Gå til innhold

Hva er det med uføre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er det med uføre som får så mange til å ha så mye mot dem, så mye fordommer? Tror folk at alle uføre bare er late? At de ikke gidder jobbe? Eller misliker de syke folk? 

Det er en utrolig lang og tung prosess å gå igjennom for å få uføretrygd, nekter å tro så mange greier lure systemet. Det er jo uansett ikke veldig lønnsomt å være ufør, og med det stigmaet som følger, all motstand fra folk i tillegg. Ikke noe man vil ha hvis man ikke trenger det. For det er jo det man gjør om man får uføretrygd, trenger støtte fordi man ikke har helse til å tjene egne penger. Så først ryker helsa, arbeidsevnen, og med det økonomien. Så ryker selvbildet fordi man ikke lenger er nyttig i samfunnet, og så ryker det sosiale fordi man blir sett ned på og sett på som en lat snylter. Og da ryker den psykiske helsa, eller det som var igjen... 

 

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er det med uføre som får så mange til å ha så mye mot dem, så mye fordommer? Tror folk at alle uføre bare er late? At de ikke gidder jobbe? Eller misliker de syke folk? 

Det er en utrolig lang og tung prosess å gå igjennom for å få uføretrygd, nekter å tro så mange greier lure systemet. Det er jo uansett ikke veldig lønnsomt å være ufør, og med det stigmaet som følger, all motstand fra folk i tillegg. Ikke noe man vil ha hvis man ikke trenger det. For det er jo det man gjør om man får uføretrygd, trenger støtte fordi man ikke har helse til å tjene egne penger. Så først ryker helsa, arbeidsevnen, og med det økonomien. Så ryker selvbildet fordi man ikke lenger er nyttig i samfunnet, og så ryker det sosiale fordi man blir sett ned på og sett på som en lat snylter. Og da ryker den psykiske helsa, eller det som var igjen... 

 

Anonymkode: a3043...be1

Slik min sviger ser på meg :) lat og at jeg snylter fra norge fordi hun har så høye forventninger da hun liker å skryte av jobbene til hennes 2 barn. Og setter «jobb livet i hjertet!!»

men hun vet ikke alt jævlig jeg måtte gjennom som gjorde at jeg fikk  utføre som ung, jeg ville ikke bli uføre men hadde ikke noe valg.. å være uføre gjør meg ikke mindre verdt. Heller å ha fine folk rundt meg som liker å tilbringe tid med meg uføre eller ikke en å være en ensom gammel kjerring som dømmer andre (min svigermor ;)).

Hører ofte «ja men du ser jo frisk ut!» må jeg være handicapet eller i rullestol for å bevise det tenker jeg?

Anonymkode: c413c...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med uføre? Som får folk til å ha så mye imot dem? Altså, hæ?

Det er ingenting "med" uføre, de gjøre ingen ting for å få folk til å mislike de. 

De det er noe alvorlig galt med er vel heller de som har disse holdningene. 

Og nei, jeg er ikke ufør.

Anonymkode: 2b61b...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig mange som har den innstillingen du snakker om, men det er noen.

De noen gjør at vi som er ufør blir enda mer skamfulle for at vi ikke klarer.

Jeg ble akutt syk i slutten av 30 årene, og 100% ufør i begynnelsen av 40 årene. Det er et stort traume, et sår, som man må lære seg å leve med. Noen få sånne kommentarer blir altoppslukende, fordi man allerede ser på seg selv som en "kvise på samfunnets rumpe" er slike holdninger hos andre så vonde.

Men, jeg har aldri møtt på noen som har gitt uttrykk for at jeg ikke fortjener å være ufør. Aldri møtt noen som ikke er empatiske og medfølende 

De eneste stedene jeg har møtt på slike holdninger er f.eks på denne siden her.

Det vi kan diskutere er at vi i et rikt land son Norge ikke får til å lage et inkluderende arbeidsliv som man kan benytte restarbeidsevnen sin i. Danmark er mye flinkere enn oss der. For det er mange som er 100% ufør som kan jobbe 10-20, kanskje til og med 30%, men de finner ingen arbeidsgivere som vil ha dem. Det er helt utrolig at man i Norge ikke klarer finne noe disse kan brukes til...

Det er smålig å kritisere de uføre for dette, det burde vært ordnet fra høyeste hold.

Anonymkode: 7d4d7...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det kommer av at dersom man alltid har hatt stor kapasitet og/eller i tillegg har opplevd å føle seg sliten og at en har mye på seg, så strekker ikke alltid empatien til for å forstå at noen ikke klarer å jobbe i det hele tatt. Spesielt ikke hvis de ser frisk ut og gjerne i tillegg faktisk har en viss livskvalitet ved at de kanskje går på turer, kan møte en venn på cafe ol. Kanskje det til og med kan vekke en slags misunnelse fordi de bare ser det gode av det, noen som får gått på stranden midt på dagen når en selv må være på jobb og deretter må hente i barnehagen, kjøre Per på fotballkamp og bake kake til Trine sin skoleavslutning. Da er det gjerne lett å glemme at det er en enormt god grunn som ligger bak, og at bak de få gode dagene og stundene man kan observere utad, ligger som regel ting som f.eks. mye smerter, traumer, angst, depresjoner, nederlag og et intenst og inderlig ønske om at en når som helst skulle kunne byttet ut de to timene på stranden med en god helse som hadde tillatt jobb og fullt kjør på ettermiddagen, selv på en solskinnsdag. 

Anonymkode: b5001...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som virkelig er så syke, både fysisk og psykisk, at de må gå på ufør, er helt ok. 
Men flere kan faktisk jobbe litt, det har faktisk med det psykiske og sosiale å gjøre og.

Men jeg kjenner faktisk flere som ønsker ufør, isteden for å jobbe, det verste er at de forteller det selv.

Kjenner og flere som faktisk kunne uføre seg, men står i jobb for det betyr så mye for psyken deres. Er heller ikke noe rolig jobb de har.

Mye har med holdninger til folk, at de går ut på sosiale medier og skal fortelle om seg selv, sliter du psykisk og ikke kan jobbe pga det, så er en ikke smart viss en gjør dette. Du vet at folk vil reagere.

Tror og dessverre det er lett å tenke tanken om å bli ufør, viss flere i familie eller venner er det, og jeg vet, fordommer!

vi har flere unge på min jobb, som har klart å gå bort fra full ufør, med å bli eksponert med andre mennesker og kunder. De har slitt psykisk og hatt sosial angst blant annet. Så i mange tilfeller, er holdninger til å jobbe og feil

Anonymkode: e07db...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet om flere uføre og kjenner noen godt. Mitt «problem» er de som okker og akker seg over at de er så sinnsykt slitne, mens de legger ut bilder fra treningsstudio hver eneste dag, snapper fra kjøpesenteret, snapper fra afterski i bakken og lange videoer fra toukers opphold i Thailand. 

Det er vel kanskje som nevnt over her, de av oss som faktisk jobber 100%, har flere barn, hus og forpliktelser, vi er også slitne og har ting å stri med. Selv har jeg vært utbrent 4 ganger, går med en gradert sykemelding nå med 5 diagnoser på papiret, og jeg er utslitt. Men jeg bruker ikke opp det lille jeg har på å farte land og Strand rundt. 

Har ei venninne på aap og i en samtale kom det frem at hun kjører 20 mil i uka. Når hun bare er hjemme??

Jeg kjenner også en mann som ble ufør, fikk forsikringspenger på 1.2 millioner og starta eget firma. Nå har han ansatt 2 stk pga etterspørselen er så stor. 

Også vet jeg om de som er syke, som ikke prioriterer fyll og faenskap hver helg, men som faktisk ER syke og går til behandling og det eneste de ønsker er å kunne bidra, uten at de har kapasitet til det nå

Anonymkode: 9e9cd...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner folk som syns det er blodig urettferdig at jeg er hjemme syk og får penger.. Misunnelig på mitt liv. 

Livet mitt: Alvorlig, uforskyldt, trafikkulykke da jeg var ungdom. Store traumer etter dette.

Måtte slutte på studier, mistet alle venner, ser familie skjeldent, ensom, kroppen er konstant i fight/flight modus.

