Gå til innhold

Rett over gaten til min sønns skole ligger Meny….


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du kan jo gå og kjøpe øl og alkohol til barna dine, så de slipper å gå bak ryggen din.

Anonymkode: 5710c...89c

Ikke sammenlignbart i det hele tatt, slutt å avspore.  Jeg sier bare at mange barn gjerne skjuler ting som er ulovlig for sine foreldre. Det forekommer faktisk enten du liker det eller ei. Du har ikke gjort nei, nei så fint for deg. Jeg har selv gjort det, det samme husker jeg de fleste av mine venner gjorde i tenårene. Det er helt vanlig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Neida. Hvis man er veldig streng så ender man bare med at barna går bak ryggen din.

Anonymkode: 5710c...89c

Det er en svært mulig konsekvens, ja. 
 

Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal ha regler. De fleste klarer helt fint å navigere dette, mens noen tydelig har vansker med normal oppdragelse. 

Anonymkode: 4c7cc...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er en svært mulig konsekvens, ja. 
 

Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal ha regler. De fleste klarer helt fint å navigere dette, mens noen tydelig har vansker med normal oppdragelse. 

Anonymkode: 4c7cc...944

Selvsagt skal man ha regler, og man kan ha en normal oppdragelse selv om barnet får lov til å gå med venner på butikken å kjøpe en sjokolade. Herreminhatt altså! 

 

Anonymkode: bf056...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt skal man ha regler, og man kan ha en normal oppdragelse selv om barnet får lov til å gå med venner på butikken å kjøpe en sjokolade. Herreminhatt altså! 

 

Anonymkode: bf056...8be

Ja, det er klart. Jeg har ikke sagt noe mot det, så hold på hatten din, du. 

Anonymkode: 4c7cc...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sporet dette så innmari av? HI stiller ett spørsmål som på ingen måte handler om konsekvenser, overvekt og helse! DIB, altså 

Anonymkode: c502f...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (56 minutter siden):

Ikke sammenlignbart i det hele tatt, slutt å avspore.  Jeg sier bare at mange barn gjerne skjuler ting som er ulovlig for sine foreldre. Det forekommer faktisk enten du liker det eller ei. Du har ikke gjort nei, nei så fint for deg. Jeg har selv gjort det, det samme husker jeg de fleste av mine venner gjorde i tenårene. Det er helt vanlig. 

 

Selvfølgelig skjer det at barn og unge går bak ryggen til foreldra sine. Det gjorde da jeg og.

Poenget er at dette ikke er et argument MOT å sette grenser. Man lar ikke være å sette grenser når det gjelder f.eks godteri, alkohol, røyk eller andre ting fordi man risikerer at barna skaffer seg dette uansett.

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Selvfølgelig skjer det at barn og unge går bak ryggen til foreldra sine. Det gjorde da jeg og.

Poenget er at dette ikke er et argument MOT å sette grenser. Man lar ikke være å sette grenser når det gjelder f.eks godteri, alkohol, røyk eller andre ting fordi man risikerer at barna skaffer seg dette uansett.

Anonymkode: 5710c...89c

Man må gjerne sette grenser, igjen - jeg er for å velge sine kamper. Å nekte en tenåring å kjøpe sjokolade på butikken etter skolen kan man gjerne gjøre. Man kan si at det ikke er lov. Men det kommer veldig mange andre utfordringer i disse årene, som er hakket mer alvorlig enn å ikke få lov til å kjøpe godteri på butikken. Og skal man håndheve alt hele tiden, så blir det veldig strengt og veldig slitsomt for alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (12 minutter siden):

Man må gjerne sette grenser, igjen - jeg er for å velge sine kamper. Å nekte en tenåring å kjøpe sjokolade på butikken etter skolen kan man gjerne gjøre. Man kan si at det ikke er lov. Men det kommer veldig mange andre utfordringer i disse årene, som er hakket mer alvorlig enn å ikke få lov til å kjøpe godteri på butikken. Og skal man håndheve alt hele tiden, så blir det veldig strengt og veldig slitsomt for alle. 

Poenget mitt var igjen at «barna kommer til å gå bak ryggen din» ikke er et gyldig argument.

Du velger dine kamper og hva som er slitsomt for deg. Andre velger sine kamper, og hvis de ikke synes det å begrense barnas godteriinntak er så slitsomt, så gjør de det. Begge deler er greit.

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Poenget mitt var igjen at «barna kommer til å gå bak ryggen din» ikke er et gyldig argument.

Du velger dine kamper og hva som er slitsomt for deg. Andre velger sine kamper, og hvis de ikke synes det å begrense barnas godteriinntak er så slitsomt, så gjør de det. Begge deler er greit.

