Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #26 Skrevet 24. mars 2022 At folk forsvarer det her er for meg helt sprøtt, og viser bare hvor store fordommer mot overvektige mennesker er. Selv er jeg rett ved grensen til undervekt, og har ALDRI måttet gå på vekta hos lege for noe som er totalt urelatert til vekt som et øreproblem. Hi følges opp av andre for vekten, de sitter på rett informasjon angående den, hva legen skulle veid hi til den dagen er jo totalt urelevant for demmes oppfølging av det problemet hi kom inn med. Og nei, det blir virkelig ikke det samme som å følge opp blodtrykk slik som andre nevner her. Hi; jeg ville absolutt vurdert å klage eller bytte fastlege. Én ting hadde vært å spørre om du ville sjekke vekten imens du først var der/om hun kunne få følge deg opp på det, men å insistere og komme med dårlige spøker for å få deg til å gjøre som hun sier er helt bak mål. Anonymkode: 9076e...47e
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #27 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): At folk forsvarer det her er for meg helt sprøtt, og viser bare hvor store fordommer mot overvektige mennesker er. Selv er jeg rett ved grensen til undervekt, og har ALDRI måttet gå på vekta hos lege for noe som er totalt urelatert til vekt som et øreproblem. Hi følges opp av andre for vekten, de sitter på rett informasjon angående den, hva legen skulle veid hi til den dagen er jo totalt urelevant for demmes oppfølging av det problemet hi kom inn med. Og nei, det blir virkelig ikke det samme som å følge opp blodtrykk slik som andre nevner her. Hi; jeg ville absolutt vurdert å klage eller bytte fastlege. Én ting hadde vært å spørre om du ville sjekke vekten imens du først var der/om hun kunne få følge deg opp på det, men å insistere og komme med dårlige spøker for å få deg til å gjøre som hun sier er helt bak mål. Anonymkode: 9076e...47e Av hennes oppfølging av det problemet hi kom inn med* Anonymkode: 9076e...47e
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #28 Skrevet 24. mars 2022 VeslePesle skrev (7 minutter siden): Vekt er irrelevant for sprukket trommehinne, punktum. Men selvfølgelig, det er mye lettere å mase om vekt i stedet for å konsentrere seg om det egentlige problemet... Nå ble det jo fastslått hva som var problemet med øret. Jeg syns det er helt tragisk at overvektige blir så hårsåre at de tar det ille opp når legen vil følge med på et helseproblem. Nå er det veldig alvorlig så lenge HI blir fulgt opp på sykehus også, og jeg tror ingen andre med andre helseproblem hadde tatt det ille opp om legen ville ta en sjekk. Tvert om faktisk. Det er jo tegn på at legen vil følge med på tilstanden. En god lege med andre ord. Det var måten hun spurte på som antagelig ble feil her. Anonymkode: b02bd...8d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #29 Skrevet 24. mars 2022 Nei, men nå har jeg aldri vært under oppfølging for overvekt. Har forøvrig veid meg hos lege og tatt blodtrykk, i forbindelse med en resept. Kan være hun er pålagt å følge opp vekten din og derfor var nødt til å oppdatere den. Kunne vært gjort på en bedre måte i så fall, men sett fra en leges perspektiv, de får jo lett pes for å være for passive også. Anonymkode: a44d4...1ed
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #30 Skrevet 24. mars 2022 Hvor ofte har du oppfølging på sykehuset pga vekt? Var det fastlegen som henviste deg? Går du ned som avtalt med sykehuset, eller går det saktere? dersom fastlegen henviste deg til sykehuset pga vekt så får fastlegen info fra de om hvordan det går. Kanskje fastlegen ønsket en kontroll fra sist du var innom? Det virker jo som om du skjuler vekta di når du nekter. At du er opptatt av at du har mat i magen,klær på osv tilsier at du selv vet at du ikke har gått ned i vekt som avtalt og at du ønsker å skjule dette. fastlegen sender nok et notat videre til sykehuset slik at de vet at du nok ikke følger kuren som avtalt. Anonymkode: 1cf1f...a51
Luksusdyret Skrevet 24. mars 2022 #31 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (57 minutter siden): Nå ble det jo fastslått hva som var problemet med øret. Jeg syns det er helt tragisk at overvektige blir så hårsåre at de tar det ille opp når legen vil følge med på et helseproblem. Nå er det veldig alvorlig så lenge HI blir fulgt opp på sykehus også, og jeg tror ingen andre med andre helseproblem hadde tatt det ille opp om legen ville ta en sjekk. Tvert om faktisk. Det er jo tegn på at legen vil følge med på tilstanden. En god lege med andre ord. Det var måten hun spurte på som antagelig ble feil her. Anonymkode: b02bd...8d2 Når man bestiller en legetime, er legesekretærer VELDIG tydelige på at legetimen må gjelde ETT problem. Hvis man har to forskjellige problemer, må man bestille dobbeltime. Problemet til HI var sprukket trommehinne. Når legen så tar opp et annet problem, er de over i noe nytt. Hadde du godtatt at legen begynte å mase om gynekologisk undersøkelse midt i en legetime om migrene, fordi han synes det var for lenge siden du hadde tatt celleprøve?
