Gå til innhold

Ble så sur på fastlegen i dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å be pasienten gå på vekta når man kommer for noe helt annet ikke-vekt-relatert er overhodet ikke greit og du gjorde rett i å protestere. Når du i tillegg følges opp av en annen instans når det gjelder overvekt, er veiing ikke noe fastlegen trenger å se på med mindre man må ha en medisin som krever dosering pr kilo. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen spør om vekten for en grunn. Herregud, tror du virkelig legen spør om vekten for å ydmyke deg? Se på stand- up showet til Dr Bergeland. Det er jo ikke sånn at ikke legen har øyne og kan se om du er overvektig eller ikke.. spør legen om vekt er det for en grunn - feks dosering av medisiner, trengte du kanskje det pga øret?

Anonymkode: ada10...54b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Legen spør om vekten for en grunn. Herregud, tror du virkelig legen spør om vekten for å ydmyke deg? Se på stand- up showet til Dr Bergeland. Det er jo ikke sånn at ikke legen har øyne og kan se om du er overvektig eller ikke.. spør legen om vekt er det for en grunn - feks dosering av medisiner, trengte du kanskje det pga øret?

Legen spurte om vekten og fikk et svar, og da responderte legen med at hun ville vite hva pasienten "egentlig veide" og da ville veie på kontoret. Altså mer enn antydet legen at hun ikke stolte på pasienten som oppgav vekt. Om legen hadde hatt peiling hadde hun også visst at vekten midt på dagen med klær ikke er den vekten man skal ha som utgangspunkt om målet er korrekte vektmålinger og kartlegging over tid. da er det morgenvekt etter toalettbesøk uten klær ukentlig som gjelder. Hvertfall blant oss som arbeider med ernæringskartlegging.

Anonymkode: ed84a...4e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis du hadde lest tråden, så hadde du sett at det ikke var behov for medisiner til øret. Jeg tror ikke legen spør om vekt for å ydmyke meg, men når hun mer enn antyder at jeg lyver om vekt, så er ikke det greit. Der er ikke sånn at jeg sier at jeg veier 60 kg når hun tydelig kan se at det ikke stemmer. Det var ingen grunn til at hun skulle veie meg i går. Hun vet godt at jeg har oppfølging av vekt på sykehuset og kan se journalen min derfra. 

Anonymkode: 8cdce...234

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Herregud å barnslig du er... 

Anonymkode: 202dd...037

Takk for innspillet. Det sier nok mer om deg enn om meg ;).

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du hadde lest tråden, så hadde du sett at det ikke var behov for medisiner til øret. Jeg tror ikke legen spør om vekt for å ydmyke meg, men når hun mer enn antyder at jeg lyver om vekt, så er ikke det greit. Der er ikke sånn at jeg sier at jeg veier 60 kg når hun tydelig kan se at det ikke stemmer. Det var ingen grunn til at hun skulle veie meg i går. Hun vet godt at jeg har oppfølging av vekt på sykehuset og kan se journalen min derfra. 

Hva tror du legen gjorde dette for? Der er jo hele problemet. 

Anonymkode: b02bd...8d2

Skrevet

Det var jo ingen grunn for legen å gjøre det.

Anonymkode: ef5ce...8fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei, si det. Hun var jo ikke interessert i noe annet rundt vektnedgangsprosjektet mitt, annet enn å antyde at jeg lyver når jeg sier hva jeg veier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hva tror du legen gjorde det for?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, si det. Hun var jo ikke interessert i noe annet rundt vektnedgangsprosjektet mitt, annet enn å antyde at jeg lyver når jeg sier hva jeg veier. 

Ja, måten hun håndterte dette var ikke optimalt. Jeg vet jo at du antageligvis tenker ditt om hvorfor hun gjorde dette. Vi gjør jo alltid det når vi blir snakket til eller behandlet på en spesiell måte. Legen tenker jo sitt om hvorfor du nektet å veie deg også. Jeg sier ikke at antagelsene er riktige fra hverken henne eller deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Problemet er at det er så vanlig at pasientene lyver om vekt at legen ikke kan stole på det de sier på det område. Selv om du snakker sant vet ikke legen det.