Anonymkode: 5710c...89c

Begge deler er greit ja. Jeg svarte en annen anonym på dette, der hun mente at det ikke stemte. For hun hadde aldri selv gjort det. Poenget er at vi setter jo grenser for barna våre, de aller fleste gjør det. Jeg kan si til min tenåring at hun ikke skal kjøpe godteri på butikken, men jeg tar likevel høyde for at det kan skje at hun gjør det. Hvordan skal man håndheve alle regler man setter? Man lager kjøreregler, og ønsker at barna skal følge dem. Det gjør de ikke alltid, det gjør heller ikke jeg alltid. Vi har fortsatt en regel hjemme at vi ikke skal ha godteri i ukedagene. Noen ganger kjøper jeg faktisk en sjokolade på butikken i lunsjen og spiser den på jobb hvis jeg er ekstra fysen. Så sånn sett går jeg jo strengt tatt bak ryggen på min familie, når jeg kjøper noe "ulovlig" vi ikke skal ha i ukedagene. Skjønner? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

….helt naturlig er det mange som går innom der på vei hjem fra skolen (ungdomsskole). 
I kveld fikk jeg tlf fra moren til kompis av min sønn for å gjøre meg oppmerksom på at gutta våre hadde vært innom og kjøpt seg noe godteri etter skoletid. 
Altså, gutta går på slutten av 8. trinn, har vært innom og kjøpt seg noe småtteri for henholdsvis ca 20-30 kr. 
Hun sa at hennes sønn må ringe/sende sms og spørre om lov å dra på butikk etter skoletid. 
Er ikke dette fryktelig nazi? Hverken min eller hennes sønn er maks 1 gang i uka innom og det er ikke snakk om store summer.

Anonymkode: f7f79...ced

😂😂 min 11 år gamle datter går med venner på butikken etter skolen, 5.trinn. 

De kjøper stort sett smoothie, byggrynsgrøt, frukt eller lignende. Men iblant kjøper de en sjokolade, og må ikke ringe hjem for å spørre om lov så lenge de har penger.

Anonymkode: e9fba...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

Begge deler er greit ja. Jeg svarte en annen anonym på dette, der hun mente at det ikke stemte. For hun hadde aldri selv gjort det. Poenget er at vi setter jo grenser for barna våre, de aller fleste gjør det. Jeg kan si til min tenåring at hun ikke skal kjøpe godteri på butikken, men jeg tar likevel høyde for at det kan skje at hun gjør det. Hvordan skal man håndheve alle regler man setter? Man lager kjøreregler, og ønsker at barna skal følge dem. Det gjør de ikke alltid, det gjør heller ikke jeg alltid. Vi har fortsatt en regel hjemme at vi ikke skal ha godteri i ukedagene. Noen ganger kjøper jeg faktisk en sjokolade på butikken i lunsjen og spiser den på jobb hvis jeg er ekstra fysen. Så sånn sett går jeg jo strengt tatt bak ryggen på min familie, når jeg kjøper noe "ulovlig" vi ikke skal ha i ukedagene. Skjønner? 

 

Man lar i hvert fall ikke være å sette regler og grenser fordi man tenker at barna uansett går bak ryggen på en. Og heller ikke fordi man som voksen ikke alltid klarer å selv følge reglene man har satt.

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Skjønner ikke at dere med 9-10 åringer må svare her. En ungdom må selvfølgelig få lov til å gå på butikken når ungdommen selv har lyst til det. De skal faktisk snart ut i verden alene. 

Anonymkode: bda8a...ed1

Hvorfor ikke? Når 10 åringer får lov bør jo ungdommen også få lov. Viser jo bare hvor feil det er å ringe og fortelle om godterikjøp 😂

Anonymkode: e9fba...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Man lar i hvert fall ikke være å sette regler og grenser fordi man tenker at barna uansett går bak ryggen på en. Og heller ikke fordi man som voksen ikke alltid klarer å selv følge reglene man har satt.

Anonymkode: 5710c...89c

Nei men det har jeg heller ikke sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Man lar i hvert fall ikke være å sette regler og grenser fordi man tenker at barna uansett går bak ryggen på en. Og heller ikke fordi man som voksen ikke alltid klarer å selv følge reglene man har satt.

Anonymkode: 5710c...89c

Er det vanskelig å forstå hva Sommerkroppen skriver? 

Anonymkode: bf056...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (2 minutter siden):

Nei men det har jeg heller ikke sagt. 

Nei, men det kan virke som du argumenterer med dette. Du er i hvert fall veldig opptatt av at det er vanskelig og slitsomt å håndheve regler og grenser man setter.

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det vanskelig å forstå hva Sommerkroppen skriver? 

Anonymkode: bf056...8be

Nei, det synes jeg ikke, synes du?

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det synes jeg ikke, synes du?

Anonymkode: 5710c...89c

Jeg har skjønt det for lenge siden, det gjør tydeligvis ikke du siden du fortsetter å gnage om grensesetting. Hun skriver jo ikke at man ikke skal sette grenser. Hvor leser du det hen? 

Anonymkode: bf056...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men det kan virke som du argumenterer med dette. Du er i hvert fall veldig opptatt av at det er vanskelig og slitsomt å håndheve regler og grenser man setter.

Anonymkode: 5710c...89c

Selvsagt er det vanskelig å alltid håndheve regler og grenser man har satt seg. Men de settes jo likevel. Det å alltid håndheve dem til enhver tid, klarer man ikke alltid. Har man små barn så er det rimelig enkelt, men i tenårene blir det verre. Å slå kraftig ned på at fjortisen har kjøpt en sjokolade, må man jo for all del gjøre hvis man vil det altså. Men om fjortisen din er litt utforskende og synes mye forskjellig er spennende, så slår man kraftigere ned på det. Dersom alt er ulovlig og alt skal reageres negativt på, så blir det fort slitsomt å være både mor, far og ungdom. Da blir det fort slik at det ikke alltid er sånn at mamma og pappa får beskjed om den ulovlige sjokoladen de kjøpte på butikken. 

hvor gamle er dine barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har skjønt det for lenge siden, det gjør tydeligvis ikke du siden du fortsetter å gnage om grensesetting. Hun skriver jo ikke at man ikke skal sette grenser. Hvor leser du det hen? 

Anonymkode: bf056...8be

Å, så dette med at barn og unge har det med å gå bak ryggen til foreldrene sine var bare en avsporing, og ikke et innspill til debatten?

For øvrig har jeg en helt grei dialog med Sommerkroppen, så det er ikke behov for at du blander deg bare for å for å fortelle meg at jeg ikke skjønner noe og st jeg «gnager». Det tilfører i hvert fall ikke diskusjonen noen verdi.

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Å, så dette med at barn og unge har det med å gå bak ryggen til foreldrene sine var bare en avsporing, og ikke et innspill til debatten?

For øvrig har jeg en helt grei dialog med Sommerkroppen, så det er ikke behov for at du blander deg bare for å for å fortelle meg at jeg ikke skjønner noe og st jeg «gnager». Det tilfører i hvert fall ikke diskusjonen noen verdi.

Anonymkode: 5710c...89c

Ungdom som det i dette tilfelle er snakk om, kommer til å gå bak ryggen på foreldrene sine uavhengig om det er aldri så mange regler. Det betyr jo ikke at man ikke setter regler. Det ene utelukker jo ikke det andre. 

Anonymkode: bf056...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (3 minutter siden):

Selvsagt er det vanskelig å alltid håndheve regler og grenser man har satt seg. Men de settes jo likevel. Det å alltid håndheve dem til enhver tid, klarer man ikke alltid. Har man små barn så er det rimelig enkelt, men i tenårene blir det verre. Å slå kraftig ned på at fjortisen har kjøpt en sjokolade, må man jo for all del gjøre hvis man vil det altså. Men om fjortisen din er litt utforskende og synes mye forskjellig er spennende, så slår man kraftigere ned på det. Dersom alt er ulovlig og alt skal reageres negativt på, så blir det fort slitsomt å være både mor, far og ungdom. Da blir det fort slik at det ikke alltid er sånn at mamma og pappa får beskjed om den ulovlige sjokoladen de kjøpte på butikken. 

hvor gamle er dine barn? 

Barna mine er 13 og 15. De har for øvrig ikke noe forbud mot å kjøpe seg godteri på butikken. Det skjer uansett såpass sjelden at jeg ikke ser behovet. Hadde de kjøpt seg godteri ukentlig hadde jeg satt ned foten.

Men jeg har mange andre grenser jeg setter for dem, noen er enkle å håndheve, andre vanskeligere. Og i hvert fall en av barna har nok gått bak ryggen min opptil flere ganger. Men jeg går ikke tilbake på grensene uansett. 

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Barna mine er 13 og 15. De har for øvrig ikke noe forbud mot å kjøpe seg godteri på butikken. Det skjer uansett såpass sjelden at jeg ikke ser behovet. Hadde de kjøpt seg godteri ukentlig hadde jeg satt ned foten.

Men jeg har mange andre grenser jeg setter for dem, noen er enkle å håndheve, andre vanskeligere. Og i hvert fall en av barna har nok gått bak ryggen min opptil flere ganger. Men jeg går ikke tilbake på grensene uansett. 

Anonymkode: 5710c...89c

my point excatly! Du ser vel at du skriver akkurat det samme som jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det betyr jo ikke at man ikke setter regler. 

Anonymkode: bf056...8be

Nei, nettopp, og da er «barna kommer uansett til å gå bak ryggen din når du er så streng» et dårlig argument. Hvilket var mitt hovedpoeng.

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nei, nettopp, og da er «barna kommer uansett til å gå bak ryggen din når du er så streng» et dårlig argument. Hvilket var mitt hovedpoeng.

Anonymkode: 5710c...89c

Det er ikke noe dårlig argument. Det gjør de jo. Jeg kjenner mange som gjør det, og foreldrene aner ingenting. For hos dem har de klare regler og de er til for å følges. Så sitter jeg der da og vet så godt at de blir lurt😂

Anonymkode: bf056...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke noe dårlig argument. Det gjør de jo. Jeg kjenner mange som gjør det, og foreldrene aner ingenting. For hos dem har de klare regler og de er til for å følges. Så sitter jeg der da og vet så godt at de blir lurt😂

Anonymkode: bf056...8be

Og så ender man opp med å si at ja du vet det er ikke godt å fotfølge dem hele tiden. Det kommer nok tøffere tak enn dette. Så svarer de at de er så glad for at de kan stole på barna sine 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...