Luksusdyret Skrevet 24. mars 2022 #32 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Hvor ofte har du oppfølging på sykehuset pga vekt? Var det fastlegen som henviste deg? Går du ned som avtalt med sykehuset, eller går det saktere? dersom fastlegen henviste deg til sykehuset pga vekt så får fastlegen info fra de om hvordan det går. Kanskje fastlegen ønsket en kontroll fra sist du var innom? Det virker jo som om du skjuler vekta di når du nekter. At du er opptatt av at du har mat i magen,klær på osv tilsier at du selv vet at du ikke har gått ned i vekt som avtalt og at du ønsker å skjule dette. fastlegen sender nok et notat videre til sykehuset slik at de vet at du nok ikke følger kuren som avtalt. Anonymkode: 1cf1f...a51 "Går du ned som AVTALT"? Jeg har aldri hørt om avtaler mellom sykehus og pasient om x antall obligatoriske kilo vektnedgang per uke. Er det virkelig vanlig? Sykehuset kan jo uansett ikke gjøre en dritt hvis hun "ikke følger kuren som avtalt".
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #33 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): At folk forsvarer det her er for meg helt sprøtt, og viser bare hvor store fordommer mot overvektige mennesker er. Selv er jeg rett ved grensen til undervekt, og har ALDRI måttet gå på vekta hos lege for noe som er totalt urelatert til vekt som et øreproblem. Hi følges opp av andre for vekten, de sitter på rett informasjon angående den, hva legen skulle veid hi til den dagen er jo totalt urelevant for demmes oppfølging av det problemet hi kom inn med. Og nei, det blir virkelig ikke det samme som å følge opp blodtrykk slik som andre nevner her. Hi; jeg ville absolutt vurdert å klage eller bytte fastlege. Én ting hadde vært å spørre om du ville sjekke vekten imens du først var der/om hun kunne få følge deg opp på det, men å insistere og komme med dårlige spøker for å få deg til å gjøre som hun sier er helt bak mål. Anonymkode: 9076e...47e Jeg måtte opp på velten ved hvert legebesøk da jeg var ung, og jeg var undervektig. Jeg kom meg aldri over 50kg. Det var umulig. Og så var jeg 175 høy. Husker vekten som min verste fiende, og håpet alltid at den var over 45. Og jeg spiste! Masse! Anonymkode: 7a163...06c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #34 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå ble det jo fastslått hva som var problemet med øret. Jeg syns det er helt tragisk at overvektige blir så hårsåre at de tar det ille opp når legen vil følge med på et helseproblem. Nå er det veldig alvorlig så lenge HI blir fulgt opp på sykehus også, og jeg tror ingen andre med andre helseproblem hadde tatt det ille opp om legen ville ta en sjekk. Tvert om faktisk. Det er jo tegn på at legen vil følge med på tilstanden. En god lege med andre ord. Det var måten hun spurte på som antagelig ble feil her. Anonymkode: b02bd...8d2 Overvektige blir beviselig diskriminert i helsesystemet. Vekten brukes som et maktmiddel og blir brukt som forklaring for alle mulige lidelser. Det tar livet av overvektige fordi de ikke får tilgang på behandling. Det handler ikke om å være hårsår, det handler om å kjempe mot strukturell diskriminering. Vi har alle lært at overvektige skal ned i vekt, men forskningen viser at svært få har reell mulighet til å endre vekten sin permanent. Det er godt dokumentert, men de fleste klarer ikke å de forbi gamle myter som opprettholder diskrimineringen. Anonymkode: 8f7b8...9fa
Luksusdyret Skrevet 24. mars 2022 #35 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Overvektige blir beviselig diskriminert i helsesystemet. Vekten brukes som et maktmiddel og blir brukt som forklaring for alle mulige lidelser. Det tar livet av overvektige fordi de ikke får tilgang på behandling. Det handler ikke om å være hårsår, det handler om å kjempe mot strukturell diskriminering. Vi har alle lært at overvektige skal ned i vekt, men forskningen viser at svært få har reell mulighet til å endre vekten sin permanent. Det er godt dokumentert, men de fleste klarer ikke å de forbi gamle myter som opprettholder diskrimineringen. Anonymkode: 8f7b8...9fa Dette. Det har vært utallige artikler om hvordan overvektige blir avfeid med "du må slanke deg"-pisset og får livstruende skader av det.