Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #1 Skrevet 23. mars 2022 Ja, jeg er overvektig, det vet jeg og det har legen og jeg snakket om før, og jeg holder på å gå sakte men sikkert ned. Jeg har oppfølging av sykehuset på vekt. I dag var jeg der fordi jeg har fått trøbbel med øret. Det viser seg at jeg har sprukket trommehinne, så det var ingen grunn til å dra opp vekt igjen i denne konsultasjonen. Allikevel ber hun meg om å ta av støvlettene og gå opp på vekta. Jeg sier at jeg veier meg hver dag, så jeg kan fortelle henne hva jeg veier. Da blunker hun til meg og sier "Jeg må ha den riktige vekta, vet du". Jeg spurte hva hun mente, og da gjentok hun at hun måtte vite hva jeg faktisk veier. Jeg sier igjen at jeg kan fortelle hva jeg veide naken til morgenen i dag og at det nok er riktigere enn vekta mi med flere lag klær, tre kopper te, frokost, lunsj og en banan i magen. Hun nektet å skrive ned vekta jeg fortalte henne og jeg nektet å veie meg. Det var helt åpenbart at hun trodde at jeg ikke snakket sant. Er deres leger på denne måten? Anonymkode: 8cdce...234
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #2 Skrevet 23. mars 2022 Nei, det har jeg aldri opplevd, spesielt. Men jeg hadde nok heller ikke nektet å veie meg. Anonymkode: ef5ce...8fe
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #3 Skrevet 23. mars 2022 Meget spesielt! Jeg hadde spurt hvorfjeg måtte veie meg! Anonymkode: 2f19e...f95
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #4 Skrevet 23. mars 2022 Om leger har inistert på at jeg må på vekten, det har variert, alt etter som om de bare trenger et ca tall for å få et omtrentlig bilde, eller om de har hatt behov for å vite den eksakte vekten min. Forstår følelsene dine, for all del. Samtidig så er det slik at leger skal kunne dokumentere det de skriver. Det er forskjell på å skrive "pasienten sier hun veide xx kg i morges" (som trolig er sant, men som ikke trenger være det heller, det er jo vanskelig for legen å vite) - og "pasienten veier i dag på kontoret, med klær kl 14 xx kg" (som viser at legen selv har sett hva du veier på vekten på legekontoret. At hun ikke tror deg, det er kanskje fordi du gikk rett i forsvar og nektet å veie deg. Det at du er så opptatt av et par måltider og klær skal vise et annet tall, det er jo bekymringsverdig. Du veier jo ikke noe mer eller mindre ved å gå på den vekten hos legen. Skal legen veie deg en annen gang så vil det jo også være med klær og etter måltider den dagen. Da vil legen se endring over tid. Det er riktig av legen å ville se vekten selv, men det er ikke en mistenkeliggjøring av deg. Legen forsøker å hjelpe deg, så ikke ta det som kritikk. Det at hun ba deg om å veie deg var bare for å kunne følge vektnedgangen din selv, og siden du likevel var innom legekntoret av en annen grunn så var det greit å få en ekstra notering om vekten din. Anonymkode: 7de08...7a4
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #5 Skrevet 23. mars 2022 Aldri hatt samme problemstilling, men ved svangerskapet, så ville legen måle på samme vekta (for de kan vise litt ulikt). Kanskje det hun mente? Anonymkode: 1da91...dac
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #6 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Om leger har inistert på at jeg må på vekten, det har variert, alt etter som om de bare trenger et ca tall for å få et omtrentlig bilde, eller om de har hatt behov for å vite den eksakte vekten min. Forstår følelsene dine, for all del. Samtidig så er det slik at leger skal kunne dokumentere det de skriver. Det er forskjell på å skrive "pasienten sier hun veide xx kg i morges" (som trolig er sant, men som ikke trenger være det heller, det er jo vanskelig for legen å vite) - og "pasienten veier i dag på kontoret, med klær kl 14 xx kg" (som viser at legen selv har sett hva du veier på vekten på legekontoret. At hun ikke tror deg, det er kanskje fordi du gikk rett i forsvar og nektet å veie deg. Det at du er så opptatt av et par måltider og klær skal vise et annet tall, det er jo bekymringsverdig. Du veier jo ikke noe mer eller mindre ved å gå på den vekten hos legen. Skal legen veie deg en annen gang så vil det jo også være med klær og etter måltider den dagen. Da vil legen se endring over tid. Det er riktig av legen å ville se vekten selv, men det er ikke en mistenkeliggjøring av deg. Legen forsøker å hjelpe deg, så ikke ta det som kritikk. Det at hun ba deg om å veie deg var bare for å kunne følge vektnedgangen din selv, og siden du likevel var innom legekntoret av en annen grunn så var det greit å få en ekstra notering om vekten din. Anonymkode: 7de08...7a4 Var ikke derfor hun var innom legen.... da burde legen forklart! Sånne håpløse hjelpere MÅ PÅ DØD OG LIV SE ALT MED EGNE ØYNE Anonymkode: 2f19e...f95
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #7 Skrevet 23. mars 2022 Jeg ble en periode fulgt opp av andre enn fastlegen på blodtrykket. Da jeg var innom fastlegen av en annen årsak ønsket fastlegen likevel å måle blodtrykket. For meg var det helt greit. Det gjør ikke noe med litt ekstra oppfølging. Jeg vet også blodtrykket mitt fordi jeg måler det selv hjemme med et apparat som er kalibrert/testet mot legen sitt slik at vi vet at det måler (ca) riktig. Legen kan notere seg det jeg sier om målingene hjemme, men kan likevel ikke føre dette inn på samme måte som en test fastlegen har gjort selv og kan gå god for. Regner med det samme gjelder for vekt når det er snakk om vektoppfølging eller andre situasjoner der vekt er viktig (f.eks. i dosering av medisin). Det at legen blunket til deg og sa "Jeg må ha den riktige vekta, vet du" var nok ment avvæpnende og spøkefullt da det er mange som lyver litt på vekten, ikke at hun tenkte at du løy. Hun hadde nok sikkert forventet at du skulle flire litt sammen med henne og gå opp på vekten. Da du nektet ble hele situasjonen annerledes enn hun nok hadde sett for seg. Legen burde nok spurt deg om du ønsket å veie deg siden du faktisk blir fulgt opp her av andre, men hun tenkte nok ikke på at du skulle reagere slik på det da de fleste andre nok hadde veiet seg uten å tenke så mye over det. Anonymkode: fb043...0a3
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #8 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Var ikke derfor hun var innom legen.... da burde legen forklart! Sånne håpløse hjelpere MÅ PÅ DØD OG LIV SE ALT MED EGNE ØYNE Anonymkode: 2f19e...f95 Legen forsøkte jo tydeligvis å forklare, og det burde vært ganske opplagt siden Hi følges opp pga. vekten, at også fastlegen ønsker å følge med på vektnedgangen. Man kan jo kalle det ekstraservice fra legens side - litt mer konstruktivt enn å bli krenka, slik du blir her... Anonymkode: 7de08...7a4
Pobie Skrevet 23. mars 2022 #9 Skrevet 23. mars 2022 Helt håpløst av legen altså. Du trengte ikke å veies i det hele tatt, men hun kunne fint godtatt vekten hjemmefra, og du er i din fulle rett til å si nei til å veie deg når det ikke er relevant for behandlingen.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #10 Skrevet 24. mars 2022 Siden helt er noe du blir fulgt opp på, så vær det nok derfor hun spurte. Hadde du ikke hatt det problemet så ville hun ikke spurt. Nå kunne hun sikkert spurt annerledes, men at hun se med egne øyne er ikke så rart. Hun burde ikke ha blunket og tvilt på deg, men her ble jo alt feil, og også du reagerte feil iom at du nektet å veie deg. Elendig samspill vil jeg kalle dette, men syns ikke legen gjorde noen stor feil her. Anonymkode: b02bd...8d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #11 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Siden helt er noe du blir fulgt opp på, så vær det nok derfor hun spurte. Hadde du ikke hatt det problemet så ville hun ikke spurt. Nå kunne hun sikkert spurt annerledes, men at hun se med egne øyne er ikke så rart. Hun burde ikke ha blunket og tvilt på deg, men her ble jo alt feil, og også du reagerte feil iom at du nektet å veie deg. Elendig samspill vil jeg kalle dette, men syns ikke legen gjorde noen stor feil her. Anonymkode: b02bd...8d2 Sorry skrivefeil. Gremmes! Anonymkode: b02bd...8d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #12 Skrevet 24. mars 2022 Det er uansett ikke greit å antyde at hi ikke har snakket sant om HVs hun veier. Anonymkode: ed84a...4e0
