Gå til innhold

Rett over gaten til min sønns skole ligger Meny….


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

….helt naturlig er det mange som går innom der på vei hjem fra skolen (ungdomsskole). 
I kveld fikk jeg tlf fra moren til kompis av min sønn for å gjøre meg oppmerksom på at gutta våre hadde vært innom og kjøpt seg noe godteri etter skoletid. 
Altså, gutta går på slutten av 8. trinn, har vært innom og kjøpt seg noe småtteri for henholdsvis ca 20-30 kr. 
Hun sa at hennes sønn må ringe/sende sms og spørre om lov å dra på butikk etter skoletid. 
Er ikke dette fryktelig nazi? Hverken min eller hennes sønn er maks 1 gang i uka innom og det er ikke snakk om store summer.

Anonymkode: f7f79...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da hadde jeg svart "ok, min sønn for gå på butikken når han vil og får bruke ukepengene som han ønsket selv. " 

Anonymkode: 78b26...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-åringen min slumper innom meny på vei hjem. Hu er litt vel rigid, men hun får jo bare ha sine regler da 

Anonymkode: c502f...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du prøver å forsvare at du har tatt andre valg enn henne.

Det kan hende hun har gode grunner til å ha slike regler, eller mener å ha det selv.

Mtp. hvor dritt det som er i Monster er (masse ting kroppen og tennene ikke trenger), og at selve boksene er fulle av BPA på innsiden (viser til diverse artikler om dette i det siste) kommer ikke mine barn til å få lov å kjøpe det på ungdomsskolen, selv om «alle andre får». Jeg synes også det høres ut som en uting å kjøpe smågodt, men om det virkelig er littegrann og én gang i uka hadde ikke jeg hengt meg opp i det. Men igjen, det er MEG. Jeg har forståelse for, og respekt for, at det finnes de som er strengere på det

Anonymkode: 2405e...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

10-åringen min slumper innom meny på vei hjem. Hu er litt vel rigid, men hun får jo bare ha sine regler da 

Anonymkode: c502f...0c8

Hvor mye penger har 10-åringen din da, og hva får hun lov å kjøpe? Min 9-åring får gå på butikken innimellom (når hun spør, sier vi nesten alltid ja), men vi tar en liten prat først om hva hun vil ha. Hun får 25kr/uka inn på kortet sitt (50kr om hun leser 3 kvelder i uka). Men får av og til penger av oss til å kjøpe ting. For eksempel om hun vil kjøpe yoghurt eller frukt. Da overfører vi først. Også må hun ta med kvittering hjem :)

Anonymkode: 2405e...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Er ikke dette fryktelig nazi?

Nei, det kalles omsorg.

Anonymkode: befdf...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe jeg har en 12 åring å han må selvfølgelig ikke be om tillatelse til å gå på butikken! Han går på butikken når han har penger,å trenger da virkelig ikke noe rapport om når han er på butikken å ikke. 

Anonymkode: b0198...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 åringen min får ikke gå på butikken i eller etter skoletid. Butikken ligger vegg i vegg. Han trenger ikke påfyll aV søtt hver dag. 

Anonymkode: 82024...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten går på ungdomsskolen, hun moren som ringte deg er fjern. På et visst punkt i livet må man slutte å fotfølge dem hele døgnet rundt. 

Det er også ganske stor forskjell på en tiåring og en 14-åring vil jeg påstå. 

Anonymkode: 4d8cc...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Nei, det kalles omsorg.

Anonymkode: befdf...ec1

De går på ungdomsskolen.... Jo det er nazi og ringe andre foreldre og sladre om at ungdommene har kjøpt godteri. 

Anonymkode: 4d8cc...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

De går på ungdomsskolen.... Jo det er nazi og ringe andre foreldre og sladre om at ungdommene har kjøpt godteri. 

Anonymkode: 4d8cc...b5d

Enig!!

Anonymkode: a558c...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strengt. Du trenger vel ikke å føle seg som en dårlig mor for det? 

Anonymkode: a8e93...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor mye penger har 10-åringen din da, og hva får hun lov å kjøpe? Min 9-åring får gå på butikken innimellom (når hun spør, sier vi nesten alltid ja), men vi tar en liten prat først om hva hun vil ha. Hun får 25kr/uka inn på kortet sitt (50kr om hun leser 3 kvelder i uka). Men får av og til penger av oss til å kjøpe ting. For eksempel om hun vil kjøpe yoghurt eller frukt. Da overfører vi først. Også må hun ta med kvittering hjem :)

Anonymkode: 2405e...75a

Hun kan kjøpe i flere omganger. Flere kvitteringer vet du

Anonymkode: e948b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

De går på ungdomsskolen.... Jo det er nazi og ringe andre foreldre og sladre om at ungdommene har kjøpt godteri. 

Anonymkode: 4d8cc...b5d

Enig

Anonymkode: e948b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det virker som du prøver å forsvare at du har tatt andre valg enn henne.

Det kan hende hun har gode grunner til å ha slike regler, eller mener å ha det selv.

