Gå til innhold

Svangerskap utenfor livmoren.


SUKK!!

Anbefalte innlegg

Hei Sukk og Eshaw.

Så kjipt å høre at ting ikke går bra med deg heller, Sukk! Håper ting ordner seg fort!

 

Og Eshaw, er glad for å at du skriver!!! Har tenkt masse på deg faktisk! Til og med fortalt til mannen min om hva som har skjedd med deg! Håper du kommer deg til lege så fort som mulig! og at du får god oppfølging. 3 påfølgende aborter, javel, men du har jo allerede hatt 4 "insidenter". Synes det virkelig er dårlig hvis du ikke får ordentlig utredning nå! Hadde dette vært et annet land, hadde du antageligvis fått det for lenge siden tenker jeg (men antageligvis hadde du måttet betale for det selv da.. eller en dyr helseforsikring. hehe)

 

Bra du også har pågangsmot da!! Håper virkelig det ordner seg til slutt. Da jeg satt hjemme etter exuen min, satt jeg og leste masse forskjellige innlegg og tråder her på bim.com, og det hjalp meg faktisk veldig. Her ser vi jo både at det faktisk er MANGE som sliter med å få barn! Samtidig er det jo faktisk veldig veldig mange historier som ender godt til slutt! Så vi får håpe at vår tråd her også får en lykkelig slutt for alle sammen!

 

Er kanskje utrolig irriterende å høre dette nå, men når du klarer å tenke fremover, så kan du jo prøve å holde fast på en eller flere av følgende tanker:

- du blir lett gravid. Mange klarer ikke det, og det er de som ofte har størst problemer

- du er 33 (el 34?). Det betyr at du har minst 4-5 år igjen før det begynner å bli betydelig redusert sjanse for å få barn.

- Du har en mann å lage barn med (tenk hvis du hadde vært singel nå...)

- Moderne medisin har veldig gode metoder for å hjelpe til. Forhåpentligvis finner de ut av det hvis det er noe som er "galt", og kan fikse det!

- Dersom alt annet ikke går, finnes det mange mange barn i verden som trenger foreldre og omsorg. så det skal jo ikke være umulig å bli foreldre!

 

Det var dagens lille pep-talk!!

 

håper du skriver snart igjen!

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Takk for gode tanker. Jeg vet ikke helt hvordan jeg har det jeg. I dag har jeg vært grepen av en uforklarlig pannikk/angst følelse. Høy puls og bare grining. Og det har igenting med at jeg har blitt 34 :-) Litt humor må man ha oppi alt dette!

 

Fin pep-talk Lillemor, det er sant som du sier.

 

Fikk pratet med gyn i dag og han spurte kun om blødning og om jeg hadde smerter. Det har jeg jo ikke, ingen smerter og ingen blødning. Fikk time i morgen kl 10:00. Både gruer og gleder meg. Håper det bir utredning. Spiller ingen rolle om de ikke finner noe, men da vet jeg i hvert fall at det ikke er noe i veien med meg. Skal til akupunktur senere i dag, gruer meg litt til det også egentlig.

 

Graviditetssymptomene blir bare sterkere for hver dag, nå er jeg i tillegg morgenkvalmen og ettermiddagskvalmen. Skulle tro at symptomene burde begynt å blir mindre nå. Har dere noen erfaring her?

 

Nå har jeg liksom lyst å få eggløsning med en gang og hoppe i det, samtidig som fornuften sier at vi må vente til jeg har fått mensen tilbake. Jeg trenger nok den tiden også, men jeg merker at tiden ikke er min beste venn akkurat nå.

 

Skriver mer i morgen etter at jeg har vært hos gyn. Tror jeg må tilbake på jobb også, blir ekstra gal av å sitte hjemme alene og TENKE!

Lenke til kommentar

Og så over til noe helt annet! Hvordan får dere til å skifte nicket deres? Jeg får det ikke til og det irriterer meg...............

 

Skylder på hormoner :-)

Lenke til kommentar

Hei du.

leste at det kan være vanlig å ha graviditetssymptomer i ca en uke etter abort. Første gang hadde jeg nesten ikke symptoemr, og da forsvant de veldig fort. Sist hadde jeg så mye smerter og annen drit at jeg glemte å "sjekke" om jeg hadde symptomer i tillegg...

 

Lykke til hos gyn imorgen og akupunktur idag! Blir spennende å se hva de sier da! Håper virkelig du får en ordentlig utrednign! det tror jeg ihvertfall at jeg hadde villet ha!

 

God bedring! tenker på deg!

 

 

Lenke til kommentar

Da har jeg vært hos gyn. I utgangspunktet var han veldig positiv" og sa at det ikke nødvendigvis var abort selv om en blør i et svangerskap. Vi som bærer og barnet har to forskjellige blodsystem. Jeg mente at det ikke kunne ha vært noe annet enn en abort med tanke på hvor mye jeg blødde. Etter ul sa han at han hellet mot en abort, men at det i så tilfellet var en inkomplett abort. Han fant noe på 11mm i livmoren, men det var umulig å si hva det var. Tok HcG test i dag og skal ta ny på fredag for å utelukke ny exu. Han misstenkte ikke exu, men greit å utelukke. HcG skal vist halveres på 2 dager etter en abort. Har ny time neste torsdag. Jeg spurte mye om hva som skjer nå, men han var veldig opptatt av at dette ikke var over enda og at vi måtte ta en ting om gangen. Forsåvidt sant, men jeg vil vite hva som skjer neste gang!!! I og med at jeg blir raskt gravid, men at jeg nå har hatt 3 aborter så skal det vurderes andre tiltak enn å få meg gravid. Jeg må uansett vente til jeg får mensen igjen. Det ser da ut som det heller mot en utredning. Det som bekymrer meg med utredning er at en ikke skal prøve å bli gravid mens det pågår. Jeg har ikke tid til å vente med babymaking i 6 mnd!!!

 

Det var godt å få kommet seg til legen selv om jeg ble litt skuffet over at aborten ikke er over. Nå må jeg vente tålmodig i litt over en uke. Håper jeg ikke må ha ny utskrapning, det "sliter" jo på livmoren det også...........

 

Tenker nå i hvert fall litt mer positivt i dag selv om det ikke er langt mellom tårer og latter.

 

Tilbake på jobb i morgen..........

Lenke til kommentar

Annonse

Det er jo veldig greit å komme til legen da, og høre hans vurdering! Det synes ihvertfall jeg! Får håpe du får raskt og god oppfølging da!!!

 

Har du vært hos Hanche eller? Jeg har fått time neste uke. Men må booke om, for jeg er på ferie da. Skal ringe ham idag! Reiser på ferie på torsdag. Det skal blir SÅÅ deilig. planen er å lage en liten spire på ferien hihi. Men - jeg er veldig forberedt på at det ikke går så fort altså!

 

Forresten har jeg faktisk hørt om andre også som har blødd mye og likevel beholdt fosteret. Men det er vel kanskje uansett greit å forberede seg på at det har gått galt da. Ville han ikke hørt hjertelyd eller kunnet se fosteret egentlig nå, etter 6 uker?

 

Bra du tenker litt mer positivt! Samtidig må du ikke glemme at det jo selvfølgelig er lov å være lei seg i sånne situasjoner da! Greit å "få ut" følelsene liksom! Blir vel sikkert uansett ganske greit å komme tilbake på jobben - det syntes ihvertfall jeg! Da har man rett og slett ikke tid til å sitte og tenke hele dagen. for det er jo rett og slett SÅ slitsomt!

 

Lykke til på jobb imorgen da!!

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har vært hos Hancke ja, synes han er veldig dyktig. Ingen falske forhåpninger og veldig ærlig synes nå jeg. Det er ikke snakk om at det er noe liv, heller rester som ikke er kommet ut. Han har notert det som usikkert funn, og antar at det vil komme ut av seg selv. Jeg håper det og satser på at det hverken blir utskrapning eller medikamentell abort. Da blir det liksom to aborter på en gang!

 

Høres sinnsykt deilig ut med ferie, en trenger det når slike ting skjer! Og hvilken deilig nyhet da vist det blir full treff samtidig :-) Blir en bra og romatisk historie!

 

Jeg er heldigvis en veldig åpen person som ikke har problemer med å fortelle eller snakke om det som skjer. Jeg har hatt behov for å grave meg ned noen dager, men merker nå at jeg føler meg lettere.

 

Nå må jeg se fremover å håpe at mensen kommer når den skal så er det å prøve igjen! Skal tåle mye før jeg lar meg knekke!

Lenke til kommentar

Så bra innstilling du har, Storepus! Virkelig beundringsverdig! Stå på!

 

Har du fortalt til mange rundt deg ang aborter osv? Jeg har bare fortalt det til aller nærmeste familie, og et par venninner. Pluss at sjefen min vet om exu. Men utover det synes jeg ikke det er noe hyggelig å snakke om - ikke det at det skal være så hemmelig, men orker liksom ikke prate om det med hele verden.. Samtidig kan det jo egentlig kanskje være greit også, å være åpen mener jeg, da får man kanskje ikke så mange spørsmål osv?

 

Uansett, får jo håpe at vi BEGGE slipper å gå igjennom det enda en gang til da!!!!

Lenke til kommentar

Det er rart å være tilbake på jobb, føler på en måte at alle kan se på meg hva som er skjedd. Blir nesten litt paranoid.........

 

Jeg har ikke fortalt det til mange, kun nærmeste venner og familie. Jeg synes ikke det er noe hyggelig å prate om heller, men jeg synes at det er litt for mye tabu rundt det. De aller fleste blir gravide og får et friskt barn og disse menneskene tenker ikke så mye på at det kan gå galt. Derfor synes jeg på en måte at det er viktig å snakke om det for at folk skal skjønne at kjipe ting også skjer. Jeg er den eneste i vennegjengen som har mistet og før jeg opplevde det så kjente jeg ingen selv heller. Har kun hørt om det liksom. Det hele har gitt meg et nytt perspektiv på det å få barn og jeg spør INGEN lengre om babyønsker, når skal dere få etc for det er ikke lengre en selvfølge og det er mange som sliten uten å snakke om det. Dessuten vil jeg at mine nærmeste skal forstå hvor tungt det faktisk er, selv om det skjer tidlig. Jeg får oste spørsmål som "hvordan går det", "skjedd noe nytt siden sist" og da tenker jeg automatisk at de sikter til barn. Men jeg har lært og ignorere det. Det jeg er mest glad for er at ingen kjenner til syklusen min utenom meg selv, det hadde vært slitsomt det!!!!!

 

Jeg håper også at ingen av oss må gå gjennom dette en gang til. Min største skrekk er egentlig å miste sent, 2. - 3. trimester. Det vet jeg ikke om jeg hadde taklet. MEN skal ikke ta sorgene på forskudd :-)

 

Jeg for min del håper nå at de klarer å finne ut noe om hva som kan være årsaken til at jeg mister og at de kan gjøre noe med det. Det er vist kun 0.8-1% som opplever 3 eller fler aborter så jeg er nå i hvert fall veldig sjelden :-)

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar

Hallo!

Veldig enig i at det må være helt forferdelig å miste i 2.-3. trimester. Da er det tross alt bedre at det skjer tidlig, og at man ikke rekker å få opp forventningene fullt så mye!

