i tillegg at du bør være ekstra flink til å inkludere stedatteren din nå som hun skal bli storesøster. Kanskje du kan invitere henne med deg for å handle litt babytøy e.l. slik at hun ikke føler seg avvist. Prøv å finne på noen andre hyggelige ting også, f.eks få tatt noen fine bilder av storesøster sammen med magen. Hun vil jo også bli en perfekt trillepike etter hvert siden aldersforskjellen er såpass stor. Du får trøste deg med at det er nok ikke lenge til hun er mye mer opptatt av å være sammen med vennene sine enn å "henge" hos dere, hun er jo snart tenåring. Da vil dere sikkert føle at dere ikke ser henne nok:) Lykke til!
Bunnies by night Skrevet 6. januar 2010 #36 Skrevet 6. januar 2010 Det er snakk om at hun vil ha huset for seg selv... Jeg regner med - og håper at tolvåringen faktisk har nøkkel til dette huset - siden det er hjemmet hennes... Når ting ikke går som avtalt og barnet er såpass stort som det er - så er det kanskje på tide å gå gjennom avtalen på nytt i samhandling med datteren for å se om det er noe som kan endres på.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #37 Skrevet 6. januar 2010 HI, er du ikke glad i stedatteren din? Hun liker tydeligvis å tilbringe tid sammen med deg. Du er en dårlig stemor.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #38 Skrevet 6. januar 2010 Dere får flytte 100 mil unna, så slipper du denne pesten og plagen.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #39 Skrevet 6. januar 2010 fy faen for noen syke svar dere gir. jeg skjønner deg godt hi. ikke ta deg nær av hurpene som er her inne,
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #40 Skrevet 6. januar 2010 Og du har veldig mye sympati for ei jente på 12 år. Bannes kan du, men sympati har du ikke for et barn. Kall det syke svar, du. Noen av oss har hatt stemødre som ligner HI. HI, jenta merker at du ikke vil ha henne der. Men hun er der fordi pappaen hennes bor der, og hun føler dette er hennes hjem på lik linje med ditt. Og det er det jo faktisk også!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #41 Skrevet 6. januar 2010 Skjønner deg godt jeg! Jada, HI har valgt mann med barn selv og må ta følgene med det, men når man er enige om delt omsorg så er man jo på en måte innstilt på det også, ikke at barnet er der HVER dag...? Da kan det jo faktisk hende man ikke har valgt den mannen på grunn av det (av diverse mer eller mindre egoistiske grunner). Har egentlig ikke noe løsning på dette hvordan du skal kunne si fra, men ta det iallefall opp på en ordentlig måte med mannen din, så kan jo han ta det videre dersom han er enig med deg. Menn skjønner ikke hint! Og få for all del fram at jenta hans er velkommen til dere, men at det hadde vært godt med et lite pusterom innimellom også.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #42 Skrevet 6. januar 2010 Pusterom fra ei jente på 12, som er der fordi hun har 2 familier, og liker å være der? Egoistisk av stemor.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #43 Skrevet 6. januar 2010 Det er nok bare å legge inn årene HI, du får aldri de svarene du er ute etter her uansett.... Alle mener du er egoistisk for dine tanker, dessverre. Det er ALDRI lett å være stemor, uansett hvordan man vrir og vender på det. Med mindre man elsker andres barn høyere enn himmelen.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #44 Skrevet 6. januar 2010 Det er nok bare å legge inn årene HI, du får aldri de svarene du er ute etter her uansett.... Alle mener du er egoistisk for dine tanker, dessverre. Det er ALDRI lett å være stebarn, uansett hvordan man vrir og vender på det.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #45 Skrevet 6. januar 2010 Har FULL forståelse for deg HI, har vært i samme situasjon selv, der biomor flyttet inn hos naboen til min samboer da de var gift. Da jeg flyttet inn hos han så var det ikke bare barna dems som sprang ned dørene i tid og utide, men biomor også, det ringte på døren til alle døgnes tider av både henne og barna, og de ukene hun skulle ha dem var de like mye hos oss og omvendt, slitsomt når man vil og trenger litt alenetid med hverandre, for det gjør man faktisk når det er bare den ene partneren sine barn. Jeg ville f.eks ikke være 'all over' deres pappa da de var der, syns det var ubehagelig nok å kysse forran dem, for de har jo hele livet vært vant til at dette har pappa og MAMMA gjort... Sånn tenker man jo ikke når det er egene barn som sitter vedsiden av... Anyways, etter ett halvt år med dette styret med løping mellom husene, så klarte ikke min samboer mer engang, (spess mht at xn var der heletiden) så vi så oss nødt til og flytte en mil unna, spesielt for at vårt forhold skulle overleve. Og det fungerte så mye bedre når det ble rutiner og faste rammer rundt samvær, ikke bare for meg, men for samboer og barna også. Men skjønner veldig godt at du irriterer deg HI, og om disse som bitcher her faktisk har vært i relativt samme situasjon som oss, så er de fulle av dritt, for INGEN kan komme å fortelle meg at folk i sånne situasjoner ikke ønsker ting anderledes. Det er ikke mennesklig naturlig og godta slikt, å du trenger ikke ha dårlig samvitttighet for det heller.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #46 Skrevet 6. januar 2010 Hi hi! Jeg er ikke ute etter spesielle svar, jeg visste jo hva jeg gikk til da jeg la ut innlegget. Godt å få luftet tankene sine, og når man er litt hormonell er det godt å krangle litt også. Jeg skulle virkelig ønske at synene som ble fremmet her inne var representative for det virkelige liv. Hvis alle hadde så rene tanker og var så moralske som de ønsker å gi inntrykk av her inne hadde nok verden vært et bedre sted å være for veldig mange. HI
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #48 Skrevet 6. januar 2010 Godt sagt HI! Tror alle skal feie for sin egen dør før de kritiserer andre. Du vare ute etter råd, beskyldninger var det du fikk.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2010 #50 Skrevet 6. januar 2010 Noen råd kan virke som beskyldninger, når de ikke er de rådene vi gjerne vil ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå