Gå til innhold

Dere som mente Am.staff ikke er farlige/hissige.

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette er en gammel kompis for 7 år tilbake..Han avlet på rasen den gang det var lovlig. Men am staff er fortsatt en fin hunderase mener nå jeg, men som de fleste har jeg veldig respekt og er redd de am staffene som blir misbrukt som kamphunder, det er jeg klart imot, men i utgangspunktet er rasen am staff IKKE avlet på det kampinstinktet - har jeg blitt fortalt da.,,

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hatt am staff selv før forresten?? ja, trist det er forbud mot de nå.. men det er vel kanskje hundeeierne som er de enste som kan klandres igrunn..

Skrevet

Hei sardinspisern!

"Denne rasen er vel ikke spesielt gammel? Og den er også skapt av mennesker. Det er ikke en naturlig miks av raser dette.........................skikkelig hjemmelaget kjøttkake. Er det virkelig slik at vi må beholde og bevare alle raser på kloden..........inkludert de vi har knotet oss frem til selv?"

Er denne kjøttkaka noe du har kommet fram til selv, eller? Finnes det mange hunderaser i dag som ikke er genetisk manipulert av mennesker, tror du? Hvorfor tror du Dobermannens kranie, Bulldoggens bekken og Pekigneserens øyehuler er for trange? Er det blitt sånn naturlig, tror du?

Her er iallefall litt om Amstaffens opprinnelse, for de som er interessert:

Pitbullen oppsto som en krysning mellom bulldog og terrier i England ca 1835, og fulgte med i emigrasjonen over til USA, der den straks ble betegnet som egen rase. Ettersom hundekamp-sporten vokste i popularitet, vokste også interessen for hunderasen. American Kennel Club mislyktes i å registrere hunden som rase ved etablering i 1884. United Kennel Club registrerte hunden som ren rase ved klubbens etablering i 1898, som Pit Bull Terrier, klubben ble etablert med det formål å få rasen registrert. AKC registrerte rasen først i 1935, da under navnet Staffordshire Terrier, nå American Staffordshire Terrier.

AKCs oppdrettere startet øyeblikkelig å avle Amstaffen som showhund, og satte opp rettningslinjer for hundens utseende, mens UKC fortsatte sin avl av Pit Bullen som kamphund, avl basert kun på gainness. Pr i dag har også Pit Bullen rettningslinjer for show.

Amstaffen har pr dags dato 100 års avl som kamphund og 72 års avl som showhund.

Skrevet

Har lagt inn et innlegg om amstaffens opprinnelse litt lenger opp her, om du er interessert.

Kilde:

"Pitbulls & Tenacious guard dogs"- Dr. Carl Semenic

"The world of fighting dogs"- Dr. Carl Semenic

"The world of the American Pit Bull Terrier"- Richard F. Stratton

"American Pit Bull & American Staffordshire Terriers"- Joe Stahlkuppe

Skrevet

ja, takk så det;) flott at du legger fakta om denne nydelige rasen på bordet!! ;)

Skrevet

Måtte bare hive meg på denne jeg og....

Jeg har hatt amstaff, og en tryggere og mere stabil hund skal man lete lenge etter. Det er eierene til hundene som ødelegger dyra sine, på samme måte som mennesker som vokser opp under ekstremt vanskelige forhold får store problemer senere i livene sine....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...