 

Har vært hos Vibeke idag og hun synes alt "føltes" bra - med puls osv. Skal da etter planen ha EL om bare noen dager, så hun sa det var bare å sette igang og kjøre på. Så det får vi vel gjøre da - når vibeke sier det. hehe.

 

Håper du synes det er OK å komme tilbake på jobb igjen! Og at du snart føler deg litt bedre!!! Det er uanset bra at du ikke mister motet!

 

Ha en fin dag du også!

 

Lenke til kommentar

Hei hei jenter!

 

Ville bare si at jeg reiser på ferie imorgen - så da ser dere nok ikke meg på noen dager ;o) gleder meg noe helt utrolig til å bare komme meg bort litt!

 

Håper det går bra med dere!!! Gleder meg til å "se" dere igjen og hvordan det går!

 

(skal jobbe i hele kveld da.. så det blir nok noen turer innom bim før jeg drar hjem. hihi)

Lenke til kommentar

Hei hei!

 

God ferie Lillemor - dette har du fortjent :-)

 

Jeg er litt frustrert i dag egentlig. Har vært hos legen og tatt ny HcG måling. Får ikke svar før på torsdag, men han tar kontakt skulle det være noe helt feil. Var hos Vibeke i går og jeg har fremdeles gravidpuls så hun turde ikke sette nåler annet enn for å styrke livmoren. Hun mener at jeg enten fortsatt er "gravid", eller så har ikke kroppen skjønt hva som foregår. Forundrer meg ikke om det er kroppen som er treg, det var den i hvert fall ved exu. Tok jo evigheter å få HcG ut av kroppen. Synes det er ubehagelig å gå å vente på SA del 2, det blir liksom som å miste på nytt..........Går fra å være redd for å blø til å forvente å blø på kort tid er litt slitsomt.

 

Nå går jeg rundt med fortsatte graviditetsymptomer, men har lest at det kan vare opp til 3 uker etter en abort. Synes det er rimelig rart i og med at HcG halveres per 1,5 dag. Det er ikke alt vi skal forstå oss på tydeligvis! Har skikkelig mensmurring også så det kan jo tyde på at noe skjer der nede, føler meg skikkelig oppblåst og sliten.

 

Ja ja, nok klaging fra meg.

 

God helg til dere begge :-)

 

 

Lenke til kommentar

Annonse

Hei, hei jenter. Nå er det en stund siden jeg har vært her inne. Her går det bedre. Tok et valg og sluttet helt på provera. Dette fordi, jeg blødde så mye og gjør det fortsatt, men dog mye mindre. Årker ikke å gå sånn her lengere. Humøret er blitt mye bedre, da en av bivirkningene av de var tungsinn.

Så nå venter jeg spent på at jeg skal inn på ny kontroll og samtale den 26.nov.

Da blir det et steg videre på veien. Kjenner nå at eg faktisk begynner å glede meg til det.

 

Tenker på dere og håper virkelig det er vår tur snart :)

Har et lite håp om at julegave til mannen skal være en test der det står gravid..hihi..

Meen har ingen forhåpninger :)

 

Snakkes :)

 

Lenke til kommentar

Hei SUKK!! Så bra at det går bedre med deg :-)

 

Med meg går det dårlig. Var og målte HcG forrige tirsdag og fredag bare for å sjekke i og med at legen mente det var en inkomplett abort. I morges ringte legen og sa at HcG stiger, men ikke som normalt og mistenker derfor ny exu. Jeg ble så paff at jeg ikke viste hva jeg skulle si. Av alle ting så trodde jeg ikke at det var tilfellet denne gangen. Så nå måtte jeg tilbake til ny HcG måling i dag og har time hos gyn på torsdag. Jeg har siden sist uke ikke følt meg så bra heller, utrolig sliten og ganske sterke menssmerter uten blødning. Føler meg fortsatt gravid i tillegg.