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #13 Skrevet 24. mars 2022 Jeg måtte opp på velten hver gang jeg var hos legen da jeg bar ung. Da var det også forskjellige leger da det ikke bar fastlege. Måtte bare ringe rundt til man fant en med ledig time. Bar så dritt lei av å gå på den velten henne tiden. Visker helsesøster også ba meg gå på den. Jeg ble veid mer av helsepersonell enn jeg selv var veid meg i hele mitt liv. Uansett hva jeg var hos legen for ble jeg veid. Anonymkode: 7a163...06c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #14 Skrevet 24. mars 2022 Det er jo helt irrelevant for en sprukket trommehinne hva du veier. Jeg hadde byttet lege, det der blir for dumt. Anonymkode: aaa12...db9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #15 Skrevet 24. mars 2022 Overivrig lege det der. Vekten er uinteressant for problemet med øret. Blir som at legen krever å sjekke anus for et tåproblem eller krever å måle høyde fordi man har bihulebetennelse. Helt meningsløst Anonymkode: afebe...07c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #16 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Overivrig lege det der. Vekten er uinteressant for problemet med øret. Blir som at legen krever å sjekke anus for et tåproblem eller krever å måle høyde fordi man har bihulebetennelse. Helt meningsløst Anonymkode: afebe...07c Det blir jo ikke det. Dette var lite gjennomtenkt kommentar. Nå har faktisk HI et helseproblem som blir fulgt opp. At legen vil være påpasselig er selvfølgelig ikke feil, tvert i mot. Det er vel heller det at hun ikke spurte på en vennligere måte som var feil her da. Anonymkode: b02bd...8d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #17 Skrevet 24. mars 2022 Dersom du skulle få utskrevet medisiner kan vekt være veldig viktig i forhold til feildosering. Anonymkode: bbbc0...af1
TinaK 1990 Skrevet 24. mars 2022 #18 Skrevet 24. mars 2022 Jeg skjønner ikke hva vekten har med sprukken trommehinne å gjøre....? Uansett, fullstendig respektløst!!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #19 Skrevet 24. mars 2022 Jeg er og overvektig. Men har aldri måtte veie meg hos lege, men har flere ganger måtte oppgi vekt. Både fordi jeg har blitt operert noen ganger, og jeg er nå med i et forskningsprosjekt. Men alle legene har bare spurt meg hva jeg veier, og stolt på det jeg sier. Hadde jeg kommet til legen grunnet problemer med øret, og ble beordret til å gå på vekta. Så hadde jeg blitt ganske sur. Jeg er fullstendig klar over hva jeg veier. Og legen kan selvfølgelig få vite det, og spesielt så ønsker jeg at fastlegen min skal stole på meg. Og nå gjør min det. Anonymkode: cb4dc...577
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #20 Skrevet 24. mars 2022 Veldig veldig spesielt. Hadde skjønt det hvis du var det pga vektrelatert problem, men øreproblem? Spørs om ikke legen din har et fetisj på å veie overvektige mennesker... Anonymkode: 5372d...42f
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #21 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg er og overvektig. Men har aldri måtte veie meg hos lege, men har flere ganger måtte oppgi vekt. Både fordi jeg har blitt operert noen ganger, og jeg er nå med i et forskningsprosjekt. Men alle legene har bare spurt meg hva jeg veier, og stolt på det jeg sier. Hadde jeg kommet til legen grunnet problemer med øret, og ble beordret til å gå på vekta. Så hadde jeg blitt ganske sur. Jeg er fullstendig klar over hva jeg veier. Og legen kan selvfølgelig få vite det, og spesielt så ønsker jeg at fastlegen min skal stole på meg. Og nå gjør min det. Anonymkode: cb4dc...577 Så hvis du hadde problem med blodtrykk, og legen tilbød seg å sjekke det samtidig, så hadde du blitt sur? Anonymkode: b02bd...8d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #22 Skrevet 24. mars 2022 Jeg hadde også byttet lege. Jeg har kjempet mot vekten hele livet og har oppdaget at velt ikke brukes til noe som gagner meg eller min helse. Det eneste veiing har ført til er at jeg ikke får behandling fordi de tror at et nei vil motivere meg til å ta tak i «problemet». Det har jeg jo gjort hele livet, jeg har faktisk ikke gjort annet. Jeg har ingen overspisingslidelse, så det sitter ikke i hodet på noen annen måte enn at vektfokuset fra veldig ung alder har gitt meg dårlig selvbilde og flere depresjoner med svært lite heldig tankemønster. Jeg trener i perioder men har nok en kronisk sykdom som jeg ikke klarer å få utredet. Det er både fordi jeg ikke vet om den mentale helsen min vil tåle prosessen på grunn av fokuset på vekt, og fordi jeg alt har fått nei på grunn av vekt. Dessverre så er jeg dårligst når vekten er høyest, men det betyr ikke at vekten er årsaken. Den er mer et symptom, da jeg går tom for energi først og går lange perioder uten å klare noe utenom jobb og barna. I disse periodene går vekten opp. Det typiske er at når jeg tenker at jeg må ha hjelp, er jeg tilbake på maks vekt og blir nektet hjelp fordi jeg har lagt på meg. Jeg jobber med å akseptere det og betaler i dyre dommer for privat fysioterapaut for å komme meg over det verste og på trening igjen. Min mor som aldri har vært mer enn 55kg har samme symptombilde, så det er nok arvelig. Forskjellen er at når jeg har det trenger jeg bare å veies for å få beskjed om å slanke meg. Tjukke mennesker kan nemlig ikke få sykdommer som skyldes andre ting enn fedme. Jeg syns ærlig talt du og alle andre skal stille oppfølgingsspørsmål når dere får beskjed om å gå på vekta. Dette har ingenting med sprukket trommehinne å gjøre, vektnedgangen følges du opp på av andre leger. Altså har legen din absolutt ingen god grunn til å veie deg på «riktig vekt» den «riktige vekta» er ikke den som står hos fastlegen. Å føre opp vekten din i et journalnotat om trommehinnen er slik jeg ser det med på å videreføre en praksis der pasienter med fedme ikke får samme behandling som andre pasienter. Leger bør utfordres på dette, de er ikke guder og de har ikke nødvendigvis enn annen grunn enn at de vil se med egne øyne «hva tjukka veier i dag». Anonymkode: 8f7b8...9fa
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2022 #23 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Dersom du skulle få utskrevet medisiner kan vekt være veldig viktig i forhold til feildosering. Anonymkode: bbbc0...af1 Spiller liten rolle om en veier 85 eller 87 kg. Anonymkode: 8f7b8...9fa
Luksusdyret Skrevet 24. mars 2022 #24 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Det blir jo ikke det. Dette var lite gjennomtenkt kommentar. Nå har faktisk HI et helseproblem som blir fulgt opp. At legen vil være påpasselig er selvfølgelig ikke feil, tvert i mot. Det er vel heller det at hun ikke spurte på en vennligere måte som var feil her da. Anonymkode: b02bd...8d2 Vekt er irrelevant for sprukket trommehinne, punktum. Men selvfølgelig, det er mye lettere å mase om vekt i stedet for å konsentrere seg om det egentlige problemet...
Luksusdyret Skrevet 24. mars 2022 #25 Skrevet 24. mars 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Dersom du skulle få utskrevet medisiner kan vekt være veldig viktig i forhold til feildosering. Anonymkode: bbbc0...af1 Dette var merkelig. Jeg har fått utskrevet antibiotika gjentatte ganger og måtte aldri oppgi vekten min. Jeg har faktisk ikke veid meg hos legen siden siste svangerskap, og jeg er overvektig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå