Gå til innhold

Abort!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Balooa:

Una putita cara culo significa lo mismo que una puta..quien es la que no sabe español?..

(En putita rompe tryne, betyr det samme som en hore..hvem er det som ikke kan spansk?)

Altså en putita har samme betydning som hore.Paja og pajita kan bety:

Paja: sugerør, et ronk

Pajita: et lite sugerør, et ronk.

Så forsåvidt betyr det så å si akkurat det samme,det bare kommer an i hvilken sammenheg du bruker det i.

Og det finnes mange slike ord på spansk.

Jeg har heller ikke vært på HUGGET når vi snakker om "utlendinger" som ikke kan bra norsk..

Det er nokk Figa som har vært på hugget til å korigere andres skrivefeil din amøbe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du MyIian, du må jo være guds gave til debatter, det du sier har avsolutt ingen relevans til noe som har blitt skrevet.

Ingen her som vil fjerne abort fra loven eller lignende.

Skrevet

Nei det er sant, du har aldri vaert saerlig paa hugget ang. utlendinger og norsken dems.

Cara culo kan du selv vaere, her i gaarden gaar det i caracola.

Du gaar ikke inn paa en kafé og ber om una paja, fröken.. eller vent litt! Jo du hadde sikkert gjort det.

Jeg klandrer ikke Figa som "korigerer" ( :-/ ) andres skrivefeil. Figa har, i motsetning til deg, en masse gode poeng og tankevekkere.

Göy aa se hvordan du gaar tom for argumenter og begynner med "din amöbe".

Skrevet

Balooa:

Klart om du er på en uteplass og får noe å drikke og du ønsker deg et sugerør ,så sier du.

Me puedes dar una paja/pajita porfavor..

Men det er jo klart du ikke kan vite det,siden du ikke kan spansk.

Åååhh..ja..figa har virkelig åpnet øynene på masse folk her inne..hun har kommet med sååå utrolig mange tankevekkere..helt utrolig..

Første gangen i går jeg åpna øynene å ikke brydde meg om slike som kommer med rettskrivings innlegg.

Jeg går tom for argumenter?

Hehehe..du har ikke kommet med et eneste saklig innlegg som virkelig handler om abort.

Og JA, du er en amøbe.

Skrevet

Ja for du har bare snakka om abort, spesielt i ditt siste innlegg.

Por favor er to ord. Ikke porfavor. Du trenger ikke laere meg spansk, jeg kan bedre spansk enn norsk.

Men du klarer ikke skrive "nok" paa norsk engang, saa jeg gir opp. Du er alt for hjerneskada til aa kunne ha en samtale med deg.

Balooa har kapitulert fra den Sharlissmittede abort-traaden.

Skrevet

Balooa:

Hehehehe...

Har ikke bare snakka om abort jeg,men det har jeg heller ikke påstått.

Men du har fortsatt ikke kommet med et eneste saklig innlegg om abort,alikavell så er du her inne på denne tråden.

Men om du føler deg så mye bedre forstått på spansk..så kan du flytte til spania og snakke med spanske folk om dette temaet da.

NB: Pass på så jeg ikke kommer og tar deg..jeg er en farlig bakterie..mohahahaha

Skrevet

Kan dere ikke bare være så snille å skrive PREVENSJON da i det minste....

Skrevet

Jeg har et spørsmål til deg Sharlis, angående dine meninger om når man skal "få lov" til å ta abort.

Hvis en jente blir voldtatt, og hun ikke har noen fysiske bevis på voldtekten, men har blitt gravid. Hvem skal da ha "retten" til å "bestemme" om dette var en voldtekt eller ikke? Hvem skal ta seg "retten" til å gi denne jenten en abort, eller si til henne at hun ikke har nok bevis til å få det?

Tror du ikke mange flere jenter ville prøvd å ta livet av fosteret selv og dermed forårsaket skader på seg selv og/eller på fosteret?

Det er nemlig ikke lett å bevise en voldtekt med mindre man går til legen før man vasker seg, noe veldig få gjør.

Skrevet

Få det inn i hue ditt a! ALLE vet ikke at graviditet er en eventuell konsekvens av samleie!

Skrevet

Ja, jeg har ikke for vane av å dra til legen i hytt og pine for å ta blodprøver, så beklager at jeg ikke visse det. Hvordan tror du det ville gått hvis alle seksuelt aktive kvinner i dette landet måtte til legekontoret for å ta blodprøver 12 ganger i året? Du tror ikke det ville skape noen problemer?

Først må prøvene tas, så må de sendes, analyseres, svar sendes tilbake og videreformidles til "pasienten". Hvordan i hele vide verden har du tenkt å løse de problemene forslaget ditt skaper?

Skrevet

Hehe, hva er det med folk her som skal ha meg til å gjenta ting som er skrevet ned? Jeg skrev jo at det er for seint når ungen kan overleve utenfor livmoren. Men du vet kanskje ikke at det kan den etter 38 uker. (faktisk har babyer helt ned til 22 uker overlevd, bare så du vet om det)

Vanskelig tema ja, men man kan ikke stille voldtekt som krav, da får man mange feilaktig anmeldte voldtekter og det er jo ikke så hyggelig..

Skrevet

Er det seriøst voksne mennesker som sitter her?? har i grunnen store problemer med å se for meg det...Vi har en lov som tilsier at det er selvbestemt sbort her i landet. Den er det ingen grunn til å legge ned. Kvinner er ikke lenger umyndiggjort, og fratatt råderett over egen kropp. Vi bor i Norge, et av verdens rikeste og best opplyst land-ikke den tredje verden..voks opp folkens...det er like mange grunner til at aborter foretaes, som det blir tatt aborter.

Skrevet

Big Mawmaw:

Ok:)Det er din mening,og jeg respekterer det.

Men jeg mener at abort i uke 18 er bak mål...jeg synes at abort i seg selv er forkastelig uansett grunn.

Selv om jeg kan forstå at folk tar abort når de er blitt gravid ved voldtekt og lignendes.

Og faktisk så har babyer helt ned til uke 20 overlevd, og da vet du det.

Skrevet

Figa:

En voldtekt er en voldtekt uansett om det kan bevises eller ei..

Og jeg kan desverre ikke svare deg på om hvem som skal ta seg retten til å bestemme om den jenta skal få ta abort eller ikke.

Men kanskje løgndetektortest hadde funka i en slik situasjon.

"Tror du ikke mange flere jenter ville prøvd å ta livet av fosteret selv og dermed forårsaket skader på seg selv og/eller på fosteret?"

Det kan hende at det skjer,og kan hende det ikke skjer.

Og en voldtekt kan bekreftes uten sperm hvis du ikke tror det., det er nemelig slik at om en jente blir voldtatt så vises det inni vagina.

Når en jente blir voldtatt så er hun ikke bløt nedentil,og når en bruker kraft og presser seg på så blir det sår innvendig og utvendig.

Og om du har mensen når du blir voldtatt, så er ikke musklene nedentil "avslappet" og dermed vil hun få sår.

Hvor mye disse sårene vises kommer annpå hvor brutal den voldtekten var.

Skrevet

"Og jeg kan desverre ikke svare deg på om hvem som skal ta seg retten til å bestemme om den jenta skal få ta abort eller ikke."

Det var det jeg tenkte.

Det er heller ikke mange kvinner som går til gynekologisk undersøkelse for å finne bevis etter en voldtekt.

Skrevet

Satt her inne på kranglesiden og leste litt... tok meg i å lure på hvor vår "kjære bedreviter" var blitt av... men når jeg så at her var kommet et nytt tema ang abort så visste jeg du var her inne... pling! Er jeg synsk eller hva!!!? Her er du igjen.. Og vet som vanlig alt ingen andre vet.. lever fremdeles i din fargeløse verden sharlis..? Etter et par innlegg gadd jeg ikke mer.. Boring! Hørt det før, og det har alle andre her inne og..

Skrevet

jeg var med en god venninne da hun tok abort i uke 15. hun søkte om å få utført en senabort. og jeg har aldri sett ulykkeligere jente enn det. alt fordi hennes kjæreste (X-kjæreste nå) truet både henne og den lille i magen. han var så slem mot henne at hun ikke turte bære det frem.

den lille er i tankene hennes hver dag....men hun så ingen annen utvei.

kanskje på tide å slutte å dømme andre, for det fins ganske mange triste ting som skjer.

vi burde heller etterlyse samtale og hjelp til de stakkars jentene som ønsker abort fordi de er livredde. de må få muligheten til å se løsninger utover abort.

da jeg var gravid med min første ønsket min kjæreste at jeg skulle ta abort. vi var til samtale hos lege og det var en turbulent tid, men så ble vi lykkelige foreldre likavel, fordi vi fikk hjelp.

Skrevet

"Det er sant det..det du kanskje burde gjøre da om du er seksuell aktiv, er å ta en blodprøve..finne ut hva din normale hcg nivå er..har du sex så tar du en ny blodprøve 3 uker etter det,så finner du ut om hcg har steget...dette kunne kanskje være et alternativ."

Ja, dette kunne vel bare bli skrevet av noen som har vært litt for mye på babyforum på nettet...

Og siden debatten ikke handler om dette, så ja, jeg er for selvbestemt abort, og synes grensen på 12 uker er akseptabel. Det vil selvfølgelig ikke si at abort er ok som prevensjonsmiddel, men jeg er for at kvinnen skal få bestemme over sitt eget liv.

Skrevet

Synes den norske grensa er ok. Bør iallefall ikke få gå over uke 12..

Abort i uke 18 synes jeg er helt grusomt, og skulle bare vært lov ved misdannelser eller voldtekt!

( i forhold til smerte, sier barneleger at fostre ikke kan føle smerter før etter uke 26)

Skrevet

anonym 14,45:

Dette med at fostre ikke kan føle smerter før etter uke 26, er nokk grundig feil.

Det er bevist at de kan føle smerte tidlig i svangerskapet.

En annen ting?

Hvordan kan det utsagne stemme når småttiser kommer til verden i uke 20 bland annet, lever og definitivt kjenner smerte?

Skrevet

Abort er greit ja, jeg synes 12 uker er en grei frist. Jeg er i min 10. uke, det skjer jo ting hver uke, store ting! 18 uker mener jeg er alt for lenge, det er omtrent på denne tiden fosteret begynner å bevege seg og du kjenner det.

Skrevet

Jeg personlig tror ikke jeg noen gang kunne fått meg selv til å ta en abort. Tror ikke jeg hadde klart å leve med meg selv etter det.

men... jeg er ikke imot abort, dette er en induviduel sak...

og uansett, det er jo ungen vi tenker på her?

Hvor bra kan et barn som er 100% uønsket av far og mor egentlig ha det??

Skrevet

Sharlis..

Både min søster og en venninne av meg ble gravide til tross for bruk av angrepille. Man har ikke alltids angrepillen. Dette er et høyst usikkert PREVENSJONsmiddel (oj.. ja, det staves faktisk slik) sammenlignet med f.eks. p-pillen.

Ellers gidder jeg ikke bevege meg inn på denne dødfødte debatten.

Skrevet

Ja... Skal man diskutere abort, så er minstekravet at man er i stand til å skrive PREVENSJON. Helt enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...