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #36 Skrevet 24. mars 2022 VeslePesle skrev (3 minutter siden): Når man bestiller en legetime, er legesekretærer VELDIG tydelige på at legetimen må gjelde ETT problem. Hvis man har to forskjellige problemer, må man bestille dobbeltime. Problemet til HI var sprukket trommehinne. Når legen så tar opp et annet problem, er de over i noe nytt. Hadde du godtatt at legen begynte å mase om gynekologisk undersøkelse midt i en legetime om migrene, fordi han synes det var for lenge siden du hadde tatt celleprøve? Det med ETT problem har de gått bort fra mange steder da det rett og slett var helsefarlig. Det førte til at pasienter ikke nevnte alle symptom og legen fikk et feil bilde og dermed stilte feil diagnose eller la opp til behandling som kunne være direkte farlig. Det er ikke så lett for pasienten selv å vite hva som var relatert og ikke, da tilsynelatende urelaterte symptomer kunne være veldig sentrale og det som skulle til for riktig diagnose. Tidkrevende undersøkelser må man selvsagt bestille dobbeltime til som gynekologisk undersøkelser og fjerning av føflekker etc. Og viser det seg at pasienten har mange utfordringer og det ikke haster settes det opp en ny time om man ikke kommer i mål i løpet av timen. Er tid essensielt undersøkes alle symptomer og neste pasient må vente. Anonymkode: fb043...0a3
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #37 Skrevet 24. mars 2022 VeslePesle skrev (14 minutter siden): Når man bestiller en legetime, er legesekretærer VELDIG tydelige på at legetimen må gjelde ETT problem. Hvis man har to forskjellige problemer, må man bestille dobbeltime. Problemet til HI var sprukket trommehinne. Når legen så tar opp et annet problem, er de over i noe nytt. Hadde du godtatt at legen begynte å mase om gynekologisk undersøkelse midt i en legetime om migrene, fordi han synes det var for lenge siden du hadde tatt celleprøve? Dette er jo ikke sammenlignbart på noen måte! Her er det allerede et alvorlig helseproblem som legen faktisk vil sjekke mens pasienten er der. Jeg skjønner ikke at det går an å ta akkurat det ille opp? Det tyder jo bare på at legen tar helseproblemer alvorlig! Anonymkode: b02bd...8d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #38 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Hvor ofte har du oppfølging på sykehuset pga vekt? Var det fastlegen som henviste deg? Går du ned som avtalt med sykehuset, eller går det saktere? dersom fastlegen henviste deg til sykehuset pga vekt så får fastlegen info fra de om hvordan det går. Kanskje fastlegen ønsket en kontroll fra sist du var innom? Det virker jo som om du skjuler vekta di når du nekter. At du er opptatt av at du har mat i magen,klær på osv tilsier at du selv vet at du ikke har gått ned i vekt som avtalt og at du ønsker å skjule dette. fastlegen sender nok et notat videre til sykehuset slik at de vet at du nok ikke følger kuren som avtalt. Anonymkode: 1cf1f...a51 Det er din tolkning. Sannheten er at jeg har den vektnedgangen som er anbefalt, og det er jeg ganske stolt av. Det er hard jobbing som ligger bak. Derfor er det ganske demotiverende å møte en lege som ønsker å veie meg, bare fordi. Der jeg blir fulgt opp har de faktisk lite fokus på det å veie seg, og mer på å spise riktig næring, aktivitet og det å måle i forhold til f. eks klesplagg. Jeg sliter med forstoppelse og får også mye vann i kroppen under pms og passer derfor på å ikke veie meg de dagene, med behandlende leges klapp på skuldra. Derfor er det ikke gøy å vite at jeg har klart en vektnedgang som både jeg og de som følger meg opp er fornøyde med, og så få notert ned en vekt som er flere kilo høyere i journalen fordi fastlegen "har lyst til å se hva tjukka veier nå" og anklage meg for å lyve. Trommehinna krevde ingen behandling, så ingen medisiner som skal tilpasses til vekt. HI Anonymkode: 8cdce...234
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #39 Skrevet 24. mars 2022 VeslePesle skrev (13 minutter siden): Dette. Det har vært utallige artikler om hvordan overvektige blir avfeid med "du må slanke deg"-pisset og får livstruende skader av det. Du har ikke vondt av å bli påminnet at du er feit. Det skjer jo tydeligvis ikke noe på egenhånd. Anonymkode: 2a529...f4f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #40 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Dette er jo ikke sammenlignbart på noen måte! Her er det allerede et alvorlig helseproblem som legen faktisk vil sjekke mens pasienten er der. Jeg skjønner ikke at det går an å ta akkurat det ille opp? Det tyder jo bare på at legen tar helseproblemer alvorlig! Anonymkode: b02bd...8d2 Se for deg at du har vært hos fastlegen med et problem. Du har fått en pillekur for det og så noen uker senere skal du til gynekologen og ta celleprøve. Gynekologen sier da "tar du pillene dine?". Du svarer at det gjør du selvfølgelig. Han sier da at han gjerne vil ta en blodprøve, for han må jo sjekke at du faktisk tar de, blunk, blunk. Ville du synes at det var helt greit og naturlig? Bare tenkt at det var naturlig at han ville sjekke at du tok pillene? Ikke stusset på at han ikke trodde deg når du sa at du tok de? Ikke tenkt at det ikke på noe vis er relevant for celleprøva at han sjekker om du tar medisinene dine? Anonymkode: 8cdce...234
Luksusdyret Skrevet 24. mars 2022 #41 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du har ikke vondt av å bli påminnet at du er feit. Det skjer jo tydeligvis ikke noe på egenhånd. Anonymkode: 2a529...f4f Heldigvis har legen aldri "minnet meg på at jeg var feit". Min BMI er på 26, så jeg er ikke FEIT, men lett overvektig ifølge BMI-kalkulator. Og nei, selvfølgelig skjer det ikke noe når jeg ikke er interessert i å gjøre noe med det. Men takk for omtanken
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #42 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Se for deg at du har vært hos fastlegen med et problem. Du har fått en pillekur for det og så noen uker senere skal du til gynekologen og ta celleprøve. Gynekologen sier da "tar du pillene dine?". Du svarer at det gjør du selvfølgelig. Han sier da at han gjerne vil ta en blodprøve, for han må jo sjekke at du faktisk tar de, blunk, blunk. Ville du synes at det var helt greit og naturlig? Bare tenkt at det var naturlig at han ville sjekke at du tok pillene? Ikke stusset på at han ikke trodde deg når du sa at du tok de? Ikke tenkt at det ikke på noe vis er relevant for celleprøva at han sjekker om du tar medisinene dine? Anonymkode: 8cdce...234 Dette er heller ikke sammenlignbart! Hvis jeg hadde fått piller for uren hud som jo er synlig, og huden ikke var noe bedre, så ville jeg selvfølgelig godtatt at legen spurte om jeg tok dem! Særlig hvis bivirkningene av dem hadde for mitt vedkommende uønsket effekt. Kjære vene hvor vanskelig skal man være, og hvor mye skal man klare å ta ille opp? Jeg syns ikke noe om blunkingen og mistenksomheten. Det skrev jeg i første innlegg. Anonymkode: b02bd...8d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #43 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dette er heller ikke sammenlignbart! Hvis jeg hadde fått piller for uren hud som jo er synlig, og huden ikke var noe bedre, så ville jeg selvfølgelig godtatt at legen spurte om jeg tok dem! Særlig hvis bivirkningene av dem hadde for mitt vedkommende uønsket effekt. Kjære vene hvor vanskelig skal man være, og hvor mye skal man klare å ta ille opp? Jeg syns ikke noe om blunkingen og mistenksomheten. Det skrev jeg i første innlegg. Anonymkode: b02bd...8d2 Ikke effekt! Tenkte engelsk, og mente selvfølgelig bivirkning. Anonymkode: b02bd...8d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #44 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så hvis du hadde problem med blodtrykk, og legen tilbød seg å sjekke det samtidig, så hadde du blitt sur? Anonymkode: b02bd...8d2 Nei det hadde jeg ikke. Vekten får jeg sjekket hjemme, og kan gi korrekte opplysninger om. Det får jeg ikke gjort med blodtrykket. Så det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: cb4dc...577
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #45 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nei det hadde jeg ikke. Vekten får jeg sjekket hjemme, og kan gi korrekte opplysninger om. Det får jeg ikke gjort med blodtrykket. Så det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: cb4dc...577 Problemet er at det er så vanlig at pasientene lyver om vekt at legen ikke kan stole på det de sier på det område. Selv om du snakker sant vet ikke legen det. Anonymkode: e44ed...722
