Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #51 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Så du tenker at vi foreldre vil vippse penger når de holder hjemmene sine i orden? Hvordan har du fått det inntrykket av det jeg beskrevet? Anonymkode: 671c0...a20 Det var nok ikke denne farens intensjon da han begynte med ordningen heller. Anonymkode: 07264...3d6
prekæs Skrevet 23. mars 2022 #52 Skrevet 23. mars 2022 De drar så mange fordeler av å gjøre jobben gratis, så de burde egentlig lønne meg
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #53 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Mine barn bidrar for å lære at i et hjem må alle yte for at vi skal ha det bra sammen. Jeg er helt i stand til å holde huset i orden uten å bli utbrent og innlagt (!), det har jeg jo gjort i mange år mens de var for små til å bidra. Så det er kun penger som gjør at de ser verdien av å rydde ut av oppvaskmaskinen slik at man kan sette inn nytt, skittent servise og glass, vaske klær slik at vi har noe å ha på oss eller gå ut med søppelposen slik at det ikke blir vond lukt inne? Mine barn bidrar automatisk uten å forvente belønning, men de får ros når de gjør husarbeid på eget initiativ. Ber jeg dem om å gå ut med søppelet, så sier jeg takk når det er gjort. Barn og unge trenger å bli sett, ikke målt i penger. Anonymkode: cf508...f13 Jeg tror nok rydding av oppvaskmaskin er en av oppgavene de ikke ser særlig verdi i, annet enn pengene de får. Er ungdom modne nok til å se verdien i husarbeid de gjør? Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det var nok ikke denne farens intensjon da han begynte med ordningen heller. Anonymkode: 07264...3d6 Jeg er ikke den faren. Det er forskjell på å betale barn for oppgaver kontra voksne som bor for seg selv. Jeg har jo mine tvil om det du skriver er sant også, for om man forteller sånt så betyr det at man er ganske tilbakestående. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #54 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg ser mange her ikke syns barn skal få betalt for husarbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skal få det. Barna her har alltid fått det, fra de skjønte hva penger var da. De har også lært å holde et slags regnskap som i å skrive opp hva de tjener og hva de bruker osv. Dette er jo ikke akkurat noe en må lære barn, men de taper ihvertfall ingenting på å lære det. De får ikke penger for å rydde etter seg selv ved bordet og i fellesområder ellers. Holder de derimot rommet i orden så får de ekstra penger. De får penger for rydding og vask etter alle, og det er alt fra 20-50 kr. Det er ikke så mye annet enn husarbeid barn kan tjene penger på, for det som andre nevner her som hjelp til besteforeldre og vedlessing er ikke aktuelt her. Jeg lurer bare på hvorfor barn ikke skal få betalt for jobb de gjør? Anonymkode: 671c0...a20 Det som er enda mer idiotisk er at barn får ukelønn uten å lette en jævla finger. Her skal det jobbes for pengene. Man får ikke penger. Anonymkode: b1206...cdc
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #55 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror nok rydding av oppvaskmaskin er en av oppgavene de ikke ser særlig verdi i, annet enn pengene de får. Er ungdom modne nok til å se verdien i husarbeid de gjør? Jeg er ikke den faren. Det er forskjell på å betale barn for oppgaver kontra voksne som bor for seg selv. Jeg har jo mine tvil om det du skriver er sant også, for om man forteller sånt så betyr det at man er ganske tilbakestående. Anonymkode: 671c0...a20 Gutten er langt fra tilbakestående. Han er veldig fornøyd med ordningen, men han gjør virkelig ingenting han ikke synes er veldig gøy, uten yttre belønning og forventer betaling for alle tjenester. Anonymkode: 07264...3d6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #56 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror nok rydding av oppvaskmaskin er en av oppgavene de ikke ser særlig verdi i, annet enn pengene de får. Er ungdom modne nok til å se verdien i husarbeid de gjør? Jeg er ikke den faren. Det er forskjell på å betale barn for oppgaver kontra voksne som bor for seg selv. Jeg har jo mine tvil om det du skriver er sant også, for om man forteller sånt så betyr det at man er ganske tilbakestående. Anonymkode: 671c0...a20 De ser fornuften i at man må tømme oppvaskmaskinen slik at man får plass til det skitne. Se ser logikken i at det er en oppgave som bør deles på. De lærer at alle i en husholdning bidrar etter evne. Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #57 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Gutten er langt fra tilbakestående. Han er veldig fornøyd med ordningen, men han gjør virkelig ingenting han ikke synes er veldig gøy, uten yttre belønning og forventer betaling for alle tjenester. Anonymkode: 07264...3d6 Så han forteller at han får penger av faren sin for å spise grønnsaker, og du tror at han er langt fra tilbakestående? Hm. Da skal jeg ikke si mer. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #58 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så han forteller at han får penger av faren sin for å spise grønnsaker, og du tror at han er langt fra tilbakestående? Hm. Da skal jeg ikke si mer. Anonymkode: 671c0...a20 Ja. Det forteller han. Hvorfor tror du han er tilbakestående? Kynisk og egoistisk, ja, men langt fra tilbakestående. Anonymkode: 07264...3d6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #59 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): De ser fornuften i at man må tømme oppvaskmaskinen slik at man får plass til det skitne. Se ser logikken i at det er en oppgave som bør deles på. De lærer at alle i en husholdning bidrar etter evne. Anonymkode: cf508...f13 Jeg vet faktisk ikke om de ser logikken i at det skal deles på i en viss alder. Alle bidrar her også, og jeg mistenker nok at barn og ungdom gjør mye mer her enn mange andre steder. Iallefall mer enn jevnaldrende her. Det kommer jo av at de får penger da. Uansett er det jo fint at de fks lærer å vaske vinduer. Det er det ingen av vennene deres som gjør. Å vaske klær har de gjort siden de var 12, og det er det heller ikke alle vennene som gjør. Kunne nevnt trappevask og vasking av skap også + mer. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #60 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vaske sine egne klær ved 12 år? Stakkars . Det gjorde ikke jeg engang når jeg var 18. Anonymkode: df610...363 Ja det er fryktelig synd på dem. Det er vel nærmest barnemishandling? Anonymkode: 671c0...a20
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #61 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vaske sine egne klær ved 12 år? Stakkars . Det gjorde ikke jeg engang når jeg var 18. Anonymkode: df610...363 Hvorfor vasket du ikke dine egne klær som voksen? Her har vi jo et eksempel på hvordan foreldre skaper bortskjemte barn som blir bortskjemte voksne. Hva er så stakkars med å legge klærne i en maskin og trykke på en knapp? Blir de skadet i armene av det? Eller tar det mye av deres verdifulle tid slik at de blir helt avskåret fra å leke med vennene sine?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #62 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg vet faktisk ikke om de ser logikken i at det skal deles på i en viss alder. Alle bidrar her også, og jeg mistenker nok at barn og ungdom gjør mye mer her enn mange andre steder. Iallefall mer enn jevnaldrende her. Det kommer jo av at de får penger da. Uansett er det jo fint at de fks lærer å vaske vinduer. Det er det ingen av vennene deres som gjør. Å vaske klær har de gjort siden de var 12, og det er det heller ikke alle vennene som gjør. Kunne nevnt trappevask og vasking av skap også + mer. Anonymkode: 671c0...a20 Vask av vindu og skap kommer ikke under begrepet daglige oppgaver og belønnes når det blir gjort. Jeg har kanskje smartere barn enn deg, men de ser absolutt logikken i å rydde ut skittent før man setter inn rent. De ser også logikken i at visse oppgaver bør deles på alle familiemedlemmene. De vet at de ikke bor på hotell og at ingen rydder etter dem. Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #63 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hi. Du lærer barna til å forvente penger for selvfølgeligheter. Anonymkode: 3c8aa...941 Er det bedre å bare gi de penger i ukepenger for å ikke gjøre noe som helst da? Pengene kommer uansett hva du gjør og ikke gjør? Og uansett hvordan du oppfører deg? Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #64 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er det bedre å bare gi de penger i ukepenger for å ikke gjøre noe som helst da? Pengene kommer uansett hva du gjør og ikke gjør? Og uansett hvordan du oppfører deg? Anonymkode: 9ccae...ac6 Man har forsørgerplikt for barna sine, derunder kommer også lommepenger. Man betaler ikke barn for selvfølgeligheter, men om de bidrar ekstra med bilvask, plenklipp eller vindusvask så kan det selvsagt medføre lønn. Anonymkode: cf508...f13
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. mars 2022 #65 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (1 time siden): Gulvvask er like ekkelt og kjedelig uansett om man får penger for det eller ikke. Det er ingenting givende med det. Haha, ja sant, det hjelper altså ikke uansett hvor fengende musikk jeg setter på, gulvvask og klesbretting blir aldri morsomt! Litt bedre med et par glass vin innabords, det skal sies, men jeg tror ikke jeg skal begynne å tilby barna mine det, akkurat 🤣
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #66 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (8 minutter siden): Hvorfor vasket du ikke dine egne klær som voksen? Her har vi jo et eksempel på hvordan foreldre skaper bortskjemte barn som blir bortskjemte voksne. Hva er så stakkars med å legge klærne i en maskin og trykke på en knapp? Blir de skadet i armene av det? Eller tar det mye av deres verdifulle tid slik at de blir helt avskåret fra å leke med vennene sine? Jeg tror den du siterte var ironisk.... Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #67 Skrevet 23. mars 2022 LillaGorilla♥♥ skrev (1 minutt siden): Haha, ja sant, det hjelper altså ikke uansett hvor fengende musikk jeg setter på, gulvvask og klesbretting blir aldri morsomt! Litt bedre med et par glass vin innabords, det skal sies, men jeg tror ikke jeg skal begynne å tilby barna mine det, akkurat 🤣 Det som er litt viktig er å lære at man kan ha det fint selv om oppgaven du gjør ikke er så veldig morsom i seg selv. Anonymkode: 07264...3d6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #68 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Man har forsørgerplikt for barna sine, derunder kommer også lommepenger. Man betaler ikke barn for selvfølgeligheter, men om de bidrar ekstra med bilvask, plenklipp eller vindusvask så kan det selvsagt medføre lønn. Anonymkode: cf508...f13 Kan du bare forklare hvorfor noe husarbeid blir belønnet med penger, og ikke annet? Ser flere skriver det, men alt dere nevner går jo under hva som brukes i fellesskap? Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #69 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Man har forsørgerplikt for barna sine, derunder kommer også lommepenger. Man betaler ikke barn for selvfølgeligheter, men om de bidrar ekstra med bilvask, plenklipp eller vindusvask så kan det selvsagt medføre lønn. Anonymkode: cf508...f13 Forsørging er noe helt annet enn å gi lommepenger. Det er heller ikke en selvfølgelighet at barn skal vaske halve huset. Det kommer jo helt an på hvilket husarbeid de gjør også. Selvfølgeligheter varierer også fra familie til familie. For noen er det en selvfølge at rommet ryddes daglig, for andre et det en gang hver 14. dag. At barn lærer seg å gjøre et arbeid og at det lønner seg, hjelper de å se dette videre i fremtiden når de skal ut i lønnet arbeid. Det handler ikke egentlig om å betale de for noe alle må gjøre og bidra med, men å lære dem at innsats betaler seg, og godt arbeid gir mer. Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #70 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kan du bare forklare hvorfor noe husarbeid blir belønnet med penger, og ikke annet? Ser flere skriver det, men alt dere nevner går jo under hva som brukes i fellesskap? Anonymkode: 671c0...a20 Vi skiller på daglige oppgaver som må til for at familien skal fungere best mulig, altså ting som faktisk må gjøres for å opprettholde hygiene og trivsel og mer sjeldne oppgaver som kommer under de voksnes ansvarsområder. Vaske opp og vaske do MÅ gjøres, vaske vindu og klippe gress KAN gjøres. Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Forsørging er noe helt annet enn å gi lommepenger. Det er heller ikke en selvfølgelighet at barn skal vaske halve huset. Det kommer jo helt an på hvilket husarbeid de gjør også. Selvfølgeligheter varierer også fra familie til familie. For noen er det en selvfølge at rommet ryddes daglig, for andre et det en gang hver 14. dag. At barn lærer seg å gjøre et arbeid og at det lønner seg, hjelper de å se dette videre i fremtiden når de skal ut i lønnet arbeid. Det handler ikke egentlig om å betale de for noe alle må gjøre og bidra med, men å lære dem at innsats betaler seg, og godt arbeid gir mer. Anonymkode: 9ccae...ac6 Forsørgerplikt dekker også at barna skal ha midler til å delta på det vennene er med på. Kino, en is eller en burger kommer inn under det. Vi praktiserer som sagt et todelt system hvor daglige oppgaver ikke blir lønnet mens mer sjeldne oppgaver gir penger på konto. Anonymkode: cf508...f13
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #71 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Forsørging er noe helt annet enn å gi lommepenger. Det er heller ikke en selvfølgelighet at barn skal vaske halve huset. Det kommer jo helt an på hvilket husarbeid de gjør også. Selvfølgeligheter varierer også fra familie til familie. For noen er det en selvfølge at rommet ryddes daglig, for andre et det en gang hver 14. dag. At barn lærer seg å gjøre et arbeid og at det lønner seg, hjelper de å se dette videre i fremtiden når de skal ut i lønnet arbeid. Det handler ikke egentlig om å betale de for noe alle må gjøre og bidra med, men å lære dem at innsats betaler seg, og godt arbeid gir mer. Anonymkode: 9ccae...ac6 Dette. Lommepenger omfattes ikke av forsørgerplikten, på lik linje med smarttelefoner, merkeklær og andre UNØDVENDIGE ting. Forsørgerplikten omfatter nødvendige klær, næringsrik mat, ordentlig bolig og lignende.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #72 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vi skiller på daglige oppgaver som må til for at familien skal fungere best mulig, altså ting som faktisk må gjøres for å opprettholde hygiene og trivsel og mer sjeldne oppgaver som kommer under de voksnes ansvarsområder. Vaske opp og vaske do MÅ gjøres, vaske vindu og klippe gress KAN gjøres. Forsørgerplikt dekker også at barna skal ha midler til å delta på det vennene er med på. Kino, en is eller en burger kommer inn under det. Vi praktiserer som sagt et todelt system hvor daglige oppgaver ikke blir lønnet mens mer sjeldne oppgaver gir penger på konto. Anonymkode: cf508...f13 Nei, lommepenger er ikke en del av å forsørge barn. Det finnes mange foreldre som ikke har råd til kino, is og burger, og de forsømmer ikke ansvaret de har som foreldre. Det er ting som kommer i tillegg til det man trenger. Foreldre er pliktig til å gi barna sine det som er nødvendig, ikke det de har lyst på. Hvis barna mine ikke gjør det jeg forventer at de skal gjøre, så får de ikke penger. Hvis de oppfører seg elendig og så spør om 20kr til en is, så sier jeg nei. Belønningssystem er det ikke noe galt i. Og det gjelder selvsagt ikke bare dette med penger, men det er det vi snakker om her. Hvis barna dine ikke gjør en dritt i huset ei uke og likevel for 200kr, så lærer de jo bare at pengene kommer uansett hvor mye de bidrar. Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #73 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Dette. Lommepenger omfattes ikke av forsørgerplikten, på lik linje med smarttelefoner, merkeklær og andre UNØDVENDIGE ting. Forsørgerplikten omfatter nødvendige klær, næringsrik mat, ordentlig bolig og lignende. Forsørgerplikt dekker selvsagt at barna har midler til å delta på samme linje med jevnaldrende. Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #74 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Forsørgerplikt dekker selvsagt at barna har midler til å delta på samme linje med jevnaldrende. Anonymkode: cf508...f13 Nei, det gjør det ikke. Mange barn i Norge lever under fattigdomsgrensen, og foreldrene har ikke forsømt sitt ansvar som foreldre av den grunn Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #75 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Vi skiller på daglige oppgaver som må til for at familien skal fungere best mulig, altså ting som faktisk må gjøres for å opprettholde hygiene og trivsel og mer sjeldne oppgaver som kommer under de voksnes ansvarsområder. Vaske opp og vaske do MÅ gjøres, vaske vindu og klippe gress KAN gjøres. Forsørgerplikt dekker også at barna skal ha midler til å delta på det vennene er med på. Kino, en is eller en burger kommer inn under det. Vi praktiserer som sagt et todelt system hvor daglige oppgaver ikke blir lønnet mens mer sjeldne oppgaver gir penger på konto. Anonymkode: cf508...f13 Jeg så ikke logikken i dette. Såvidt jeg har fått med meg er da vask av vinduer og bil samt gressklipping noe man også må gjøre pga hygiene og/'eller trivsel, men jeg lar det ligge. Anonymkode: 671c0...a20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå