Gå til innhold

Dusjing i felles dusj svømmehall


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

DA MÅ DU HOLDE DEG HJEMME DA.

Anonymkode: fd875...2eb

NEI NÅ BLE @Kira og jeg enig! Ikke skrik til meg! 

Anonymkode: 0299d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Ingen sliter med å respektere at du synes det er vanskelig. Det er vanskelig å respektere at voksne folk argumenterer for at reglene ikke bør gjelde for akkurat dem.

Nei, det er det ikke. Det er enkelt å forstå at noen kan ha traumer eller store vansker med det selv om en selv ikke har det. Og ja, de må få bruke svømmehallen de også, for det er sjelden deres egen feil at de er der, og alle skal få et tilbud uavhengig av behov fra kommunene. Og kommunene eier de fleste svømmehaller

Anonymkode: 996fe...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er det ikke. Det er enkelt å forstå at noen kan ha traumer eller store vansker med det selv om en selv ikke har det. Og ja, de må få bruke svømmehallen de også, for det er sjelden deres egen feil at de er der, og alle skal få et tilbud uavhengig av behov fra kommunene. Og kommunene eier de fleste svømmehaller

Anonymkode: 996fe...b2c

Men hvis ikke man kan følge reglene, og det ikke er en egne personlige dusjer der, så må man holde seg hjemme, uansett traumer altså.

Anonymkode: fd875...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men hvis ikke man kan følge reglene, og det ikke er en egne personlige dusjer der, så må man holde seg hjemme, uansett traumer altså.

Anonymkode: fd875...2eb

Om noen velger å dusje med badetøy hva skal du gjøre med det utenom å gi tilsnakk som @Kira hadde gjort? Skal du sladre til vantene? 

Anonymkode: 0299d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker ikke dusje sammen med andre i felles dusj, aldri likt det. Føler folk ser på meg og jeg er ikke fornøyd med kroppen. Er det ok derfor å dusje med badetøy på? 

Anonymkode: 0299d...a28

Jeg liker ikke å betale regninger. Jeg liker heller ikke å skifte sengetøy. Jeg er heller ikke glad i å overbevise barna om at det er leggetid. Og ikke minst, jeg liker ikke å stå opp om morgenen for å gå på jobb. Er det derfor ok å la være?

Anonymkode: 63606...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men hvis ikke man kan følge reglene, og det ikke er en egne personlige dusjer der, så må man holde seg hjemme, uansett traumer altså.

Anonymkode: fd875...2eb

Det må man faktisk ikke. Offentlig er offentlig. Likt tilbud er likt tilbud. For eksempel kan barn med autisme synes dette er vanskelig, og har ikke svømmehallen et tilbud til dem om egen garderobe, så må de få dusje med klær på. Man kan ikke utestenge de «svake» i samfunnet fordi de ikke vil dusje nakne før bading. 

Anonymkode: 996fe...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det må man faktisk ikke. Offentlig er offentlig. Likt tilbud er likt tilbud. For eksempel kan barn med autisme synes dette er vanskelig, og har ikke svømmehallen et tilbud til dem om egen garderobe, så må de få dusje med klær på. Man kan ikke utestenge de «svake» i samfunnet fordi de ikke vil dusje nakne før bading. 

Anonymkode: 996fe...b2c

Det er ikke en menneskerett å bade i basseng. uansett så er barn med autisme noe annet enn trassige voksne.

Anonymkode: fd875...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke en menneskerett å bade i basseng. uansett så er barn med autisme noe annet enn trassige voksne.

Anonymkode: fd875...2eb

Det er så visst en menneskerett å få bade! 

Anonymkode: 0299d...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er så visst en menneskerett å få bade! 

Anonymkode: 0299d...a28

Bad hjemme.

Anonymkode: fd875...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke en menneskerett å bade i basseng. uansett så er barn med autisme noe annet enn trassige voksne.

Anonymkode: fd875...2eb

Må det være trass fordi man et voksen? Det kan være angst eller traumer etter overgrep. Eller er det også bare tull og trass for deg?

Anonymkode: 996fe...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

For noen ufordragelige svar fra flere her. 

Jeg skjønner deg 100% HI. Med det utseendefokuset og kravene mange blir presentert for når det gjelder utseende, så er det så utrolig lett å forstå at noen ikke vil kle seg nakne med andre!  Det burde vært båser i offentlige dusjer, og jeg skal vedde på at mange flere ville besøkt slike steder, så kostnadene hadde blitt dekket av et mye større antall besøkende. For tro det eller ei, så er det mange som ikke besøker offentlige bad fordi de finner det svært ubehagelig å være avkledd med andre. Det er helt naturlig. Når foredragsholdere får tips om å se for seg publikum nakne, så betyr jo det at de som lytter blir mindre skumle fordi de fremstår mer sårbare. Enkel logikk. 

Nå er det regler som bør følges, men om du bryter den har jeg full forståelse for det, og ingen vil dø av den grunn. Ikke vil det bli at så mange følger ditt eksempel heller, for de aller fleste som kommer dit følger reglene. Jeg vil ikke oppfordre til å bryte dem, men jeg ville absolutt ha forstått deg og i hvertfall ikke brydd meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Må det være trass fordi man et voksen? Det kan være angst eller traumer etter overgrep. Eller er det også bare tull og trass for deg?

Anonymkode: 996fe...b2c

Hi er trassig.

Anonymkode: fd875...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NotNaomi skrev (6 minutter siden):

For noen ufordragelige svar fra flere her. 

Jeg skjønner deg 100% HI. Med det utseendefokuset og kravene mange blir presentert for når det gjelder utseende, så er det så utrolig lett å forstå at noen ikke vil kle seg nakne med andre!  Det burde vært båser i offentlige dusjer, og jeg skal vedde på at mange flere ville besøkt slike steder, så kostnadene hadde blitt dekket av et mye større antall besøkende. For tro det eller ei, så er det mange som ikke besøker offentlige bad fordi de finner det svært ubehagelig å være avkledd med andre. Det er helt naturlig. Når foredragsholdere får tips om å se for seg publikum nakne, så betyr jo det at de som lytter blir mindre skumle fordi de fremstår mer sårbare. Enkel logikk. 

Nå er det regler som bør følges, men om du bryter den har jeg full forståelse for det, og ingen vil dø av den grunn. Ikke vil det bli at så mange følger ditt eksempel heller, for de aller fleste som kommer dit følger reglene. Jeg vil ikke oppfordre til å bryte dem, men jeg ville absolutt ha forstått deg og i hvertfall ikke brydd meg. 

Mange ville fulgt det eksempelet hvis det ikke var en regel, tenk om alle blåste i den regelen, hvordan tror du bassengene hadde vært da? Det er mange som synes det er ubehagelig å dusje foran andre, og ja det burde vært separate dusjer, men sånn er det jo ikke de fleste steder, da må man faktisk innrette seg etter det.

Anonymkode: fd875...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dusjer med bikini. Bruker såpe etterpå. Ingen bruker såpe FØR man gå ut i bassenget!!

Anonymkode: 0299d...a28

Jo, det gjør både ungene og jeg, og vi dusjer nakne. Det er fordi jeg ønsker å videreformidle til mine barn at det er slik det skal gjøres. 

Anonymkode: 0f8b0...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NotNaomi skrev (22 minutter siden):

For noen ufordragelige svar fra flere her. 

Jeg skjønner deg 100% HI. Med det utseendefokuset og kravene mange blir presentert for når det gjelder utseende, så er det så utrolig lett å forstå at noen ikke vil kle seg nakne med andre!  Det burde vært båser i offentlige dusjer, og jeg skal vedde på at mange flere ville besøkt slike steder, så kostnadene hadde blitt dekket av et mye større antall besøkende. For tro det eller ei, så er det mange som ikke besøker offentlige bad fordi de finner det svært ubehagelig å være avkledd med andre. Det er helt naturlig. Når foredragsholdere får tips om å se for seg publikum nakne, så betyr jo det at de som lytter blir mindre skumle fordi de fremstår mer sårbare. Enkel logikk. 

Nå er det regler som bør følges, men om du bryter den har jeg full forståelse for det, og ingen vil dø av den grunn. Ikke vil det bli at så mange følger ditt eksempel heller, for de aller fleste som kommer dit følger reglene. Jeg vil ikke oppfordre til å bryte dem, men jeg ville absolutt ha forstått deg og i hvertfall ikke brydd meg. 

Ingen sliter med å forstå at det kan føles ubehagelig å dusje naken i fellesdusjen. Poenget her et at dersom reglene sier at man skal dusje så må man faktisk innrette seg etter det. Enten man er enig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Mange ville fulgt det eksempelet hvis det ikke var en regel, tenk om alle blåste i den regelen, hvordan tror du bassengene hadde vært da? Det er mange som synes det er ubehagelig å dusje foran andre, og ja det burde vært separate dusjer, men sånn er det jo ikke de fleste steder, da må man faktisk innrette seg etter det.

Anonymkode: fd875...2eb

Hvis mange ville fulgt Hi sitt eksempel, så syns jeg det er på tide å gjøre noe med dusjer på offentlige steder. Og hvis flere her er enig med deg, så burde de oppført seg mer empatiske med HI også. Ikke latterligjøre, snakke moral, snakke nedsettende eller aggresivt. Så enten er de ikke enige med deg, eller så føler de dusjing veldig vanskelig selv og blir aggresive fordi de selv følger reglene når de føler seg presset til det. Det er ikke HI sin skyld, og det bør man kanskje tygge litt på før man ordlegger seg her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Hvis mange ville fulgt Hi sitt eksempel, så syns jeg det er på tide å gjøre noe med dusjer på offentlige steder. Og hvis flere her er enig med deg, så burde de oppført seg mer empatiske med HI også. Ikke latterligjøre, snakke moral, snakke nedsettende eller aggresivt. Så enten er de ikke enige med deg, eller så føler de dusjing veldig vanskelig selv og blir aggresive fordi de selv følger reglene når de føler seg presset til det. Det er ikke HI sin skyld, og det bør man kanskje tygge litt på før man ordlegger seg her? 

 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Ingen sliter med å forstå at det kan føles ubehagelig å dusje naken i fellesdusjen. Poenget her et at dersom reglene sier at man skal dusje så må man faktisk innrette seg etter det. Enten man er enig eller ikke.

☝️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

 

☝️

Enten så er det en regel eller ikke en regel. Må man virkelig være fintfølende angående det? 

Anonymkode: 5e784...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dusjer med bikini. Bruker såpe etterpå. Ingen bruker såpe FØR man gå ut i bassenget!!

Anonymkode: 0299d...a28

Jeg dusjer naken og bruker såpe FØR jeg går i bassenget.

Anonymkode: d75c5...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk tenker at siden de dusjet for 2 timer siden,  er de rene. Etter at de kom ut av dusjen,  har de smørt seg inn med fuktighetskrem, tatt på mascara og kajal, hatt voks i håret... Du skal dusje, uten badetøy, og vaske deg, for å fjerne deodorant, fuktighetskrem, løs hud... Håret og kroppen skal være ren og fri for hudfett,  svette og kosmetikk. Hvorfor? For å få renere og mer behagelig badevann, for at de som steller bassenget skal kunne bruke mindre kjemikalier, til alles beste.

Anonymkode: 7a438...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Gjør det noe om alle andre gjør det og jeg er et unntak? Det kan jo ikke bety sp mye? Jeg skjønner heller ikke hvorfor man må dusje håret. 

Anonymkode: 0299d...a28

Hudfett/hudceller, hår, bakterier, urin, rester etter kosmetikk og hud- og hårpleie m.m. - alt dette tar du med deg inn i bassenget. Dette setter seg i bassengets filter, de må bruke langt mer klor i vannet enn de ellers hadde trengt å gjøre.

Basseng hvor alle dusjer og vasker håret før de går i bassenget trenger ikke bruke så mye klor. Klor irriterer hud og luftveier.

Når du ikke dusjer ordentlig før du går i bassenget vil kloret i vannet begynne å reagere på hudfettet/hudcellene, håret, bakteriene osv. du har på kroppen. Du vet - det er der selv om du føler deg ren! Og det er der selv om du sikkert er ren nok til andre ting, men du er likevel ikke ren nok til å bade i offentlig basseng!

Det at du ikke vil følge reglene gjør dessuten at mange andre ikke kan bruke bassenget, f.eks. barn og voksne som fint kan bruke et rent basseng med normale doser klor (men ikke et som må klores mye fordi brukere driter i reglene om ordentlig vask før de går i bassenget), dette gjelder personer med hudproblemer, astma m.m.

Ta et slikt angstkurs på tre dager, de er veldig effektive og du kan komme over denne angsten din!

Anonymkode: 1a4b6...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg liker ikke dusje sammen med andre i felles dusj, aldri likt det. Føler folk ser på meg og jeg er ikke fornøyd med kroppen. Er det ok derfor å dusje med badetøy på? 

Anonymkode: 0299d...a28

Det vet du svaret på selv. Skjerp deg. 

Anonymkode: 1775c...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dusjer med bikini. Bruker såpe etterpå. Ingen bruker såpe FØR man gå ut i bassenget!!

Anonymkode: 0299d...a28

Det er FØR man skal dusje med såpe og vaske håret!

Etterpå er det faktisk ikke nødvendig... hvis det da ikke er så mange som driter i hygiene og bader uten å dusje og vaske håret FØR, slik at det blir mye mer bakterier i bassenget og eier må bruke mye mer klor.

Etter man har badet i et rent klorbasseng er det egentlig ikke nødvendig å gjøre annet enn å dusje kropp og hår med vann. Men sitter det mye klor igjen i huden (som det gjerne gjør hvis man ikke dusjer før og/eller det er for mange andre som driter i hygiene og lar være å dusje seg med såpe på forhånd), da må man også bruke såpe/sjampo etter bassenget.

Anonymkode: 1a4b6...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg ser av og til på noen når jeg går inn uten og tenke på det. Men de som ser på meg ser og ser. Det er ikke bare noe jeg tror. Det skjer alltid. 

Anonymkode: 0299d...a28

Selvfølgelig ser folk på deg når du så tydelig demonstrerer at du ikke følger hygienereglene for bassengbruk!

Du kan ikke ikke forstå at det er grunnen til at de ser på deg - du viser jo dårlig hygienevett når du ikke dusjer med såpe og du dusjer med badedrakt. Selvfølgelig glor folk alltid da!

Jeg kunne godt gjort som en annen sier - fortalt deg at du må dusje med såpe og uten badetøy, eller jeg kunne funnet på å fortelle badevakten slik at de kan ta det med deg.

Anonymkode: 1a4b6...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Enten så er det en regel eller ikke en regel. Må man virkelig være fintfølende angående det? 

Anonymkode: 5e784...b74

Jeg ser nok litt dypere på det, og jeg ser at en regel ikke alltid er hverken av det gode eller til det beste for alle. Så da er det kanskje mer konstruktivt å revurdere om den regelen i seg selv, eller hvorfor man har den er spesielt bra eller nyttig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...