Våkner med store smerter og vond kropp. Legger meg kjempedårlig. Som å ha influensa hele døgnet, hele livet. 

Bruker mesteparten av de 20 tusen jeg får i mnd på spesialister, fysio og medisiner. 

Jeg har mitt gode humør ihvertfall. 

Får tyn fordi jeg er sosial en gang annet hvert år, fordi jeg er jo syk...

Jeg er sengeliggende en uke etter at jeg er sosial. 

Folk tror det er lett å få ufør. Det er ikke det lenger. Vært gjennom ett mareritt med nav over 8 år, og her er sykdom og årsakssammenheng tydelig, med spesialister erklæringer. 

Så, vi kan godt bytte, hvis folk tror det er så lukrativt å være ufør. 

Og nei.. Man får ikke ufør fordi man har litt vondt i nakken. 

 

Anonymkode: 08556...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner folk som syns det er blodig urettferdig at jeg er hjemme syk og får penger.. Misunnelig på mitt liv. 

Livet mitt: Alvorlig, uforskyldt, trafikkulykke da jeg var ungdom. Store traumer etter dette.

Måtte slutte på studier, mistet alle venner, ser familie skjeldent, ensom, kroppen er konstant i fight/flight modus.

Våkner med store smerter og vond kropp. Legger meg kjempedårlig. Som å ha influensa hele døgnet, hele livet. 

Bruker mesteparten av de 20 tusen jeg får i mnd på spesialister, fysio og medisiner. 

Jeg har mitt gode humør ihvertfall. 

Får tyn fordi jeg er sosial en gang annet hvert år, fordi jeg er jo syk...

Jeg er sengeliggende en uke etter at jeg er sosial. 

Folk tror det er lett å få ufør. Det er ikke det lenger. Vært gjennom ett mareritt med nav over 8 år, og her er sykdom og årsakssammenheng tydelig, med spesialister erklæringer. 

Så, vi kan godt bytte, hvis folk tror det er så lukrativt å være ufør. 

Og nei.. Man får ikke ufør fordi man har litt vondt i nakken. 

 

Anonymkode: 08556...ec9

Det er nok ingen som tenker det er lukrativt å være ufør, jeg vet hvertfall jeg er sjeleglad jeg ikke er det. Enda. Men jeg kan stå i fare for å bli det, og legen har ymtet frempå at det kanskje hadde vært en ide. 
At du er sosial tenker jeg ikke du skal få tyn for, det må alle få lov å være. Men når noen bruker 4-5 timer hver dag på husarbeid, trening, shopping osv, så må det jo kunne gå an å tenke at man kunne brukt noen timer på jobb. 

Anonymkode: 9e9cd...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

. Men når noen bruker 4-5 timer hver dag på husarbeid, trening, shopping osv, så må det jo kunne gå an å tenke at man kunne brukt noen timer på jobb. 

Anonymkode: 9e9cd...753

Dette er et ypperlig eksempel på hvorfor en ikke skal tenke akkurat sånn.

Om jeg bruker 4 timer på husarbeid en dag så får jeg mestring og blir glad. Jeg er trygg og god i mitt eget hjem uten noen å forholde meg til.

Om jeg er 4 timer på jobb (for jeg jobber litt) så er jeg totalt utslitt når jeg kommer hjem fordi jeg har gått med angst noen dager FØR jeg skulle på jobb og på selve jobben har angsten vært på topp i flere timer. Når jeg da kommer hjem bruker jeg en dag eller to på å roe ned og har på ingen måte overskudd til å gjøre husarbeid (for eksempel). Om jeg da skulle gått på jobb hver dag,selvom det bare hadde vært noen timer, så hadde angsten styrt hele livet mitt og jeg hadde ikke hatt overskudd til å gjøre noe lystbetont i det hele tatt. Ei heller å ta meg skikkelig av hus og hjem .

Anonymkode: dc721...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dette er et ypperlig eksempel på hvorfor en ikke skal tenke akkurat sånn.

Om jeg bruker 4 timer på husarbeid en dag så får jeg mestring og blir glad. Jeg er trygg og god i mitt eget hjem uten noen å forholde meg til.

Om jeg er 4 timer på jobb (for jeg jobber litt) så er jeg totalt utslitt når jeg kommer hjem fordi jeg har gått med angst noen dager FØR jeg skulle på jobb og på selve jobben har angsten vært på topp i flere timer. Når jeg da kommer hjem bruker jeg en dag eller to på å roe ned og har på ingen måte overskudd til å gjøre husarbeid (for eksempel). Om jeg da skulle gått på jobb hver dag,selvom det bare hadde vært noen timer, så hadde angsten styrt hele livet mitt og jeg hadde ikke hatt overskudd til å gjøre noe lystbetont i det hele tatt. Ei heller å ta meg skikkelig av hus og hjem .

Anonymkode: dc721...09d

Da hadde hjemmekontor fungert fint for deg, så kommer du deg ut i jobb igjen 

Anonymkode: b8f56...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Da hadde hjemmekontor fungert fint for deg, så kommer du deg ut i jobb igjen 

Anonymkode: b8f56...6c1

Det hadde det nok. :) Men hvordan får man en hjemmekontorjobb uten kvalifikasjoner OG som 80% ufør? Har du et tilbud til meg så sleng det på bordet! 

Anonymkode: dc721...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dette er et ypperlig eksempel på hvorfor en ikke skal tenke akkurat sånn.

Om jeg bruker 4 timer på husarbeid en dag så får jeg mestring og blir glad. Jeg er trygg og god i mitt eget hjem uten noen å forholde meg til.

Om jeg er 4 timer på jobb (for jeg jobber litt) så er jeg totalt utslitt når jeg kommer hjem fordi jeg har gått med angst noen dager FØR jeg skulle på jobb og på selve jobben har angsten vært på topp i flere timer. Når jeg da kommer hjem bruker jeg en dag eller to på å roe ned og har på ingen måte overskudd til å gjøre husarbeid (for eksempel). Om jeg da skulle gått på jobb hver dag,selvom det bare hadde vært noen timer, så hadde angsten styrt hele livet mitt og jeg hadde ikke hatt overskudd til å gjøre noe lystbetont i det hele tatt. Ei heller å ta meg skikkelig av hus og hjem .

Anonymkode: dc721...09d

Jeg formulerte meg sikkert litt feil og litt kort. Jeg mener ikke at det ikke er greit å gjøre husarbeid eller trene, det må alle og mestring er topp! 

Jeg må dessverre innse at jeg nok tenker utfra egne erfaringer. Jeg har slitt med angst og vet hvordan det styrer dagen. Jeg hadde perioder der jeg ikke kunne gå på butikken, orket ikke hente på skolen osv fordi det utløste panikkangst. Så jeg har forståelse for det, virkelig! Men de jeg kjenner har nok mer vondt i vilja enn i kropp og psyke og det ødelegger veldig for meg og hvordan jeg ser på det. Og jeg skjønner jo nå at det er fryktelig dumt 

Anonymkode: 9e9cd...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg formulerte meg sikkert litt feil og litt kort. Jeg mener ikke at det ikke er greit å gjøre husarbeid eller trene, det må alle og mestring er topp! 

Jeg må dessverre innse at jeg nok tenker utfra egne erfaringer. Jeg har slitt med angst og vet hvordan det styrer dagen. Jeg hadde perioder der jeg ikke kunne gå på butikken, orket ikke hente på skolen osv fordi det utløste panikkangst. Så jeg har forståelse for det, virkelig! Men de jeg kjenner har nok mer vondt i vilja enn i kropp og psyke og det ødelegger veldig for meg og hvordan jeg ser på det. Og jeg skjønner jo nå at det er fryktelig dumt 

Anonymkode: 9e9cd...753

Å ha i vondt i viljen er en helt annen diskusjon. ;)  

Det er ikke mange som vet hvorfor jeg er ufør. Folk flest tenker kanskje at jeg har vondt i viljen da jeg har stor hage som jeg elsker å styre på med,men sannheten er at jeg har en heavy diagnose som jeg skjemmes over å ha, så da får folket heller tro at det er viljen det står på. ;) 

Anonymkode: dc721...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det hadde det nok. :) Men hvordan får man en hjemmekontorjobb uten kvalifikasjoner OG som 80% ufør? Har du et tilbud til meg så sleng det på bordet! 

Anonymkode: dc721...09d

Da må du skaffe deg kvalifikasjoner ved å studere hjemmefra. Og hvis du er ufør av å møte folk på grunn av angst, så kan du jo kobbe 100 % hjemmefra. Ærlig talt, ta litt tak i eget liv!

Anonymkode: b8f56...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da må du skaffe deg kvalifikasjoner ved å studere hjemmefra. Og hvis du er ufør av å møte folk på grunn av angst, så kan du jo kobbe 100 % hjemmefra. Ærlig talt, ta litt tak i eget liv!

Anonymkode: b8f56...6c1

Moving the goal post. Så var det ikke så lett å bare få en jobb hjemmefra likevel. Er det gratis å ta utdanning?

Anonymkode: e90bb...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke så mange generelt ser ned på uføre. De fleste som har levd noen år vet at sykdom og skader kan treffe og er veldig glade for det sikkerhetsnettet man har.  Det er ingen som ønsker å være ufør om man har litt forestillingsevne og vet at det følger plager med og ikke bare utbetalinger. 


Men man må våge å ta debatten rundt de som ikke burde vært uføre.
Det ene er arbeidslivet er for brutalt og krevende der det ikke er plass til de som kan arbeide litt. I sum blir dette dyrere for Norge enn om man hadde godtatt litt mindre produktivitet. Tapet er ikke bare på økonomisk tap ved høyere utbetalinger og mindre skatteinngang, men mennesker som kan bidra litt blir gjerne sykere av å falle utenfor fellesskapet og ikke få oppleve å mestre og å bidra. 

Så er det de som ikke burde vært ufør. De som ønsker å leve av en hobby der dette ikke er mulig og som finansierer dette gjennom uføreutbetaling. Disse har gjerne posisjonert seg slik gjennom hele livet. Vet hva de skal gjøre når for å få det til. Når de får det til, har de deretter en enorm arbeidskapasitet. Disse ødelegger mye for ryktet til de som er reelt uføre. 

Så har du noen som har urealistiske forventninger til hva verden skal gjøre for dem. De forventer en spennende jobb, gjerne uten utdannelse til det og får veldig vondt i viljen når det kreves utdannelse eller at de får seg en annen jobb som passer til utdannelsen/ferdighetene de har. Her er det mange som tilslutt ender som uføre fordi NAV ikke gjør jobben sin. De går på AAP uten oppfølging og får så uføre når NAV ikke vet hva de skal gjøre og bare ønsker dem ut av systemet. En god oppfølging fra NAV i AAP perioden kan gjøre at disse finner en meningsfylt jobb som både gir dem mestring og motivasjon, men også bedre økonomi og fleksibilitet. Med god oppfølging mener jeg ikke det at NAV stiller firkantede krav, men der de har en lyttende veileder hvor de sammen kan finne gode løsninger som leder frem til en god hverdag. 

Så har du de som ikke vet om annet. Der det er reprodusert gjennom generasjoner.  De har gjerne fått barn tidlig, droppet ut av skolen, har fellesskapet sitt i tilsvarende miljø. De som deler ut matkasser ser at familier går igjen. Der man skolene inn tidligere å hjelpe dem gjennom vgs. slik at de ser andre muligheter for de vet ikke om annet. I tillegg blir de gjerne ikke oppmuntret hjemmefra, snarere tvert i mot. 

De to nederste gruppene blir gjerne uglesett av andre, men her er det egentlig det offentlige som har sviktet. 

Anonymkode: 24d0b...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Moving the goal post. Så var det ikke så lett å bare få en jobb hjemmefra likevel. Er det gratis å ta utdanning?

Anonymkode: e90bb...9f9

Det er du som plutselige opplyser at du ikke har noen kvalifikasjoner, staten skal da ikke betale deg uføretrygd fordi du ikke har råd til utdannelse, mener du virkelig det?

Ta kontakt med nav, kanskje du får stønad til utdanning, så kan du også være med og bidra!