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #46 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Overvektige blir beviselig diskriminert i helsesystemet. Vekten brukes som et maktmiddel og blir brukt som forklaring for alle mulige lidelser. Det tar livet av overvektige fordi de ikke får tilgang på behandling. Det handler ikke om å være hårsår, det handler om å kjempe mot strukturell diskriminering. Vi har alle lært at overvektige skal ned i vekt, men forskningen viser at svært få har reell mulighet til å endre vekten sin permanent. Det er godt dokumentert, men de fleste klarer ikke å de forbi gamle myter som opprettholder diskrimineringen. Anonymkode: 8f7b8...9fa Ble ikke trådstarter behandlet for øret pga vekt her? Har ikke sett noe sted her at øret ble avfeid med overvekt. Nå er det vel ikke slik at en lege som veier pasienten som er under behandling for overvekt diskriminerer, men faktisk utfører en del av oppfølging fastlegen må utføre, iht behandlingsansvar. Som regel er det fastlegen som har det. Selv om en i banken kjenner meg personlig, må jeg allikevel levere passet. Ved tilsyn risikerer man bøter om ikke ansvaret er fulgt opp. Fastlegen kan så klart formidle det litt bedre, men det er en annen sak. Anonymkode: a44d4...1ed
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #47 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så hvis du hadde problem med blodtrykk, og legen tilbød seg å sjekke det samtidig, så hadde du blitt sur? Anonymkode: b02bd...8d2 Det er jo ikke relevant. Om legen hadde spurt om å måle bt og du hadde svart at det målte du hjemme til 125/70 samme morgen måtte jo det vært greit? Da er det ikke nødvendig for legen å si at hun vil måle deg for å vite hva du egentlig har? Underforstått at du lyver om blodtrykk. Eller velt som i HI sitt tilfelle. Anonymkode: ed84a...4e0
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #48 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Nei det hadde jeg ikke. Vekten får jeg sjekket hjemme, og kan gi korrekte opplysninger om. Det får jeg ikke gjort med blodtrykket. Så det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: cb4dc...577 Nå fins det klokker som måler både puls og blodtrykk, så greit. Du kan bare fortelle legen hva du målte hjemme hver dag siste uken, så kan han la være å sjekke selv Anonymkode: b02bd...8d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #49 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er jo ikke relevant. Om legen hadde spurt om å måle bt og du hadde svart at det målte du hjemme til 125/70 samme morgen måtte jo det vært greit? Da er det ikke nødvendig for legen å si at hun vil måle deg for å vite hva du egentlig har? Underforstått at du lyver om blodtrykk. Eller velt som i HI sitt tilfelle. Anonymkode: ed84a...4e0 Det er egentlig ikke det. For å få p piller var jeg nødt til å måle en gang hvert år, når jeg ringte inn for å fornye, fikk jeg beskjed om å komme inn å måle før neste gang. Selv om jeg måler selv hjemme. Ikke fordi legen tror jeg lyver, men fordi han har ett ansvar for å følge meg opp som innebærer å måle en gang hvert år. Anonymkode: a44d4...1ed
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #50 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Ja, jeg er overvektig, det vet jeg og det har legen og jeg snakket om før, og jeg holder på å gå sakte men sikkert ned. Jeg har oppfølging av sykehuset på vekt. I dag var jeg der fordi jeg har fått trøbbel med øret. Det viser seg at jeg har sprukket trommehinne, så det var ingen grunn til å dra opp vekt igjen i denne konsultasjonen. Allikevel ber hun meg om å ta av støvlettene og gå opp på vekta. Jeg sier at jeg veier meg hver dag, så jeg kan fortelle henne hva jeg veier. Da blunker hun til meg og sier "Jeg må ha den riktige vekta, vet du". Jeg spurte hva hun mente, og da gjentok hun at hun måtte vite hva jeg faktisk veier. Jeg sier igjen at jeg kan fortelle hva jeg veide naken til morgenen i dag og at det nok er riktigere enn vekta mi med flere lag klær, tre kopper te, frokost, lunsj og en banan i magen. Hun nektet å skrive ned vekta jeg fortalte henne og jeg nektet å veie meg. Det var helt åpenbart at hun trodde at jeg ikke snakket sant. Er deres leger på denne måten? Anonymkode: 8cdce...234 Herregud å barnslig du er... Anonymkode: 202dd...037
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå