Gå til innhold

Hva er det med uføre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Og DER har du en av grunnene til at mange har problemer med uføre. 
Alle de oppgavene jeg ramser opp er det friske mennesker som utfører hver eneste dag mot lønn. Men for uføre er det liksom «nedverdigende» - mer nedverdigende enn å bare mote ytelser og ikke gjøre noe med restarbeidsevnen fordi «ingen vil ansette en med restarbeidsevne».

Male, rydde og ta med gamle og syke ut i sola… huff, nedverdigende altså!

Anonymkode: 8d4e5...c74

Klart at de som er uføre og skal lønnes når de jobber.

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man er ufør og ikke lenger klarer å jobbe i en fast kontorjobb eller på lab, da må man jo finne andre oppgaver man kan utføre da! Hvis det er å jobbe for kommunen de timene man klarer, så er jo det bare fint!

Du bekrefter bare andres fordommer her. Det er ikke mer nedverdigende for deg å jobbe med rydding eller omsorg enn det er for andre mennesker som jobber med dette til daglig. Folk får jaggu bidra det de kan, det burde være en forutsetning for å motta uføre!

Anonymkode: 8d4e5...c74

Men, om man er syk og ikke greier jobbe, kanskje pga psykiske plager, hvordan tenker du at disse jobbene på mirakuløst vis skulle føre til at man skulle greie dem istedenfor den jobben man hadde og mestret før man ble syk? Du skjønner jo ikke greia med å være syk? Du er helt og fullt opphengt i at uføre er late, de snylter og vil ikke jobbe. Du er ikke engang inne på tanken at de ikke greier?

De oppgavene som ble ramset opp kunne jeg overhodet ikke greid. Da ville angsten min gått berserk, og maling feks er jo tungt arbeide. Hvordan tenker du man skulle yte omsorg om man kanskje plutselig må dra hjem fordi man ikke greier mer? Du argumenterer kun med forutsetning om at den som skal gjøre oppgavene er helt funksjonsfrisk men ikke har noen jobb, men det er jo ikke tilfellet. Man har jo ingen jobb fordi man er syk.

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja? Det er jo greit for de med den kompetansen, men når man har jobbet med helt andre ting, feks kontorjobb eller på lab, så skal man settes til å male eller klippe plen? Hvis du setter deg inn i hvordan uføreytelser fungerer så taper man også ofte penger om man jobber, der er jo helt sykt.

Anonymkode: a3043...be1

Selvfølgelig skal uføretrygdede kunne jobbe med andre ting enn det de er utdannet til. det er ikke nedverdigende å klippe plen eller male.  Å påstå at det er nedverdigende drittoppgaver er en skam.

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men, om man er syk og ikke greier jobbe, kanskje pga psykiske plager, hvordan tenker du at disse jobbene på mirakuløst vis skulle føre til at man skulle greie dem istedenfor den jobben man hadde og mestret før man ble syk? Du skjønner jo ikke greia med å være syk? Du er helt og fullt opphengt i at uføre er late, de snylter og vil ikke jobbe. Du er ikke engang inne på tanken at de ikke greier?

De oppgavene som ble ramset opp kunne jeg overhodet ikke greid. Da ville angsten min gått berserk, og maling feks er jo tungt arbeide. Hvordan tenker du man skulle yte omsorg om man kanskje plutselig må dra hjem fordi man ikke greier mer? Du argumenterer kun med forutsetning om at den som skal gjøre oppgavene er helt funksjonsfrisk men ikke har noen jobb, men det er jo ikke tilfellet. Man har jo ingen jobb fordi man er syk.

Anonymkode: a3043...be1

Jeg foreslår løsninger for de med restarbeidsevne og som «ingen vil ansette». See? Det er mange uføre med restarbeidsevne. Og fordi jeg foreslår løsninger så mener jeg plutselig at uføre er late snyltere…?

Tror om ikke annet folk fikk svar på hi sitt spørsmål…

 

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Klart at de som er uføre og skal lønnes når de jobber.

Anonymkode: 5e032...124

Jeg har heller aldri påstått noe annet, så hvorfor svarer du meg som du gjør?

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig skal uføretrygdede kunne jobbe med andre ting enn det de er utdannet til. det er ikke nedverdigende å klippe plen eller male.  Å påstå at det er nedverdigende drittoppgaver er en skam.

Anonymkode: 5e032...124

Det er jo ikke akkurat oppgaver man setter en syk til da... gå fra kontorjobb til fysisk jobb... det hjelper jo ikke noe...?

Såklart det føles nedverdigende om man hadde en høyt utdannet jobb, en lederstilling feks, tjente veldig godt, også skal man da settes til å klippe gresset i kommunen til alles spott og spe? Det blir jo som community cervice folk i USA får istedenfor fengsel. Du tror ikke man skammer seg nok fra før når man blir ufør?

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke akkurat oppgaver man setter en syk til da... gå fra kontorjobb til fysisk jobb... det hjelper jo ikke noe...?

Såklart det føles nedverdigende om man hadde en høyt utdannet jobb, en lederstilling feks, tjente veldig godt, også skal man da settes til å klippe gresset i kommunen til alles spott og spe? Det blir jo som community cervice folk i USA får istedenfor fengsel. Du tror ikke man skammer seg nok fra før når man blir ufør?

Anonymkode: a3043...be1

Du er helt vanvittig nedlatende. Er man til spott og spe hvis man klipper plenen i den kommunale parken i din verden? Mer enn hvis man bare passivt mottar ytelser fra fellesskapet uten å yte noe tilbake fordi det liksom er så «nedverdigende»? Jeg har ikke ord. 

Og selvsagt kan man utføre fysisk arbeid hvis man er ufør f.eks grunner psykiske problemer. Hjelpes så mye vrangvilje det er blant enkelte…

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg foreslår løsninger for de med restarbeidsevne og som «ingen vil ansette». See? Det er mange uføre med restarbeidsevne. Og fordi jeg foreslår løsninger så mener jeg plutselig at uføre er late snyltere…?

Tror om ikke annet folk fikk svar på hi sitt spørsmål…

 

Anonymkode: 8d4e5...c74

Du skjønner jo fortsatt ikke. Du kan få erklært 20% restarbeidsevne, men likevel ikke greie faktisk jobbe. Fordi formen er uforutsigbar. Det ville krevd mye logistikk for å få fullført oppgavene da, når folk hele tiden måtte dra hjem, kun jobbe litt her og der osv. 

Eneste som kunne fungere er jobb hjemmefra som kan gjøres akkurat når det passer og i så store doser en greier. Men det finnes få slike som ikke krever at man får gjort ting innen frister, kan være med i noen møter osv. Prøvde meg selv på å fortsette i min jobb hjemmefra med full tilrettelegging, men etter noen år så gikk ikke det lenger heller, pga ytre krav. 

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du er helt vanvittig nedlatende. Er man til spott og spe hvis man klipper plenen i den kommunale parken i din verden? Mer enn hvis man bare passivt mottar ytelser fra fellesskapet uten å yte noe tilbake fordi det liksom er så «nedverdigende»? Jeg har ikke ord. 

Og selvsagt kan man utføre fysisk arbeid hvis man er ufør f.eks grunner psykiske problemer. Hjelpes så mye vrangvilje det er blant enkelte…

Anonymkode: 8d4e5...c74

Ja, det ville jeg absolutt følt ja. Det er jo ikke min jobb, ikke noe jeg kan eller ønsker drive med, gjør det ikke hjemme engang. Fra å være en person med sin kunnskap og sin nytte skal man måtte gjøre strøjobber for å fortjene å leve i slike som dines øyne. Jeg har tjent godt i mange mange år, og har betalt inn mer skatt enn mange andre, nettopp for at slike ytelser skal finnes. Dessverre blir man aldri kvitt folk som deg. 

Du skjønner ikke at en psykisk syk person vil ha problemer med å gå rundt ute synlig å gjøre sånt? At bare det å komme seg ut av huset kan være vanskelig nok? Og når man så i tillegg skal føle skam fordi "man må jo gjøre nytte for seg", da blir man ikke bedre. 

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo ikke akkurat oppgaver man setter en syk til da... gå fra kontorjobb til fysisk jobb... det hjelper jo ikke noe...?

Såklart det føles nedverdigende om man hadde en høyt utdannet jobb, en lederstilling feks, tjente veldig godt, også skal man da settes til å klippe gresset i kommunen til alles spott og spe? Det blir jo som community cervice folk i USA får istedenfor fengsel. Du tror ikke man skammer seg nok fra før når man blir ufør?

Anonymkode: a3043...be1

Joda, jeg vet godt at man skammer seg over å være uføretrygdet, jeg er det selv. Men jeg har aldri følt meg for fin for noen som helst yrker, hadde glatt vært med i en sånn pool hvis det hadde vært en mulighet. Sånne holdninger som du kommer med er bare trist. Det er jo heller ikke sånn at når man er uføretrygdet så kan man automatisk ikke jobbe i fysiske jobber, det kommer jo helt an på hvorfor man ikke er arbeidsfør.

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det ville jeg absolutt følt ja. Det er jo ikke min jobb, ikke noe jeg kan eller ønsker drive med, gjør det ikke hjemme engang. Fra å være en person med sin kunnskap og sin nytte skal man måtte gjøre strøjobber for å fortjene å leve i slike som dines øyne. Jeg har tjent godt i mange mange år, og har betalt inn mer skatt enn mange andre, nettopp for at slike ytelser skal finnes. Dessverre blir man aldri kvitt folk som deg. 

Du skjønner ikke at en psykisk syk person vil ha problemer med å gå rundt ute synlig å gjøre sånt? At bare det å komme seg ut av huset kan være vanskelig nok? Og når man så i tillegg skal føle skam fordi "man må jo gjøre nytte for seg", da blir man ikke bedre. 

Anonymkode: a3043...be1

Ikke rart at folk har formommer mot uføretrygdede når det fremmes holdninger som dette, at man er for fin til å gjøre visse jobber.

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ikke rart at folk har formommer mot uføretrygdede når det fremmes holdninger som dette, at man er for fin til å gjøre visse jobber.

Anonymkode: 5e032...124

Det har ikke noe med å være for fin, det handler jo om verdighet, hva man faktisk greier å gjøre og hvordan helsa er. De som jobber som anleggsgartnere liker jo og mestrer oppgaver som å klippe gress. Jeg har aldri gjort drt, og ville jo ikke fått det til eller følt mestring, i tillegg til at det tyngste for meg er å være ute blant folk. Jeg er sjelden ute i dagslys. 

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er ikke de uføre. Det t personligheten deres. Har en nabo som skryter av at hun har så mye penger fordi hun er ufør. Hun får egentlig bare 20 000 utbetalt, men hun har 6 barn hun er alene med og hun ikke orker å følge opp, så det blir en del i barnetrygd og bidrag. Hub skryter av at hun har «inntekt» på 45 000 i mnd. Men hun hadde jo sikkert hatt minst 60 000 om hun jobbet.

Så har vi ei jeg kjenner til som har nye diagnoser hele tiden for å forsøke å få ufør. Hun vil ikke jobbe og har mottatt sosialstønad de siste 15 årene. Ingen kan huske at hun har jobbet. Hun trodde nok det var simpelt å blir ufør, men sliter litt med det. Først var det ryggsmerter, så var det migrene, så var det allergi, så var det et kne, så var det «noe rart med fingrene», så var det «nummen i halve kroppen» (ikke kronologisk rekkefølge).

Så har jeg bekjente som er arbeidsføre, som har faste, gode jobber og som likevel ikke klarer å la vær å klage på ting eller være drittsekker. Rakker ned på alle, har så vondt her og der og jeg jobber likevel. For verden går jo ikke rundt uten meg på jobb. Og de er såååååå slitne hele tiden.

De finnes blant alle typer folk, og man ser bed på dem fordi de er mennesker man ikke ønsker kontakt med, ikke fordi de er ufør eller noe sånt.

Anonymkode: 07f24...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Ja, det ville jeg absolutt følt ja. Det er jo ikke min jobb, ikke noe jeg kan eller ønsker drive med, gjør det ikke hjemme engang. Fra å være en person med sin kunnskap og sin nytte skal man måtte gjøre strøjobber for å fortjene å leve i slike som dines øyne. Jeg har tjent godt i mange mange år, og har betalt inn mer skatt enn mange andre, nettopp for at slike ytelser skal finnes. Dessverre blir man aldri kvitt folk som deg. 

Du skjønner ikke at en psykisk syk person vil ha problemer med å gå rundt ute synlig å gjøre sånt? At bare det å komme seg ut av huset kan være vanskelig nok? Og når man så i tillegg skal føle skam fordi "man må jo gjøre nytte for seg", da blir man ikke bedre. 

Anonymkode: a3043...be1

«Dessverre blir man aldri kvitt folk som deg»… hva i alle dager er det for en ting å si? Og du klager over at folk har fordommer?

»Ta strøjobber for å fortjene å leve»… du er jo helt ute.

Jeg snakker om FOLK SOM HAR RESTARBEIFSEVNE OG SOM FAKTISK KAN JOBBE LITT! Er det så uendelig vanskelig for deg å forstå? Jeg snakker ikke om at folk som er lamme fra livet og ned skal male kommunehuset, eller at folk med sterk sosial angst skal være besøksvenn på eldresenteret.

Du er jo blottet for evnen til å se muligheter og løsninger. Det eneste du er opptatt av er at du er for fin til å utføre bestemte arbeidsoppgaver. Du gjør ikke uføre noen tjeneste med de horrible holdningene dine.

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader for en jævlig tråd. En ting er sikkert, og det er at det ikke er livets vinnere som sitter her og spyr ut fordommene sine. Mennesker som er vellykkede og trygge i seg selv har ikke behov for å snakke ned en del av befolkningen på denne måte. 

Husk at god helse er ferskvare og at hver og en av dere kan risikere å bli en del av den gruppen dere føler dere så høyt hevet over. 

Anonymkode: 8aaef...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Fy fader for en jævlig tråd. En ting er sikkert, og det er at det ikke er livets vinnere som sitter her og spyr ut fordommene sine. Mennesker som er vellykkede og trygge i seg selv har ikke behov for å snakke ned en del av befolkningen på denne måte. 

Husk at god helse er ferskvare og at hver og en av dere kan risikere å bli en del av den gruppen dere føler dere så høyt hevet over. 

Anonymkode: 8aaef...6dd

Hvem snakker ned noen i denne tråden?

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe galt med uføre generelt, selv om en del åpenbart kjenner noen uføre som kunne jobbet litt. De fleste uføre jeg kjenner har vært gjennom diverse utprøvinger før de har fått full eller delvis uførgrad, og sliter med å akseptere at det er sånn livet ble. Jeg har i jobbsammenheng møtt noen få som er glade for å være uføre, og som innrømmer at de nok kunne jobbet litt, men ikke gidder. 

Jeg tror at de fleste som har behov for å snakke ned andre utenfor arbeidslivet, er mennesker som selv sliter med å holde hodet over vannet, og som synes det er vanskelig å godta at andres strev virker mindre. Det å jobbe rævva av seg, samtidig som noen andre får goder uten annet strev, kan virke urettferdig. De glemmer at den uføre mest sannsynlig har annet stev, som ikke er synlig for dem. 

Samtidig er det grunn til å være bekymret over at så mange står utenfor betalt arbeid. Det er en trussel mot velferdsstaten, og jeg synes forslaget om å ha en offentlig oppgavepool er godt, både for den enkelte, og for samfunnet. Det er klart det finnes mange barrierer som gjør dette vanskelig, men i hvert fall i større kommuner bør det være mulig. Hvis man har 20% restarbeidsevne, men ikke finner en potensiell arbeidsgiver som vil satse på såpass ustabil arbeidskraft, bør man i mine øyne være åpen for en dialog om hva man da kan gjøre. Ikke søppelplukking i grøfta med orange dress på seg, men det burde være mulig å gjøre noe annet enn det man opprinnelig var kvalifisert for uten at det vurderes som under egen verdighet.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiiik skrev (24 minutter siden):

Det er vel ikke noe galt med uføre generelt, selv om en del åpenbart kjenner noen uføre som kunne jobbet litt. De fleste uføre jeg kjenner har vært gjennom diverse utprøvinger før de har fått full eller delvis uførgrad, og sliter med å akseptere at det er sånn livet ble. Jeg har i jobbsammenheng møtt noen få som er glade for å være uføre, og som innrømmer at de nok kunne jobbet litt, men ikke gidder. 

Jeg tror at de fleste som har behov for å snakke ned andre utenfor arbeidslivet, er mennesker som selv sliter med å holde hodet over vannet, og som synes det er vanskelig å godta at andres strev virker mindre. Det å jobbe rævva av seg, samtidig som noen andre får goder uten annet strev, kan virke urettferdig. De glemmer at den uføre mest sannsynlig har annet stev, som ikke er synlig for dem. 

Samtidig er det grunn til å være bekymret over at så mange står utenfor betalt arbeid. Det er en trussel mot velferdsstaten, og jeg synes forslaget om å ha en offentlig oppgavepool er godt, både for den enkelte, og for samfunnet. Det er klart det finnes mange barrierer som gjør dette vanskelig, men i hvert fall i større kommuner bør det være mulig. Hvis man har 20% restarbeidsevne, men ikke finner en potensiell arbeidsgiver som vil satse på såpass ustabil arbeidskraft, bør man i mine øyne være åpen for en dialog om hva man da kan gjøre. Ikke søppelplukking i grøfta med orange dress på seg, men det burde være mulig å gjøre noe annet enn det man opprinnelig var kvalifisert for uten at det vurderes som under egen verdighet.   

Men da kan jo landets/verdens arbeidsbehov dekkes på denne måten? Folk får utdelt den jobben som trengs der og da for samfunnet, ikke etter kompetanse, erfaring eller hva man vil jobbe med. De kan jo ta det til skolen også, man får utdelt den utdanningen det er bruk for. For det å ha arbeidsglede, kjenne mestring eller ha lystbetont jobb spiller ingen rolle? Man må yte for samfunnet samme hva? Nei vent, er ikke det prøcd ut før, kommunisme?

Ville du med hånden på hjertet gjort hva som helst av jobb bare for å "være til nytte"? Selv om du ikke kjente mestring, arbeidsglede og bare gruet deg til hver dag? Og legg til at du er kronisk syk i bunnen, du er 80% ufør og har egentlig ikke noe liv eller orker noe særlig gledelig etter jobb heller. For et festlig liv man da fikk. Tipper den siste restevnen fort ble borte pga forverret helse da gitt, for det vil jo gå ut over psyken å måtte jobbe med ting man overhodet er interessert i. Å påstå noe annet er jo bare usaklig.

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet er dessverre ikke lagt opp til at de som har restarbeidsevne kan få sin plass i arbeidslivet. 

Selv om noen kan jobbe tjue prosent, er det ikke mange arbeidsgivere som er interessert i arbeidskraft som kanskje kan jobbe på tirsdag eller kanskje torsdag, eller kanskje ikke likevel. 

Det er synd, for jeg tror mange uføre gjerne vil gjøre en innsats hvis de kunne gjøre det mer på sine premisser. 

Det er lett å si "men hvorfor får du deg ikke bare en tjue prosent stilling?", men arbeidsgiver vil ha forutsigbarhet, og det kan den uføre kanskje ikke tilby. Så da blir de ikke prioritert, og fra en arbeidsgivers ståsted så er det forsåvidt forståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og jeg er ikke ufør og jobber 100%, men orker ikke å gjøre ting som å klippe gress eller ordne i hagen. Har ingen energi etter jobb. Det mest nødvendige tar all min energi. Å ta vare på våre to viltre men herlige barn. Mannen min er også mye sliten. Så vi flyttet fra hus til leilighet.

Stusser også over at mange uføre får barn etter at de blir uføre. Å gå gravid, føde barn, å ha en baby og å ta vare på barn er like slitsomt som å jobbe. Da er man ikke «ufør» om man greier det.

Forskjellen mellom uføre som får barn og meg er at de kan fortsette å gå hjemme etter at barna har begynt i barnehagen, kan hente før, lage gode middager fra bunn av, bake boller, ting jeg aldri orker å gjøre.

Litt surt at mine skattepenger går til alle de som ikke er reelt uføre. For jeg VET at noen har sykdommer og diagnoser som gjør at de virkelig ikke kan jobbe. Og dem har jeg all sympati med.

Men jeg har truffet mange uføre som har mye mer energi enn meg, som har fått en drøss med unger og har mange dyr (inkl. hester!) og bor på småbruk, og ei som driver hundeoppdrett på fulltid.

Men å jobbe orker de ikke 🤪

Anonymkode: 60000...f1e

Tenk at det faktisk var det å få barn som var med på å gjøre meg syk. Fikk en super svangerskaps- og fødselsdepresjon og etter det har det bare ballet på seg. 

Jeg skulle så gjerne jobbet 100%, men akkurat nå er jeg til og med sykemeldt fra mine 50% pga depresjonen. Når depresjonen er ille, blir også alle mine fysiske plager verre. Da ligger jeg og gråter stort sett hele dagen, bortsett fra når jeg sover. 

Og før noen synes synd på barnet mitt; det bor hos pappaen sin og har det kjempefint der. 

Anonymkode: bbbf3...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tenk at det faktisk var det å få barn som var med på å gjøre meg syk. Fikk en super svangerskaps- og fødselsdepresjon og etter det har det bare ballet på seg. 

Jeg skulle så gjerne jobbet 100%, men akkurat nå er jeg til og med sykemeldt fra mine 50% pga depresjonen. Når depresjonen er ille, blir også alle mine fysiske plager verre. Da ligger jeg og gråter stort sett hele dagen, bortsett fra når jeg sover. 

Og før noen synes synd på barnet mitt; det bor hos pappaen sin og har det kjempefint der. 

Anonymkode: bbbf3...d70

Men da gjelder ikke hennes utsagn deg. Dersom det å få barn var med på å gjøre deg syk. Som er veldig leit å høre!

Jeg har heller ikke overskudd til hus/hjem/hage. Og det må lov å si at det er frustrerende å se at andre har overskudd og tid ene og alene fordi de er uføre.

Jeg kjenner 2 som er uføre og sier de ikke gidder jobbe pga økonomien. Hun ene har 20.000 mer enn meg i mnd pga bidrag/barnetrygd og penger fra klp. JEG vet at når barna forsvinner og hun ikke lenger får alle disse pengene så får hun det dritt. Men akkurat nå så er jeg oppgitt over hvordan hun lurer systemet. 

Anonymkode: 9e9cd...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (12 timer siden):

Samfunnet er dessverre ikke lagt opp til at de som har restarbeidsevne kan få sin plass i arbeidslivet. 

Selv om noen kan jobbe tjue prosent, er det ikke mange arbeidsgivere som er interessert i arbeidskraft som kanskje kan jobbe på tirsdag eller kanskje torsdag, eller kanskje ikke likevel. 

Det er synd, for jeg tror mange uføre gjerne vil gjøre en innsats hvis de kunne gjøre det mer på sine premisser. 

Det er lett å si "men hvorfor får du deg ikke bare en tjue prosent stilling?", men arbeidsgiver vil ha forutsigbarhet, og det kan den uføre kanskje ikke tilby. Så da blir de ikke prioritert, og fra en arbeidsgivers ståsted så er det forsåvidt forståelig. 

Nettopp derfor hadde jo en sånn kommunal «pool» jeg skisserer vært en løsning, men den møtte ikke overraskende bare motstand.

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nettopp derfor hadde jo en sånn kommunal «pool» jeg skisserer vært en løsning, men den møtte ikke overraskende bare motstand.

Anonymkode: 8d4e5...c74

Jeg hadde elsket om det fantes en sånn "pool". Den måtte fungert på en måte som gjorde at det var "frivillig" å plukke de oppgavene man hadde lyst på på den dagen en kunne.Det hadde vært flott. :)

Anonymkode: dc721...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de som har fordommer mot uføre egentlig ikke LIKER å jobbe, så de gjerne kunne tenke seg å slippe.En del av de med disse holdningene er i tillegg ganske enkle og skjønner ikke at de fleste som er uføre ikke har noe høyere ønske enn å leve en vanlig liv som vi andre nesten tar som en selvfølge. ( Jeg er i full jobb).

Anonymkode: 6fe3e...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...