Gå til innhold

Hva er det med uføre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Man får ikke bare ordnet seg uføretrygd bare fordi man vil ha det, så lenge man er frisk. Har man snyltet seg til uføretrygd så er det jo noe galt et eller annet sted uansett, et eller annet som ikke fungerer. Det er overhodet ikke noe å misunne.

Anonymkode: 5e032...124

Jeg kjenner som sagt en som har fått urettmessig uføretrygd uten å være syk eller ha noen utfordringer. Vedkommende hadde tidlig en interesse for å jobbe med noe bare noen veldig få er dyktig nok til å livnære seg av. Vedkommende visste at dette var uoppnåelig. Eneste måten det var mulig på var med uføretrygd som inntekt. Uføretrygd var dermed nøye planlagt.

Anonymkode: 24d0b...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er selvsagt ikke misunnelig på det. Altså dere som er reelt syke. Men kjenner flere, og har også noen i nærmeste familie, som «fikk ordnet seg uføretrygd» uten å være syke, og som i alle år har levd herrens glade dager, bokstavelig talt.

Jeg håper jeg får mer energi og overskudd når barna blir større. 

Anonymkode: 60000...f1e

Haha, levd herrens glade dager ved å skaffe seg uføretrygd. Du snakker jo som du har vett til.

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men jeg som jobber 100% og ikke har noen uføregrad må bare takle det. Altså å aldri ha noe overskudd til slike ting. Flyttet fra hus til leilighet for orket aldri klippe plen, måke snø og ordne hagen. Hund hadde vi ikke orket å ha. Mannen min har like lite ekstra energi som jeg har. Vi bruker opp all energi vi har på å jobbe 100% og å ha to veldig viltre barn (vi har ikke noen familie som kan hjelpe oss, og vi er avhengig av inntektene).

Orker heller ikke lage mat fra bunnen av i ukedagene. Det blir veldig enkle middager. Et par ganger i uka blir det gjerne bare brødmat eller frokostblanding til middag. 

Husarbeid henger vi alltid etter med.

Men vi har ikke noen «usynlig sykdom» å klandre, som gjør at vi kan få en uføregrad og ha mulighet til å stelle hage (som vi da ikke orker ha), gå tur med hund (som vi heller ikke orker å ha) eller bake boller (vi baker boller ca. én gang i året. Kjøper ferdige kaker til bursdager)

Vi har fått skyhøye renter, betaler 25 000 kr bare i rentet hver mnd (vi betaler 35 000 på boliglånet og jeg betaler 2000 på studielån) eller så hadde jeg absolutt gått ned i stillingsprosent.

for at vi skal kunne bo der vi bor med våre to barn er vi nødt til å jobbe så mye som vi gjør. Når alt av regninger er betalt (barnehage, SFO) og annet barna må ha (diverse regnvotter og polvotter osv.) er det veldig lite igjen på slutten av mnd.

Vi tar oss råd til én tur til burger king i mnd, bortsett fra det er det ikke mye luksus.

Men for min del har jeg ikke ønske om å ha råd til mer «luksus». Jeg har et ønske om å ha mer tid, mer fritid og mer energi og overskudd. Slik som mange uføre jeg ser har. Og jada, jeg skjønner at mange av dem også har dårligere dager og tidspunkter.

Men jeg har aldri tid eller overskudd til slike ting…. 😏😢

Anonymkode: 60000...f1e

Du må gjerne ta over mine "usynlige sykdommer", hvis jeg får livet ditt med jobb, viltre barn og en travel hverdag. 

Så kan du ligge på sofaen med daglige smerter og kjempe hver time mot den stygge stemmen i hodet som sier at du like gjerne kan ta livet ditt. 

Jeg har en hage jeg prøver å holde i orden, hund har jeg ikke og er aldri på ferie pga dårlig økonomi. Jeg henter matposer hos Frelsesarmeen og håper jeg har råd til både strøm og forsikringer. 

Jeg blir provosert over slike utsagn du kommer med, for det er ikke mange uføre med "usynlige sykdommer" som har det fint og flott. Men man viser gjerne frem de gode dagene og når man faktisk har kapasitet til annet enn å overleve. 

Anonymkode: bbbf3...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...