Gå til innhold

en fødsel er naturlig!


Ungmamma21

Anbefalte innlegg

Jeg var veldig positiv til å føde, men under fødselen gikk mye galt... jeg har opplevd overgrep tidligere, noe som jeg ikke tenkte så mye på lengre og trodde jeg var ferdig med. Men da JM skulle undersøke åpningen kom alt tilbake og jeg måte mobilisere alle krefter for å få det til. Selvfølgelig oppstod det komplikasjoner, og i de neste 28 timene hadde jeg mange jordmødre og mange leger som skulle oppi der, enten for å sjekke åpning, eller for å ta vannet, eller for å sette på elektroder på hodet, som datt ut, sette på ny osv... og dette var rene torturen for meg. Tilslutt endte det i hastesnitt og da skulle jo kateter settes osv... selvfølgelig fikk jeg infeksjon etter snittet, så nye underlivsundersøkelser fulgte... barselstiden var et helvete, jeg har utviklet fødselsdepesjoner og er livredd for leger og for å føde igjen. Har lyst på flere barn... og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, en fødsel er ikke naturlig for oss mennesker!!!!! Hvorfor vi er laget slik er en gåte. Om du sammenligner aper og mennesker, så er fødselen vidt forskjellig. Hos menneskene går barnet ned, for så bort, altså et lite "knekk". Hos aper går barnet rett ut. Trolig også smertefritt.

Så at vi mennesker han VONDT er sikket og visst. Så vi er ikke helt skapt for å føde nei, og tenkt bare på før i tiden......

 

Men vi overlever alle sammen, fordi vi er i trygge hender i dag. Så ta imot smertene, for de kommer. Og tenk heller på det vakre viduneret, som snart er i armene dine :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jammen en idiotisk traad! Jeg har ikke greie paa angst og kan derfor ikke uttale meg om det, og det burde du la være ogsaa "ungmamma21" for dette var rett aa slett veldig taapelig av deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er det faktum at du virker helt hysterisk som gjør det vanskelig for deg. Slæpp off!

Ytringsfrihet sier jeg bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem er du til å uttale deg om det????? Tror det var snakk om å oppmuntre andre fordi hun var lettet.....

Ikke noe å rakke ned på henne personlig for. det blir for dumt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en interessant og lærerrik debatt om både fødselsangst og holdninger og forståelse til dette.

 

Selv har jeg trosset min fødselsangst og bestemt meg for å føde naturlig. Det var en lang prosess jeg har gått gjennom med meg selv. Men hvis noen skulle presset meg til det så hadde jeg nok også bitt hue av vedkommende. Det går ikke an å presse folk med angst til å ta til "fornuft". Det er noe som må komme innenfra den som selv opplever angsten, om og når vedkommende er klar for det selv.

 

Å gå livredd inn i en fødsel er ikke en god ide. En fødsel vil hemmes av adrenalinet som produseres under frykten. Det er helt naturlig. Hvis et dyr blir skremt under en fødsel, så stopper fødselen opp. Angsten kan derfor være en kompliserende faktor for fødselen i seg selv. Derfor er det en realitet at keisersnitt kan være et bedre og tryggere alternativ for de med kronisk fødselsangst.

 

Man kan kanskje ikke forvente at folk som ikke har kjent hva angst er på egen kropp, skal forstå hva det egentlig dreier seg om. Så det er kanskje ikke bryet verdt å bli så sint på disse. Heldigvis er det mange som er i samme båt og som kan søke forståelse hos hverandre. Angsten kan riktignok overvinnes, men den må tas på alvor når den er der. Solskinnshistorier og bagatellisering, hvor enn velmenende det er, vil ikke hjelpe en person som angsten har satt seg i. Det handler ikke om at man har misforstått noe og trenger å realitetsorienteres. Det handler om at man har følelser som er sterkere enn man klarer å takle.

 

Håper alle får den hjelpen de trenger med å sette sitt barn til verden på den måten som er best for den enkelte, uten å bli satt til doms av andre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Beklager at jeg ikke har svart på dette innlegget, jeg er ikke her så ofte lenger siden det snart er et år siden jeg var gravid. (snuppa ble født med planlagt KS, noe som forøvrig var en fantastisk opplevelse)

 

Jeg beklager virkelig hvis mine innlegg har hatt den virkningen. Jeg gjør vanligvis mitt aller ytterste for å være 100% saklig, men i dette tilfellet ble jeg skikkelig provosert. Derfor var jeg også mer "tydelig" enn hva jeg pleier å være.

 

Det som likevel forbauser meg er at når det gjelder KS er det visst helt ok for både helsepersonell og andre å komme med skrekkhistorier og mindre hyggelig statistikk, mens når det kommer til vaginal fødsel er ikke det "lov."

 

Når jeg gikk gravid første gang var det aldri i mine tanker at en fødsel ikke skulle gå bra. Derfor føltes også nederlaget så enormt når jeg mislyktes i det som min kropp visstnok skal være skapt for. Forestill deg selv at du tror du skal gjøre noe ALLE kvinner gjør, og så mislykkes du og på toppen av alt blir barnet ditt skadet.

 

Derfor synes jeg det er viktig å fortelle om egne opplevelser, slik at andre som "mislykkes" ikke føler at de er alene om det, eller unormale.

 

Jeg skjønner at vi med angst håndterer den ulikt. Noen trenger sikkert å høre solskinnshistorier. For andre er de provoserende. Noen trenger å føle at angsten deres og opplevelsene de har hatt blir forstått og tatt på alvor, andre blir mer redde av den type innlegg. Men på et forum for fødselsangst må det være plass til begge deler.

 

Jeg skjønner at noen blir redde og provosert av oss med dårlige fødselsopplevelser, men hvor kan vi lufte disse hvis vi ikke kan snakke om de her? Er det bare de med fine opplevelser som skal ha lov til å fortelle sin historie?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, Mooch. Slutter meg fullt og helt til det du skrev her 28.12.2009. Innlegget ditt i fjor (17.09.2008 kl. 15.42), traff også veldig bra. Folk MÅ høre etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjempefint at du hadde en fin fødsel. Selv er jeg så skuffa over min egen at jeg sliter med å skulle gjøre det igjen. kort sagt: å bli klippet nedentil før bedøvelsen får virke, er ikke noe noen vil bli utsatt for to ganger. Hadde en aldeles forferdelig opplevelse, og det sitter godt, men håper så klart at neste gang blir bedre. Tross, motivasjonen er ikke så lett å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ungmamma 21 svarer på sine egne innlegg,disse som roser henne og sier at de nå er kvitt angsten o.l.

Litt påfallende at mange av disse tusen-takk-anonyme har skrevet rett etter henne osv.

 

Hunhar ikke mye psykologiutdanning hun her nei. Og 6 på eksamen???? Da er det i såfall psykologi på videregående skole-nivå,ikke særlig vanskelig. Man får ikke tallkarakterer på høyskole /universitet hvertfall.

 

Nei,hold deg unna dette forumet jente.

"Ung mor" eller "ung og gravid" passer nok bedre for deg.Hold deg der noen år, og ikke uttal deg til personer som sliter-samme hva det måtte være for noe- før du har lært deg å vise empati og sympati.

 

Du finner disse ordene i psykologiboka di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha! For et festlig innlegg, noe av det mest underholdende jeg har lest på lenge. Jeg kjente at jeg ble både irritert og engasjert av denne trangsynte ung(e)mamma(en).

 

Jeg titter inn pga jeg selv lider av fødselsangst, jeg er også utdannet psykisk helseabeider (5 år høyskole).

 

Makan til uvitenhet fra ungmamma skal du lete lenge etter. Det hadde vært dårlig med jobb for meg hvis en liten oppmuntringsamtale skulle løse alle angstproblemer rundt omkring.

 

Så lurer jeg veldig på hva Ungmamma tenker om dette nå, det er tross alt 1,5 (?) år siden første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja, jeg merker at jeg skammer meg nesten litt over å være 21 nå. Makan til ignoranse. Jeg selv har ikke "fødselsangst", kun ekstrem nåleangst. Er rhesus negativ, og det eneste jeg tenker på om dagen er blodprøven jeg skal ta imorgen, og om det blir sprøyter under fødsel. Forrige kontroll med blodprøve brøt jeg sammen hos jordmor, og fikk henvisning til angstspesialist på fødeavdeling.

 

Det jeg har funnet ut er best for meg når det kommer til angst, er folk som tar meg på alvor, og respekterer angsten. Ikke bare avfeier det med at det er helt ufarlig, og at det bare er til å bite tennene sammen. Da føler jeg bare at de ser på meg som en tåpelig drittunge som er redd for monstre i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FY! så grusomme dere er mot denne stakkars jenta som bare ville oppmuntre folk!

Kanskje hun ikke har så mye peiling på angst men hun ville ikke være slem mot noen! Dere andre derimot som slenger usakelig dritt til henne er ordentlig slemme!

Er ikke alle her inne gravide da? og litt hormonelle og blir fort lei seg? så skriver dere sånn til en dere aldri har møtt før!

 

Må si jeg er sjokkert over dere, skamme dere skulle dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gravid og hormonell.

 

Og HI mente sikkert ikke noe galt med det, men det er så mange slike "velmente" og håpløst naive innlegg fra folk som ikke har peiling, og som bare ber folk med ANGST om å "skjerpe seg". Har man vært her inne en stund, blir man faktisk veldig sliten og lei av det. I tillegg kommer man ofte i forsvarsposisjon når man har fødselsangst, for man må hele tiden forsvare seg og forklare seg ovenfor folk som ikke klarer å sette seg inn i hvordan man har det, og som dermed sier helt feil ting. Når noen bagatelliserer angsten min, føler jeg meg enda mer mindreverdig og fortvilet.

 

Det blir faktisk like hårreisende som å legge inn innlegg på Assistert befruktning selv om man ikke har problemer med å få barn, og si at "det ordner seg sikkert, bare slapp av, å bli gravid er naturlig". Hvor mange rasende svar hadde du fått da, tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var da voldsom til krangling. De fleste her hører vel til inne på kranglesiden.

 

Jeg har ikke fødselangst, men har da lov til å skrive her inne likevel?!

 

Jeg hadde en hard fødsel, og hadde dette vært i steinalderen hadde jeg ikke overlevd. Ja jeg gruer meg litt til neste fødsel, men fødselsangst har jeg ikke. Men hvor er debatten for de som bare gruer seg og ikke har total angst? Vi må finne det som ligger nærmest og skrive her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er rimelig provoserende i dine uttalelser... Men det er kanskje provokasjon du synes er moro? Uansett så burde du ikke skrevet på "fødselsangstsiden" da du tydelig ikke har problem ift dine fødsler.

 

Men du er jo relativt ung da - og naiv tenker eg.

 

 

Lykke til med dine to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

den var vel litt drøy 1817 15.09? lille naive drittunge.. akkurat den komentaren syns jeg var upassende.

jeg har ikke vært igjenom traumatisk fødsel men sliter med andre traumatiske opplevelser fra jeg var barn som gjør at jeg skal søke ks.

ungmamma21, du hadde også noen svært drøye komentarer som hvis ikke du vil føde naturlig la være med å få barn, du kan da virkelig ikke mene det du skreiv om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er en ting, men har du lest flere av innleggene hennes. hadde ho bare holdt seg til hovedinnlegget og ikke alt det andre uvitende ho sa.

og som debatten heter fødselsangst. ikke kom med slike uvitende komentarene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

mye hormoner ute å går skjønner jeg..tror nok det innlegget var positivt ment.men alt kan jo feiltolkes..mann 27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe annet enn at jeg er forbauset over at dette er voksne mennesker jeg. Så mye stygt enkelte kommer med og barnslig er vanlig i ungdomskolealder, og nå ser man iallefall hvor ungene får det fra. Her er det sagt og gjort feil på begge sider, noe som ikke er rart i og med at det er gjengmentalitet. Dere som skal bli mødre, eller er det : På tide å bli voksen snart?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...