Anonymkode: e44ed...722

Hvis det er så vanlig, så lurer jeg på hvorfor alle leger stoler på meg. Jeg har og blitt operert flere ganger,og måtte i narkose, da er det jo litt viktig at de vet rett vekt. Jeg har aldri måtte veid meg hos lege.

Anonymkode: cb4dc...577

Skrevet

Jeg har aldri veiet meg hos legen, selv om hun hjelper meg med behandling for overvekt. Hun vet godt at jeg har hatt problemer med en spiseforstyrrelse og hun vet også godt at jeg kan mer enn de aller fleste om kosthold. Hun ga meg kostholdsråd men det skriver jeg på kontoen for ubetenksomhet, ikke spydighet som HI sin lege. Hun spør meg om vekt og jeg svarer, og vi vet jo begge at det er i min interesse å svare korrekt. Hvorfor skulle det hjelpe meg å lyve på vekten min? Og om jeg lyver på vekten min, hvorfor er ikke det mitt problem?

Skrevet

Jeg har aldri veiet meg hos legen, selv om hun hjelper meg med behandling for overvekt. Hun vet godt at jeg har hatt problemer med en spiseforstyrrelse og hun vet også godt at jeg kan mer enn de aller fleste om kosthold. Hun ga meg kostholdsråd men det skriver jeg på kontoen for ubetenksomhet, ikke spydighet som HI sin lege. Hun spør meg om vekt og jeg svarer, og vi vet jo begge at det er i min interesse å svare korrekt. Hvorfor skulle det hjelpe meg å lyve på vekten min? Og om jeg lyver på vekten min, hvorfor er ikke det mitt problem?

Det er ikke ditt problem fordi legen har en jobb å gjøre. Som å hjelpe folk med helseproblemer. 

Herregud så mye rart å lese her. 

Skrevet

Ærlig talt, en lege må da skjønne at vekten på legens kontor vil vise feil. Da vil legen kunne se på pasienten og si at denne lyver. For legens vekt er riktig.  Og hvorfor skal legen følge opp pasientens vekt når legen har lagt det ansvaret over på sykehuset? Det vil vel stå i epikrisen fra sykehuset, hver gang pasienten har vært på kontroll. Overivrig lege dette. 

Anonymkode: 07295...1da

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke relevant. Om legen hadde spurt om å måle bt og du hadde svart at det målte du hjemme til 125/70 samme morgen måtte jo det vært greit? Da er det ikke nødvendig for legen å si at hun vil måle deg for å vite hva du egentlig har? Underforstått at du lyver om blodtrykk. Eller velt som i HI sitt tilfelle.

Nå har leger et langt større ansvar og kan ikke ta slike ting for gitt. Det er mange muligheter for at et slikt resultat ikke er korrekt. F.eks. er det ikke alle målere som gir riktig resultat. Det er ikke alle som bruker apparatene dem riktig. Og så har du de som har angst for slik sykdom og heller velger å late som om det ikke er noe og oppgir feil resultat. Hvordan mener du legen skal kunne vite sikkert at resultatet pasienten oppgir stemmer?

Og hva tror du ville skje hvis en lege først hadde målt på legekontoret at pasienten hadde altfor høyt blodtrykk, og etter det  stolte på pasientens egne målingsdata hjemmefra som pasienten oppga som normale... og så fikk pasienten slag eller infarkt pga. ubehandlet høyt blodtrykk. Hvem hadde ansvaret? Pasienten selv? Eller legen som ikke gjorde jobben sin og selv sjekket blodtrykket til pasienten? Det hadde ikke hjulpet legen mye om det eneste han hadde journalført var "pasienten måler bt hjemme og oppgir det å være xxx/yy" hver gang pasienten var til konsultasjon. Da hadde legen egentlig bare dokumentert at han/hun ikke hadde gjort jobben sin.

Hi er i et opplegg, det er legens jobb å også følge opp dette. At legen tar seg tid til å følge det opp, for å få egne journalføringer, det viser at legen gjør jobben sin.

Anonymkode: 7de08...7a4

Skrevet

Synes det var skikkelig kjip behandling fra legen din, HI. Jeg er på din side. Denne konsultasjonen hadde ikke noe med vekt å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hvis det er så vanlig, så lurer jeg på hvorfor alle leger stoler på meg. Jeg har og blitt operert flere ganger,og måtte i narkose, da er det jo litt viktig at de vet rett vekt. Jeg har aldri måtte veid meg hos lege.

Det kommer nok litt av hvor nøyaktig det er nødvendig å være. 5 kilo opp eller ned betyr nok ikke så mye for doseringen, men kan være fanske avgjørende for å se om en pasient går opp eller ned i vekt.

Anonymkode: e44ed...722

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå har leger et langt større ansvar og kan ikke ta slike ting for gitt. Det er mange muligheter for at et slikt resultat ikke er korrekt. F.eks. er det ikke alle målere som gir riktig resultat. Det er ikke alle som bruker apparatene dem riktig. Og så har du de som har angst for slik sykdom og heller velger å late som om det ikke er noe og oppgir feil resultat. Hvordan mener du legen skal kunne vite sikkert at resultatet pasienten oppgir stemmer?

Og hva tror du ville skje hvis en lege først hadde målt på legekontoret at pasienten hadde altfor høyt blodtrykk, og etter det  stolte på pasientens egne målingsdata hjemmefra som pasienten oppga som normale... og så fikk pasienten slag eller infarkt pga. ubehandlet høyt blodtrykk. Hvem hadde ansvaret? Pasienten selv? Eller legen som ikke gjorde jobben sin og selv sjekket blodtrykket til pasienten? Det hadde ikke hjulpet legen mye om det eneste han hadde journalført var "pasienten måler bt hjemme og oppgir det å være xxx/yy" hver gang pasienten var til konsultasjon. Da hadde legen egentlig bare dokumentert at han/hun ikke hadde gjort jobben sin.

Hi er i et opplegg, det er legens jobb å også følge opp dette. At legen tar seg tid til å følge det opp, for å få egne journalføringer, det viser at legen gjør jobben sin.

Som du sier så har hi et opplegg, hun følges opp av en annen lege og hi sin fastlege kan lese om det i journalen til, det er ingen grunn for fastlegen og kontrollsjekke vekta, når hi er der for noe helt annet. Sprukket trommehinne og høyt blodtrykk er to vidt forskjellige ting. Fastlegen trengte ikke å vite vekta til hi for å sjekke øret.

Skrevet

En ting er sikkert. Leger har ingen lett jobb med klientell som flere i tråden her. Kjære vene og gode alpakka sier jeg bare. 

Skrevet

Det vanlige er at vekt, høyde, blodtrykk osv. måles av legen uten at pasientene opplyser om dette selv om de vet det godt selv fordi de har målt hjemme. Noen pasienter kan lyve, noen kan huske feil, noen kan ha målt feil osv. For at legen skal slippe å måtte behandle pasientene sine ulikt så kontrollerer legen alle. Synes det er en grei regel. Legen kan selvsagt notere det pasienten opplyser, men da blir det akkurat det fremfor et tall legen kan gå god for. 

Jeg antar legen til HI av god vilje ønsket å følge opp denne helseutfordringen og at legen hadde gjort det samme om det gjaldt blodtrykk, høyde osv. Selv om andre har hovedansvaret følger gjerne legen også opp med spørsmål når pasienten er innom selv om det er av andre årsaker. Jeg har fulgt flere pasienter til legen der de har legetime for en ting, mens legen hører hvordan det går med behandling på sykehuset/hos andre leger og gjerne tar noen målinger selv. Jeg vil si det er trygg og god oppfølging og viser at legen følger med og bryr seg. Det er nok av leger som ikke gjør det. Alle de jeg har vært med har satt pris på slik oppfølging og dette har gjort at lege og pasient har fått bedre forhold. Jeg har opplevd å være hos legen for noe som gjaldt meg selv og fått spørsmål om hvordan det gikk med barnet mitt som var til behandling på sykehuset (vi har samme fastlege). Jeg oppdaterte legen og synes det var hyggelig og personlig at legen spurte om dette. Om HI mistenker at legen har andre intensjoner enn helseoppfølging med god intensjon stiller saken seg annerledes. 

Vekt er for mange et ømfintlig tema. Ønsket HI sin lege å måle vekt kunne hun spurt om det mer direkte uten å bruke humor. Da kunne HI avslått uten at det ble en klein situasjon av det. Slik det ble nå tenker HI sitt og det gjør nok legen også.  

Vekt er et området som er vanskelig å spøke med. Legen til HI har nok ment dette som avvæpnende, men har ikke kjent HI godt nok til å vite at dette ikke ville falle i god jord. I tillegg har nok ikke legen forstått at HI ikke ønsker oppfølging på dette fra legen nå som andre har ansvaret.

Anonymkode: fb043...0a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Som du sier så har hi et opplegg, hun følges opp av en annen lege og hi sin fastlege kan lese om det i journalen til, det er ingen grunn for fastlegen og kontrollsjekke vekta, når hi er der for noe helt annet. Sprukket trommehinne og høyt blodtrykk er to vidt forskjellige ting. Fastlegen trengte ikke å vite vekta til hi for å sjekke øret.

Om du tror det er åpen kommunikasjon mellom fastlegene og spesialisthelsetjenesten, så har du overdreven tro på helsesystemet vårt! Riktignok er det et forsøksprosjekt i et par av landets fylker nå, hvor alt helsepersonell skal ha tilgang til alles informasjon. Men i det meste av landet er dette langt fra virkeligheten. Hvor gode spesialisthelsetjenesten er til å oppdatere fastlegene varierer også veldig mye, både fra helseregion til helseregion, og fra spesialist til spesialist. Det kan ta uker og måneder og enda lenger uten at fastlegene får en oppdatering. Så å tro at fastlegen bare kan lese journalen til pasienten - det er i beste fall uvitenhet om hvordan helsevesenet fungerer. Og nettopp fordi kommunikasjonen mellom fastleger og spesialisthelsetjenesten ikke er hyppig, så er det å veie en pasient som følges opp av spesialisthelsetjenesten er en enkel og kostnadsfri måte for legen å holde seg oppdatert om pasientens fremgang. Det at fastlegen har egne tall kan til og med være viktig for pasienten senere, hvis spesialisthelsetjenesten vil droppe eller kutte ned tilbudet. Jo mer dokumentasjon fastlegen selv da har, jo bedre for pasienten, hvis fastlegen skulle ha behov for å kjempe for at pasienten skal få fortsatt tilbud om slik helsehjelp, eller annen helsehjelp (f.eks. ved henvisninger om annen helsehjelp, for å vise til pasientens motivasjon og innsats over tid for å gå ned i vekt).

Og til en over her - legene er ikke idioter, de vet selvfølgelig at pasienten ikke lyver selv om vekten pasienten hadde samme morgen uten klær og uten å ha drukket/spist er lavere enn hva vekten viser når det veies flere timer senere etter inntak av to måltider, drikke og man veies med klær.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for innspillet. Det sier nok mer om deg enn om meg ;).

Nei, du er barnslig. 

Anonymkode: 202dd...037

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kan jeg spørre, hvem står som behandlingsansvarlig for oppfølging rundt overvekt? Det har jo litt å si, normalt sett er det fastlegen. Som sagt, klønete håndtert av legen, men kan det være at det ikke ligger mer bak enn at hun manglet ett punkt i oppfølgingen som skulle fylles ut og tenkte det var to fluer i en smekk? 

Anonymkode: a44d4...1ed

Skrevet

Jeg var til legen med sønnen min for å sjekke han for allergi. Da spurte legen om å få ta en titt på operasjonssåret mitt fra en operasjon jeg hadde to uker før. Jeg meldte han direkte til fylkeslegen! Eller vent, jeg takket vel faktisk for den ekstra servicen 👅

Skrevet
HeiteH skrev (Akkurat nå):

Jeg var til legen med sønnen min for å sjekke han for allergi. Da spurte legen om å få ta en titt på operasjonssåret mitt fra en operasjon jeg hadde to uker før. Jeg meldte han direkte til fylkeslegen! Eller vent, jeg takket vel faktisk for den ekstra servicen 👅

Nå er det vel ikke så stigma rundt operasjonssår da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...