Anonymkode: b8f56...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De to nederste gruppene blir gjerne uglesett av andre, men her er det egentlig det offentlige som har sviktet. 

Anonymkode: 24d0b...fef

Mange gode poeng. Jeg vil mene at ditt første, også godt poeng, også faller inn under at det offentlige har sviktet. Vi krever at den uføre skal forsøke jobb, skal prøve. Vi krever ikke at arbeidsgivere skal forsøke å ansette, skal prøve. Vi lokker arbeidsgivere, vi lokker ikke uføre. Vi tvinger uføre til å prøve. Vi burde ha tvunget arbeidsgivere også. Mange tror at de går konkurs om de ansetter noen med nedsatt grad av arbeidsførhet. Så lenge det offentlige ikke presser på arbeidsgiverne så vil slike holdninger opprettholdes og fortsette å spre om seg.

Anonymkode: e90bb...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er du som plutselige opplyser at du ikke har noen kvalifikasjoner, staten skal da ikke betale deg uføretrygd fordi du ikke har råd til utdannelse, mener du virkelig det?

Ta kontakt med nav, kanskje du får stønad til utdanning, så kan du også være med og bidra!

Anonymkode: b8f56...6c1

Feil anonymkode. Jeg reagerte på at du mente hjemmekontor fungerte fint, så erkjente du at du tok feil likevel og fant noe annet å klage på. Du svarte ikke på det jeg spurte deg om, er utdanning gratis?

Anonymkode: e90bb...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Feil anonymkode. Jeg reagerte på at du mente hjemmekontor fungerte fint, så erkjente du at du tok feil likevel og fant noe annet å klage på. Du svarte ikke på det jeg spurte deg om, er utdanning gratis?

Anonymkode: e90bb...9f9

Men hjemmekontor fingerer fint, hvis du er ufør hvis du ikke kan møte folk, du må bare kvalifisere deg til noe. 
Ja, utdanning er gratis i Norge 

Anonymkode: b8f56...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Feil anonymkode. Jeg reagerte på at du mente hjemmekontor fungerte fint, så erkjente du at du tok feil likevel og fant noe annet å klage på. Du svarte ikke på det jeg spurte deg om, er utdanning gratis?

Anonymkode: e90bb...9f9

Utdanning er mer eller mindre gratis, og du kan studere mens du mottar uføretrygd.

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hjemmekontor fingerer fint, hvis du er ufør hvis du ikke kan møte folk, du må bare kvalifisere deg til noe. 
Ja, utdanning er gratis i Norge 

Anonymkode: b8f56...6c1

"...du må bare". Moving the goal post. Selvsagt "må en bare"! Det er noe alle vet. Men du skrev at det var lett å få en hjemmekontorjobb når en er ufør. Det er det ikke.

Utdanning er for øvrig ikke gratis.

image.thumb.png.2097d6e0e4f67d79cc49180cd54c0b84.png

https://www.bi.no/studier-og-kurs/soknad-og-opptak/priser/priser-bachelorstudier-og-arsenheter/

https://www.uio.no/studier/opptak/studieavgift/tabell-over-kostnader/

Anonymkode: e90bb...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på er at veldig mange uføre kan trene, gå lange turer i fjellet, feste og ha det gøy, men med en gang det er snakk om jobb, nei da er de for syke... 

Anonymkode: e2fa8...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

"...du må bare". Moving the goal post. Selvsagt "må en bare"! Det er noe alle vet. Men du skrev at det var lett å få en hjemmekontorjobb når en er ufør. Det er det ikke.

Utdanning er for øvrig ikke gratis.

image.thumb.png.2097d6e0e4f67d79cc49180cd54c0b84.png

https://www.bi.no/studier-og-kurs/soknad-og-opptak/priser/priser-bachelorstudier-og-arsenheter/

https://www.uio.no/studier/opptak/studieavgift/tabell-over-kostnader/

Anonymkode: e90bb...9f9

BI er en privatskole, der koster det penger for alle typer studie. 
Jeg sjeler litt rundt, svært mange nettstudier ligger på mellom 4000 og 11000 kroner,  og du får studiestøtte, så i realiteten er det gratis. Studielån kan du også få.  

Anonymkode: b8f56...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...