Gå til innhold

GRESSENKENE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår første skikkelige pp blir også til høsten, i september! Vi har mistet de andre EL som vi håpte å ha mulighet på når han var hjemme. Ang Folat, så begynte jeg på det i mars og tok dem til juni, tenkte at ikke det var noe vits å holde på med det siden det ikke ble noen baby uansett. Tenkte å begynne igjen et par uker før han kommer hjem igjen.. (med folat altså! :) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God søndag alle sammen!

Siste dag av ferien og seff måtte TR komme på besøk.... Blæææh!!

Snakka med sambo i går, og mulig han kommer i land i Stavanger på onsdag og mulig mulig han får gå av da... Men så ustabilt som denne bransjen er vet man jo aldri... Best å ikke håpe...

Håper bare at han er hjemme om to uker... Slik at vi får med oss neste EL, selv om jeg ikke helt satser pengene mine på det....

Folat bør alle prøverer gå på! I allefall de som ikke vet de har gode verdier. Jeg har alltid hatt lave verdier, så jeg prøver så godt jeg kan å ta hver dag!

Noen anbefaler at man går på det en mnd i forveien, andre tre måneder... og ut 1. trimester...

Åh, jeg har kjøpt meg tidtrøyte nå i feirein, slik at jeg har noe å få tiden til å gå fortere når jeg er hjemme alene;

Slik scrapbooking utstyr til å trykke ut bokstaver og figurer:)

Så nå blir det å lage album og kort på sene alene kvelder!:)

Skrevet

scrapbooking ser morsomt ut da. Jeg har prøvd meg litt på det og kortlaging men føler ikke at jeg helt har dreisen på det.

Skrevet

heisann:) visste heller ikke hva gressenkene var før jeg nå leste her inne..vil gjerne melde meg inn i gressenkene ettersom min forloved reiser på båt og er bort 4 uker og hjemme 4 uker..da passer jeg vel inn her?;)

Skrevet

Hei Venupi

Du vil jeg si er i aller høyeste grad gressenke. For å bli helt sikker slo jeg opp orden og her er det jeg fant;

Selve ordet gressenke er et germansk ord. Det eldste belegget som mine kilder[1] angir, er graswedewe fra mellomnedertysk, det vil svært grovt regnet si perioden fra ca. 1100 til reformasjonen. I engelsk heter det grass widow. Norsk har ordet fra tysk Graswitwe, som egentlig betyr ’pike som blir forført ute i det fri og deretter forlatt’. Forførelsen kan altså sies å skje ”i gresset”, og ettersom piken blir forlatt, blir hun følgelig en ”enke” – en gressenke. I dag brukes ordet, mest spøkefullt, om en kvinne hvis mann er midlertidig bortreist.

Ordet gressenkemann er dannet etter mønster av gressenke, og her dreier det seg da om en mann hvis kone er hjemmefra.

Skrevet

Er din mann fortiden hjemme eller ute på havet? Har du det som Elisabeth at du kan møte han i havn eller er han fullstendig uoppnålig for den tiden han er ute. Har dere prøvd lenge?

Skrevet

Hei venupi! :) Du passer bra inn her da! :) Husk å skrive deg på IKM lista vår også! :)

Artig lesing om ordet "gressenke" da, Miss Misantrop..

Jeg er så kvalm i dag at jeg må være hjemme fra jobb! Symptom...? ;P

Skrevet

Jippi, kvalm.. lol... jeg er akkurat på samme måten.... Håpe håpe håpe...

Skrevet

Spennende tider, blir en del som har IKM om litt nå ja...

Vi er akk ferdig med vår første prøveperiode, som pga bortevekke-sambo varte fra april til juli... Hehe, håper 2. pp ikke blir så lang, og at resultatet er noe bedre:)

Er de fleste enkene studenter?

Jeg har full jobb, men har søkt et påbyggstudie, så om jeg kommer inn blir d å ta noen fag ved siden av jobb... Men har ikke hørt noe enda, så litt redd for at jeg ikke kommer inn ja...

Fikk kontakt med samboen i mårrest, de er i land i Bergen nå, så da flyr han hjem senere i dag:) Jippi!! Blir sikkert ikke sælig lenge hjemme, men mere enn ett døgn, iom at de får komme hjem!

Håper bare ikke noen forandrer den planen nå, da blir jeg forbannet!!

Det værste er når de sier de kommer hjem, for så å si... nei, må nok ut igjen... Kjipe greier.... Skulle ønske han hadde fast turnus......

Men for all del, han er ikke så lenge vekke av gangen, så jeg er sånn sett storfornøyd... :)

Ha en fin dag alle, jeg skal på jobb snart! Skal bli godt det og etter ferien! Savner stresset på jobb ja:)

Lykke til alle... Å vente på IKM er faktisk litt kjekt det! ü

Skrevet

- jeg er akkurat ferdig å studere og har fått meg ett årsvikariat med god lønn. Min har heldigvis ganske faste reisetider. sier de kommer torsdag blir d mellom onsdag og fredag så da er det greit. Var ikke sånn tildigere da kunne det slingre med over en uke. Jeg synest det var veldig slitomt å ikke vite hva en skulle forholde seg til. nå er det greiere. Går nesten an å planlegge noe.

Skrevet

takk for svar:) jepp skal melde meg inn der også...må bare finne ut hvor;) min mann er på sjøen akkurat nå...kommer hjem om 10 dager...gleder meg til det:) så da skal jeg finne ut når jeg har eggløsning for så å prøve:) mange fra vestlandet som er medlem av gressenkene da? siden det er vestlandet som har størst antall sjømenn tenkte jeg på...

Skrevet

glemte å svare på om han er uoppnåelig Miss Misantrop! han går i havn i Tananger og vi bor i hauegsund så det er sjeldent jeg kan treffe han i havn...jeg er selv egentlig fra stavanger så av og til kan jeg treffe han i havn, men kun når jeg er i stavanger! Litt kjedelig! har nylig blitt enige om å begynne å prøve...så det er ganske "nytt"

Skrevet

Ikke vestlandet her.. opprinnelig fra Oslo traktene. Bor i usa, men på motsattside av min mann. Jeg bor i sør, han bor i nord. Vi er begge relativt nyutdannet i det yrke vi har, jeg mer en han, så vi må ta den jobben som byr seg for nå. Hans store drøm er å jobbe en uke på og en uke av for et spesiellt selskap. Da er det jo mulig å kombinere med å bo hvorsomhelst for oss. Håper og tror han vil klare dette innen jul. Jeg har bindingstid på 1 år der hvor jeg er nå, har akkurat vært igjennom trening, men begynner offisielt ikke før 1. august. Kontrakten kan man selvfølgelig komme ut av hvis magen skulle bli for stor. Regner med at her jeg er nå kan jeg jobbe til 7. måned hvis jeg føler meg ok. Her finnes det ikke svangerskaps penger osv. så han må pent forsørge meg hvis det skulle skje. Bekymrer meg ikke så voldsomt. Barn har kommet til verden til alle tider under de merkligste forhold. x fingrene for at du kan finne eggløsning enkelt å greit. Har selv hatt endel anovulatoriske faser etter p-sprøyte slutt.. er stygt redd dette blir en av de da jeg har vært på eggjakt i dagesvis uten resultat.

Skrevet

hehe...okay..i usa ja:) ja jeg håper selv at jeg skal finne eggløsningen greit, men fykter at den er litt i hytt og tue..for tror jeg har uregelmessig eggløsning, så jeg skal kjøpe meg el-test for å være mer sikkert på når jeg har det! så får jeg bare håpe at jeg har det nå når forloveden kommer hjem fra båten! Bruker du el-test?

Skrevet

Jeg har forsøkt EL tester. Var inne på snartmamma en stund før jeg kom hit. Mest som observatør. Der inne brukte hele gjengen EL tester og de fant EL så det jomet. Jeg fant aldri EL, men jeg vet alikevel at jeg hadde det i enkelte perioder. (Ikke alle) Har etter dette også lest om kvinner som har fått positiv EL test over flere dager fordi deres LH er så konstant høyt. Jeg prøvde digitalvarianten. Men no luck. Kommer nok til å prøve det igjen når mannen eller jeg er mere hjemme. Da blir jeg ikke så stressa om testen skulle bli positiv heller.

Dessverre tror jeg denne måneden var uten EL...

Skrevet

hmmm...merkelig at det ikke viser på testene...skulle tro at testene viste EL når du hadde det! kjipe greier! Kanskje et dumt spm men hva står LH for? er ikke helt inne på alle forkortelsene her...hehe! Vet ikke hva IKM heller står for jeg!!

Skrevet

Jeg vet nøyaktig hvordan det er å ikke vite forkortelser.. for meg var til og med mange av overskriftene greske da jeg startet å frekventere diverse fora. Har klippet og limt litt. Det var en gang en oversikt inne på dette forumet, men den har blitt borte. Vil få anbefalle www.pernille.info som har gitt meg verdifull hjelp.

IKM - Her har jeg hørt forskjellige versoner på forskjellige fora. IKM/ikke-mens - Ikke Forventet Mens har jeg også hørt det er en forventet mens-dato, som vi selvsagt ikke håper vil komme (-;

LH - Luteiniserende hormon er tilstede i urinen hele tiden, men øker betraktelig like før eggløsning. Og kan da fanges opp av eggløsningstest. Hvis man naturlig har for høyt innhold vil en test slå ut hele tiden, og hvis man har for lavt innhold kan man ha en stigning av LH som er for kort til å bli fanget opp, av og til bare snakk om timer. Eller ingen test slår ut, selv om det har forekommet eggløsning

BO - Blighted Ovum, fostersekk uten fosteranlegg inni, en tom fostersekk - her inne blir dette ofte betegnet som en kjemisk graviditet. Noe som ikke er et utrykk i legevitenskapen.

BT - blodtrykk 120 over 80 er idealen for det unge friske mennesket

CB - ClearBlue, graviditetstest Graviditetstester fanger opp hCG som finnes i bitte bitte små mengder i kroppen hvis vi ikke er gravide og store mengder etter at egget har festet seg.

EL - eggløsning

GU - gynekologisk undersøkelse

Hb - hemoglobin, blodprosent

hCG - human chorionic gonadotropin, hormon som produseres ved graviditet

ICSI - intracytoplasmic sperm injection, mikroinjeksjon av én enkelt sædcelle i et egg

IVF - in vitro fertilisation, prøverørsbefruktning

MA - missed abortion, fosteret dør, men blir ikke støtt ut av kroppen.

NM - NybaktMamma

SA - spontanabort, fosteret støtes ut av livmoren

SF - symfyse-fundus, målet jordmor tar fra toppen av skambenet til toppen av livmoren

Spotting - brun/rosa utflod

XU - ekstrauterint svangerskap, graviditet utenfor livmoren, som oftest i egglederen

Skrevet

åhhh...tusen takk:):) føler meg litt klokere nå...hehe! takk for alle svar og god hjelp i dag Miss Misantrop:) nå skal jeg på kaien og ha meg en kopp kaffe;) Ha en fortsatt fin dag...eller kveld...eller hva det nå enn er i statene nå...hehe;)

Skrevet

Søren asså... Jeg har tenkt litt nå, og det var igrunn ganske dumt av meg å prøve denne mnd... Siden jeg begynner på skole.. Hvis jeg er gravid nå, så kommer fødselen og eksamene samtidig... Og det blir så vanskelig å søke om utsettelse på den fødselen! ;P Neida, seriøst, så skulla jeg ikke prøvd denne pp'en som var og den som kommer...

Skrevet

Skjønner hva du mener.. men det er bare det at det er så vanskelig å bestille en baby den riktige måneden.

Skrevet

ja og vi som får prøve så sjelden må vell bare gjøre det når vi kan?! hvis vi vil ha barn

Skrevet

Sånn tenker jeg også. At vi bare får kjøre på liksom LOL.

Skrevet

He, he.. :) Ja, sant det.. Fikk liksom litt sånn noia.. Deilig å ikke bli så oppgitt når mensen kommer da! :)

Noe sladder ellers da...? Har dere tenkt på navn?? Og! er det noen som har begynt å shoppe ennå...? :) Ser av og til fine ting jeg kunne tenkt meg å kjøpe, men er ikke det litt drastisk..? :)

Skrevet

Seff er det drastisk å kjøpe barneting og klær før barnet ligger i magen. Men måtte den som ikke har tenkt tanken kaste den første sten. LOL

Jeg gjorde det i et annet forhold jeg var i, vi hadde vært sammen i mange år,, men han døde i en ulykke like etter at vi var blitt gift og hadde startet å prøve på baby. Det babytøyet ligger hos mor og far ennå. I dette forholdet har jeg ikke gjort det.

Når det gjelder barnenavn; Da jeg var liten hadde jeg en barnepike som hadde ei datter som var 10 år eldre enn meg. Hun var så god mot meg, møtte meg i døren om morgenen og tok meg med inn i sengen hennes, her fikk jeg ligge til hun gikk på skolen. Det var så utrolig kos. Husker jeg spurte min mor om jeg kunne gifte meg med jenta når jeg ble voksen. Min mor svarte da diplomatisk at når jeg ble stor var kanskje det blitt lovelig. Jeg slo meg til ro med det. Min noe konservative mor grøsser med tanken på at jeg husker det, men det gjør jeg. Jentas navn var Agnete. Og jeg vil gjerne at jenta mi skal hete det samme. Men på den andre siden har jeg lyst til å gjøre noe for min far også. Da jeg var 18 byttet jeg etternavn til min mors etternavn. Selv om min mor og far fremdeles er lykkelig gift. Så derfor lurer jeg på om jeg skal kalle henne Signe etter hans mor. Syntes kanskje Agnete blir litt bleikt også.. det betyr lille lam, lol. Men det er nok en god sjanse for det blir det.

Har tenkt at Kristian eller Reiel hadde vært fine guttenavn. Men jeg tror min kjære har noen meninger om det da, og da kan han bestemme for det betyr ikke så mye for meg. Altså en gutt er like velkommen som ei jente, det er helt sikkert, men navn på en gutt er ikke SÅ farlig.

Når alt dette er sagt- min mann er jo fra USA og det hadde jo vært litt kos om han hadde klart å uttale navnene på sine barn.

Dette ble litt langt...

Skrevet

Trist å høre om den første mannen din! -hva skjedde med han? Må være ekstra vondt og plutselig bli alene når en går og forventer å bli fler liksom. Tanken har slått meg at noe kan skje med samboeren min, men kan ikke gå å tenke slik.. Typisk kvinner -finner noe å bekymre seg for hvis der ikke er noe! :)

Blir jo litt spesielt å finne frem de babytingene du kjøpte for lenge siden da.. Ganske fint også da.. :) Rart hvordan ting går her i livet.

Agnete er jo kjempefint! :) Selv om det betyr lille lam! :) Er jo igrunn bare søtt det da.. :) masse fine navn i USA også.. :) Kevin f.eks.. :)

Nå når jeg leste historien om disse navnene du skrev, så kom jeg plutselig på et jentenavn jeg likte så godt da jeg var liten! :) Vi pleide å leke oss ved en slenge på en haug her i byen, så kom det en gang et lass med flyktninger fra Bosnia. Der var ei lita jente som hadde verdens vakreste utseende, vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Hun het Florentina! :) Så så hun ut som en vakker blomst også! :) Min mor heter Unni, det betyr kjærlighet.. :) Så det liker jeg også.. Så Lovinda har jeg alltid likt.. :)

Men blir det en gutt skal han hete Peter, det er et familienavn i samboeren sin familie, så den er grei.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...