Gå til innhold

Dere som ikke har bil, men som har behov for kjøring iblant


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bilen min streiker, og siden det er motoren blir det for dyrt å reparere. Har bestemt meg for å være uten bil nå, siden jeg ikke har daglig behov for bil. 

Eneste gangen jeg trenger bil er storhandling, men det fikser jeg med ODA. 

Problemet mitt er barnet mitt som har trening mandager og onsdager. Bussen samsvarer ikke med treningstidene, og skal hun vente på neste buss er hun ikke hjemme før sent (skole dagen etter, hun er bare 10 år gammel).

Nå startet sesongen og kamper begynner allerede neste uke. Dvs en kjøring til.

Hva gjør dere andre, mener da dere som IKKE har mulighet for buss/tog. Unødvendig å svare at "vi nruker kollektivt, eller barnet sykler".

Lager dere avtale med andre foreldre? Hvordan løse dette? Betale de per kjøring?

Tar imot tips!

Anonymkode: add65...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter har ei venninne hvor foreldrene ikke har bil.
Skal de noe sammen så sitter hun på.
Har aldri falt meg inn å ta noe for det, og kommer ikke til å gjøre det senere heller

Anonymkode: 4cfd3...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sørger for å ha bil om man ønsker at ens barn skal delta på aktiviteter som krever transport.

Anonymkode: afea8...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammaen til en kompis av sønnen mistet lappen i 6 mnd etter en ulykke (brudd på hjerneskallen osv) og da tilbød hun meg penger for å ta med hennes sønn når jeg kjørte til trening 

Jeg tok han selvfølgelig med, uten betaling 

Men det er jo en grei tilnærming. Når du velger å ikke ha bil, selv om du trenger det 3 dager i uka, så kan du fint betale noen for å kjøre for deg synes jeg.

Anonymkode: 34bd0...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du velger å ikke ha bil, og samtidig pla legger for at barnet ditt skal delta på aktivitet som krever kjøring til og fra flere dager i uka, så er det jo problematisk. Enda mer problematisk dersom du forventer at andre skal stille opp for ditt barn pga er aktivt valg du tar om ikke å kunne bidra. 
 

Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med noen jeg kjenner godt og forklart situasjonen. Spurt om de kan ta med barnet (dersom de bor i nærheten av dere) og spurt hva du kunne bidra med for å lette hverdagen for de. Feks tatt deres dugnadsvakter, tilbudt å passe barnet når de har behov, hatt barnet med hjem fra skolen og på middag etc. og selvfølgelig insistert på betaling. 

Anonymkode: 524f6...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Man sørger for å ha bil om man ønsker at ens barn skal delta på aktiviteter som krever transport.

Anonymkode: afea8...88e

Takk for helt utrolig godt tips, du er unik❤️

Anonymkode: add65...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mam spør foreldrene til em som går på samme aktivitet, og tilbyr en gjenytelse.

"Jeg ønsker ikke å snylte, så om det er greit for dere kan Sara være hos meg til middag og lekser fast hver tirsdag".

Anonymkode: f3681...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Når du velger å ikke ha bil, og samtidig pla legger for at barnet ditt skal delta på aktivitet som krever kjøring til og fra flere dager i uka, så er det jo problematisk. Enda mer problematisk dersom du forventer at andre skal stille opp for ditt barn pga er aktivt valg du tar om ikke å kunne bidra. 
 

Var jeg deg ville jeg tatt kontakt med noen jeg kjenner godt og forklart situasjonen. Spurt om de kan ta med barnet (dersom de bor i nærheten av dere) og spurt hva du kunne bidra med for å lette hverdagen for de. Feks tatt deres dugnadsvakter, tilbudt å passe barnet når de har behov, hatt barnet med hjem fra skolen og på middag etc. og selvfølgelig insistert på betaling. 

Anonymkode: 524f6...f48

Hva var poenget med det første avsnittet? Forventer jeg noe som helst? Nei. Jeg spør hva andre uten bil gjør. 

Barna mine har med venner hjem(inkl middag) flere ganger i uka. Jeg sitter da ikke barnevakt for andre imot å sitte på til en trening deres barn likevel skal på, herregud😂 Barna mine har venner på overnatting minst 1 helg i mnd. 

"Og selvfølgelig insisterte på betaling". Så at mitt barn sitter på et sted folk likevel kjører, betyr at jeg skal være barnevakt, stå for middager OG betale? Hvor mye jobb mener du det er å ha en ekstra unge i bilen? Nei dette ble for dumt.

Selvfølgelig vil jeg betale de for kjøringen, det er derfor jeg nevner det samtidig som jeg spør om tips.

Men jeg tror jeg snakker med treneren i stedet for å få slike råd som dette 😆

Anonymkode: add65...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Takk for helt utrolig godt tips, du er unik❤️

Anonymkode: add65...e0e

Det er jo det aller beste tipset! Mener du seriøst at andre foreldre har ansvaret for ditt barn kommer deg til trening og kamp alle dager framover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mam spør foreldrene til em som går på samme aktivitet, og tilbyr en gjenytelse.

"Jeg ønsker ikke å snylte, så om det er greit for dere kan Sara være hos meg til middag og lekser fast hver tirsdag".

Anonymkode: f3681...dd6

Det er helt uaktuelt. De kjører barnet sitt hver trening uansett. Det er ingen ekstra jobb for de. Men jeg skal være nabolaget leksehjelp og kokk? Nei takk, har flere egne barn som kommer langt før nabounger.

Betaler gladelig 100 kr per trening til den som har plass til ungen min. 

Anonymkode: add65...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamomille skrev (2 minutter siden):

Det er jo det aller beste tipset! Mener du seriøst at andre foreldre har ansvaret for ditt barn kommer deg til trening og kamp alle dager framover?

Nei, og hvor skriver jeg det? Mange kjører hver gang det er trening. Mange samkjører. Men de som likevel kjører hver gang har sikkert ikke noe imot 300 kr per uke for å ha en ekstra unge i bilen. Hele laget bor i samme nabolag, de må ikke kjøre en meter ekstra. 

Snakker med treneren jeg 👍

Anonymkode: add65...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er helt uaktuelt. De kjører barnet sitt hver trening uansett. Det er ingen ekstra jobb for de. Men jeg skal være nabolaget leksehjelp og kokk? Nei takk, har flere egne barn som kommer langt før nabounger.

Betaler gladelig 100 kr per trening til den som har plass til ungen min. 

Anonymkode: add65...e0e

Men du lager vel middag og hjelper med lekser uansett?

Du er ikke noe sjarmtroll, akkurat..

Anonymkode: f3681...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva var poenget med det første avsnittet? Forventer jeg noe som helst? Nei. Jeg spør hva andre uten bil gjør. 

Barna mine har med venner hjem(inkl middag) flere ganger i uka. Jeg sitter da ikke barnevakt for andre imot å sitte på til en trening deres barn likevel skal på, herregud😂 Barna mine har venner på overnatting minst 1 helg i mnd. 

"Og selvfølgelig insisterte på betaling". Så at mitt barn sitter på et sted folk likevel kjører, betyr at jeg skal være barnevakt, stå for middager OG betale? Hvor mye jobb mener du det er å ha en ekstra unge i bilen? Nei dette ble for dumt.

Selvfølgelig vil jeg betale de for kjøringen, det er derfor jeg nevner det samtidig som jeg spør om tips.

Men jeg tror jeg snakker med treneren i stedet for å få slike råd som dette 😆

Anonymkode: add65...e0e

Du forventer at barnet skal fortsette på en aktivitet som krever transport? Der betyr jo tydeligvis at du forventer at noen skal ta med seg ditt barn i bilen. Alternativet er som du sier: kollektiv transport eller sykkel. Og de alternativene mener du ikke fungerer. Ergo står du igjen med at andre foreldre skal gjøre jobben for deg. 
 

Det er i mine øyne stor forskjell på det å ha med andre unger i bilen til trening eller kamp når du samtidig vet at disse foreldrene stille opp på samme måte neste uke. Å fylle opp bilen og på å kjøre betyr at både utgiftene og tid deles til det beste for alle. Du vil ikke ha utgiften eller bruke tiden og du synes tydeligvis det er merkelig å tilby seg å yte noe for dersom skal yte noe for deg!

