Gå til innhold

Hvorfor betaler dere ikke barna for husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Søppeltømming og oppvaskmaskin er noe som må gjøres hver dag. Ingen har vondt av å gjøre en oppgave som tar max 5 min noen ganger pr uke, verken barn, unge eller voksne. 

Anonymkode: cf508...f13

De har da ikke vondt av å gjøre litt mer krevende ting de lærer mer av heller? 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Bryr meg fordi jeg jobber på skole, og det er meg de svarer slik. 

Anonymkode: 228a7...bb2

Det er jo merkelig. Ungene mine ville jo aldri spurt læreren om sånt! De vet da godt at de ikke får betalt for å gjøre noe på skolen. Herregud da :-D 

Anonymkode: 671c0...a20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine barn har aldri fått penger for husarbeid av to grunner:

1. Husarbeid er ulønnet arbeid som alle i familien bidrar med for å drifte AS Familien. Det er en rekke ferdigheter der som ungene må kunne når de skal flytte for seg selv, og det er mitt ansvar å lære dem det.

2. Hvis jeg skal begynne å betale for husarbeid, da havner jeg fort i et system der ukepengene må regnes ut, og jeg må følge opp alt til en hver tid, legge til penger og eventuelt trekke fra hvis de ikke gjør oppgavene sine. Det tviler jeg på at jeg ville klart å følge opp.

Mine unger er flinke til å bidra, de sier ikke nei når de blir spurt om å gjøre noe ekstra og de stiller opp med det de skal. Vi bytter på hvilke oppgaver de får, for som sagt så vil jeg at de skal lære alt som må gjøres i et hjem til de skal bo for seg selv.

Skrevet

Det er viktig å lære barna både ydmykhet og at man bidrar i familien sin og hjemmet sitt. Det verste som finnes er frekke barn som sier «hva får jeg for det da?!» Bjørnetjeneste å skjemme bort barna og skape drittsekker.

Så barna mine får flere og flere oppgaver etterhvert som alderen tilsier det.

De er bare 7 og 4 hittil så har ikke begynt med ukelønn ennå (men 7-årringen mistet mye tenner for tida så hun har fått en del fra tannfeen), men når vi etterhvert begynner med det blir det et fast beløp, som ikke er knyttet til husarbeid. Men husarbeidet man bidrar med, å oppføre seg greit osv. er ting vi alltid forventer og følger opp.

Ting 7-åringen gjør hver dag nå uten å bli bedt om det: 

henge opp klærne sine og sette ting pent på plass. Finne fram klær til dagen etter kvelden før. Rydde tallerken og glass inn i oppvaskmaskin etter bruk. Hjelpe lillesøster å vaske hendene etter de har spist. Kler på seg og gjør ser klar før hun kommer ut av rommet om morgenen. Rydder til robotstøvsuger (løfter ting opp fra gulvet). Sånne ting, går helt av seg selv

Anonymkode: ac28a...a77

Skrevet

Hva slags lærdom barna tar med seg om de får lønn for husarbeid vs. ikke, kommer nok mye an på barna selv. Jeg tror at med veldig mange barn, så er det vel egentlig ett fett om man gjør det slik eller sånn.

Men så har man de luringene som ser smutthullene i ethvert system, og man kan for eksempel oppleve at barnet mener jobben ikke er verdt pengene. For med lønn, ligger det underforstått at oppgaven er frivillig. Da kan man få en kamp hvor forelder vil at barnet vidrar og barnet føler seg urettmessig tvunget.

Eller at barnet utfører unødvendige oppgaver om han finner ut han mangler noen slanter. Plutselig blir det et stridstema hva som ligger i å rydde rommet, og hvor mange ganger i uka man kan lønnes for den jobben. 

Her i huset tror jeg rett og slett lønn for husarbeid hadde kostet mer energi enn slik vi har det helt uten ytterligere belønning enn heder og ære. De får oppgaver, protesterer kanskje litt, men det er ikke så mye å kverulere på. Noen ganger tilbyr de seg til og med. 

Anonymkode: 5202d...9b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er viktig å lære barna både ydmykhet og at man bidrar i familien sin og hjemmet sitt. Det verste som finnes er frekke barn som sier «hva får jeg for det da?!» Bjørnetjeneste å skjemme bort barna og skape drittsekker.

Så barna mine får flere og flere oppgaver etterhvert som alderen tilsier det.

De er bare 7 og 4 hittil så har ikke begynt med ukelønn ennå (men 7-årringen mistet mye tenner for tida så hun har fått en del fra tannfeen), men når vi etterhvert begynner med det blir det et fast beløp, som ikke er knyttet til husarbeid. Men husarbeidet man bidrar med, å oppføre seg greit osv. er ting vi alltid forventer og følger opp.

Ting 7-åringen gjør hver dag nå uten å bli bedt om det: 

henge opp klærne sine og sette ting pent på plass. Finne fram klær til dagen etter kvelden før. Rydde tallerken og glass inn i oppvaskmaskin etter bruk. Hjelpe lillesøster å vaske hendene etter de har spist. Kler på seg og gjør ser klar før hun kommer ut av rommet om morgenen. Rydder til robotstøvsuger (løfter ting opp fra gulvet). Sånne ting, går helt av seg selv

Jeg vet ikke hvorfor du setter likhetstegn mellom å forvente betaling for en jobb og å være dtittsekk? Jeg har opplevd at en større jobb som å vaske og rydde garasjen, løft osv har blitt nevnt, og de har spurt hva de får for å gjøre det. Mine er ikke drittsekker altså :-) den ene er nok den som hadde drukket i skjul på klassetur, men er samtidig veldig empatisk. Den andre er mer til å ikke finne på sprell, men ikke så følsom men veldig sosialt flink. De er helt normale tenåringer. De er kanskje ikke så ydmyke da, det er så. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva slags lærdom barna tar med seg om de får lønn for husarbeid vs. ikke, kommer nok mye an på barna selv. Jeg tror at med veldig mange barn, så er det vel egentlig ett fett om man gjør det slik eller sånn.

Men så har man de luringene som ser smutthullene i ethvert system, og man kan for eksempel oppleve at barnet mener jobben ikke er verdt pengene. For med lønn, ligger det underforstått at oppgaven er frivillig. Da kan man få en kamp hvor forelder vil at barnet vidrar og barnet føler seg urettmessig tvunget.

Eller at barnet utfører unødvendige oppgaver om han finner ut han mangler noen slanter. Plutselig blir det et stridstema hva som ligger i å rydde rommet, og hvor mange ganger i uka man kan lønnes for den jobben. 

Her i huset tror jeg rett og slett lønn for husarbeid hadde kostet mer energi enn slik vi har det helt uten ytterligere belønning enn heder og ære. De får oppgaver, protesterer kanskje litt, men det er ikke så mye å kverulere på. Noen ganger tilbyr de seg til og med. 

Det er alltid et tak for hva de kan tjene i løpet av en måned. Ellers hadde den yngste ruinert oss :-D han er nemlig veldig glad i å både jobbe og å tjene penger. Jeg tror ikke at han vil nekte å gjøre noen jobb egentlig, men den andre er mer selektiv. 

Skrevet

Jeg betaler ingen for å dra det lasset de selv sitter på. Jeg får heller ikke penger for å rydde eget rot, vaske egen skit og lignende, og barna er jo også med på å skitne til det som skal gjøres reint. 

Anonymkode: 61c61...f73

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.3.2022 den 23.20):

Dette kjenner jeg meg igjen i. Broren min ble en mester i å dra fram støvsugeren når han var blakk. Og i tillegg drev han og «shoppet» i oppgavene. Han tok aldri de kjedeligste tingene, som å vaske do. Kunne han f eks bake brød, var han fornøyd, da går jo det meste av tida med til heving og steking, og så lenge mamma betalte pr. time, lønte det seg utmerket! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Dette kjenner jeg meg igjen i. Broren min ble en mester i å dra fram støvsugeren når han var blakk. Og i tillegg drev han og «shoppet» i oppgavene. Han tok aldri de kjedeligste tingene, som å vaske do. Kunne han f eks bake brød, var han fornøyd, da går jo det meste av tida med til heving og steking, og så lenge mamma betalte pr. time, lønte det seg utmerket! 

Moren din var ikke særlig smart der. Man betaler selvfølgelig ikke pr time! Da tror jeg min yngste hadde brukt fire timer på å gjøre rent kjøkken isteden for to timer. Hun gjorde en tabbe der, mens broren din viste økonomisk sans :-D 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Moren din var ikke særlig smart der. Man betaler selvfølgelig ikke pr time! Da tror jeg min yngste hadde brukt fire timer på å gjøre rent kjøkken isteden for to timer. Hun gjorde en tabbe der, mens broren din viste økonomisk sans 😄

Ja, hun fikk seg en aha-opplevelse av prisen på de brøda… 😆 Tror hun la vekk timepris-ideen før året var omme.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, hun fikk seg en aha-opplevelse av prisen på de brøda… 😆 Tror hun la vekk timepris-ideen før året var omme.  

Det var enda bra! :-) hun kunne jo risikert å bli ruinert. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det var enda bra! 🙂 hun kunne jo risikert å bli ruinert. 

Han klarte å loppe henne på andre måter, da.

Skrevet
On 3/23/2022 at 8:51 AM, Anonym bruker said:

Jeg ser mange her ikke syns barn skal få betalt for husarbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skal få det. Barna her har alltid fått det, fra de skjønte hva penger var da. De har også lært å holde et slags regnskap som i å skrive opp hva de tjener og hva de bruker osv. Dette er jo ikke akkurat noe en må lære barn, men de taper ihvertfall ingenting på å lære det.

De får ikke penger for å rydde etter seg selv ved bordet og i fellesområder ellers. Holder de derimot rommet i orden så får de ekstra penger. De får penger for rydding og vask etter alle, og det er alt fra 20-50 kr. Det er ikke så mye annet enn husarbeid barn kan tjene penger på, for det som andre nevner her som hjelp til besteforeldre og vedlessing er ikke aktuelt her. Jeg lurer bare på hvorfor barn ikke skal få betalt for jobb de gjør? 

han får 200kr for og holde rommet sitt ryddig og rent hver uke, resten får han ikke betalt for

Anonymkode: e6f70...532

Skrevet

Har ikke lest tråden (TL;DR)

Men jeg mener det er viktig å lære barna at alle i en familie bidrar (etter evne og alder). Det er ikke noe man får betalt for. Mine barn er fortsatt små og gjør ikke mye husarbeid. De hjelper å dekke bordet og rydde av bordet. 7-åringen hjelper 3-åringen å vaske hendene etter de har spist (de vasker hendene sammen). Hun må også holde rommet sitt ryddig, rydde sine rene klær på plass, finne klær til dagen etter på kvelden, og lignende ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...