Ikkelektuell Skrevet 27. april 2008 #101 Skrevet 27. april 2008 Jeg sier bare at det er flere aspekter ved livserfaring. Måten man anvender den på er jo ganske viktig. Jeg tenkte kanskje mer på erfaringer av ikke-praktisk art. Jeg kjenner folk som har opplevd tragiske ting og graver seg ned i dem, og jeg kjenner folk som reiser seg igjen gang på gang, fordi de bruker de tragiske opplevelsene sine som anker i stedet for lodd.
LinnisR83 Skrevet 27. april 2008 #102 Skrevet 27. april 2008 Har ikke sagt at det står noen steder jeg....sa at det var min personlige mening om du leser det igjen, og personlige meninger er det faktisk lov og ha, sist jeg sjekket. Men du dro det ut av sammenheng, for det jeg mente med det, er at det finnes et voksenliv uten at man trenger å fylle et spesiellt år. Tenk på de som får barn tidlig?! De blir kastet inn i voksenlivet veldig fort.
mosegrisen Skrevet 27. april 2008 #103 Skrevet 27. april 2008 Er det virkelig sånn at man får livserfaring ved at det skjer dramatiske/traumatiske ting i livet? At om man bor hjemme til man er 40 så opplever man ikke noe? Får man livserfaring av å måtte betale husleie i tide? Ærlig Linn, jeg syns du er helt på viddene. Jeg er enig i at man kan få livserfaring tidlig, men jeg er helt uenig i at det har noe med hvor man bor å gjøre.
Bare™ Skrevet 27. april 2008 #104 Skrevet 27. april 2008 Det å bli mor/ kone/ samboer gjør deg ikke voksen, men forhåpentligvis ansvarsfull... Signerer deg på den, Lacey.
LinnisR83 Skrevet 27. april 2008 #105 Skrevet 27. april 2008 Har jeg sagt noe om traumatiske ting? nei.... Mener at som de personene jeg beskreiv som ei på 40 uten barn som bor hjemme hos mamma og ikke har bodd hjemmefra , ikke har like stor erfaring med og bo borte som ei på 25 som har bodd hjemmefra i mange år... Man får et innsikt i livet ved å bo for seg selv iht regninger og betale husleie, og ha (feks)4000kr mindre på konto og rutte med. Ser det som en livserfaring ja.
Lacey*har fått erta Skrevet 27. april 2008 #106 Skrevet 27. april 2008 Men de som får barn tidligere og blir nødt å flytte hjemmefra å betale husleie behøver ikke å ha mer livserfaring. Blir ikke automatisk mer voksne. Men de blir selvfølgelig tvunget ut i voksenlivet, og det er noe helt annet igjen.
Liagora med 2 jenter Skrevet 27. april 2008 #107 Skrevet 27. april 2008 Herregud Linn..når man er 40 år har man levd 20 år lengre enn de på 20 år, enten de bor hjemme til mamma som du sier eller har barn,mann og hjem. Livserfaringer er så mangt, ikke bare å betale husleie som du sier eller være mamma/pappa. Håper jeg lærer mere enn det til jeg er 40 år. Dessuten tror jeg ikke HI siktet til de 40 åringene du snakket om..tror nepper de henger her, for å si det slik...
Ikkelektuell Skrevet 27. april 2008 #108 Skrevet 27. april 2008 Du trekker frem et av de minst relevante eksemplene, siden det store flertall av folk over atten år er i stand til å bo alene og betale husleie. Det er tilsvarende få eksempler på førtiåringer som har bodd hos mor hele livet og ikke har forstand på personlig økonomi.
LinnisR83 Skrevet 27. april 2008 #109 Skrevet 27. april 2008 Relevant eller ikke, det var bare et eksempel på mitt bunn poeng, som er at det er mange forskjellige mennesker som blir fortere voksne, og som ikke minst får livserfaring i tidlig alder. Og at det ikke er noe aldersgrense på livserfaring.
LinnisR83 Skrevet 27. april 2008 #110 Skrevet 27. april 2008 Syntes du en på 40 har mer livserfaring en ei på 35? Bare et spm...
Liagora med 2 jenter Skrevet 27. april 2008 #111 Skrevet 27. april 2008 Hvor mye livserfaring klarer man å få på 20 år da? Har jo akkurat blitt voksen..
LinnisR83 Skrevet 27. april 2008 #112 Skrevet 27. april 2008 Hva er da et "voksenliv"? Innerholder ikke det eget bo? Er ikke voksenliv å bli ansvarsful? Som man blir ab å bli mamma og/eller kone?
LinnisR83 Skrevet 27. april 2008 #113 Skrevet 27. april 2008 Det er det jeg mener. Du kan ikke si på alder om man har livserfaring. Ta et eksempel til. Da min mamma var 20år, hadde hun meg og da var jeg 4 år, hun hadde jobb, hus, og en mann i militæret, som er min pappa. Da hennes søster ble 20, hadde hun droppet skolen, tilba alkohol, og hadde ingen sted å bo. Den dag i dag, har min tante drukket bort livet sitt, men er 48 år, mens min mamma er 41år og har arbeidet til seg slik hun har det i dag. Hvem av disse mener du har mer livserfaring? Og hvem av disse kan man si at er i "voksenlivet"?
Lacey*har fått erta Skrevet 28. april 2008 #114 Skrevet 28. april 2008 Er ikke sikkert noen blir mer ansvarsfulle av å bli kone eller mor! Man kan allikevel være like vimsete og uansvarlig selv om man har flere enn seg selv å tenke på! Fasiten til voksenlivet og å være ansvarsfull (les livserfaring) ligger ikke i at du blir kone og mor. (som jeg har nevnt før)
LinnisR83 Skrevet 28. april 2008 #115 Skrevet 28. april 2008 "Og for meg iallefall...personlig...mener jeg at voksenlivet kommer idet man flytter for seg selv og får seg mann og/eller barn. Ikke når enn fyller 40. Det kommer ann på opplevelsen og erfaringer man går med, ikke alder." Klipp og lim. Som det står her, er dette MIN mening om voksenlivet. Diskuter til du blir grønn!
Lacey*har fått erta Skrevet 28. april 2008 #116 Skrevet 28. april 2008 Men kjære deg! "Hva er da et "voksenliv"? Innerholder ikke det eget bo? Er ikke voksenliv å bli ansvarsful? Som man blir ab å bli mamma og/eller kone?" Her spørr du jo faktisk, og setter en konklusjon. Ingenting om at det er din personlige meld her. Det var dette jeg svarte på. Motargumenter til du blir blå
Supha Skrevet 28. april 2008 #117 Skrevet 28. april 2008 Til HI: Så du synes det er bedre at barn får barn enn at 40 åringer får barn? Har hørt om 40 åringer som har overtatt sine barnebarn fordi barnet som fikk barn ikke klarte å ta seg av barnet, og da endte bestemor opp med å få barn...
Liagora med 2 jenter Skrevet 28. april 2008 #118 Skrevet 28. april 2008 Man er da ikke barn når man er 20 år da!! Og hva som er best eller værst med å få barn som 20 åring eller 40 åring kan jo diskuteres!
LinnisR83 Skrevet 28. april 2008 #119 Skrevet 28. april 2008 Jadda. Det var et spm det ja.Trodde du svarte på det andre.Sorry. Men setter ingen konklusjon. Min konklusjon er at et "voksenliv" innerholder at man kan klare seg selv uten hjelp av andre. Et voksenliv er for meg når man har fått til et mål i livet og ikke når enn fyller 40. Som japp sa, blir man muligens mer ansvarsfull når man får disse godene som mann og barn, og det hører med i voksenlivet,å være absvarsfull. Man lever ikke et ordinært vanlig ikke-voksenliv når man er 39 og plutselig over natta til du fyller 40 blir du plutselig regnet som i et voksenliv? Det er min konklusjon.
Liagora med 2 jenter Skrevet 28. april 2008 #121 Skrevet 28. april 2008 Om man er barn når man er 20, så er man vel kommet i puberteten som 30 åring! Man har jo baby,barn,tenåring,så bør val men etter det begynne å bli kalt voksen? Vil ikke si at en 20 åring ikke er kvalifisert til å blir foreldre..
mosegrisen Skrevet 28. april 2008 #122 Skrevet 28. april 2008 Herregud, er det virkelig noen av dere som føler at dere sitter med fasiten på dette og føler dere kvalifisert til å svare på i hvilken alder man er gammel nok til å få barn?
Liagora med 2 jenter Skrevet 28. april 2008 #124 Skrevet 28. april 2008 Det var jo du Supah som mente at det var bedre at en 40 åring fikk barn , enn at barn fikk barn. Hovedinnlegget her var jo snakk om en 20 åring..ikke ett barn!
Supha Skrevet 28. april 2008 #125 Skrevet 28. april 2008 Har JEG sagt det er bedre??? Kanskje du må lese innlegget igjen før du tolker inn hva jeg mener er best... (eller overtolker)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå