Gå til innhold

Hvilket signal sender man med hvilken vogn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men så er det faktisk ergonomisk "riktig" å ligge med knekk i bena da...mye bedre enn å ligge helt flatt. Dette er jo sportsvognsdelen, så når babyen er liten ligger den jo i bagen - som forsåvidt er såpass stor at babyens størrelse ikke skal være en grunn til å måtte skifte fra bag til sportsvogn "for" tidlig (som ved mange av disse vognene med knøtta-bagen, som Dreamy-bagen til Quinny). Er jo flere og flere sportsvogner som får denne løsningen som gjør at setet bare vippes bakover så ungen får sove med knekk i knærne - nettopp fordi dette blir ansett som den beste sovestillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Morsom lesing, noen kaster seg på og synes det er gøy, andre er dødsens alvorlige og synes det er ren provokasjon og en fornærmelse både mot seg selv og barnet. Hvis denne tråden hadde vært skrevet av en mann og med menn som respondenter tror jeg det ville vært langt færre av den siste typen innlegg.

 

Har også fått med meg en oppfatning av at store tradisjonelle firehjulinger er hottest på landet, delvis forklart med at det er praktisk, delvis fordi det (av bydamer) regnes som treigt. Og trehjulinger i byen, delvis fordi det er praktisk, delvis fordi det (av bygdedamer) regnes som hovent og lite orientert mot barnets ve og vel, hehe..

 

TFK her- satser på by & land, hand i hand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk ingen som har nevnt "min" vogn, en Hartan Skater XL Duo kombi... Så jeg stiller vel i en klasse for meg selv?..

 

Det er som mange har nevnt, faktisk viktigere at babyen ligger trygt og godt. Og hvilken vogn man velger, bør da bl.a. være ut i fra det..

(+ vær, føret...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg forstår deg rett så mener du at det er best å ligge flatt for små babyer i bag, men best med knekk i hofter og lår når de går over til sportsdelen?

det må jeg si er en interressant teori, den ergonomiske preferansen for menneskekroppen skifter altså et sted i det første leveåret mens den ennå er i utvikling.........

burde ikke alle barn egentlig ligge i bilstolen sin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke helt flatt i allefall...de aller fleste trekker faktisk bena opp under seg i søvne...barn også:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pga at barnet begynner å bruke sportsvognsdelen når de er sterk nok å sitte selv. Da er den beste sovestillingen å ha en knekk i bena. Det er bare nyfødte/små babyer som ikke har godt av å sitte lenge i bilstol pga at ryggen ikke er sterk nok. Stort sett ligger en aldri helt flatt når en sover - det vanlige er å trekke bena opp eller å ligge litt på siden, er skjelden noen ligger helt flatt på ryggen og sover...

Det er nok en grunn til at mange sportsvogner går over til disse ergonomiske sittedelene i stede for å ha helt flat rygg ser du;o) Men du får nå tro det du vil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i en flat sportsvogn er det mulig som du sier å ligge litt på siden.....

man velger selv stilling og kan bevege seg underveis i søvnen. dette går jo ikke i den typen sete du beskriver.......

seter som har en fast stilling for hofte og knær kan jo umulig passe barnet særlig lenge, den er jo kun ergonomisk riktig i det tidsrom barnet har den riktige lengden i lårene........og barn vokser som kjent fort... fra 70cm til 100 i den perioden vogna brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg en oppdatering ettervert som snuppa vokser seg inn i sportsvognsdelen, jeg;o) Jeg tror i allefall at det er en kjempebra vogn både for sitting og soving - har i allefall bare hørt positivt ang dette fra de som har den - så jeg stoler på det:o) Uansett sover jo ikke ungen så sinnsykt lenge i vognen om gangen uansett da - så de behøver ikke den friheten til å bevege seg som de har i sengen sin for eks. Småen min sov i allefall stort sett bare i vogn før har begynte å bruke sportsvognsdelen...sier ikke at det blir helt likt denne gangen - men kommer ikke til å bruke vognen som en "sovevogn" uansett, jeg da:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart å tenke på at noen vil se på meg som snobbete fordi jeg har valgt å kjøpe en Bugaboo. Er jo studenter begge to uten alt for mye penger, og har gjort vårt vognvalg ut i fra helt andre enn snobbe-faktor-kriterier:

 

-Vi bor i by (5.etg) og vil fra og med høsten ikke ha bil- ønsker derfor en lett og nett vogn som er enkel og grei å manøvrere. Her i Bergen er det også sjelden snø, så en robust vinter-vogn har vi egentlig ikke behov for.

- Får September-baby og vil derfor trenge en stor og romslig bag gjennom hele vinteren- Bugaboo sin er en av de største på markedet.

- Ønsket en duo-vogn som vi kan ha over fler år uten å måtte tenke på å kjøpe ny.

- Vognen kommer godt ut i sikkerhets-tester og har en rekke veldig fornøyde brukere (voksne og barn)

- Vi har bestilt vognen fra Nederland (ca kr 6300,- som inkluderer bl.annet regntrekk og myggnetting). Når vi selger den igjen regner vi med å få igjen store deler av denne summen da Bugabooen normalt ikke faller så mye i pris.

- Og så til det punktet som jeg egentlig ikke burde si høyt: Jeg synes vognen er fin!:)

(Og for å poengtere det: Nei, at jeg synes vognen er fin er ikke hoved-grunnen til at jeg kjøper den, det finnes mange fine vogner der ute)

 

Jeg synes det er viktig å legge sine egne behov og kriterier til grunn for et vognvalg.

 

Jeg personlig ser på vogner som Emmaljunga, Simo, Brio etc. som klassiske vogner (4 like store hjul, store og stødige vogner etc, nå har forresten Emmaljunga vogner som ikke er så klassiske også da)

 

Og jeg ser på bl.annet Stokke og Bugaboo som trendvogner ja.

 

Sporty-trend-vogner kan være OTH, Teutonia S3, Quinny og EW f.eks i mine øyne.

 

Men hvis man snakker om kvalitetsvogner, så vil jeg klassifisere både Simo, Emmaljunga, Bugaboo og OTH som dette (ut i fra egne erfaringer), og helt sikkert en rekke andre vogner også.

 

Jeg er knall-fornøyd med vognvalget vi har gjort, og skulle det mot formodning vise seg at lillegutt overhodet ikke vil ligge i Bugabooen (som jeg enda har til gode å høre om), så vil vi bytte vogn. Baby sine behov aller først, men mine behov følger hakk i hel da det trossalt er jeg som skal trille, løfte og styre denne vognen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese hvilke signaler jeg vil sende ut med vogna jeg har bestemt meg for, nemlig Stokke Xplory.....

 

 

Og jeg som trodde jeg valgte den for å få barnet høyt opp, fordi den er relativt lett og fordi jeg må ha vogna opp og ned masse trapper. Nå vet jeg bedre: Jeg er trendy/håpløs/moderne/trendslave/tenker bare på meg selv/liker ikke å trille. Mye rart man lærer... : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en Bugaboo Cameleon- den er hundre ganger lettere å trille rundt på enn de "vanlige" vognene. Nå bor vi i byen også, så det blir mye trilling på asfalt, ut og inn av kollektivtransport og manøvrering gjennom trange butikker. I tillegg så har den en rekke smarte funksjoner, og ja, jeg må innrømme at jeg synes den er ganske kul også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enid at det er en stilig vogn som på mange måter virker funksjonell. men jeg kunne ikke akkurat satt barnet mitt ut på trappa i sportsdelen for å sove i 15 - og snøvær to ganger om dagen...........

derfor har jeg ikke den ; )

(hadde ikke vært lett å komme seg til butikken før brøytebilen heller her jeg bor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde quinny vogn, men synes den var helt elendig og liten bag !!!! + jeg så den velta i en butikk en gang..da røk den vogna. Så kjøpte vi oss bugaboo og er kjempefornøyd, tutta sitter kjempegodt i den og sover veldig bra i den og. Nå pleier nå tutta å få hvile i sengen sin i rod og fred og ikke på handlesenter...

 

simo/brio og svintunge vogner var ikke et alternativ for meg..synes de er kjempevanskelige å komme seg frem med..uff for noe shit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du er fornøyd med Buggisen:o) Har faktisk aldri hørt om noen som har denne vognen og som er/har vært misfornøyd....så det lover jo bra. Nå står vår i hallen og bare venter på snuppa...gleder meg til å ta den i bruk:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har GT og Carena.

Sikkert ikke særlig spennende, men passer meg godt.

GT er god og lett å trille, og store hjul.

Bor utpå landet , så må ha en vogn som tåler litt forskjellig føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei:-)

Jeg er nok umoderne men praktisk er det i vertfall med simo kombi her hos oss. Her er bakker og berg og mye snø om vinteren. Må ha en som er solid og tåler vinteren godt. Jeg har en tre hjuling tvilling også da.Så får jeg med meg begge barna.Den ene ligger i en bag vendt mot meg og den andre kan sitte og se fremover. Kjempe kjekk vogn. Syns dette var en morsom tråd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carena signaliserer skranglete vogn og skranglete økonomi.

 

Boogaboo og Stokke sier meg bare "wannabe".

 

Simo og Brio - traust og stødig, tør ikke prøve meg på noe nytt.

 

Teutonia - sporty.

 

OTH og tfk - dyrt og trendy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm,

 

Simo, Brio, Emmaljunga: Tradisjonelt

Teutonia: Comfort

Quinny: Tror de gjør det riktige

Stokke: Wannabee

Bugaboo: Byfolk

Carena, Basson: Billigbilig

Joggster osv: Sporty

Mutsy: Kjøper pga utseende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stokke: wannabe? Wannabe hva da?

Syns den passer bedre under kategorien byfolk. Da jeg kjøpte Stokke hadde jeg knapt hørt om den, men kjøpte den fordi den oppfyller mange (nesten alle) av de ønskene jeg hadde for en ny vogn (har bagvogn i tillegg, en tradisjonell Emmaljunga).

 

Dette minner meg om da vi sto i skolegården og krangla om hva som var kult og ikke (mange av innleggene her). Men en interessant tråd, og jeg er glad vi er forskjellige, og at det finnes så mange forskjellige og fine vogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi triller Bugaboo Cameleon, Stokke Xplory og Teutonia Mistral - og vi liker alle tre, etter å ha prøvd en haug med andre.

 

Jeg synes det er ganske DUST at man velger å tro at vi er overflatiske nyrikinger som breafer hvis dere ser oss trille en av de to første; foreldre som et materialistiske og ikke bryr seg om ungen har det bra eller ikke. Mens hvis dere en gang ser oss trille Mistralen vår, så er vi fornuftige, jordnære mennesker!???

 

Som sagt har vi prøvd en HAUG med vogner, mor har en kjærlighet for disse doningene og nå har vi landet på disse tre. At vi har tre bunner også i at en vogn står hos besteforeldre langt unna, en vogn er i daglig bruk og en vogn skal stå som sovevogn i bhg og blir brukt til skikkelige turer i skog, mark ++ Og Stokke-vogna vant vi, og da måtte vi jo bare gi den en sjanse når vi var så heldige!!! I allefall, det er DISSE tre vognene som pr i dag fyller våre behov og passer barnet vårt best; andre vogner har ikke han villet sove i, sitter ikke noe godt osv. Så det er BEHOVENE som styrer oss og jeg velger å tro at vi på grunnlag av det og barnet velger det som er best for oss. Da er det jævla lavmål at andre skal sværte oss for det. Kanskje er vi "trendy" fordi vi triller disse vognene, men vi gjør det ikke bevisst for å virke trendy... I could go on forever!!

 

Enhver må velge ut fra sine muligheter, smak og behov - ferdig med det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...