Gå til innhold

Kvinner har et VALG i dag - men det koster litt penger .....


kvinneforkjemper

Anbefalte innlegg

Jeg "anonyme" som overdramatiserer min egen historie,.... YOU wish.... det er faktisk slik det var, ned til hver minste detalj. om du er så godtroende at DU tror at en operasjon ikke fører til begrensninger, er det du som ikke er moden nok til å ta denne avgjørelsen. de aller fleste har knallvondt etter en operasjon. Men det tviler jeg på at du vet noe om! det er derfor du ser på dette som den "lette" utveien i din egen redsel for å ødelegge underlivet ditt.... det viser bare hvor umoden du er, når bare rosa skyer og rosenrøde fortellinger er bra nok for deg. ingen har vell noensinne opplevd at det har vært fælt... nei at du VÅGER å påstå at jeg overdramatiserer, så er du faenmeg ikke mye til kvinnfolk. Jeg var der, jeg opplevde det. du vet ikke engang hva du prater om. KLART jeg blir provosert, men hvem blir ikke det, når du forsøker å oppmuntre unge jenter til å ta opp lån for å reise til utlandet for å operere ut ungen sin? får det til å fremstå som verdens enkleste ting? nei da trenger de faktisk å høre fra oss FORNUFTIGE som VET hva vi prater om. Modenhet kommer av erfaring, og det har ihvertfall ikke du noenting av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh...vil bare igjen si til HI : TAKK FOR OPPLYSNINGENE og lykke til med ditt kommende svangerskap.Du kan nå bare sette igang og bli gravid uten å frykte for å bli nektet keisersnitt, du skal se det ordner seg og du får keisersnitt GRATIS her i Norge(hi,hi).Men uansett, du kan nå gå med rak rygg uansett hva som skjer!!

 

STÅ PÅ!

Det er ytringsfrihet her i landet, he he.................

 

Jeg melder meg herved ut av ks debatten , masse lykke til =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps, full respekt til dere som velger ks, som ikke mener dette er den "lette utveien", men som kan si :"ja, jeg vet det blir vondt, men det er den beste utveien for meg"

 

hilsen "grinebitter anonym"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26 år, og venter mitt andre barn. Med førstemann endte det i haste ks pga div ting.Jeg slet de første dagene, og da jeg endelig hadde blitt utskrevet fra sykehuset og skulle hjem å være mor på "heltid", så fikk jeg plutselig feber (40,1), og følte meg helt på trynet. Ringte legen og hadde en crp på 114 (den skal vanligvis ligge på under 10). Ble sendt inn på akuttmottaket, og ble re-innlagt pga en bakterie-infeksjon i livmora. Fikk drypp med penicillin og væske hver 4 time(ble oxo vekket på natta), den tida jeg lå på sykehuset igjen, så hadde jeg en 5 dagers baby hjemme med barnefar, og eneste kontakt jeg hadde med dem var via tlf(dette valgte jeg delvis selv, fordi jeg var såpass slapp og dårlig.) Jeg fikk ikke ammet, og ble selvfølgelig deprimert. Denne gangen skal jeg oxo forsøke å føde vaginalt, vel viten om at det kanskje ender som sist. Det er litt annerledes med planlagt ks, da de som skal igjennom det får nødvendig informasjon i forkant, kan evnt gjøre litt research selv og sist men ikke minst, får tid på seg til å forberede seg psykisk. Når en fødsel ender med haste ks/akutt ks, så er det gjerne dårlig tid til å forklare om sjelve inngrepet, samt tida etterpå, itilegg får det psykiske en liten "knekk", fordi man drar inn for å føde, ligger kanskje i flere timer, for så å få beskjed lenge etterpå at man må ned på operasjonsstua. Sånn var det for meg iallefall, samt at epiduralbedøveløsen min ikke fungerte slik den skulle.(Har fått dette bekreftet nå, i mitt 2 sv skap) Jeg kjente at skalpellen gle inn under huden(det føltes som om man skjærer seg på et hermetikk-lokk) Unnskyld detaljer, dette er ikke for å skremme, det er bare min historie... Så jeg syns ikke det er verdt å utsette kroppen for dette(kun når det er absolutt nødvendig da...) Det er desverre noen som syns at ks er den "lette" og "perfekte" utvei, men det er det desverre ikke. Det er nok mange som sliter med fødselsangst, men det er oxo de som skylder på dette nettopp fordi de er redd for å "ødelegge" underlivet. Syns denne utviklinga er så synd:(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys, barb81, det er veldig sjeldent at fødselsangst bunner i en redsel for å ødelegge underlivet (noe som forøvrig KAN skje). Fødselsangst er som regel mye mer komplisert og alvorlig enn det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære "anonym". Jeg sa at NOEN er redd for at underlivet blir ødelagt. Du får lese ferdig før du ytrer deg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barb 81: Du sier "noen", Anonym sier "sjeldent". Dere er neppe særlig uenige. Uansett er ikke dette årsaken til ønske om ks for særlig mange, Anonym har rett i at det som regel er langt mer komplisert enn som så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Finns jo lån på 200 000 UTEN SIKKERHET og !"

 

Dette blir bare dummere og dummere. Nå råder du altså folk til å ta opp forbrukslån for å føde privat i England når vi har et fullgodt tilbud her hjemme?

 

Skjønner ikke hvorfor du må rakke sånn ned på norske leger og alle oss andre, bare fordi du har bestemt deg for noe annet.

 

Du hører jo overhodet ikke på hva noen andre her inne sier, bare spyr ut flere innlegg med nedlatenhet, skremselspropaganda og påstander du ikke har dekning for.

 

Og når du går tom for argumenter, begynner du bare å slenge dritt om oss andre her inne?

 

Må si jeg aldri har opplevd en eneste kvinne her inne som virker mer ureflektert rundt keisersnittvalget enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste grunn til å velge keisersnitt var at jeg ikke ville ha underlivet ødelagt. Jeg hadde altså ikke f ødselsangst, men hvorfor er ikke min grunn like god som alle andre grunner? Det bør være en selvfølge å få velge forløsningsmetode i 2007. Er forøvrig veldig glad jeg valgte ks, og kan anbefale det på det varmeste.

 

Hilsen Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fremstiller det som den letteste ting i verden å svippe over til England og føde privat.

 

Men man må reise over minsgt 4 uker før pga flyforbudet. Da må man legge til hotellopphold i en måned til prisen av snittet. Si man finner et billig hotell der et dobbelt rom koster 800 kr natta (billig i London!). Da må du legge til 25 000 til på de 100 000. Minst.

 

De siste fire ukene av svangerskapet går vi til legesjekk hver uke. Her hjemme er det gratis. Det må du betale ekstra for i England. Et forsiktig anslag er 1500 kroner pr sjekk. =6000 kroner til.

 

Vi skal også telle spark fra babyen i disse ukene. De fleste mødre jeg kjenner har vært oppom føden minst 2 ganger på grunn av bekymringer de siste ukene. I Norge er dette gratis. I England ikke. = 3000 kroner til.

 

Vi som har vært gravide vet at mye kan skje under et svangerskap. Kanskje får du bekkenløsning, preeclampsi eller noe annet som gjør at du må ligge rett ut den siste tiden før fødsel. Da kan du ikke fly til England likevel, men har ikke ordnet keisersnitt her hjemme. Sikkert en herlig situasjon å være i om man har fødselsangst.

 

Og om komplikasjoner oppstår mens du er i England må du ta valget mellom å bli sendt til NHS (som får de norske sykehusene du rakker sånn ned på til å virke som et femstjernes hotell i sammenlikning) eller punge ut enda mer for behandling privat. Må du ligge i ro de siste ukene før fødsel i England blir du værende alene på et hotellrom, uten venner eller familie som kan stikke innom og holde deg med selskap.

 

Fint at du har bestemt deg for at dette er det beste for deg kvinneforkjemper. Men synes det er unødvendig å drive slik propaganda for at alle andre skal gjøre det samme, akkurat som om dette var den eneste fornuftige måten å få barn på. Det er ikke gjort i en håndvending å planlegge privat fødsel i utlandet heller, og usaklighetene dine om norske sykehus hjelper hvertfall ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok mer komplisert enn som så. Jeg har bare fortalt min historie.Jeg har nærmest angst for ks, siden jeg har opplevd det jeg har...Så jeg anbefaler ikke ks på det varmeste. Syns det er synd at unge kvinner som blir gravide nesten ikke kan glede seg over svangerskapet, fordi alle tanker de sitter med omhandler sjelve fødselen. Og det er oxo synd at for de som virkelig sliter med angst ang fødsel,ikke blir tatt på alvor. Men allikevel så får jeg fortelle om mine erfaringer og tanker om dette tema,siden jeg har et ks bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er din historie like gyldig som alle andres barb81.

 

Mange som har opplevd hastekeisersnitt har fortalt det samme som deg. Man er mentalt innstilt på å føde og føler seg skuffet eller snytt. Man blir redd fordi man ikke er forberedt på et snitt og ikke vet nok om hva som skjer. Og selve forløsningen skjer gjerne raskt og dramatisk og kan oppleves ubehaglig for fødekvinnen.

 

Men det er viktig å huske på at det er stor forskjell på et hastekeisersnitt og et planlagt snitt. Under et planlagt snitt ved kvinnen hva som skal skje og hvorfor. Hun har vært inne til samtale med lege dagen før og fått svar på alle spørsmål. Ektemann/ledsager kan være tilstede under hele inngrepet, legene tar seg god tid og babyen blir som oftest lagt rett til mors bryst med en gang det er født.

 

Et hastekeisersnitt kan derfor ikke sammenliknes med et planlagt snitt. Men jeg er likevel enig at vi alle må være klar over at keisersnitt ikke er noen enkel utvei det heller. Hverken vaginal fødsel eller KS er smertefritt. Å få barn er tungt, enten vi velger den ene eller andre måten. Vi må derfor være klar over at det finnes fordeler og ulemper for både mor og barn ved begge forløsningsmetoder, og så får hver kvinne får velge det som passer best for seg :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en menneskerett å VELGE sin egen fødselsmetode!

Slutt å ødelegge for dere selv jenter med å klage på de som vil kjempe..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du betalt av noen for å kjøre reklame for engelske sykehus eller? Virker som om noen har puttet på deg en femmer for å jabbe på. Mye av det du skriver virker mot sin hensikt om du er betalt for å lage reklame for dem!

 

Du har en ufin tone i mye av det du skriver, greit at du blir provosert men jeg tror at grunnen til at du møter motstand i helsenorge er at ingen gidder å ta standpunkt til om du skal få ks eller ei FØR du er gravid..De må ha noe mer håndfast å ta stilling til. Bli gravid da vel og se da hvor mye motstand du møter! Funker ikke norge så vet du jo at tilbudene står åpne rett over dammen!

 

Er enig i det du skriver om at Norge har en gammeldags holdning og tviholder på at naturlig fødsel er det beste. Bare se på ingressen jordmor Siri har skrevet som innledning til denne keisersnitt siden :o) Det er avlegs, det sier seg selv, kvinner skal få velge den forløsningsmetoden de selv foretrekker i dagens moderne samfunn.

La oss ikke rakke ned på dem som velger verken det ene eller det andre, det angår kun den som har tatt valget!!

Greit også at du informerer om tilbud utenfor norges grenser for dem som møter motstand, men jeg er enig i en som skrev lenger oppi her, at vi heller bør fokusere på hvor det er lett å få keisersnitt i norge! Ringerike sykehus på Hønefoss er et eksempel der jeg aldri har møtt motstand!

 

Lykke til for alle som står i en vanskelig situasjon!

Og heldige oss som ikke gjør det! Er helt uenig i at det er vanskelig å få ks i norge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter denne tråden opp jeg, syns det var mye fin info her på tross av alle morsomme damer som er veldig negative, men de bare glømmer vi............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en menneskerett i år 2007 å få velge sin egen fødtselsmetode - men desverre har vi kvinner kunn lovfestet rett til abort i år 2007 i Norge , det er veldig bra . Men - Vi burde og hatt / fått en lov i Norge som sikrer oss OGSÅ rett til SELVBESTEMT KS slik vi kan bestemme abort selv i dag .Først da kan vi kalle Norge for et moderne likestillingsland . Å få bestemme over sin egen kropp - er da det VIKTIGSTE av alle menneskerettigheter ,men vi kvinner skal ikke få lov til det i Norge .Desverre er det så mange kvinner som arbeider i mot selvbestemt KS at jeg blir helt matt .Mange kvinner har selv " føydalistiske " holdninger når det gjelder fødtsel .... Mange menn er merkelig nok mer liberale enn kvinner . ? Hvorfor arbeider kvinner selv for å ødelegge sine egne rettigheter ........ved å motarbeide andre kvinner som kjemper mot diskriminerende HOLDNINGER til kvinner og brudd på menneskerettigheter / overgrep av helsevesnet - feks tvangsfødtsler .......og nekting av selvbestemt ønsket KS ???. Samfunnet vil aldri forbedres / moderniseres når kvinner selv ødelegger for seg selv blant annet ....! Syns dere det er HUMANT og MENNESKELIG behandling å tvinge en kvinne til vaginal fødtsel på norske sykehus når hun SELV ØNSKER KS ???? DETTE SKJER I NORGE I DAG FAKTISK MED MANGE KVINNER . Kanskje ikke ved ditt lokalsykehus .... men på MANGE ANDRE sykehus rundt om i NORGE . Det er UVERDIG BEHANDLING av kvinner.....år 2007 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skummet gjennom halve tråden, og seriøst, dersom jeg hadde hatt den samme angsten som deg, så hadde jeg nok heller forsøkt en annen utvei for å få barn.

Det er vel ingen som er i tvil om at kvinnekroppen (stort sett) er laget for å ha barn i magen, og få dem ut den naturlige veien. Det er også det beste for mor og barn. Jeg velger faktisk å tro det, og synes denne tråden blir mer og mer hysterisk!

Jeg skulle gjerne født naturlig, men det går sannsynligvis ikke, og skjønner at de som har sterk angst kan få KS, men prøv med samtaleterapi først!! Det funker for mange:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en misstanke om at "kvinneforkjemper " blir nektet KS, fordi de håper art hun ikke blir mor.. Virker jo totalt hysterisk -manisk.

Jeg tror på ditt engasjement, men i denne formen blir det totalt useriøst.

En ting til slutt, du er ennå ikke gravid.

Bare en advarseel, går du like iherdig inn for å bli gravid, kan det lett stoppe opp. Stress er som kjent negativt for fruktbarheten.

Etter det jeg forstår av disse innleggene dine, er du en veldig engasjert og stresset person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg av anonym over her, nå er det nok kritiseering av HI , hun har rett til å skrive her like mye som deg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk sant.

Man kan ikke få keisersnitt her i Bergen selv om man har fødseangst og det nekter . Jeg hadde 2 fødsler og det var helt tragisk.

Jeg sa jo at babyen veide 5 kg og at det kommer ikke til og gå bra.

Men ingen verken brydde seg så mye om hva jeg sa, så med første man lidet jeg voldsomt, i 23 timer og når de så at de hadde ingen valg så tok de meg til hastekeisersnitt.

 

det samme var jo på andre fødselen . Jeg fikk papirer av min gynekolog hvor det sto at jeg har stort baby og det må tas keisersnitt, men neida på sykehuse nektet de igjen.

 

på igjen. satt med rier og så kom en lege inn og sa ,ja vi skal prøve vanlig fødsel.

 

stakk hull på fosterhinnen og så kom det masse vann helt til det gikk veldig gale. Det kom plutselig morkaken ,men babyen var forsatt i magen . gud også

 

da var det alarm på hele sykehuset så, jeg forstår ikke disse legene

 

jeg synest de burde høre på pasienten og ikke nekte noe som helst

 

jeg trodde legene lyttet på meg som pasienten ,men neida

 

ingen hørte på meg.

 

så jeg vet ikke om jeg vil bli behandlet av dem nå lengre ,selv om jeg fikk nå skiftelig brev hvor det står at med nr. 3 blir det planlagt keisersnitt.

 

jeg har lidet nok ,og er forsatt redd av sykehuset og keisersnitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del kan skjønne at ingen lege vil love deg et KS,så lenge du ikke er gravid!!!!!! Og jeg vil også presisere at d IKKE er alle leger som tvinger gravide til å føde vaginalt hvis de egentlig vil ha KS. Jeg synes nok at innleggene dine på denne siden "tar av" en smule!!!! Helt greit at du vil fortelle at vi gravide har en mulighet til å få KS i utlandet,bra at sånne ting blir opplyst.Jeg hadde ikke noen problemmer med å få innvilget KS,så d finnes faktisk leger/sykehus som etterkommer ønsket ditt.Så jeg liker ikke at du i hvert innlegg skal svartmale de norske sykehusene!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du får en smertefri opplevelse etter et KS,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,HALLOOOOOOOO,er du egentlig klar over at du får et operasjonssår!!!!!!! Tror kanskje IKKE at d er smertefritt,men d kan jo være at legene/sykehusene i London har et kjempe vidunder middel som gjør at alt blir 110% smertefritt "-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære du

Det er jo snakk om en smertefri FORLØSNING da , vennen.....skjønner?Og DET blir det med ks.Operasjonssåret er bare peanuts i forhold til fødsel og jeg har tatt ks bare så du vet dt og jeg har født og så bare så du vet det og..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...