Kontakte treneren? Altså den forelderen som allerede bruker av fritiden sin på ditt barn uten å få særlig godtgjørelse for det? Skal han/hun ha ansvaret for at barnet ditt kommer seg til og fra trening i tillegg?

Anonymkode: 524f6...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Hva var poenget med det første avsnittet? Forventer jeg noe som helst? Nei. Jeg spør hva andre uten bil gjør. 

Barna mine har med venner hjem(inkl middag) flere ganger i uka. Jeg sitter da ikke barnevakt for andre imot å sitte på til en trening deres barn likevel skal på, herregud😂 Barna mine har venner på overnatting minst 1 helg i mnd. 

"Og selvfølgelig insisterte på betaling". Så at mitt barn sitter på et sted folk likevel kjører, betyr at jeg skal være barnevakt, stå for middager OG betale? Hvor mye jobb mener du det er å ha en ekstra unge i bilen? Nei dette ble for dumt.

Selvfølgelig vil jeg betale de for kjøringen, det er derfor jeg nevner det samtidig som jeg spør om tips.

Men jeg tror jeg snakker med treneren i stedet for å få slike råd som dette 😆

Anonymkode: add65...e0e

For er ufordragelig menneske du er! 

Hva har treneren med dette å gjøre? Det får da være måte på hva man skal belemre andre med, du må jo ordne med skyss selv uten å involvere ‘hele verden’. 

Anonymkode: f4f59...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke snakk om kjøring "i blant". Det er jo snakk om regelmessig kjøring x antall ganger i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en billig elbil. I motsetning til bensin- og dieselbiler er motorene vedlikeholdsfrie. ☺️ Kjempefint når man bare trenger bil av og til

Anonymkode: c5cbb...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du enten la henne ha sene kvelder eller betale for taxi. Det er frekt å sette andre i en situajson der de føler seg tvunget til å si ja. 

Anonymkode: d7f76...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det fryktelig enkelt: Da skaffer man seg bil. Ferdig snakka.

Anonymkode: 8f1b4...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

"Jeg ønsker ikke å snylte, så om det er greit for dere kan Sara være hos meg til middag og lekser fast hver tirsdag".

Anonymkode: f3681...dd6

Middag er familietid. Klart man ikke inviterer andre inn i familien.

Med mindre man ønsker skilsmisse og narkotika og andre problemer, da…. 

Anonymkode: 3a386...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Betale de per kjøring?

Tar imot tips!

Anonymkode: add65...e0e

Jeg synes det høres rimelig ut.

Anonymkode: 3a386...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ønsker ikke å bruke penger på bil fordi du ikke har daglig behov for bil…..jenta de trener og har kamper 3-4 ganger i uka, det er nesten hver dag….da har du bruk for bil. 

Anonymkode: f6bfa...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Middag er familietid. Klart man ikke inviterer andre inn i familien.

Med mindre man ønsker skilsmisse og narkotika og andre problemer, da…. 

Anonymkode: 3a386...e04

Skilsmisse og narkotika, faktisk? Er det konsekvensen av å ha middagsbesøk en gang i uka? 

Anonymkode: 00f52...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor snakke med treneren? Treneren bidrar jo gratis flere ganger i uka med å være trener. Skal treneren ta med barnet ditt da, når treneren uansett skal trene? 

Anonymkode: f6bfa...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Skilsmisse og narkotika, faktisk? Er det konsekvensen av å ha middagsbesøk en gang i uka? 

Anonymkode: 00f52...854

Se rundt deg.

Anonymkode: 3a386...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor snakke med treneren? Treneren bidrar jo gratis flere ganger i uka med å være trener. Skal treneren ta med barnet ditt da, når treneren uansett skal trene? 

Anonymkode: f6bfa...df3

Treneren bør sikkert være takknemlig for å få lov til å hjelpe hi. Hn skal jo uansett møte ;)

Anonymkode: f4f59...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...