Gå til innhold

Skravletråd for Oslo-jentene. NY!


Oieoie

Anbefalte innlegg

Nå gidder jeg ikke scrolle meg nedover i den gamle skravletråden lengre, så jeg starter en ny :)

 

Endelig var prinsen min også kommet til verden! 9 dager før tiden, men det var helt greit :) Arvin ble født på Onsdag 13.5, og var 3130 gram og 50 cm lang. Han kom i full fart 30 min etter at vi kom oss til Ullevål, og selv om jeg ikke ønsket meg en veldig lang og slitsom fødsel var denne litt i overkant rask for meg.

Han er så utrolig nydelig! Jeg er super forelska i denne lille karen som jeg bare har kjent i 3 dager, og som holder meg oppe nesten hele natta med vondt i magen eller ønske om mat eller kos.

 

Det er neste godt å se at flere syns det er tøft med amming og annet den første tiden....Jeg tror ting skal gå greit her etterhvert, men nå er jeg ganske sliten og blir så frustrert når jeg ikke klarer å trøste eller amme nok eller riktig. Brystvortene er så utrolig såre, og nå begynner melkesprengen å komme også. Jeg har ikke klart å pumpe meg enda, selv om jeg har forsøkt noen ganger.....det var kanskje for tidlig om det er før melka kommer for fullt? Jeg har ikke tenkt å gi meg hverken med pumpeforsøkene eller ammingen, det er jo veldig normalt å slite litt før man får taket på det, og allerede i dag syns jeg det har det gått litt lettere enn i går :)

 

Jeg møtte forresten Therese og lille mathilde (det var det hun het?) på Ullevål:) Utrolig skjønn lita jente hun har fått!

 

Gratulerer til alle dere andre som har fått i mellomtiden, jeg har mistet litt oversikten nå. Og lykke til til de som fortsatt venter på gullene sine. Snart er de her om de vil eller ei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye med lille Arvin! :-)

 

Godt å se fler som føder i all hast! :-) Hehe! Hadde du mange timer med rier hjemme før du dro til Ullevål eller?

Når det gjelder melken. Jeg pumpet etter 5 dager, før det var det så og si ingenting som kom ut. Det er drit frustrerende, men tro meg, det blir bedre! Jeg holdt på å gi helt opp. Jeg hadde så sinnsykt vondt i brystvortene og han bare sovnet ved puppen. Men etter noen dager var alt MYE MYE bedre! :-) Hvis du får sår vil jeg anbefale deg å håndmelke annenhver gang, så ikke du blir værre. Det gjorde jeg. Eller jeg pumpet faktisk hver gang fra den ene puppen i en hel helg og ammet fra den andre. Hadde jeg ikke gjort det tror jeg brystvorta mi hadde ramlet av!

Og smør på brystmelk etter hver amming/pumping og la det lufttørke. :-)

 

Fikk bilde av Therese og lille Mathilde idag! Så utrolig skjønn atte! :-)

 

Et annet tips, melkespreng. Jeg hadde det noen dager som mini ikke tømte meg helt. Og da gikk jeg i dusjen og håndmelket og masserte disse kulene man får i brystet. Dette er visst veldig effektivt også for å forebygge mot brystbetennelse!

 

:-)

 

Ja, jeg har sett på ammekanalen på pasienthotellet på Ullevål! :-P

 

Nok en gang, gratulerer så mye med gutten Rosaka! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen jenter!!!!

Dette er en nydelig dag å spise for mye is... uansett om man er hjemme eller ute :-)

 

Selv om jeg hadde lyst til å skyte på korpset utenfor vinduet mitt med sprettert kl 7 i morges...

 

OG for en fantastisk seier i går! helt utrolig morro å være norsk når vi blir representert så vel... Sett bort ifra komentarene til Svabøe... hahahaha, hun burde vært beskyttet mot seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen :)

 

Gratulerer så masse med gutten Rosaka! 30 min etter du kom til Ullevåll? Lure som Thessa: gikk du lenge heime med rier før du reiste eller? Du må jo hatt pressrier innen du kom inn døra... :)

 

Hehe...her var det ikkje korpset som vekte meg... men en veldig svolten gutt som våkna halv 8 :)

 

Thessa: mini her gulpa VELDIG mykje...skikkelig gulpebaby. Spruten ståår av og til. Så her har vi invistert i mange smekker... skifta jo 3-4 pysja på kvelden før han sovna...blei veldig mykje klesvask!

 

Korleis gjer dokke det i fh til soving?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm in love with a fairytaaaale :-) Det var vannvittig moro!! :-)

Men Svabøe er slitsom ja, må si meg enig. Men hun er morsom på sin måte og da! :-P

 

Våknet også av en sulten baby og en dam i senga! Han hadde tisset ut av bleia og jeg hadde lekt ut av bh'en. Så da blir det lakenskift idag også gitt! :-P

 

Scoob, smekke var lurt. Utrolig slit når det gulpes 3-4 ganger på pysjen ja. Blir mye klesvask om dagen! :-)

Soving. Har ikke noen ordentlig rutine ennå. For han er forskjellig for hver kveld og natt. Men gir et ordentlig "herremåltid" i tolv tiden og legger han i vogna si siden av senga. Og der pleier han å ligge å sove til 4 tiden. Så er det mat igjen. Og sove til 7-8 tiden og da våkner han som regel etter måltidet da. Men idag fikk jeg han til å sove til halv 10! :-) Herlig. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja smekker var genialt :) kjøpte noken litt store på Boots apoteket...kosta berre 60 kr for 5 stk..:) Var riktig nok kje kjempe lekre, men funka veldig fint inne :) Kjøpte noken andre som var litt finare på lindex! Vaska noko sinnsjukt med kle..han tissa jo 50 % av gangane vi skifta på han og...så da tissa han ut handkleet han ligg på, og på golvet og på baderomsdøra! Morro med gutta ja :)

 

I dag sov han te halv 11 :) men var våken mellom halv 8-9! Han var veldig våken og eg var koma kåre :)

 

Syns mange av dei kommentarane henna var morsomme eg :) Men kjem vel heilt an på humoren ja :) :)

 

Lurte egentlig på soving i fh til samsoving? PÅ ullevåll anbefalte dei jo det, mens i bøkene anbefala dei jo det ikkje! Pleie og ta han opp i senga mi når pappaen er reist på jobb... ligg vi og prata til vi sovna igjen begge to :)

 

No skal vi snart på Godlia skule og få med oss litt 17 mai feiring, har bare slakka på sofaen i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

HIPP HURRA og gratulerer med dagen til store og små:)

Gratulerer igjen Rosaka, må si jeg også er litt spent på "fødehistorien" din!?!

Nå er jeg så misunnelig på dere jenter. Amming, soving, sår pupper og alt annet: kom til meg..... Jeg er sikkelig forkjølet med sår hals. Er opp nesten hver time iløpet av natten. Enten fordi jeg hoster eller må tisse og så tar jo det ene det andre. Det værste er jo at jeg ikke kan drikke vann, for da må jeg jo tisse oftere. Blæææææ, nå er jeg pisslei av å være gravid,stor og tung!!!! Sånn det var litt syting.. Tross sår hals og høygravid har vi vært med familie og feiret 17mai, så dagen har nu vært ganske så hyggelig. Nå ligger vi på hver vår side av sofaen og sløver..

Kos dere videre på denne stor dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Internetabstinenser her! Har vært online hver eneste dag siden internett ble oppfunnet, og nå har jeg ikke hatt noe nett siden onsdag. :o

 

Lille Mathilde har kommet til verden, ser dere har fått det med dere. :) Hun var 49 cm, 3324 gram og 34 cm rundt hodet. Alt gikk kjempefort. Jeg la meg sent på onsdag, uten et eneste tegn på at noe var i gjære. Bråvåknet klokken fire av en følelse av å bli skutt i mellomgulvet. Lå og ynket meg i stillhet for å ikke vekke samboeren. Ti minutter etterpå var det nok en rie. Og deretter kom de på løpende bånd, og jeg klarte ikke å unngå å vekke Kenneth. Han tok tiden både på riene og tiden mellom dem, og kvart på fem ringte jeg Ullevål og fortalte ståa. De ba meg gå å dusje, men jeg var ikke istand til å stå oppreist i mer enn tre sekunder omgangen, så vi dro heller rett til Ullevål. Tror det var lurt, for når vi kom dit hadde jeg 8 cm åpning! Etter bare en og en halv time! Pressriene var også kommet, men tiden frem til Mathilde var ute var alikevell lang følte jeg. Seks timer etter første rie var hun ute. Kenneth gråt en skvett (har jeg aldri sett han gjøre før!!!) og jeg var bare paff over at hun var ute. Hadde en fin opplevelse alt i alt, men jeg fikk hverken med meg navn på jordmødre eller barnepleiere.

 

Vil absolutt si dette er den beste bursdagsgaven jeg kunne fått. :) Helt siden før jeg ble gravid har jeg innilt meg at jeg får unge på bursdagen min, men jeg hadde da aldri trodd det faktisk skulle skje!

Var en tur hos Sissel på onsdag da, hun bodde i 5 etasje uten heis, og jeg lo og spurte henne om det var derfor ungen hennes kom 10 dager før tiden. Siden Mathilde også kom relativt kort tid etter besøkt hos henne, anbefaler jeg alle som ikke har født til å ta en tur til Sissel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Det blir visst ikke like mye tid til internett som jeg er vant til, men det er helt greit i grunn. Arvin er 5 dager i dag, og det blir litt enklere å være mamma for hver dag. Jeg sliter litt med ammingen enda, men mest fordi han suger så utrolig hardt - og sikkert har feil tak endel av gangene, men når han kaver og kaver og blir så sinna fordi han ikke får til lar har jeg bare latt han matraktere brystvortene mine noen ganger - så lenge jeg kan tåle det. Jeg har en brystvorte som han sjlden klarer/vi ta (den er flatere enn den andre), så da har jeg håndpumpet denne endel, og ammet fra den andre. men i dag var den andre supervond og begynte å blø :S

Så da her jeg ammet jeg fra mongo-vorta med ammeskjold i dag, og det funger faktisk ganske bra!

Det er helt utrolig hvor mye tid som går med til å få til dette med amminga, men jeg VIL klare det! Til dere som sliter de første dagene vil jeg si som mange av de andre, det blir bedre. Det er ikke helt enkelt her i gården enda, men mye lettere enn de første dagene ihvertfall, og mer og mer melk for hver dag :)

 

Så til fødselshistorien. Jeg hadde vannavgang da jeg sto opp på morgenen sist onsdag (13.5), og dro inn på sjekk til sykehuset kl14.00 da jeg ikke hadde rier, bare letter mensmurringer. De trodde ikke helt på at vannet mitt hadde gått, fordi innen jeg kom på sjekk var det nesten sluttet å renne (det kom litt og litt), og på ul fant de like mye som et par dager tidligere. Ikke hjalp det å levere fra seg truseinnlegget heller...Det var veldig tydelig at de trodde jeg hadde tisset på meg, men så tok de en test til og fant ut at det sannsynligvis var vannangang alikevel og jeg fikk time til igangsettelse morgenen etter om nødvendig, da ctg ikke registrerte rier, og jeg ikke hadde vondt.

 

Jeg begynte å få litt vondere murringer da vi dro fra sykehuset i 15.30 tiden, men fortsatt ikke vondt. Så vi dro hjem og jeg belaget meg på at jeg måtte vente lenge hjemme før riene tok seg opp. Etter en stund ble riene vondere ganske fort, og 18.30 ringte jeg føden. Jeg slet med å ta tiden på riene, menjeg sa jeg trodde de var ca 1 minutt lange og hyppigere enn hvert 5. min, men dette hørte de vel ikke på .

De kunne fortelle meg at jeg hadde hatt vondt altfor kort tid, og ba meg ta en laaang varm dusj og ringe tilbake 1 time senere. Kl. 19 innså jeg at hvis jeg skulle orke å dra meg til sykehuset måtte det skje med en gang, og vi var inne ca 19.30.

 

Da skulle jordmor først hive meg i dusjen igjen og gi meg klyster, men da de sjekket åpningen sa hun at jeg kulle føde og at jeg bare kunne presse.

Så fra jeg kom inn til han var ute kl. 20.04 gikk det ca 30 min. Jeg trodde ikke jeg var komemt så langt, men at jeg hadde lav smerteterskel, og Samboeren min trodde også at jeg overdramatiserte det hele :P Men det verste syns jeg var at ingen på sykehuset så ut til å ta mine signaler på alvor, og jeg fikk hele veien litt følelsen av å bli mistrodd, for hva vet vel en førstegangsfødende? Neste gang skal jeg være veldig obs på at ting kan gå fort.

 

Fødselen gikk veldig fint da,og ut kom verdens største belønning!

 

Jeg gleder meg til å treffe dere og babyene i juni, eller når det blir! Da har nok alle gullene rukket å komme seg ut! Håper du slipper å vente så mye lenger wowo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter,

 

Grattis med Arvin, Rosaka, det var litt av en fødselshistorie. Det føles aldri bra å bli mistrodd, men du viste dem virkelig!

 

Nå synes jeg så synd på deg Wowo, jeg sender deg masse *fødestøv* Det var helt vondt å lese Marens beskrivelse også, kjenner meg igjen, og jeg unner dere så inderlig å se innsiden av fødestuen med det aller første. Høygravid og forkjølet, det er bare pyton!

 

Jeg synes det var veldig hyggelig å lese innleggene dere kom med etter jeg skrev at jeg slet med ammingen sist. Jeg følte meg så utrolig oppmuntret og ikke så alene etterpå, så tusen takk for det! Tidligere føltes det som om jeg var den eneste på barselhotellet som strøk i amming, og derfor fikk gjensitting på barselpoliklinikken

 

Jeg var på poliklinkken for andre gang i dag, og William legger godt på seg. Han tapte M Y E av fødselsvekten sin på hotellet, fordi ingen jordmødre ville gi han mat, og jeg var tørr som en ørken. Jeg tror vi har fått en baby med høy forbrenning, han spiser så mye at han rett og slett sjokkerer oss. Siden vi gir flaske ser vi hvordan han dobler inntaket igjen og igjen - jordmoren mener det er fordi han ble såpass mye lettere han ble på Ullevål. Det var jo rene slankefarmen.

 

Jordmoren på poliklinkken er nydelig, hun har en kjempefin holdning. Hun ber meg ikke stresse, og heller tenke langstiktig på å få til amming. Det er så utrolig oppmuntrende å høre en som fokuserer på at selve ammingen ikke er viktigst, men at babyen er sunn og god og tar til seg næring. Og jeg har jo nok morsmelk til å mette han, selv om det er utrolig mye arbeid å pumpe det ut. Har blitt ram på pumpen, eier hele to stk, og lagde meg en t.o.m kopp te mens jeg pumpet isted - man må finne lyspunktene der man kan. Det er i det hele tatt vært en bra dag - jordmoren på poliklinikken fikk faktisk William til å amme skikkelig for første gang i dag, og det var jubelstemning på stua! Hun ble så glad at hun insisterte på å ta bilde med mobilkameraet mitt :o)

 

Jeg får finne frem samme kampvilje som Rosaka, og ikke gi meg, så blir jeg kanskje ammende mamma en dag jeg også :o)

 

Forresten - vi må vel snart "flytte ut" av terminklubb mai 2009? Kan noen anbefale hvilken side som er best for neste steg? Det er vel noe som heter nybaktmamma såvidt jeg vet? Og kanskje dinbaby? Har ikke gjort noe research enda..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

 

Lillemaiblomst: SÅ bra at amminga går framover :) Kan tenke meg at det var jubel ja når han amma skikkelig...:) Det er gjere det jo en del lettare og gi mat rett fra pupp istadenfor og måtte pumpe! Men det viktigaste er jo at han får i seg mat :) Og at du har melk!... AMminga kjem sikkert på plass etterkvart!

 

Han tar flaske eller er det kopp det går i?

 

 

I dag har mini nekta og sove...:/ Var på besøk på jobb i dag og dermed sov han bare litt i bilen på formiddagen...og då er han vanskelig og få te og sove på ettermiddag/kveld... Prøvde til og med og gå ut og trille tur no...då sovna han, men våkna etter 30 min... Så han har sove maks 4-5 tima i dag og er såå trøtt! I ettermiddag har han og funne ut at han skal ha mat kvar 2 time... satsa på at det ikkje blir standarden for natta og!...

 

Dinbaby.com har egne terminklubba og...så når alle har fått så kan vi jo lage en tråd der inne :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer rosaka :) Flott fødselshistorie! Men tragisk at ingen tok deg på alvor!

 

Skjønner dere som er igjen nå og er helt enig i at nå har vi gått gravide lenge nok!!

I dag har jeg hatt en forferdelig dag!!!! Prolapsen har virkelig presset på den nerven, så beinet har vært ekstremt smertefullt i dag! Jeg lå i senga og grein i dag tidlig. Måtte ringe samboeren til slutt så han måtte komme hjem fra jobben og kle på og gi datteren frokost, for jeg orka ikke!!

Er det ikke bedre til i morra, får jeg ringe legen eller jordmor.

 

Håper alle hadde en fin 17.mai i går :)

Og hipp hurra for Aleksander Rybak!!!! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wowo! tror du har smittet meg... Er plutselig tett som ei potte og hodet føles som det er inni en sky... *aaaaaaaaaargh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg klarte å tulle det til, hadde IGJEN skrevet et langt innlegg så trykte jeg feil og mistet det... Lurer på om jeg begynner å bli for gammel..... Prøver igjen.. Maren ikke bli syk, legg deg rett ned på sofaen, max anstrengelse er pc og tv, drikk masse vann og te. Jeg gjorde ikke dette i starten og ble mye verre, nå hadde jeg en rolig dag i går og er allerede bedre. Hoster en del og har tett nese, men halsen er mye bedre. Tror dere det er farlig for babyen at man hoster mye?? Tenker at jeg kan hoste han ut snart... Lov å håpe:)! Roasaka og Therese godt at det ikke ble fødsel i bil eller hjemme på dere, skjønner at man må kjenne etter selv når riene er der. Godt at alt er bra med dere og de små. Lillemai så bra at du har møtt en "fornuftig" jordmor, høres jo ut som om at ting går seg til og at den lille vokser og trives, er jo det som er viktig. Ariel når var din termin og visst du om det var jente el. gutt? Håper prolapsen din blir bedre fort!! Scoob, er det økedager din lille gutt har?? Jeg minnes å ha hørt om dette, men kan ikke huske å ha lest om det!! Skal prøve meg.. Innimellom er det slik at babyen vil ha mer mat, øker inntaket, og da henger han på puppen mye mer enn dagen før. Det er vist slik at produksjonen ikke alltid er så godt i gang, dermed tar det litt tid før den lille får dekket behovet. Tror at dersom man pumper og slikt kan det være med på at disse dagene går lettere. Tror de kommer med jevne mellomrom etterhvert som barnet vokser. Dere kan jo sjekke dette med, og gjerne rette opp dersom det ikke ble helt riktig her. Husker bare at noen tipset meg om disse dagene for de kan være ganske slitsomme og kommer gjerne når man trodde at "rutinene" var på plass.

Tror denne linken, termin mai 2009 blir liggende på siden, ser det ligger grupper helt tilbake til 2007.. Men kan gjerne flytte oss over også..

Jeg skal til jordmor i dag, og få akupunk. vet ikke om hun vil gi det til meg når jeg er så forkjølt!!

Til dere som har født. Kjenner man bevegelsene til babyen mellom rienene, eller blir han helt rolig da??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! :)

 

Wowo: stemmer det at dei har økedaga sann innimellom! Natta var heldgvis ikkje sann...han sovna kvart over 10, fikk mat 2 ganga og våkna kl 10 i dag tidlig :) Så i natt har eg sove maasse og godt ja! :)

Og ja, man kjenner bevegelser...ikkje nødvendigvis mellom kvar rie. Men du skal kjenne han! Om du syns du kjenner lite liv når riene dine begynner må du ringe ullevåll! Er ett av dei spm dei spør om når du ringer inn og forteller ståa...Er jo noken babya som kan bli stressa av at mor har rier..Mulig jordmor kan sette nåler mot forkjølelsen din og?! :)

 

I dag har eg og mini heimedag...skal rydde og vaske litt :) I morga kjem søstra mi med familie :) Gleda meg! Men har blitt fryktelig masse besøk sia mini kom til verden! Og helgene og vekedagane framover er allerede fylt opp nesten!

 

Ariel: ville ringt lege eller jordmor om prolapsen ikkje blir bedre..kan jo hende dei sette fødselen i gang?

 

Håpa babisane dokka kjem snart... syns dei siste dagane før han kom var tunge... men når babyen er ute er alle plagene vekke.. Ryggen var heilt fin, og halsbrannen forsvann! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender en bøtte med fødestøv til wowo, ariel og maren. :-)

Er det fler som ikke har født ennå da?

Håper du blir fort frisk Maren, sikkert ikke kulest å føde med pottetett nese og hode.

 

Her også går det i øke dager stadig vekk! Og de siste nettene har han ikke sovet stort, så jeg har de mørkeste ringene under øynene dere kan tenke dere!! Ser seriøst ut som en vaskebjørn på heroin!

Men nå sover han! Endelig! :-)

 

Wowo, jeg kjente ingen bevegelser under mine rier. Men jeg hadde jo nesten ikke pauser og alt var så intenst og jeg var dopa på lystgass. :-) Hehe. Kommer på flere ting fra fødselen for hver dag. Blir sååå flau over ting jeg sa og gjorde. Herregud! :-P

Husker jeg hadde så vondt i ryggen, og innbilte meg at det var fordi jeg ikke satt godt i senga. Så jeg spurte om pute etter pute. Til slutt hadde jeg en hel haug av puter i senga. Men det hjalp ikke da :-)

Lystgass smaker forøvrig bål synes jeg. Og man blir sånn fylle-sulten av det. Ihvertfall ble jeg det. Akkurat sånn sulten som når du kommer hjem fra byen og kunne spist en halv ku! Så jeg hev i meg mariekjeks mellom riene. Noen ganger fikk jeg ikke tygd ferdig før neste rie kom så jeg spruta kjeksbiter i lystgass masken!

Husker også at jeg lo når JM ba meg legge vekk maska når jeg skulle begynne å presse. "haha, nei vet du hva. Da DØR jeg faktisk"

Så hun bare tok den fra meg gitt! :-P

Det var godt å ha lystgassen, det hjalp nok ingenting på smartene. Men jeg fikk noe å konsentrere meg om. :-) Men jeg pustet jo i den mellom riene og jeg. Tenkte at faen heller, når jeg har så få pauser vil jeg være dritings når jeg først kan! :-)

 

Jm sa til meg at 2. fødsel gjerne går fortere enn førstefødsel. Så jeg lurer fælt på hvordan vi skal fikse det til neste barn!

2 timer og 1 kvarter. Hadde jeg vært hjemme vet jeg ikke hvordan det hadde gått altså! Åssen skulle jeg klart å gått til en taxi?

Neste gang får jeg vel bare belage meg på hjemmefødsel tror jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei :)

 

Fødestøv mottas med takk ja :)

 

Håper dere blir friske snart, wowo og maren. Ikke noe gøy å føde med tett nesse og sår hals.

 

Jeg har faktisk termin i morgen og det blir en liten gutt :) Som skal hete Leander.

 

Beinet har dessverre vært like ille i dag, det er helt tragisk vondt. Må bare ringe føden eller jordmor i morgen hvis ikke ting blir bedre. Er av den typen som venter i det lengste på at ting går over av seg selv og håper på det beste.

I dag har jeg hatt litt mensmurringer, så krysser fingrene for at jeg føder i natt :)

 

Ha en strålende tirsdag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var min tulle også kommet til verden, 10.mai :) Vi visste ikke kjønn så veldig fantastisk å se far komme inn med "Tuva" etter oppvåkning av keisersnitt. Det ble hastekeisersnitt for hun reagerte på mine rier (som heldigvis startet av seg selv). Men hun er så liten.... hun kom seg over 2 kilo i går, så hun legger fint på seg. Alt går egentlig greit, bortsett fra mangel på søvn, vondt i ryggen etter pumping hver 3 time (hun må ha faste måltider hver 3 time). Det rare er at jeg ammet fra dag 2... og på mandag var det full stopp. Hun bare "sklir" av puppen. Men som dere andre som sliter litt, jeg gir heller ikke opp.

 

Samsoving er vi også anbefalt. Litt fordi hun trenger høre hjerterytmen vår og varmen - de kan jo ikke skjemmes bort. men ha til dels egen dyne på babisen. Far liker å sove med hun på brystet. Da ligger hun på magen..det er også helt trygt så lenge du ikke skal gå i dyp dyp søvn.

 

Glad for å lese at alt går bra med dere alle sammen :)

 

Snaps/Kjersti

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kommet hjem fra sykehuset Kjersti? Gleder meg til å se Tuva og alle de andre skjønne bebissene! Og til å vise fram vidunderet mitt selvfølgelig :)

 

Er det vanlig å ha økedøgn allerede etter 1 uke? Arvin har spist oftere enn "normalt" siden i går kveld. De andre dagene har han gjerne sovd 3-4 timer mellom hvert måltid. Han sovner gjerne mens han spiser, men istedenfor å sove videre som før våkner han etter en liten stund og vil ha mer. Så sover han noen små timer og kan spise noen ganger til før han sovner igjen.....

Det er greit for meg, jeg bruker ammeskjold nå til jeg er mindre sår, og jeg trenger hans hjelp til å tømme pupene litt :P Er så slitsomt med pumpa hele tiden, og jeg har ikke fått helt dreisen på den enda.

 

Ellers går nettene litt bedre her nå. De første 4-5 dagene var han våken og grat så og si hele natta, men de siste nettene sover han mer. Han er ikke glad i å sove i sin egen seng, så jeg prøver å legge ham der, og flytter ham over til vår seng når han våkner første gang - hvis han blir urolig. Da sover vi bedre begge to :)

 

Jeg har alltid lest at mødre våkner når barna lager lyder - og gjerne før de begynner å gråte, men jeg tror jeg må være altfor trøtt for jeg registrerer fint lite før han har grått en liten stund - når volumet begynner å ta seg opp.....hvordan er det med dere andre? Våkner dere av smattelydene og småynk?

 

Nå håper jeg virkelig dere med mager blir kvitt dem snart! Det er bare 20.mai i dag, men jeg syns selv det begynte å bli tungt den siste tiden, og det hjalp ikke at liksom ALLE andre fødte før termin! Sender masse fødestøv og krysser fingre og bein for at det skjer noe snart!

 

Ha en fin dag jenter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

Nå er jeg så misunnelig på alle dere uten mager at jeg holder på å sprekke... Gleder meg sånn til å joine deres rekker! Hver gang jeg leser om noen som har født, får jeg litt samme følelsen jeg fikk da noen på bli gravid kunne vifte med en positiv test...

 

I dag skal jeg til kontroll... whoppiiiiii! Tenker på å gråte mine modige tårer, be om stripping evt igangsetting... Denne forkjølelsen min ser ikke ut til å ha lyst til å bli noe bedre med det første og jeg får ikke pustet gjennom nesen i det hele tatt.. hjelper ikke at magen tar opp plassen til lungene mine så jeg ikke får brukt dem til deres fulle potensiale heller... Det er nå flere netter siden jeg har sovet mer enn en time om gangen, så jeg er rimelig utkjørt... Håper hun har litt medfølelse, for nå går jeg snart på veggene...

 

Håper alle har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lykke til i dag Maren!! Håper hun hører på deg, skjønner deg godt nå. Jordmor sa til meg i går at jeg burde ta noe sikkelig nesespray for det er visst vanlig at gravide kan få bihulebetennelse og at det er viktig at jeg kommer meg fødselen. Tok det i går, sammen med paracet og er faktisk mye bedre i dag, nå er det kun hosten og snørret nese som gjenstår!! Jeg skal krysse alt for at vi snart er i fødsel:) En liten fordel vi får er jo å kunne nyttigjøre oss av all den erfaringen som nå er kommet inn i terminklubben vår, må jo være en fordel med at vi føder sist:) Sorry jenter håper dere ikke blir fornærmet! Vil også si at jeg synes det er så bra at vi har en tråd der man er åpen på både de gode og vanskelige tingene det er med en nyfødt hjemme! Samt alle støttende ord. Ha en fin dag jenter og babyer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi kom hjem på selveste 17. mai! Da var jeg helt kjørt og så ferdig med sykhuset. Vi fikk familierom pga medisinsk årsak, så far var med oss i 4 netter. Men den nye senga var så myk at jeg forsvant nedi..og med sting og null magemuskler hadde jeg et svare strev med å komme meg opp og ut. Og satt jo i den senga hele tiden, for ingen ting annet å ta seg til. Så vi mer eller mindre trosset leger og alt og pakket og dro! Er forøvrig strålende fornøyd med Bærum aktså, ikke det det går på.

 

Må innrømme at jeg kkjemper litt med tålmodigheten ang. ammingen. Kan hun ikke bare ta den puppen liksom!!!!!!!!!!

 

Jeg våkner av den minste lyd. Men så er jeg fryktelig bekymret også da med en liten kropp som hennes. Gleder meg til hun runder 3 kilo...4 kilo...5 kilo...... Jeg blir nesten apatisk når hun nekter ta til seg de siste 10ml.

 

Gleder meg masse til å møte dere igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

 

Lykke til Maren! Satse på at ho vil strippe deg? om du skal føde på ABC så sette dei vel ikkje i gang fødsler?

Gratulerer så masse med jenta snaps... under 2 kg faktisk! Nesten halvparten av det gutten min vegde. Litt pes med den matinga kvar 3 time ja, men det er vel bare fram til dei ser at ho legg på seg nok? Må du ofte inn og vege ho eller sida ho var så lita? Har ho fått navn?

 

Samsove alle eller? føle meg nesten litt slem som putta mini i vogga og han må fint sove der. Han protestera heller ikkje da... Har ikkje begynt og bruke senga enda, syns den er så stor.. Her kosa vi oss berre i senga på morningen når vi er aleine, da søv vi dei siste timane der :)

 

Dei siste 4-5 nettene har mini våkna til akkurat samme tidspunkt kvar natt...kanskje vi begynne og komme inn i ei "rutine".. Han får mat mellom 9-10, søv til halv 3-3 og våkna igjen halv 7 før han søv til halv 10-10... Egentlig ganske så greit ja :)

 

Hm..veit ikkje kortid dei begynne med økedøgn eg... Han her ville ha mat ganske så ofte i begynnelsen og... varierte veldig fra dag til dag egentlig.. Men hadde netter der han åt kvar time... Trur han sovna fra puppen så han ikkje åt seg mett kvar gang...

 

Så bra formen er bedre wowo.. greit og være frisk når fødselen startar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...