Gå til innhold

Hva er det med uføre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at veldig mange uføre kan trene, gå lange turer i fjellet, feste og ha det gøy, men med en gang det er snakk om jobb, nei da er de for syke... 

Anonymkode: e2fa8...be1

"Er du ufør skal du bare sitte inn og stirre på en tom vegg, ellers har du det for gøy til å være ufør" altså. Skjønner. Spesielt, men you do you.

Anonymkode: e90bb...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

"...du må bare". Moving the goal post. Selvsagt "må en bare"! Det er noe alle vet. Men du skrev at det var lett å få en hjemmekontorjobb når en er ufør. Det er det ikke.

Utdanning er for øvrig ikke gratis.

image.thumb.png.2097d6e0e4f67d79cc49180cd54c0b84.png

https://www.bi.no/studier-og-kurs/soknad-og-opptak/priser/priser-bachelorstudier-og-arsenheter/

https://www.uio.no/studier/opptak/studieavgift/tabell-over-kostnader/

Anonymkode: e90bb...9f9

BI er en privatskole og tar dermed skolepenger. Og den andre linken din er for utenlandske studenter.

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Da må du skaffe deg kvalifikasjoner ved å studere hjemmefra. Og hvis du er ufør av å møte folk på grunn av angst, så kan du jo kobbe 100 % hjemmefra. Ærlig talt, ta litt tak i eget liv!

Anonymkode: b8f56...6c1

Man blir faktisk ikke ufør uten at de har sjekket restarbeidsevne nøye. Og ikke alle som går uføre hjemme får 100% uføretrygd, noen 60, noen 70 osv. Men det er jo umulig nesten å få en jobb på de siste %. Både fordi ingen vil ansette noen som er syke, og fordi man ofte har en form som er ustabil og ikke kan jobbe faste dager eller tider, men kun da formen tillater det, og da blir det ikke lett.

At mange har fått uføre på feil grunnlag de siste årene er vanskelig å tro, det er så trangt det nåløyet ar du greier ikke fake deg gjennom altså.

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

BI er en privatskole, der koster det penger for alle typer studie. 
Jeg sjeler litt rundt, svært mange nettstudier ligger på mellom 4000 og 11000 kroner,  og du får studiestøtte, så i realiteten er det gratis. Studielån kan du også få.  

Anonymkode: b8f56...6c1

Men i virkeligheten ikke gratis. Så du tok feil om at det bare var å få jobb som hjemmekontor-etellerannet. Så du tok også feil om at utdanning er gratis. Kan den som er ufør få studiestøtte altså? Jaha, da var det enda en sak du tok feil om. Skal du ta feil om enda flere ting eller holder det nå?

Anonymkode: e90bb...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

"Er du ufør skal du bare sitte inn og stirre på en tom vegg, ellers har du det for gøy til å være ufør" altså. Skjønner. Spesielt, men you do you.

Anonymkode: e90bb...9f9

Ikke gjør deg dummere enn det du er. 

Anonymkode: e2fa8...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men i virkeligheten ikke gratis. Så du tok feil om at det bare var å få jobb som hjemmekontor-etellerannet. Så du tok også feil om at utdanning er gratis. Kan den som er ufør få studiestøtte altså? Jaha, da var det enda en sak du tok feil om. Skal du ta feil om enda flere ting eller holder det nå?

Anonymkode: e90bb...9f9

Å lyve og lage dine egne sannheter hjelper ikke uføretrygdede i det hele tatt, den passiv-aggressive holdningen din er bare flau

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at veldig mange uføre kan trene, gå lange turer i fjellet, feste og ha det gøy, men med en gang det er snakk om jobb, nei da er de for syke... 

Anonymkode: e2fa8...be1

Er det mange uføre som gjør alt det her da? Gele tiden? Eller er det aldri lov å gjøre noe av det? Ikke den ebe gangen innimellom heller som er den du så?

Tenker du en som er syk skal ofte siste rest av energi på å jobbe noen % og så ikke ha noe liv ved siden av? Ikke orke å ta vare på familie, hjem og seg selv, aldri gjøre noe? Eller er det greit at en syk person kan få bruke de % på å ha er liv? Greie å ta seg godt nok av familie og hjem og tom kanskje orke å gjøre noe gøy en gang iblant?

En med angst eller depresjon kan fint gå masse i fjellet. De aller fleste uansett sykdom har kun godt av å trene, og om en er syk kan man også greie en fest iblant.

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men det er jo umulig nesten å få en jobb på de siste %. Både fordi ingen vil ansette noen som er syke, og fordi man ofte har en form som er ustabil og ikke kan jobbe faste dager eller tider, men kun da formen tillater det, og da blir det ikke lett.

Det er der mye av problemet ligger, man er som en paria i arbeidslivet  Kan man ikke jobbe 1000% er man ikke mye verdt for mange arbeidsgivere, det er ingen rom for de som ikke kan stå på 110%.

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men i virkeligheten ikke gratis. Så du tok feil om at det bare var å få jobb som hjemmekontor-etellerannet. Så du tok også feil om at utdanning er gratis. Kan den som er ufør få studiestøtte altså? Jaha, da var det enda en sak du tok feil om. Skal du ta feil om enda flere ting eller holder det nå?

Anonymkode: e90bb...9f9

Slike svar synes jeg ødelegger litt diskusjonen. Om man som ufør studere på en offentlig skole får man en ekstra utgift på en lav semesteravgift og en utgift til bøker. Er man uføretrygdet får man uføretrygd og trenger da ikke studielån. Uføretrygden finansierer da hverdagen som ikke blir særlig dyrere fordi man studerer i løpet av dagen. 

Når man legger ved en link som viser skolepenger ved en privatinstitusjon så er man uredelig. Dette bidrar til å polarisere og avspore diskusjonen. Skal man diskutere hvordan man best kan tilrettelegge for uføre i studier og i arbeidslivet er det viktig å være redelig i diskusjonen og å være sannferdig.  

Anonymkode: 24d0b...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Slike svar synes jeg ødelegger litt diskusjonen. Om man som ufør studere på en offentlig skole får man en ekstra utgift på en lav semesteravgift og en utgift til bøker. Er man uføretrygdet får man uføretrygd og trenger da ikke studielån. Uføretrygden finansierer da hverdagen som ikke blir særlig dyrere fordi man studerer i løpet av dagen. 

Når man legger ved en link som viser skolepenger ved en privatinstitusjon så er man uredelig. Dette bidrar til å polarisere og avspore diskusjonen. Skal man diskutere hvordan man best kan tilrettelegge for uføre i studier og i arbeidslivet er det viktig å være redelig i diskusjonen og å være sannferdig.  

Anonymkode: 24d0b...fef

Det har du rett i. Jeg er kanskje litt hard tilbake. Men altså, arrogante svar, ingen erkjennelse om feil, samtidig som det hevdes at det er så lett for uføre å bare ta utdanning, bare få seg jobb, det provoserer litt. Både hun som kalte meg aggressiv og du har rett i at jeg er litt hard.

Anonymkode: e90bb...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Slike svar synes jeg ødelegger litt diskusjonen. Om man som ufør studere på en offentlig skole får man en ekstra utgift på en lav semesteravgift og en utgift til bøker. Er man uføretrygdet får man uføretrygd og trenger da ikke studielån. Uføretrygden finansierer da hverdagen som ikke blir særlig dyrere fordi man studerer i løpet av dagen. 

Når man legger ved en link som viser skolepenger ved en privatinstitusjon så er man uredelig. Dette bidrar til å polarisere og avspore diskusjonen. Skal man diskutere hvordan man best kan tilrettelegge for uføre i studier og i arbeidslivet er det viktig å være redelig i diskusjonen og å være sannferdig.  

Anonymkode: 24d0b...fef

Som ufør er det ganske utenkelig å gå på en vanlig skole, da blir det nettstudier og de koster. Tror ikke du er klar over hvor dårlig uføretrygd er heller? Det er skikkelig lite, mange må gå på sosialen i tillegg. For i motsetning til unge studenter som kanskje får hjelp fra foreldre og som bare har seg selv og nor på en billig hybel, er mange uføre 30-40 år + med huslån, barn og vant til høy inntekt. Ofte ryker parforholdet også, og da blir det enda dyrere. 

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holdningen du HI tenker på kommer av at det finnes litt for mange som klarer å snylte på systemet. 

Mulig det er blitt strammet inn i de senere årene med jeg vet dessverre om litt for mange som fint kunne jobbet (siden de kan jobbe svart i utlandet eller i Norge)

Så har man den faktoren at vi har for mange som blir uføre i Norge, spesielt unge uføre. De siste 10 årene har det vært en dobling i antall unge uføre. Hvem skal på sikt betale for dette? 

Før hadde jo enslige mødre et dårlig rykte fordi de fantes dem som registrerte seg som enslig forsørger samtidig som de bodde sammen med barnefaren. 

Også tenker jeg at dette ryktet er man også litt skyld i selv, for det er ganske utrolig hva jeg kan se mine uføre venner legger ut på sosiale media i løpet av en dag. Selv om jeg hadde rukket alt det samme etter jobb så hadde jeg droppet å skryte av det på SoMe.

Anonymkode: 7c0c8...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men i virkeligheten ikke gratis. Så du tok feil om at det bare var å få jobb som hjemmekontor-etellerannet. Så du tok også feil om at utdanning er gratis. Kan den som er ufør få studiestøtte altså? Jaha, da var det enda en sak du tok feil om. Skal du ta feil om enda flere ting eller holder det nå?

Anonymkode: e90bb...9f9

Jo gratis, og du kan jobbe som telefonselger for eksempel uten utdanning, og tar du utdanning kan du få en bedre jobb hjemmefra. 
Du er så desp på dette, så vi forstår at du har fått svindlet deg til uføre. 

Anonymkode: b8f56...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo gratis, og du kan jobbe som telefonselger for eksempel uten utdanning, og tar du utdanning kan du få en bedre jobb hjemmefra. 
Du er så desp på dette, så vi forstår at du har fått svindlet deg til uføre. 

Anonymkode: b8f56...6c1

Her viser du jo med all tydelighet at det finnes mennesker som faktisk ikke skjønner samfunnet dere lever i. Du tror du er klok og smart, men viser til alle som leser innleggene dine at du faktisk er ganske dum. Det kan du jo ikke noe for, men det kan være lurt å tenke over om du vil vise til alle hvor begrenset du er. 

Og nei, før du kommer med den patetiske hersketeknikken din, jeg er ikke ufør. Jeg er heldig som er frisk og som kan stå i 100 % jobb og samtidig ha overskudd og helse til å ta meg av barn og familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å ha i vondt i viljen er en helt annen diskusjon. ;)  

Det er ikke mange som vet hvorfor jeg er ufør. Folk flest tenker kanskje at jeg har vondt i viljen da jeg har stor hage som jeg elsker å styre på med,men sannheten er at jeg har en heavy diagnose som jeg skjemmes over å ha, så da får folket heller tro at det er viljen det står på. ;) 

Anonymkode: dc721...09d

Jeg snakket ikke om deg altså, men om feks han som fikk 1.2 mill i erstatning og startet eget firma. 

Men så har du mannen til en annen venninne som også er ufør, og har ett så brennende ønske om å jobbe at han har funnet en liten ting å drive med 2-3 timer i uka bare for å føle at han er verd noe. 

Så jeg tror holdningene mine og andres kanskje kommer av at for noen er det litt for enkelt å sluntre unna. 

Jeg har ei venninne som absolutt skulle fått ufør fra dag én, men hun sleit en lang kamp på 5 år før hun fikk det. Hun lever ett liv så preget av sykdom at det smerter meg å se. Men så har jeg ei annen som går på aap, hun snakker seg ut av enhver arbeidstrening/utprøving og skylder på alt mulig rart av angst og depresjoner, og drar rett fra møte på nav til byens mest stappfulle treningssenter, og snapper halvnakne snapper for oppmerksomhet. Hun sier selv «hvorfor skal jeg gidde å jobbe når jeg får like godt betalt for å være hjemme?»

Så det er vel mest de siste der som gjør det vanskelig for meg å ha så vanvittig mye empati 

Anonymkode: 9e9cd...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

"Er du ufør skal du bare sitte inn og stirre på en tom vegg, ellers har du det for gøy til å være ufør" altså. Skjønner. Spesielt, men you do you.

Anonymkode: e90bb...9f9

Sånne svar er det som gjør at jeg har fordommer.

Alt handler om hvor forferdelig man har det, ingenting om hvor heldig man er som har tak over hodet og mat på bordet, uten verken å måtte gifte seg eller jobbe.

Anonymkode: 46572...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg snakket ikke om deg altså, men om feks han som fikk 1.2 mill i erstatning og startet eget firma. 

Du forstår vel at det var en bra ting å gjøre, å skaffe arbeidsplasser til andre når man ikke kan jobbe selv?

Anonymkode: 46572...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: e90bb...9f9

Vi er ikke samme AB, selv om koden ligner. 

Anonymkode: 46572...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: dc721...09d

Vi er ikke samme AB, selv om koden ligner.

Anonymkode: 46572...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Den holdningen du HI tenker på kommer av at det finnes litt for mange som klarer å snylte på systemet. 

Mulig det er blitt strammet inn i de senere årene med jeg vet dessverre om litt for mange som fint kunne jobbet (siden de kan jobbe svart i utlandet eller i Norge)

Så har man den faktoren at vi har for mange som blir uføre i Norge, spesielt unge uføre. De siste 10 årene har det vært en dobling i antall unge uføre. Hvem skal på sikt betale for dette? 

Før hadde jo enslige mødre et dårlig rykte fordi de fantes dem som registrerte seg som enslig forsørger samtidig som de bodde sammen med barnefaren. 

Også tenker jeg at dette ryktet er man også litt skyld i selv, for det er ganske utrolig hva jeg kan se mine uføre venner legger ut på sosiale media i løpet av en dag. Selv om jeg hadde rukket alt det samme etter jobb så hadde jeg droppet å skryte av det på SoMe.

Anonymkode: 7c0c8...47c

Snyltere kjenner ikke jeg til, jeg ferdes i normalt sosialt lag der ikke sånt forekommer, åpenlyst hvertfall. Og jeg kjenner meg heller ikke igjen i uføre som legger ut mye i some, men jeg kan jo tenke meg at noen gjør det som en litt desperat måte å vise at de også får gjort noe, at de har et liv? For uføre er bare trist altså, og at noen faktisk greier være misunnelig på det viser jo litt mangel på kunnskap om hva der vil si å være ufør. 

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Som ufør er det ganske utenkelig å gå på en vanlig skole, da blir det nettstudier og de koster. Tror ikke du er klar over hvor dårlig uføretrygd er heller? Det er skikkelig lite, mange må gå på sosialen i tillegg. For i motsetning til unge studenter som kanskje får hjelp fra foreldre og som bare har seg selv og nor på en billig hybel, er mange uføre 30-40 år + med huslån, barn og vant til høy inntekt. Ofte ryker parforholdet også, og da blir det enda dyrere. 

Anonymkode: a3043...be1

Jeg vet veldig godt både hvor syke uføre er og hvor liten inntekten kan være (det varierer veldig med forsikringen man eventuelt hadde). Det, det var snakk om her var utdanning for de som kunne ta utdanning. Om man trenger tilrettelagt over nettet og må gå privat blir det dyrere og man må selvsagt vurdere om man har råd og om tilretteleggingen blir så omfattende at man ikke vil kunne bruke utdanningen senere. Her kan man også ha en dialog med NAV da jeg mener det er mulig å få støtte til skolepenger når man er på AAP. Vet ikke om det er mulig med uføre. Skal man ha en god diskusjon må man likevel legge til relevante kostnader og være tydelig på hvilke kostnader man tar med og hvorfor. Det å ta med dyre utdanninger, der det finnes like offentlige, blir å være uredelig i diskusjonen.  

Anonymkode: 24d0b...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Snyltere kjenner ikke jeg til, jeg ferdes i normalt sosialt lag der ikke sånt forekommer, åpenlyst hvertfall. Og jeg kjenner meg heller ikke igjen i uføre som legger ut mye i some, men jeg kan jo tenke meg at noen gjør det som en litt desperat måte å vise at de også får gjort noe, at de har et liv? For uføre er bare trist altså, og at noen faktisk greier være misunnelig på det viser jo litt mangel på kunnskap om hva der vil si å være ufør. 

Anonymkode: a3043...be1

Jeg nevnte ingenting om det å være misunnelig. 

Men hvorfor legge så mye ut på SoMe, hvorfor ikke heller ringe en god venn som vet hvordan situasjonen er. Nei jeg mener heller ikke at man skal gjemme seg, men alt med måte. Trenger man virkelig anerkjennelse hver dag for noe man har gjort? 

Jeg kjenner flere som bor i utlandet og lever god liv der og den aktiviteten jeg har sett noen av de opprettholder så er dette noe jeg aldri hadde klart selv om jeg ikke jobber. 

Joda jeg vet om reelle uføretrygde også, men HI spurte hva folk mente var problemet og da er det ikke vi som ikke er uføretrygdet som ødelegger, men de som svindler det til seg. 

Anonymkode: 7c0c8...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg nevnte ingenting om det å være misunnelig. 

Men hvorfor legge så mye ut på SoMe, hvorfor ikke heller ringe en god venn som vet hvordan situasjonen er. Nei jeg mener heller ikke at man skal gjemme seg, men alt med måte. Trenger man virkelig anerkjennelse hver dag for noe man har gjort? 

Jeg kjenner flere som bor i utlandet og lever god liv der og den aktiviteten jeg har sett noen av de opprettholder så er dette noe jeg aldri hadde klart selv om jeg ikke jobber. 

Joda jeg vet om reelle uføretrygde også, men HI spurte hva folk mente var problemet og da er det ikke vi som ikke er uføretrygdet som ødelegger, men de som svindler det til seg. 

Anonymkode: 7c0c8...47c

Jeg vet ikke, jeg legger aldri ut noe på some, men tydeligvis har mange behov for det da, også ikke uføre. Det er jo fortsatt mennesker, så ikke så rart at også uføre gjør det vel? De har jo lov å ha et liv for om de er uføre... ?

Er jo rart for det første at du kjenner så mange uføretrygdede, og at du også vet om så mange som bare svindler...

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye man ikke vet, så egentlig burde man bare satse på at systemet virker.

Jeg har en svigerinne som er ufør. De som ikke kjenner henne så godt tror hun har litt problemer med nakken, for det er det hun offentlig har sagt.

For dem vil det selvfølgelig se ut som hun svindler når hun spammer ned sosiale medier med alt fra hengekøyeturer til store DIY prosjekter, handling av brukte møbler som hun pusser opp, hagearbeid, maling osv.

De vet ikke at denne dama er bipolar og til tider dårlig medisinert og selvmedisinert med alkohol, at hun har angst og depresjoner, at hun ble seksuelt misbrukt som barn og sliter med traumer og at hun i perioder er suicidal.

Hun har hatt mange mange arbeidsgivere, prøvd seg på et titalls forskjellige utdanninger, men det skjærer seg gang på gang. Folk ser henne jo ikke når hun ligger i flere uker på et mørkt rom med ipad'en sin og ikke klarer stå opp engang, når psykiatrisk sykepleier må besøke henne hjemme fordi hun nærmest er pleietrengende. De ser den energiske jenta hun er når hun er manisk, og alt dette fungerer ikke i jobb.

Hun endte som ufør. Men folk vet ikke hvorfor. Det er lett for kjente å spekulere i at hun snylter når hun har så mye energi, de vet ikke at hun er manisk, og de vet heller ikke hvor dårlig hun fungerer i sine dårlige perioder, for de savner henne ikke når det blir stilt i flere uker.

Verden er ikke så sort-hvit som mange skal ha det til...

Anonymkode: 7d4d7...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er så mye man ikke vet, så egentlig burde man bare satse på at systemet virker.

Jeg har en svigerinne som er ufør. De som ikke kjenner henne så godt tror hun har litt problemer med nakken, for det er det hun offentlig har sagt.

For dem vil det selvfølgelig se ut som hun svindler når hun spammer ned sosiale medier med alt fra hengekøyeturer til store DIY prosjekter, handling av brukte møbler som hun pusser opp, hagearbeid, maling osv.

De vet ikke at denne dama er bipolar og til tider dårlig medisinert og selvmedisinert med alkohol, at hun har angst og depresjoner, at hun ble seksuelt misbrukt som barn og sliter med traumer og at hun i perioder er suicidal.

Hun har hatt mange mange arbeidsgivere, prøvd seg på et titalls forskjellige utdanninger, men det skjærer seg gang på gang. Folk ser henne jo ikke når hun ligger i flere uker på et mørkt rom med ipad'en sin og ikke klarer stå opp engang, når psykiatrisk sykepleier må besøke henne hjemme fordi hun nærmest er pleietrengende. De ser den energiske jenta hun er når hun er manisk, og alt dette fungerer ikke i jobb.

Hun endte som ufør. Men folk vet ikke hvorfor. Det er lett for kjente å spekulere i at hun snylter når hun har så mye energi, de vet ikke at hun er manisk, og de vet heller ikke hvor dårlig hun fungerer i sine dårlige perioder, for de savner henne ikke når det blir stilt i flere uker.

Verden er ikke så sort-hvit som mange skal ha det til...

Anonymkode: 7d4d7...f5e

Ja, det er mye man ikke vet. Derfor bør man som du sier anta at systemet virker (sånn noenlunde) når man treffer nye mennesker eller forholder seg til mennesker man ikke kjenner så godt. Man bør i de fleste tilfeller tror det beste om folk. Men selv om det er mye man ikke vet, så er det også mye man vet. Det er mennesker som svindler og det er mennesker i deres krets som vet det. Selv om man kjenner noen som kan bli misforstått, så kan andre kjenne noen de vet svindler. Det burde derfor være innenfor å si at man kjenner noen som svindler uten å bli møtt med "du tar sikkert feil, for det er så mye man ikke vet". 
De som svindler er faktisk et stort problem for de som er reelt ufør. I Norge er vi på vei til å tippe over og velferdsordningene er ikke lenger bærekraftige. Om vi ikke klarer å luke ut de som svindler til seg støtteordninger, vil det bli vanskeligere for alle å få. Det vil bli strengere, mer tidkrevende og utmattende å få ytelser man er avhengig av. I tillegg vil stønadene gå ned. 

Anonymkode: 24d0b...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...