Gå til innhold

Rett over gaten til min sønns skole ligger Meny….


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hvor mye penger har 10-åringen din da, og hva får hun lov å kjøpe? Min 9-åring får gå på butikken innimellom (når hun spør, sier vi nesten alltid ja), men vi tar en liten prat først om hva hun vil ha. Hun får 25kr/uka inn på kortet sitt (50kr om hun leser 3 kvelder i uka). Men får av og til penger av oss til å kjøpe ting. For eksempel om hun vil kjøpe yoghurt eller frukt. Da overfører vi først. Også må hun ta med kvittering hjem :)

Anonymkode: 2405e...75a

Akkurat nå har han 750 kroner på konto. Han får kjøpe det han selv ønsker, og det er stort sett en slush på kiosken ved siden av. Veit ikke hva den koster? 25 kroner kanskje?

Anonymkode: c502f...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette i det hele tatt noe å diskutere? Folk gjør ulike valg og har ulike meninger. Det er ikke farlig. Dette er helt enkelt å løse med et svar: «Takk for beskjed, men Einar har tillatelse til å handle på Meny etter skolen». Ferdig. Ingen skade skjedd. Man MÅ ikke mene så mye om andres valg.

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nok det er å henge seg opp i bagateller. Guttene er 13-14 år gamle. Ser noen drar fram sine 9 åringer som eksempel, det er litt forskjell på alderen der. Tenker jeg bare hadde svart noe sånt som "Aha, ja men det går fint. Vi har våre regler på det. Men takk for at du ringte. Veldig kjekt å ha en åpen dialog dersom det skulle være noe, fint å kunne ringe hverandre." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du er bedre å gjøre? 
 

Anonymkode: 4d8cc...b5d

Spise ordentlig mat medbrakt hjemmefra og ikke venne seg til å bruke en mindre formue på kjøpemat selv når de ikke har inntekt.

Anonymkode: e17fa...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Spise ordentlig mat medbrakt hjemmefra og ikke venne seg til å bruke en mindre formue på kjøpemat selv når de ikke har inntekt.

Anonymkode: e17fa...8d5

Det er det jo selvsagt. Men man må ta høyde for at tenåringer kan falle for fristelsen og kjøpe seg en brus og en sjokolade på butikken innimellom. Og det bør også være lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (26 minutter siden):

Det er det jo selvsagt. Men man må ta høyde for at tenåringer kan falle for fristelsen og kjøpe seg en brus og en sjokolade på butikken innimellom. Og det bør også være lov. 

Det er lov. Man blir ikke akkurat meldt til barnevernet for det.

Men det er også lov å la være. Og jeg tror de fleste voksne ville valgt å ha vokst opp i sistnevnte familie dersom de hadde valget i retrospekt.

Det er akkurat på grensen til omsorgssvikt å lære ungene at det er greit å falle for fristelser. Det å unngå søtsaker som barn er et lite offer for å unngå et helt liv med overvekt.

I tillegg er det en sammenheng mellom kosthold og skoleprestasjoner. Det finnes det seriøs forskning på, men man ser også tendensen i denne lille tråden her. 

Anonymkode: befdf...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er akkurat på grensen til omsorgssvikt å lære ungene at det er greit å falle for fristelser.

Snakk om å dra ting ut av proporsjoner.

Anonymkode: f494e...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Snakk om å dra ting ut av proporsjoner.

Anonymkode: f494e...bba

Du kan spørre en psykolog om det samme :) 

Anonymkode: befdf...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er lov. Man blir ikke akkurat meldt til barnevernet for det.

Men det er også lov å la være. Og jeg tror de fleste voksne ville valgt å ha vokst opp i sistnevnte familie dersom de hadde valget i retrospekt.

Det er akkurat på grensen til omsorgssvikt å lære ungene at det er greit å falle for fristelser. Det å unngå søtsaker som barn er et lite offer for å unngå et helt liv med overvekt.

I tillegg er det en sammenheng mellom kosthold og skoleprestasjoner. Det finnes det seriøs forskning på, men man ser også tendensen i denne lille tråden her. 

