Gå til innhold

Hva er det med uføre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det er mye man ikke vet. Derfor bør man som du sier anta at systemet virker (sånn noenlunde) når man treffer nye mennesker eller forholder seg til mennesker man ikke kjenner så godt. Man bør i de fleste tilfeller tror det beste om folk. Men selv om det er mye man ikke vet, så er det også mye man vet. Det er mennesker som svindler og det er mennesker i deres krets som vet det. Selv om man kjenner noen som kan bli misforstått, så kan andre kjenne noen de vet svindler. Det burde derfor være innenfor å si at man kjenner noen som svindler uten å bli møtt med "du tar sikkert feil, for det er så mye man ikke vet". 
De som svindler er faktisk et stort problem for de som er reelt ufør. I Norge er vi på vei til å tippe over og velferdsordningene er ikke lenger bærekraftige. Om vi ikke klarer å luke ut de som svindler til seg støtteordninger, vil det bli vanskeligere for alle å få. Det vil bli strengere, mer tidkrevende og utmattende å få ytelser man er avhengig av. I tillegg vil stønadene gå ned. 

Anonymkode: 24d0b...fef

Men hvordan vet man at de svindler? Virker som du er en av dem som umiddelbart mener personen er en svindler om du hører ufør? Hva slags mennesker kjenner du?

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Men hvordan vet man at de svindler? Virker som du er en av dem som umiddelbart mener personen er en svindler om du hører ufør? Hva slags mennesker kjenner du?

Anonymkode: a3043...be1

Hvordan gikk du det ut av hva jeg skrev? Man er ikke fordomsfulle eller slemme fordi man kjenner noen som utnytter systemet. Jeg har en stor omgangskrets og kjenner flere uføre. Jeg tror det beste om alle mennesker. Jeg kjenner én som jeg vet ikke skulle vært ufør og der kjenner jeg hele historien. Problemet med å avfeie alle som sier at de kjenner noen med at de ikke vet alt og at de er fordømmende er at man amputere en viktig diskusjon. I Norge er vi snart ikke mange nok til å opprettholde nivået av pensjoner (uføre, alders osv). Da bør vi kunne ha en åpenhet på virkemidler og våge å tro at noen svindler. Hvis ikke vil ytelsene bli vanskeligere å få innvilget eller reduseres for alle.

Anonymkode: 24d0b...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvordan gikk du det ut av hva jeg skrev? Man er ikke fordomsfulle eller slemme fordi man kjenner noen som utnytter systemet. Jeg har en stor omgangskrets og kjenner flere uføre. Jeg tror det beste om alle mennesker. Jeg kjenner én som jeg vet ikke skulle vært ufør og der kjenner jeg hele historien. Problemet med å avfeie alle som sier at de kjenner noen med at de ikke vet alt og at de er fordømmende er at man amputere en viktig diskusjon. I Norge er vi snart ikke mange nok til å opprettholde nivået av pensjoner (uføre, alders osv). Da bør vi kunne ha en åpenhet på virkemidler og våge å tro at noen svindler. Hvis ikke vil ytelsene bli vanskeligere å få innvilget eller reduseres for alle.

Anonymkode: 24d0b...fef

Hvorfor skulle ikke den personen vært ufør? Det er jo liten sjanse for at folk utleverer alt om helsa si til andre da. Og hvordan greide vedkommende å komme seg gjennom systemet? Ikke engang veldig syke folk som helt opplagt ikke kan jobbe sklir gjennom, det krever mye å gå gjennom den prosessen, så da må man veldig aktivt og systematisk lure mange leger, spesialister, tiltaksarrangører og mange ulike folk hos NAV.

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ser at jeg er syk. 

Jeg er ekstremt god på å kamuflere ute blant folk og når jeg er på jobb (50%). Jeg er utadvent, positiv, smilende, åpen og imøtekommende de 7,5 timene jeg er på jobb. 

Ingen ser at jeg ligger 2 dager  og sover i fosterstilling etterpå, fordi jeg er så utmattet. 

Jeg klipper gresset og ordner i hagen, men ingen ser at det verker i hele kroppen i én uke etterpå og at jeg da knasker smertestillende som sukkertøy. 

For jeg har bare usynlige diagnoser; kronisk depresjon, høytfungerende asd, kronisk migrene og fibromyalgi. 

Jeg vet jeg går mot ufør, da jeg så vidt klarer å jobbe mine 50%. Men jeg prøver å utsette det så lenge som mulig, for jeg er bare 40 år. Og ingen andre enn terapeuten og legen min vet eller kan se hvor ille det faktisk er. 

Jeg tror sånne som meg kan være med på å sette spørsmålstegn ved uføre. For jeg ser 100% frisk ut. Legger ikke mye ut på SoMe da, sender heller bilder privat til enkelte når jeg orker meg en tur ut. 

Anonymkode: bbbf3...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ingen ser at jeg er syk. 

Jeg er ekstremt god på å kamuflere ute blant folk og når jeg er på jobb (50%). Jeg er utadvent, positiv, smilende, åpen og imøtekommende de 7,5 timene jeg er på jobb. 

Ingen ser at jeg ligger 2 dager  og sover i fosterstilling etterpå, fordi jeg er så utmattet. 

Jeg klipper gresset og ordner i hagen, men ingen ser at det verker i hele kroppen i én uke etterpå og at jeg da knasker smertestillende som sukkertøy. 

For jeg har bare usynlige diagnoser; kronisk depresjon, høytfungerende asd, kronisk migrene og fibromyalgi. 

Jeg vet jeg går mot ufør, da jeg så vidt klarer å jobbe mine 50%. Men jeg prøver å utsette det så lenge som mulig, for jeg er bare 40 år. Og ingen andre enn terapeuten og legen min vet eller kan se hvor ille det faktisk er. 

Jeg tror sånne som meg kan være med på å sette spørsmålstegn ved uføre. For jeg ser 100% frisk ut. Legger ikke mye ut på SoMe da, sender heller bilder privat til enkelte når jeg orker meg en tur ut. 

Anonymkode: bbbf3...d70

Og forskjellen på deg og de som faktisk utnytter systemet er jo som du selv sier. at du er utslitt og utmattet etter å ha gjort noe fysisk og mentalt. De ueg snakker om er de som aldri sitter på ræva, er mindre hjemme enn jeg er og som er sosial 3-5 timer hver dag i en eller annen form. Dét ser veldig rart ut. Ikke at du steller i hagen ett par dager i uka 

Anonymkode: 9e9cd...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan gikk du det ut av hva jeg skrev? Man er ikke fordomsfulle eller slemme fordi man kjenner noen som utnytter systemet. Jeg har en stor omgangskrets og kjenner flere uføre. Jeg tror det beste om alle mennesker. Jeg kjenner én som jeg vet ikke skulle vært ufør og der kjenner jeg hele historien. Problemet med å avfeie alle som sier at de kjenner noen med at de ikke vet alt og at de er fordømmende er at man amputere en viktig diskusjon. I Norge er vi snart ikke mange nok til å opprettholde nivået av pensjoner (uføre, alders osv). Da bør vi kunne ha en åpenhet på virkemidler og våge å tro at noen svindler. Hvis ikke vil ytelsene bli vanskeligere å få innvilget eller reduseres for alle.

Anonymkode: 24d0b...fef

Men hvorfor tror du at du er bedre rustet til å avgjøre om noen skulle vært uføretrygdet enn det legem Nav og resten av systemet er?

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Moving the goal post. Så var det ikke så lett å bare få en jobb hjemmefra likevel. Er det gratis å ta utdanning?

Anonymkode: e90bb...9f9

Det finnes en del gratis utdanninger.

Anonymkode: 8606e...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det finnes en del gratis utdanninger.

Anonymkode: 8606e...f67

Det finnes ET HAV av gratis utdanninger.

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten dobbelt så mange uføre i Norge i forholdvis Sverige, i forhold til folketall.  I Innlandet og Agder er det 14,% uføre mens det i Oslo er 6,%. Er det faktisk så stor forskjell på hvor syke folk er på ulike steder?

Anonymkode: 8606e...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er nesten dobbelt så mange uføre i Norge i forholdvis Sverige, i forhold til folketall.  I Innlandet og Agder er det 14,% uføre mens det i Oslo er 6,%. Er det faktisk så stor forskjell på hvor syke folk er på ulike steder?

Anonymkode: 8606e...f67

Det har sikkert ikke noe med leiepriser å gjøre i det hele tatt.

Anonymkode: e90bb...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Man blir faktisk ikke ufør uten at de har sjekket restarbeidsevne nøye. Og ikke alle som går uføre hjemme får 100% uføretrygd, noen 60, noen 70 osv. Men det er jo umulig nesten å få en jobb på de siste %. Både fordi ingen vil ansette noen som er syke, og fordi man ofte har en form som er ustabil og ikke kan jobbe faste dager eller tider, men kun da formen tillater det, og da blir det ikke lett.

At mange har fått uføre på feil grunnlag de siste årene er vanskelig å tro, det er så trangt det nåløyet ar du greier ikke fake deg gjennom altså.

Anonymkode: a3043...be1

Kommunene burde opprette en «pool» med uføre med restarbeidsevne. Disse kunne ha løst kommunale oppgaver som kommunene sliter med å få løst i dag, som vedlikehold av kommunale bygg og områder (vasking, klipping av plen, luking av bed, søppelplukking, maling/beising osv) og i helse- og skole (ekstraressurs i barnehage, SFO og på skole, besøksvenn på eldrehjem, trille famle og syne på tur). Da får man utnyttet restarbeidsevnen til de uføre, og de uføre får gleden av å bidra det de kan.

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er nesten dobbelt så mange uføre i Norge i forholdvis Sverige, i forhold til folketall.  I Innlandet og Agder er det 14,% uføre mens det i Oslo er 6,%. Er det faktisk så stor forskjell på hvor syke folk er på ulike steder?

Anonymkode: 8606e...f67

Selvfølgelig er det forskjell når boligpriser og leiepriser er så vidt forskjellige.

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er nesten dobbelt så mange uføre i Norge i forholdvis Sverige, i forhold til folketall.  I Innlandet og Agder er det 14,% uføre mens det i Oslo er 6,%. Er det faktisk så stor forskjell på hvor syke folk er på ulike steder?

Anonymkode: 8606e...f67

I Norge kan man få midlertidige stønader, som AAP i maks 4 år og må deretter avklares for varige stønader.

I Sverige er det like stor andel mennesket utenfor arbeidslivet som i Norge, men de får midlertidige stønader.

Hvorfor det er så stor forskjell på fylkene vet jeg ikke, men vil tro arv er en del av årsaken. Både sosial og fysisk arv.

Anonymkode: 7d4d7...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Kommunene burde opprette en «pool» med uføre med restarbeidsevne. Disse kunne ha løst kommunale oppgaver som kommunene sliter med å få løst i dag, som vedlikehold av kommunale bygg og områder (vasking, klipping av plen, luking av bed, søppelplukking, maling/beising osv) og i helse- og skole (ekstraressurs i barnehage, SFO og på skole, besøksvenn på eldrehjem, trille famle og syne på tur). Da får man utnyttet restarbeidsevnen til de uføre, og de uføre får gleden av å bidra det de kan.

Anonymkode: 8d4e5...c74

På papiret ser det bra, men det koster endel å administrere dette, de skal lønnes og.

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det har sikkert ikke noe med leiepriser å gjøre i det hele tatt.

Anonymkode: e90bb...9f9

Ikke så mye tror jeg. Det kan godt hende det er billigere å leie i Sverige enn i Norge, men skule det gjøre folk sykere i Norge eller tenker du eet er billigere i Norge slik at masse uføre svensker flytter til Norge for å bo billigere?

Anonymkode: 8606e...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er nesten dobbelt så mange uføre i Norge i forholdvis Sverige, i forhold til folketall.  I Innlandet og Agder er det 14,% uføre mens det i Oslo er 6,%. Er det faktisk så stor forskjell på hvor syke folk er på ulike steder?

Anonymkode: 8606e...f67

Du er ikke seriøs når du ikke skjønner hvorfor verdens dyreste by å bo i har færre på trygd??? Av alle dumme utsagn…

Anonymkode: 8aaef...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

På papiret ser det bra, men det koster endel å administrere dette, de skal lønnes og.

Anonymkode: 5e032...124

Koster vel ikke noe mer å administrere dette enn å administrere andre arbeidstakere. Verdt prisen, tenker jeg, oppgavene må/bør uansett gjøres.

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Kommunene burde opprette en «pool» med uføre med restarbeidsevne. Disse kunne ha løst kommunale oppgaver som kommunene sliter med å få løst i dag, som vedlikehold av kommunale bygg og områder (vasking, klipping av plen, luking av bed, søppelplukking, maling/beising osv) og i helse- og skole (ekstraressurs i barnehage, SFO og på skole, besøksvenn på eldrehjem, trille famle og syne på tur). Da får man utnyttet restarbeidsevnen til de uføre, og de uføre får gleden av å bidra det de kan.

Anonymkode: 8d4e5...c74

Gleden av å bidra? Det her hørtes mer enn noe annet ut som noe nedverdigende, gi uføre drittoppgavene ingen andre vil ha. Utrolig syn på mennesker.

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Gleden av å bidra? Det her hørtes mer enn noe annet ut som noe nedverdigende, gi uføre drittoppgavene ingen andre vil ha. Utrolig syn på mennesker.

Anonymkode: a3043...be1

Og DER har du en av grunnene til at mange har problemer med uføre. 
Alle de oppgavene jeg ramser opp er det friske mennesker som utfører hver eneste dag mot lønn. Men for uføre er det liksom «nedverdigende» - mer nedverdigende enn å bare mote ytelser og ikke gjøre noe med restarbeidsevnen fordi «ingen vil ansette en med restarbeidsevne».

Male, rydde og ta med gamle og syke ut i sola… huff, nedverdigende altså!

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

"...du må bare". Moving the goal post. Selvsagt "må en bare"! Det er noe alle vet. Men du skrev at det var lett å få en hjemmekontorjobb når en er ufør. Det er det ikke.

Utdanning er for øvrig ikke gratis.

image.thumb.png.2097d6e0e4f67d79cc49180cd54c0b84.png

https://www.bi.no/studier-og-kurs/soknad-og-opptak/priser/priser-bachelorstudier-og-arsenheter/

https://www.uio.no/studier/opptak/studieavgift/tabell-over-kostnader/

Anonymkode: e90bb...9f9

På codecademy.com kan man lære seg å programmere på en fin og pedagogisk måte helt gratis.

Da kan man få mange jobber etterpå, også hjemmefra. 

Anonymkode: 60000...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Men hvorfor tror du at du er bedre rustet til å avgjøre om noen skulle vært uføretrygdet enn det legem Nav og resten av systemet er?

Anonymkode: 5e032...124

Jeg tror ikke jeg er bedre rustet til å sette diagnoser på generell basis enn det leger, men her vet jeg at vedkommende har urettmessig uføretrygd. Så, mener du at ingen klarer å lure systemet? At det er ingen i Norge som har urettmessig uføretrygd? Om du er enig i at de finnes noen som lurer seg til stønader, hvorfor tror du da at det er så urealistisk at noen vet om det?

Anonymkode: 24d0b...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Og DER har du en av grunnene til at mange har problemer med uføre. 
Alle de oppgavene jeg ramser opp er det friske mennesker som utfører hver eneste dag mot lønn. Men for uføre er det liksom «nedverdigende» - mer nedverdigende enn å bare mote ytelser og ikke gjøre noe med restarbeidsevnen fordi «ingen vil ansette en med restarbeidsevne».

Male, rydde og ta med gamle og syke ut i sola… huff, nedverdigende altså!

Anonymkode: 8d4e5...c74

Ja? Det er jo greit for de med den kompetansen, men når man har jobbet med helt andre ting, feks kontorjobb eller på lab, så skal man settes til å male eller klippe plen? Hvis du setter deg inn i hvordan uføreytelser fungerer så taper man også ofte penger om man jobber, der er jo helt sykt.

Anonymkode: a3043...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen ser at jeg er syk. 

Jeg er ekstremt god på å kamuflere ute blant folk og når jeg er på jobb (50%). Jeg er utadvent, positiv, smilende, åpen og imøtekommende de 7,5 timene jeg er på jobb. 

Ingen ser at jeg ligger 2 dager  og sover i fosterstilling etterpå, fordi jeg er så utmattet. 

Jeg klipper gresset og ordner i hagen, men ingen ser at det verker i hele kroppen i én uke etterpå og at jeg da knasker smertestillende som sukkertøy. 

For jeg har bare usynlige diagnoser; kronisk depresjon, høytfungerende asd, kronisk migrene og fibromyalgi. 

Jeg vet jeg går mot ufør, da jeg så vidt klarer å jobbe mine 50%. Men jeg prøver å utsette det så lenge som mulig, for jeg er bare 40 år. Og ingen andre enn terapeuten og legen min vet eller kan se hvor ille det faktisk er. 

Jeg tror sånne som meg kan være med på å sette spørsmålstegn ved uføre. For jeg ser 100% frisk ut. Legger ikke mye ut på SoMe da, sender heller bilder privat til enkelte når jeg orker meg en tur ut. 

Anonymkode: bbbf3...d70

Og jeg er ikke ufør og jobber 100%, men orker ikke å gjøre ting som å klippe gress eller ordne i hagen. Har ingen energi etter jobb. Det mest nødvendige tar all min energi. Å ta vare på våre to viltre men herlige barn. Mannen min er også mye sliten. Så vi flyttet fra hus til leilighet.

Stusser også over at mange uføre får barn etter at de blir uføre. Å gå gravid, føde barn, å ha en baby og å ta vare på barn er like slitsomt som å jobbe. Da er man ikke «ufør» om man greier det.

Forskjellen mellom uføre som får barn og meg er at de kan fortsette å gå hjemme etter at barna har begynt i barnehagen, kan hente før, lage gode middager fra bunn av, bake boller, ting jeg aldri orker å gjøre.

Litt surt at mine skattepenger går til alle de som ikke er reelt uføre. For jeg VET at noen har sykdommer og diagnoser som gjør at de virkelig ikke kan jobbe. Og dem har jeg all sympati med.

Men jeg har truffet mange uføre som har mye mer energi enn meg, som har fått en drøss med unger og har mange dyr (inkl. hester!) og bor på småbruk, og ei som driver hundeoppdrett på fulltid.

Men å jobbe orker de ikke 🤪

Anonymkode: 60000...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja? Det er jo greit for de med den kompetansen, men når man har jobbet med helt andre ting, feks kontorjobb eller på lab, så skal man settes til å male eller klippe plen? Hvis du setter deg inn i hvordan uføreytelser fungerer så taper man også ofte penger om man jobber, der er jo helt sykt.

Anonymkode: a3043...be1

Hvis man er ufør og ikke lenger klarer å jobbe i en fast kontorjobb eller på lab, da må man jo finne andre oppgaver man kan utføre da! Hvis det er å jobbe for kommunen de timene man klarer, så er jo det bare fint!

Du bekrefter bare andres fordommer her. Det er ikke mer nedverdigende for deg å jobbe med rydding eller omsorg enn det er for andre mennesker som jobber med dette til daglig. Folk får jaggu bidra det de kan, det burde være en forutsetning for å motta uføre!

Anonymkode: 8d4e5...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Koster vel ikke noe mer å administrere dette enn å administrere andre arbeidstakere. Verdt prisen, tenker jeg, oppgavene må/bør uansett gjøres.

Anonymkode: 8d4e5...c74

Klart det koster endel å administrere en del mennesker som kanskje ikke kommer, som kan jobbe noen timer her og der, som må gå hjem tidligere, som  må starte senere osv. Spørs om kommunene mener det er verdt prisen, det gjørr de neppe siden mange kommuner knapt klarer å sysselsette de sosialmottakerene som de er pliktig til å sysselsette.

Anonymkode: 5e032...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...