Mtp. hvor dritt det som er i Monster er (masse ting kroppen og tennene ikke trenger), og at selve boksene er fulle av BPA på innsiden (viser til diverse artikler om dette i det siste) kommer ikke mine barn til å få lov å kjøpe det på ungdomsskolen, selv om «alle andre får». Jeg synes også det høres ut som en uting å kjøpe smågodt, men om det virkelig er littegrann og én gang i uka hadde ikke jeg hengt meg opp i det. Men igjen, det er MEG. Jeg har forståelse for, og respekt for, at det finnes de som er strengere på det

Anonymkode: 2405e...75a

Er mulig denne moren har gode grunner for sitt barn. Men, da får hun ta det med sitt barn og ikke dra andres barn og andre foreldre inn i det. 

Anonymkode: 1f9a2...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er mulig denne moren har gode grunner for sitt barn. Men, da får hun ta det med sitt barn og ikke dra andres barn og andre foreldre inn i det. 

Anonymkode: 1f9a2...9e5

Enig

Anonymkode: e948b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, det kalles omsorg.

Anonymkode: befdf...ec1

Nei, det er ikke omsorg. Det er hysterisk hønemor fakter. 

Anonymkode: 53d6d...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dere med 9-10 åringer må svare her. En ungdom må selvfølgelig få lov til å gå på butikken når ungdommen selv har lyst til det. De skal faktisk snart ut i verden alene. 

Anonymkode: bda8a...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at eldre barn og særlig ungdommer handler seg noe godt, rart av moren å reagere på det og gi beskjed til deg. 

Anonymkode: 4bab3...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

….helt naturlig er det mange som går innom der på vei hjem fra skolen (ungdomsskole). 
I kveld fikk jeg tlf fra moren til kompis av min sønn for å gjøre meg oppmerksom på at gutta våre hadde vært innom og kjøpt seg noe godteri etter skoletid. 
Altså, gutta går på slutten av 8. trinn, har vært innom og kjøpt seg noe småtteri for henholdsvis ca 20-30 kr. 
Hun sa at hennes sønn må ringe/sende sms og spørre om lov å dra på butikk etter skoletid. 
Er ikke dette fryktelig nazi? Hverken min eller hennes sønn er maks 1 gang i uka innom og det er ikke snakk om store summer.

Anonymkode: f7f79...ced

Tenker det er helt ok at hun har regler for sitt barn, men du kan jo forklare hva avtale du har for ditt barn.

Her går de i 7 trinn og går forbi butikk hver dag. En gutt i klassen til mitt barn, kjøper seg en Monster og chipspose hver dag etter skolen…. Men jeg ringer ikke mora og sier det, det er jo de som gir han penger . Min sønn får og penger, men vil ikke bruke det på slik, og det er hans valg( noe jeg er glad for).

Anonymkode: 9c054...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gutta her bruker månedspengene sine på er opptil de, men er de tomme på dag to er det kjedelig for dem. De får 400 kr i måneden som de kan bruke på hva de vil. De har lært at det er lurt å spare og ikke bruke alt på en gang. Vis de vil på kino eller Bowling får de klart mer penger av oss.

Synes den moren er for streng, bare vent til de begynner på videregående da er det boller og monster hver dag.

Anonymkode: 87d2f...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva gutta her bruker månedspengene sine på er opptil de, men er de tomme på dag to er det kjedelig for dem. De får 400 kr i måneden som de kan bruke på hva de vil. De har lært at det er lurt å spare og ikke bruke alt på en gang. Vis de vil på kino eller Bowling får de klart mer penger av oss.

Synes den moren er for streng, bare vent til de begynner på videregående da er det boller og monster hver dag.

Anonymkode: 87d2f...a38

Ja, om du har oppdratt dem til det. Det er noen av oss som har gitt ungene bedre verktøy i livet enn det der.

Anonymkode: e17fa...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ja, om du har oppdratt dem til det. Det er noen av oss som har gitt ungene bedre verktøy i livet enn det der.

Anonymkode: e17fa...8d5

Bedre enn å fordele pengene gjennom måneden? 

Anonymkode: 4c7cc...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag må barna selv få litt ansvar både for egne penger og egne valg, helt greit at de har det på ungdomsskolen 

Alle, virkelig alle, ulvesultne pubertale tenåringer i vekst fikser seg litt snop på alle måter de kan, det gjorde da vi også. Husker hvordan jeg luftet bikkjer og gikk tur med unger i barnevogn for å få en tier til en sjokolade 🙈

Men er ungene oppdratt greit og vet hvordan dette med sunn bensin for en kropp fungerer, så går det gjerne greit altså.

Noen tenåringer trenger strengere regler enn andre, men det får bli mellom dem og deres foreldre.

Mine har fått månedslønn hele ungdomsskolen, og hva som blir brukt på snop, i kantina, på sminke, på gaming osv har de fått styre helt selv. 

Jeg har selvfølgelig fulgt med i nettbanken og tatt en samtale om noe ser rart eller veldig feil ut.

Hadde bare svart denne mammaen at mitt barn fikk styre lommepengene sine selv, og litt snop en og annen gang var et valg jeg aksepterte at han tok.

Anonymkode: cfaea...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ja, om du har oppdratt dem til det. Det er noen av oss som har gitt ungene bedre verktøy i livet enn det der.

Anonymkode: e17fa...8d5

Hva mener du er bedre å gjøre? 
 

Anonymkode: 4d8cc...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...