Anonymkode: befdf...ec1

Jeg kan garantere deg at dine barn har eller kommer til å gå bak ryggen din mange ganger, med den innstillingen du har der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du kan spørre en psykolog om det samme :) 

Anonymkode: befdf...ec1

Det trenger jeg ikke. Det er mer omsorgssvikt å ikke lære barnet at alle kan falle for fristelser, at det faktisk er helt normalt.

Anonymkode: f494e...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (8 minutter siden):

Jeg kan garantere deg at dine barn har eller kommer til å gå bak ryggen din mange ganger, med den innstillingen du har der. 

Den du siterer har faktisk et godt poeng, og jeg skjønner ikke hvorfor noen av dere tror at å sette grenser og å være tydelig betyr det samme som at barna da vil gå bak ryggen på disse foreldrene. På meg virker det som en unnskyldning for å slippe og stå på grenser og at det er lettere å gi etter, altså mer slapt. Så er det at når noen foreldre setter tydeligere grenser, så får det andre til å føle seg som dårlige foreldre, og da helst når de selv føler at de ikke er tydelige nok. Det er ingenting bra med å stikke på butikken og kjøpe godteri, for hva er i så tilfelle bra med det? 

Uten at jeg sier det er krise om de fleste nå og da gjør det. 

Anonymkode: a8e93...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (17 minutter siden):

Jeg kan garantere deg at dine barn har eller kommer til å gå bak ryggen din mange ganger, med den innstillingen du har der. 

Det kan du såvisst ikke. Jeg gikk aldri bak mine foreldres rygg, og de hadde den innstillingen. Jeg er glad de hadde den, slik at jeg slapp å slite med unødvendig overvekt og dårlige prestasjoner.

Det sagt, så passet denne skråsikre og feilaktige påstanden din rett inn med det jeg skrev, så takk, for å ha underbygget mitt argument. 

Anonymkode: befdf...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det er lov. Man blir ikke akkurat meldt til barnevernet for det.

Men det er også lov å la være. Og jeg tror de fleste voksne ville valgt å ha vokst opp i sistnevnte familie dersom de hadde valget i retrospekt.

Det er akkurat på grensen til omsorgssvikt å lære ungene at det er greit å falle for fristelser. Det å unngå søtsaker som barn er et lite offer for å unngå et helt liv med overvekt.

I tillegg er det en sammenheng mellom kosthold og skoleprestasjoner. Det finnes det seriøs forskning på, men man ser også tendensen i denne lille tråden her. 

Anonymkode: befdf...ec1

Selvsagt er det greit å falle for fristelser! Det gjør jeg stadig selv og forventer selvsagt ikke mer av barna. 

Anonymkode: 4c7cc...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Den du siterer har faktisk et godt poeng, og jeg skjønner ikke hvorfor noen av dere tror at å sette grenser og å være tydelig betyr det samme som at barna da vil gå bak ryggen på disse foreldrene. På meg virker det som en unnskyldning for å slippe og stå på grenser og at det er lettere å gi etter, altså mer slapt. Så er det at når noen foreldre setter tydeligere grenser, så får det andre til å føle seg som dårlige foreldre, og da helst når de selv føler at de ikke er tydelige nok. Det er ingenting bra med å stikke på butikken og kjøpe godteri, for hva er i så tilfelle bra med det? 

Uten at jeg sier det er krise om de fleste nå og da gjør det. 

Anonymkode: a8e93...28f

Det er viktig å sette grenser - selvfølgelig er det det. Men å nekte en 13-14 åring å kjøpe en brus eller sjokolade på butikken sammen med vennene sine, er å dra det langt synes jeg. Det gjelder å velge sine kamper, og i tenårene er det spesielt viktig å være litt selektiv på det. 

