Gå til innhold

en fødsel er naturlig!


Ungmamma21

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nå må du jaggu lese innleggene før du svarer alså!

poenget er jo ikke det at man ikke skal få ta ks. så klart om legen anbefaler ks så er j det den beste løsningen og så klart skal man ikke nekt hvis man må utføre et haste ks. men her er det snakk om folk som fint kan føde naturlig men som mener de har så mye angst at de bare må ta ks. å føde er ikke godt så klart og ingen fødsler er like, men hvis du skal ha barn så er det en ting vi må igjennom. er jo noe helt annet his legen anbefaler ks. men dette er snakk om friske kvinner som bare er redd for å føde alle er jo litt skeptiske til det, helt normalt det.

 

at all kvinne kropper er skapt for å føde er ikke meningsløst det er fakta. om man tar ks så er det stort sett ga enten sykdom hos mor eller barn eller at barnet sitter fast eller lignende. syns rett og slett det er tåplig at folk om kan føde tar ks. skjønner ikke engang at de gidder å bruke tid og kapasitet på sånt, faktisk sjeldent de gjør det også for de fleste føder naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ungmamma21, syns du burde melde deg ut av denne diskusjonen og dette forumet med en gang, for dette har du ikke mye greie på! Sorry altså, men nå går du for langt! UT!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20% av alle fødsler er riesvake. I land som Norge ender disse som regel opp med vakum/tang/KS. I uland dør 60.000 kvinner pga dette hvert år.

 

KS tar man ikke "stort sett" pga sykdom hos mor eller barn. Det er mange andre grunner også.

 

(heldigvis er man nå i ferd med å utvikle en metode for å måle hvilke fødsler som med stor sansynlighet kommer til å ende slik pga høy mengde melkesyre i livmoren, og da vil planen være KS i stedet for langvarig, traumatisk fødsel. Best for både barn og mor og økonomien:

http://www.tu.no/nyeteknologier/article65015.ece

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man trenger ikke ta sorgene på forskudd. er jo bare idiotisk å tenke sånn! man kan jo ikke gå å tenk at man får en fæl fødsel og derfor ta ks, det er et utrolig dårlig argument. ikke sammenlign oss med andre land, det funker dårlig, de har langt fra den kapasiteten som norge har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi ikke sammenligne oss med andre land? Det er jo like naturlig å føde der som her, bare at det er et litt annet helsevesen. De som har så stor angst for å føde at de ikke klarer det må jo kunne få lov til å få flere barn når det finnes et alternativ. Dessuten er det et stort flertall av kvinnelige leger som tar planlagt keisersnitt. Hvorfor tror du det er sånn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje vi skal sammenliknes oss med andre land.. I Danmark var det i 2002 17% keisersnitt, i England var det 22%, i USA 26% og i Tyskland 25%. Mens i Norge i 2002 var 15% som tok keisersnitt. (Tallene her hentet fra Legeforeningstidskrift.)

Syntes det er dårlig gjort å gi kvinner, som pga sterk fødselsangst ønsker keisersnitt, dårlig samvittighet!

Særlig når forskning viser det er en myte at det er krevende kvinner som vil ha keisersnitt. Hovedårsaken er fødselsangst, samme undersøkelse gjort i Tromsø viser at fødselsangst kommer av tunge og vanskelige livsopplevelser. Kvinner med fødselsangst har ofte vært utsatt for overgrep og vold, lide av spiseforstyrrelser, allerede lide av angst og depresjoner eller tidligere ha opplev en eller flere traumatiske fødsler. Altså ligger det andre årsaker bak angsten, og den forsvinner ikke med en ”kose historie” eller ved at noen mener at kvinnekroppen av skapt for å føde. Det har faktisk INGENTING med saken å gjøre. Det hjelper lite å ta symptomene, hvis man ikke tar bort årsakene til dem!

Folkehelse instituttet peker 1/3 av økende antall planlagte keisersnitt kommer av at man i dag tar keisersnitt på de barna som ligger i seteleie. Instituttet skriver også at det i en undersøkelsen fra 1999 var 7,6 prosent av alle keisersnitt etter mors ønske og det er et lavt tall sammenlignet med mange europeiske land. Altså tåler vi godt en sammenlikning med andre land, vi her færre keisersnitt og fagmiljøene på norske sykehus er skeptiske til å bare gi det etter mors ønsker. Det betyr jo at de undersøker grundig om mors ønsker er ”legitimt”. Jeg føler meg i alle fall trygg på at de som få keisersnitt fordi de har alvorlig fødselsangst, har en VELDIG god grunn til å få det.

Jeg er så redd for sykehus at jeg knakk sammen under ul, heldigvis fikk jeg tilbud om hjelp. Jeg vil gjerne snakke med de på sykehuset om hva som er best for meg. Da vil jeg at mitt valg skal bli respektert, og jeg vil ikke ha dårlig samvittighet fordi jeg bruker de velferdsgodene vi har. Jeg betaler skatt, og da syntes jeg ikke det er for mye å be om litt forståelse og ekstra oppføling når jeg har et problem nemlig fødselsangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå tar jeg ikke alle under en kam, det jeg sier og prøver å komme frem til er at noen, ikke alle men noen velger ks veldig lett. så klart forstår jo jeg at noen har en veldig god grunn til å ta ks. men det jeg prøver å si er at enkelte velger det kun pga at de er redd for å føde, alle er jo litt redde for å føde da, det er jo normlt. men sånn som jeg har ei venninde, hun vil ta ks og grunnen er at hun er så redd for å spjære. det syns jeg er et dårlig grunnlag. man kan ikke tenke sånn, så klart har jeg også mine tanker om tenk hvis ditten og tenk hvis datten men jeg tar da ikke ks av den grunn. syns ikke det er et bra nok argument alså.

 

også sier du at noen tar ks pga angst for sykehus, blir jo det samme om man tar ks eller føder, når du tar ks MÅ du være på sykeus det må du ikke når du føder normalt, hørt om hjemme fødsel? og jeg kjenner mange med sykehus angst men de har da født forde, for de skjønner at det er det beste....

sjerp dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du skal skjerpe deg!

 

Tror du skal lese innlegget en gang til... Jeg sa at JEG hadde sykehusangst, og jeg kan legge til at for meg virker ks like skummelt som noe annet. Jeg sa ikke at alle som er redd for sykehus bør velge ks. Grunnen til at jeg er redd er dårlige erfaringer etter sykehus opphold, bl.a etter en cysteoperasjon. Omtrent samme operasjonssår som en ks, det var ikke noe artig.

 

Mitt poeng er at du baserer dine meninger på fordommer! Som jeg skrev er det ikke lett å få velge ks i Norge etter mors ønske. Det betyr med andre ord at de som får dette invilget fra sykehuset, har en SÆRDELES god grunn. Du setter deg til dommer, ikke bare over gravide som er er redd, men over helsepsersonell som har vurdert den enkelts sak individuelt.

 

Syntes at du skal lese deg litt opp på problematikken rundt ks, da vil du vite at det er først de siste årene at det er gjort noen forskning rundt fødslesangst, og at det den forskningen som er gjort viser at de fleste har "gode grunner" for å være redd. Forskning viser at de som er redd har bakenforligende årsaker, da hjelper det ikke at du setter deg til dommer over disse kvinnen, når du ikke vet hvorfor.

 

Ut fra de resutatene man har kommet fram til her flere sykehus nå satt i gang egene team til å jobbe med de som er redd slik at de skal få bedre oppfølging.

 

Slutt å lempe fordommene dine over på oss med angst, les innlegget mitt en gang til så vil du se at jeg tilbakeviser flere av dine påstander/fordommer med fakta. Slutt å plag oss!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei du bør sjerpe deg. lemper ikke fordommer på dere, har prøvd å være positi hele veien, men du har tydeligvis større problemer enn bare angsten din....dette gidder jeg ikke mer ass....bli voksen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du sa jo litt lenger opp i tråden her ungmamma21 at du hadde meldt deg ut av denne diskusjonen!? Det syns jeg du virkelig burde gjøre nå.

 

Jeg er sjokkert over hvor korte enkelte er i hue!!!!! herreguuuuud....

 

Enkelte ting når altså ikke frem hos enkelte. Dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det du kommer med ikke er fordommer oppfordrer jeg deg til underbygge påstandene dine med fakta og anerkjent forskning. Det ville være den voksne tingen å gjøre i en situasjon hvor man har blitt arrgumentert i senk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia mamma K. Synes du sier det veldig bra. Ikke la ungmor21 gå inn på deg i hvert fall.. Det er klart for alle (også oss uten fødselsangst, men med for god tid:) at hun slettes ikke aner hva hun snakker om. Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

huff, må bar si jeg syns virkelig synn på dere anonym og mamma k!!

lykk til med angsten deres håper noen kan hjelpe dere som er psykisk syke....finnes masse gode tilbud veit jeg:)

lurer på hvordan det skal gå med dere i denne verden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen oppfordrer jeg deg til å lese innleggene før du svarer. Jeg siterer fra anonym " (også oss uten fødselsangst, men med for god tid:)". Hun skriver at hun IKKE har fødselsangst.

 

Jeg har også vært 21 å trodd at jeg hadde svaret på alt, nå når jeg er snart 30 vet jeg bedre. Det er mye jeg ikke vet, men jeg er helt sikker på at at du har godt tom for arrgumenter derfor kommer du med ufine personkritikk.Tror ikke du finner noe forskning som sier at angst eller forbier er det samme som å ha psykiske problemer.

 

Personlig vet jeg at jeg har sterke psyke enn de fleste, men det er en helt annen historie for et helt annet forum:)

 

Til anonym, takk for støtt. Jeg har vært ute en vinterdag før;) Jeg irriterer meg mest over at ungmamma 21 er så påstålig når all fakta viser at hun tar feil...

 

Til din opplysning ungmamma 21, er verden bedre med meg i den! Men det vet du veldig lite om... Det enste du vet om meg er at jeg er redd for sykehus, på grunnlag av det har du bestemt at jeg har psykiske problemer? Du beviser jo bare at du enten er enormt naiv, eller at du dommer mennesker på fordommer. Du gjør det iallefall ikke opp meninger basert på kunnskap.

 

Så må jeg bare minne om at verden har hatt mange psykisk syke mennesker som har bidratt til ganske mye i vårt samfunn, bl.a har vi hatt en statsminister med psykiske problemer. Uten at jeg er/var fan av han, så trur jeg at han forsøkte å bidra til samfunnet vårt.

 

For å oppsummer har du i løpe av for deg ungmamma 21 har du i løpet av et par dager klart å bruke fordommene dine til å domme en vennine som er redd, ukjente mennesker på et nettforum, og du mener at folk med psykiske lidelser ikke er bra for vår verden???

 

Bare fordi du er tom for argmenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er desverre ikke tom for argumenter men jeg gidder ikke diskutere mer med deg.....dette blir for dumt. då kommer med en hel masse tåplige ting som jeg ikke gidder å ta med deg. kanskje du skal bli voksen i hode også, ikke bare i alder? hade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har blitt min personlige helt ungmamma21;D

-stå på;)

** det er virkelig alt for mange som overdriver her altså!

---du har fått bort den lille redselen jeg hadde!

evig takk til deg!<3 gleder meg nå:D:D

 

må gjøre meg anonym,

hvis ikke går sikkert hønene og hakker på meg og! hehe=P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"den lille redselen jeg hadde"

man må jo gjenta seg her inne..

 

har aldri sagt at jeg har fryktelig fødselsangst heller!

 

vil bare si jeg er glad ungmamma21,har et godt humør..

hjelper mye på folk som er førstegangs(som meg) som er redd for hva som kommer til å skje framover..

 

ikke alle har så alvorlig fødselsangst,som enkelte inne her..

(pga at de har opplevd grusomme ting)

 

jeg har LITT angst,for hva som kommer til å skje på fødestua,og er livredd for å dø. Men ikke for at jeg har opplevd det før!

 

seriøst.. er det ikke lov til å "bare" være redd for å dø her?

eller må man ha opplevd fæle ting?=/ huff..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to tvillinger som mistet mamman sin under fødselen demmes.

 

Men enig i at det er bedre med en naturlig fødslen enn keisersnitt, hvis det lar seg gjøre.

 

Keisersnitt er jo heller ingen spøk, å det tar tid å komme seg etter et slikt inngrep.

 

Jeg hadde selv en lei vanskelig og tung fødsel, smertene var overkommerlige men hadde ei MEGGE jordmord, ungen var stjernekikker og litt noen andre problemer.

 

Syns man skal ha lov til å være redd, å man skal ikke bagatellisere, det er det som faktisk blir for dumt.

Frykt er frykt, å man skal få lov til å føle frykt, uansett om man aldri har født før, eller om man har født mange ganger, uten at noen bagateliserer det.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte bare ta en liten titt innom her og vil gjerne si tusen takk til dere som har vært så positive til innlegget mitt;) jeg mente på ingen måte å såre noen, kjenner mange som har sett innlegget og de syns det bare virket positivt så her er det ikke jeg som har et problem værtfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, da er de ikke ærlig med deg, eller like ung som deg eller kanskje barnløse.

 

For hvor i all verden henger det på greip å si det er for dumt med keisersnitt i et innlegg som skal trøste? Gjøre narr av angsten til folk i et håp om å hjelpe???

 

 

Men men, skal ikke prøve å diskutere med deg.

Når du får 2-3 år til på baken så innser du kanskje selv hvor bakmål innlegget ditt er.

For jeg husker selv hvordan det var å være 21 å tro man vet alt, å jeg blir flau over alt det tåpelige jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjære HI!

 

Nå har du skrevet minst 14 gange at du melder deg ut av diskusjonen, eller at du ikke gidder å diskutere dette mer fordi det blir for dumt.

Sier det deg ingenting når de aller aller fleste her inne både blir provosert, sjokkert og til og med lei seg av dine innlegg?

 

Hvorfor kan du ikke bare godta angsten vår? Klarer du virkelig ikke å sette deg inn i andres situasjoneR? Jeg mener ikke at du skal vite hvordan vi har det, men godta og vise respekt! Ser du virkelig ikke hvorfor de fleste her er dypt uenig med deg? Er du virkelig så sta, eller er du bare barnslig?

Kanskje du hadde vært mer forståelsesfull hvis du hadde hatt en tøff fødsel selv. Men uansett hvor urimelig jeg synes du er så uner jeg deg ikke det!

 

Gå inn på fødselsdebatten - det er nok mer rett sted for deg å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...