 

Jeg vet ikke lengre hva jeg skal tenke eller tro. Jeg klarer ikke gå gjennom en exu en gang til. Jeg orker bare ikke måned på måned med smerter og HcG målinger. Jeg sitter igjen og lurer på hvilken side er det på denne gangen, vil de operere eller ny runde med cellegift. Hva skjer videre vist det nå er på den andre siden. JEG BLIR GAL :-(

 

Det blir som å velge mellom to onder, exu som da betyr at jeg ikke har hatt 3 aborter og dermed ikke kvalifiserer til utredning eller abort som gjør at det blir utredning, men at jeg da blir en habituell aborter.... Valgets kval.............

 

Nå må jeg vente til torsdag på svar. Jeg hater dette!!!!

Lenke til kommentar

Hei Sukk og Storepus!

 

Sukk, så bra at det går bedre med deg! Hva var egentlig Provera for? er det for å sette igang syklusen?

 

Storepus - så utrolig irriterende og frustrerende og deprimerende å gå sånn å ikke vite hva som skjer, og samtidig ha graviditetssymptomer. Håper virkelig du slipper en exu til!! sjekker han innvendig UL når du er hos gyn? for da ville de vel kanskje kunne se en exu? Kan jo være sa også, men at den ikke går ut av seg selv? Jeg fikk høre da jeg hadde exu, at hcg er mye lavere ved exu enn ved en normal graviditet (husker ikke hvorfor...). tror jeg hadde hcg på 700 eller 900 eller noe sånt da de sjekket før operasjon, og normalt sett ville jeg hatt måling på mange tusen ved et normalt svangerskap i uke 7 (da jeg oppdaget exu).

 

I verste fall - hvis de tar laparaskopi på deg, så må du sørge for at de sjekker ordentlig på begge sider! For da kan de samtidig se veldig mye, om noe er galt osv. De fortalte Vibeke at de gjør! De skal sjekke om egglederene er åpne, om man har sånn endometriose, osvosv. Akkurat det er jo faktisk ganske ålreit. en lap viser jo veldig mye! Jeg har ihvertfall slått meg litt til ro med det! (for du hadde ikke lap sist, eller?)

 

Jeg er nå tilbake fra ferie. Har hatt det SÅÅ bra! Idag har jeg vært hos Vibeke også, hun sa je ghar hatt EL, så nå er det bare og vente og se om vi klare å lage en liten ferie-spire. Er selvfølgelig supernervøs da! Og har egentlig ikke noen veldig store forventninger om at spiren skal sitte på første forsøk. Har ikke engang sjekket el-tester eller noe - glmete å ta med alt sånt på ferie - og det var faktisk veldig deilig. har prøvd å tenke minst mulig på det! Man har nok godt av å få koblet ut litt fra sånne ting også - ikke bare jobb og hverdag. så får vi bare se om vi traff riktig hehe.

 

Tenker på dere jenter! håper å høre fra dere snart!

Lenke til kommentar

Hei Lillemor - flott å høre at du har hatt en fin ferie og er tilbake ny og positiv.

 

Her har det skjedd en del siden sist. Var hos gyn tirsdag og fredag i forrige uke. Legen ringte tirsdag denne uken og fortalte at HcG hadde steget (fra 3000 og noe til 5000 og noe) men at det ikke så ut til en normal stigning. Han ba meg derfor ta en ny måling den dagen. Han ringte tilbake samme dag og da at den var steget til 8200 og mente at jeg måtte komme inn onsdag i stedet for torsdag fordi han misstenke ny exu da stigningen ikke var bratt nok for en normal graviditet, men alikevel høy HcG. UL på onsdag viste ingen funn i livmoren men en 2 cm blodfylt sak på høyre eggleder = motsatt av forrige exu. Jeg fikk rimelig panikk fordi skulle jeg nå ha en ny exu så skulle det for pokker være på samme side som sist. Gyn ville ikke ta noen forhastede konklusjoner, men håpet at det var en inkomplett abort i stedet for en exu. Jeg ble sendt videre til Ullevål og etter ny ul av to forskjellige leger ble det konstatert exu på høyre side. Pga sykdomshistoren min valgte de operasjon.

 

I 16-tiden på onsdag ble jeg trilled ned til operasjon og operasjonslegen som jeg forøvrig har møtt tidligere ved forrige exu sa at de kom til å gjøre en veldig nøye lapraskopi og at hun hadde med seg sjefen sjøl for at det skulle være ordentlig denne gangen. Exu er vist rimelig vanskelig å finne der inne Da jeg våket fikk jeg beskjed om at det vist hadde vært på venstre side allikevel og at de derfor hadde valgt å fjerne venstre eggleder.

 

Det som hadde vist seg var at jeg har en eggløsningscyste på høyre eggleder som har vokst i takt med HcG stigningen. Dette er vist veldig vanlig. Da de så inn i buken så de derfor at høyre eggleder var litt hoven, men ingen tegn til exu. De bestemte seg for å åpne venstre og der fant de en 2 cm sak som de tok ut og sendte til analyse samtidig som de fjernet egglederen. Legene sa at jeg hadde vært utrolig heldig, hell i uhell for de smertene som jeg har hatt har vært pga cysten og ikke pga exu-en. Hadde de ikke valgt å opererer kunne denne exu-en ha sprukket og "infisert" høyre eggleder slik at den også kunne blitt ødelagt + stor fare for blødning i buken. Det er vist slik med exu at det som oftest rammer den beste egglederen..........pokker :-/

 

Lå på sykehuset frem til i går, hadde mye smerter pga cysten og blødning også pga denne. Legene mener at vi kan prøve igjen etter en mens, men at jeg kan velge å ta en oppfølgnings ul for å sjekke at cysten har gått tilbake av seg selv. Det er jo en viss fare for at denne også kan sprikke eller må opereres bort.

 

Så nå sitter jeg her og har sørget over en SA som ikke var en SA, har mistet en eggleder pga exu og har en igjen med en blødende cyste, er full av hormoner og skikkelig ustabil. Dette har vært en sinnsyk påkjenning, men til tross for alt så har jeg vært heldig og har en fungerende og frisk eggleder igjen, om enn ikke min "beste". Så får jeg bare håpe at det er nok!!!!

Lenke til kommentar

Huff, Storepus. Dette var trist å lese!!!!!!!! Virker så utrolig urettferdig at du må gjennom dette ENDA en gang!!!! Det var vel kanskje greit å få et svar på hva det var, men likevel må det ha vært utrolig kjipt å måtte gjennomgå ny operasjon og fjerne egglederen!!!Samtidig har jeg hørt at det kan funke HELT fint bare med en eggleder!! var det forrestne samme eggleder som siste exu?? Hvorfor fjernet de ikke cysten? Eller regner de med at den skal forsvinne av seg selv?

 

Husker forresten at de var usikre på hvilken side min exu satt på også! det er jo ikke store saker, så det er kanskje ikke så rart at det er vanskelig å finne...

 

Hvordan føler du deg nå da? Synes du virker veldig sterk! Vet virkelig ikke hvordan jeg takler det hvis det skjer med meg en gang til! Men man må jo liksom bare - er ikke noe annet å gjøre...

 

Uansett. Jeg vet nestne ikke hva jeg skal si jeg! Bare at jeg tenker masse på deg og føler meg deg!!!! Får håpe det ordner seg kjapt, og at du får ned hormonnivået - for det er jo nesten det verste!

 

Selv har jeg litt vondt i eggstokkene eller litt murringer i magen. Aner ikke hva det er. kanskje er jeg gravid, elle rkanskje er det en liten spire som har satt seg fast på feil sted, eller kanskje det bare er litt ubestemmelige smerter... har ikke noen følelse i noen retning egentlig. får bare vente og se!

 

Nå skal jeg i barnebursdag - og så hilse på NOK en nyfødt baby etterpå. Litt av en tortur-søndag.....

Lenke til kommentar

Livet er pokker meg ikke rettferdig. Jeg ble ikke operert ved forrige exu, da ble jeg behandlet med cellegift. Jeg er glad det ble operasjon denne gang, og enda mer glad for at det var på samme side som sist til tross for at de trodde motsatt. Da har jeg i hvert fall en fungerende eggleder selv om jeg har mistet min beste! De fjernet ikke cysten fordi den er ett produkt av graviditeten. Etter eggløsning får vist alle noe som heter corpus luteus (eggløsningscyste) som produserer hormoner. Ved en graviditet så produserer den progestron (eller noe sånn) frem til et vist punkt. Den vil også vokse i takt med HcG stigning. I teorien skal denne forsvinne av seg selv når HcG går ut av kroppen. Det bryr meg egentlig ikke så mye at jeg har en eggleder mindre, jeg er mer bekymret for om den høyre er klar for jobben.............det er jo tydeligvis venstre jeg har blitt gravid med til nå. Jeg har tenkt å bestille en oppfølgningstime hos Hanche for å sjekke cysten og høre om jeg skal begynne på Pergo eller prøve the normal way først. Nå må jeg bare smøre meg med den kjente tålmodigheten og vente på mensen..................

 

Tenk vist du er gravid!!!! Det hadde vært stas :-) Tror ikke du skal være redd for ny exu (og det sier jeg....hehehehe), men blir du gravid ville jeg krevd HcG måling for å se at det stiger normalt. UL viser jo ikke noe særlig før i uke 7 uansett og det er lenge å vente.

 

Det at jeg trodde at jeg hadde hatt en SA gjorde vel at jeg hadde sørget fra meg til en viss grad. En blir sterk av å gå gjennom disse tingene. Skal bruke noen dager på bare meg selv. Har en super sambo som tar godt vare på meg. Må se fremover å tenke at nå er jeg kvitt "problemet" og at det ordner seg til slutt.

 

Lykke til med tortur-søndag, vet hvordan det er. Snart er det vår tur :-)

Lenke til kommentar

Så bra at du er så sterk storepus! Du skal se det ordner seg til slutt. og det kan funke bra med en eggleder også! da er det vel også mindre sjanse for at den setter seg fast på samme sted som forrige gang (det er det jeg er mest redd for nesten!). Så som du sier: snart er det vår tur!!!!!!! Og så utrolig bra at du har en bra samboer som passer på deg! Det er jo utrolig viktig!

 

Sikkert lurt hvis du kan begynne med akupunktur ganske kjapt da. VIbeke sa til meg at det var bra jeg kom så tidlig, for da kan hun hjelpe til med å sette igang syklusen igjen. (og det gikk jo på null komma niks for meg da jeg først kom igang med akupunktur!).

 

Tror jeg kommer til å være totalt schizofren hvis det faktisk viser seg at jeg er gravid. kommer til å bli glad, samtidig kommer jeg til å være vettskremt. Jeg ble - som du foreslo - rådet av legen til å måle hcg tidlig, for å sjekke at den eventuell spiren ligger på riktig sted. Lurer på om jeg skal gjøre det hos fastlegen eller hos gyn... Kan spørre gyn, skal dit på tirsdag morgen (tok litt tid å få time, men nå skal jeg endelig.. uansett greit med en sjekk da... )

 

Stå på storepus! når skal du til legen neste gang?

Lenke til kommentar

Hei dere.

Hiver meg på med et innlegg i deres diskusjon her. Har selv akkurat hatt svangerskap utenfor livmoren, i ene egglederen. Fant ut på søndag for vel ei uke siden at jeg var gravid (derav det nå lite passende nick), etter at jeg hadde hatt tiltagende magesmerter siden fredagen, spesielt når jeg gikk. Var på legevakta søndag kveld. Legen var forståelsesfull, men var vel litt der at det ikke er lett å vite hvordan en graviditet skal være første gang, så ikke noe å bekymre seg for. Han ba meg ta kontakt med fastlege for ul hvis det ble verre. Og det ble det. Hele magen ble oppblåst, jeg hadde vondt, var kvalm og svimmel. Onsdag morgen fikk jeg en hastetime hos fastlegen, og ble sendt til ul. Der fant de to liter blod i livmora (halve kroppsvolumet av blod), og en "forplantet celleklump" i høyre eggleder. De var overrasket over at jeg ennå klarte å stå på beina (det var da også så vidt), og jeg ble sendt til hasteoperasjon, og høyre eggleder ble fjernet.

 

Legene sa til meg at fertiliteten ikke er nedsatt etter dette, og at den andre egglederen kan ta opp egg fra begge eggstokker. Trodde alle fjenet egglederene, men hos dere har celleklumpen gått ut av seg selv(bortsett fra siste operasjon beskrevet)? Er det derfor dere målte hcg etterpå, har nemlig ikke hørt noe om det? Har ikke noe videre oppfølging bortsett fra å spise jerntabletter og gradvis øke aktiviteten for å øke blodprosenten.

 

 

Lenke til kommentar

Hei HurraJa!

Trist å høre om hva du har vært igjennom.. Har ikke skrevet inne på denne tråden tidligere, men når jeg hører historien din så er den omtrent akkurat som når jeg hadde en exu for et år siden. Hos meg trodde de det var en sa først, så jeg gikk flere uker før de fant ut at det var svangerskap i høyre eggleder. Endte med hasteoperasjon hos meg også, selv om jeg bare hadde blødd 1/2 liter blod, og egglederen ikke var sprukket. Hos meg ble også egglederen fjernet helt, og jeg var inne til legen og målte hcg et par ganger etterpå, mye fordi jeg ville vite når det var helt ute av kroppen, og som en ekstra sikkerhet for å sjekke at det ikke steg (noe forsåvidt som er lite sannsynlig når de har fjernet hele egglederen med svangerskapsprodukter inni) Nå er det snart et år siden operasjonen (27.november 2007), og jeg sitter her høygravid med termin om 4 dager:) Ble gravid igjen i 3. pp etter operasjonen, så det behøver slettes ikke påvirke fertiliteten nei:) Den egglederen som er igjen kan bevege seg til begge sider og snappe opp egg fra begge eggstokkene:) håper du blir fort gravid igjen, og at kommer deg fort igjennom dette. vet hvordan det er å sitte igjen med tusen spørsmål... Masse lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for oppmuntrende ord Labetuzze.

Betryggende å høre at det har gått bra å bli gravid igjen for andre med exu:) Håper jeg er like heldig. Lykke til med fødsel og med snart å bli mor:)

Lenke til kommentar

Hei HurraJa. Kjipt at du også måtte oppleve dette. Grunnen til at jeg målte HcG første gang, jeg er jo så heldig som har opplevd dette to ganger, ble jeg behandler med cellegift. Fikk en sprøyte som har som funksjon og drepe embryoet. For å være sikker på at sprøyten gjør det den skal så måler de hormonene. Hos meg tok det sinnsykt lang tid, nesten 3 mnd før HcG var ute av kroppen. Denne gangen fjernet de egglederen og da er det unødvendig å måle HcG.

 

Det er helt sprøtt at du hadde så mye blod i buken. Jeg blødde sinnsykt mye noen dager før exu-en ble oppdaget. Jeg har vel da vært heldig at blodet har kommet ut....... Jeg synes det er kjempe skremmende.

 

Og til deg Labetuzze, utrolig godt å høre at det er håp. Jeg må jo innrømme at jeg har mine tvil etter to aborter og to exuer. Men Storepus gir ikke opp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...