Jeg har flere eksempler på barn som går bak ryggen på sine foreldre. De har vært hos oss mange ganger. Det er barn som ikke har lov til å spise sukker, men som maser og maser på mine barn for å tigge om godteri. Det er barn som ikke drikker alkohol i følge foreldrene, men som jeg har måtte hente pga at de ligger dritings i en eller annen busk og tør ikke ringe foreldrene. Min barn er voksne nå, men jeg har opplevd dette så mange ganger, at jeg vet det er slik det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det kan du såvisst ikke. Jeg gikk aldri bak mine foreldres rygg, og de hadde den innstillingen. Jeg er glad de hadde den, slik at jeg slapp å slite med unødvendig overvekt og dårlige prestasjoner.

Det sagt, så passet denne skråsikre og feilaktige påstanden din rett inn med det jeg skrev, så takk, for å ha underbygget mitt argument. 

Anonymkode: befdf...ec1

Nei så klart tar jeg feil.....;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får femti kroner i uka som de kan bruke på hva de vil. 

Jeg tenker at det har en verdi at de får litt penger de kan råde over selv. 

De har både klare grenser, gode prestasjoner og er spreke og slanke. 

Om de kjøper seg en is eller en sjokolade på butikken, unner jeg dem det! 

Jeg synes det er verre å lære ungene at de aldri skal unne seg noe for da går det til helvete med holdninger og vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (15 minutter siden):

Det er viktig å sette grenser - selvfølgelig er det det. Men å nekte en 13-14 åring å kjøpe en brus eller sjokolade på butikken sammen med vennene sine, er å dra det langt synes jeg. Det gjelder å velge sine kamper, og i tenårene er det spesielt viktig å være litt selektiv på det. 

Jeg har flere eksempler på barn som går bak ryggen på sine foreldre. De har vært hos oss mange ganger. Det er barn som ikke har lov til å spise sukker, men som maser og maser på mine barn for å tigge om godteri. Det er barn som ikke drikker alkohol i følge foreldrene, men som jeg har måtte hente pga at de ligger dritings i en eller annen busk og tør ikke ringe foreldrene. Min barn er voksne nå, men jeg har opplevd dette så mange ganger, at jeg vet det er slik det er. 

Det er jo ikke "sånn det er", for det er dette DU har opplevd, altså dine erfaringer. Å si at det er naturlig å falle for fristelser er å gi aksept for det, og da handler det om å bygge karakter. Jeg drakk meg full en gang, og ja jeg skjulte det for foreldrene mine. Det var på grunn av respekt, og at jeg visste det ville få konsekvenser. Det er min erfaring, og vi fikk sjelden godteri. Jeg spiser veldig sjelden godteri nå også, så der har du min erfaring. Jeg har sett foreldre ruse seg med barna, og hatt lite grenser, og jeg har også opplevd at de forsvarer å kjøpe alkohol til ungdom under 18. De drikker absolutt mer enn de som har strengere foreldre med tydelige grenser. Det er ikke til å sammenligne engang, m,en jeg kan ikke si at dette er som det vanligvis er, for det handler om hvilke erfaringer vi gjør oss selv. Og da handler vi gjerne ut fra det. 

Anonymkode: a8e93...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke "sånn det er", for det er dette DU har opplevd, altså dine erfaringer. Å si at det er naturlig å falle for fristelser er å gi aksept for det, og da handler det om å bygge karakter. Jeg drakk meg full en gang, og ja jeg skjulte det for foreldrene mine. Det var på grunn av respekt, og at jeg visste det ville få konsekvenser. Det er min erfaring, og vi fikk sjelden godteri. Jeg spiser veldig sjelden godteri nå også, så der har du min erfaring. Jeg har sett foreldre ruse seg med barna, og hatt lite grenser, og jeg har også opplevd at de forsvarer å kjøpe alkohol til ungdom under 18. De drikker absolutt mer enn de som har strengere foreldre med tydelige grenser. Det er ikke til å sammenligne engang, m,en jeg kan ikke si at dette er som det vanligvis er, for det handler om hvilke erfaringer vi gjør oss selv. Og da handler vi gjerne ut fra det. 

Anonymkode: a8e93...28f

Du har helt rett.

https://www.forskning.no/sykdommer-stress-forebyggende-helse/foreldrene-har-ansvar-for-barnas-overvekt/606293

«De sunneste – de som trente og ellers levde sunnest – forbandt de usunne matvarene med helgekos. De som levde mest usunt, koblet det også til hverdagskos.»

Det er slett ikke slik at alle unge henger på kiosker og gatekjøkkener. Mange henger på idrettsplasser og treningssentre. Ikke alle spiser boller og chips, mange spiser salat og proteiner.

Anonymkode: befdf...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er jo ikke "sånn det er", for det er dette DU har opplevd, altså dine erfaringer. Å si at det er naturlig å falle for fristelser er å gi aksept for det, og da handler det om å bygge karakter. Jeg drakk meg full en gang, og ja jeg skjulte det for foreldrene mine. Det var på grunn av respekt, og at jeg visste det ville få konsekvenser. Det er min erfaring, og vi fikk sjelden godteri. Jeg spiser veldig sjelden godteri nå også, så der har du min erfaring. Jeg har sett foreldre ruse seg med barna, og hatt lite grenser, og jeg har også opplevd at de forsvarer å kjøpe alkohol til ungdom under 18. De drikker absolutt mer enn de som har strengere foreldre med tydelige grenser. Det er ikke til å sammenligne engang, m,en jeg kan ikke si at dette er som det vanligvis er, for det handler om hvilke erfaringer vi gjør oss selv. Og da handler vi gjerne ut fra det. 

Anonymkode: a8e93...28f

Jeg deler denne erfaringen med veldig mange andre jeg kjenner. Jeg finner det ikke bare på altså. 

Det finnes jo helt sikkert de som er 100% tro mot alt foreldrene deres sier og setter opp av regler. Jeg er ikke uenig i det. Men det finnes jo også mange som ikke gjør det, og som da oppfører seg slik hos andre og igjen går bak ryggen på foreldrene sine. Du har dine erfaringer, jeg har mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Du har helt rett.

https://www.forskning.no/sykdommer-stress-forebyggende-helse/foreldrene-har-ansvar-for-barnas-overvekt/606293

«De sunneste – de som trente og ellers levde sunnest – forbandt de usunne matvarene med helgekos. De som levde mest usunt, koblet det også til hverdagskos.»

Det er slett ikke slik at alle unge henger på kiosker og gatekjøkkener. Mange henger på idrettsplasser og treningssentre. Ikke alle spiser boller og chips, mange spiser salat og proteiner.

Anonymkode: befdf...ec1

Men hvorfor kategorisere så voldsomt. Kan ikke de som henger på idrettsplasser og treningssentre gå innom McDonalds og kjøpe seg en milkshake på vei hjem en fredag liksom? 

Anonymkode: bf056...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (20 minutter siden):

Jeg deler denne erfaringen med veldig mange andre jeg kjenner. Jeg finner det ikke bare på altså. 

Det finnes jo helt sikkert de som er 100% tro mot alt foreldrene deres sier og setter opp av regler. Jeg er ikke uenig i det. Men det finnes jo også mange som ikke gjør det, og som da oppfører seg slik hos andre og igjen går bak ryggen på foreldrene sine. Du har dine erfaringer, jeg har mine. 

Du konkluderer jo akkurat som jeg gjorde i kommentaren du sitere.

Anonymkode: a8e93...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du konkluderer jo akkurat som jeg gjorde i kommentaren du sitere.

Anonymkode: a8e93...28f

Javel? Og problemet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden):

Jeg kan garantere deg at dine barn har eller kommer til å gå bak ryggen din mange ganger, med den innstillingen du har der. 

Du kan jo gå og kjøpe øl og alkohol til barna dine, så de slipper å gå bak ryggen din.

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du kan jo gå og kjøpe øl og alkohol til barna dine, så de slipper å gå bak ryggen din.

Anonymkode: 5710c...89c

Oh, så usaklig. Og teit. 

Anonymkode: 4c7cc...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Oh, så usaklig. Og teit. 

Anonymkode: 4c7cc...944

Neida. Hvis man er veldig streng så ender man bare med at barna går bak ryggen din.

Anonymkode: 5710c...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...