Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #26 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Oi... Det er ikke vart vi har fått en generasjon med lettkrenkede barn som ikke tåler noe hvis du i ramme alvor mener at foreldre utnytter (!) barna sine ved å få dem til å tømme oppvaskmaskinen. Altså, livet er nå en gang slik at det består av mange kjedelige, men nødvendige, oppgaver. Hvis ikke barna lærer det hjemme, møter de jo på noen sjokk på skolen og som unge voksne. Anonymkode: 8519a...6c3 Men det er jo en deprimerende tanke: livet består nå engang av kjedelige men nødvendige oppgaver. Det er nok dette jeg har aversjon mot. Ting kan faktisk bli mindre kjedelige og mer givende. Livet trenger liksom ikke bestå av så mange kjedelige oppgaver for barn. Det syns jeg er en merkelig moral å lære barna. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #27 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Donald er jo også belønning? Hva er forskjellen på det og penger egentlig? Anonymkode: 671c0...a20 Ja, Donald er en belønning. For å gjøre det litt lystbetont og lære at alt må ikke belønnes med penger. Mye man hjelper andre med belønnes med noe som ikke er penger, f.eks ved flytting så får man ofte pizza eller hamburger som takk for hjelpa der. Anonymkode: affb8...26a
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #28 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): De lærer å bidra i et fellesskap. De lærer at det finnes ting i livet som ikke er så gøy nødvendigvis, men som er nødvendig å gjøre likevel. Da bygger de karakter, og legger grunnlaget for å lykkes videre i livet. Feks er det siste nyttig kunnskap dersom man skal studere på universitetet. Anonymkode: b447c...847 De lærer da akkurat like godt om de får betalt. Hvorfor er det om å gjøre og gjøre ting kjedelige og ikke særlig morsomt? Nå gjør jo barna fint tjenester så det er da absolutt å bidra til felleskapet. Jeg tror faktisk at ved å få betalt så får de følelse av at de blir respektert. De får derimot ikke disponere penger som de vil, så tror vel at det også bygger like så god karakter. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #29 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men det er jo en deprimerende tanke: livet består nå engang av kjedelige men nødvendige oppgaver. Det er nok dette jeg har aversjon mot. Ting kan faktisk bli mindre kjedelige og mer givende. Livet trenger liksom ikke bestå av så mange kjedelige oppgaver for barn. Det syns jeg er en merkelig moral å lære barna. Anonymkode: 671c0...a20 Jeg er helt enig i at man kan gjøre ting mindre kjedelige, f.eks. sette på musikk eller lydbok når man utfører nødvendige oppgaver som ikke er lystbetonte. Ellers er det jo sant da, livet består av en del oppgaver som i utgangspunktet er kjedelige. Alt kan og skal ikke være morsomt og gøy hele tiden, det er en viktig del av oppdragelsen av barn å lære dem dette synes jeg. De skal jo gjennom skolegang der ikke alt vil fenge, ha en jobb der noen av oppgavene neppe er like kjekke, drive egen husholdning osv. Barn har faktisk ikke vondt av å kjede seg litt eller kjenne på følelser som er litt kjipe. Anonymkode: 8519a...6c3
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #30 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, Donald er en belønning. For å gjøre det litt lystbetont og lære at alt må ikke belønnes med penger. Mye man hjelper andre med belønnes med noe som ikke er penger, f.eks ved flytting så får man ofte pizza eller hamburger som takk for hjelpa der. Anonymkode: affb8...26a Ser du på penger som en styggedom? Jeg skjønner ikke dette synet ditt med at belønning er mer verdt om det ikke er penger. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #31 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er helt enig i at man kan gjøre ting mindre kjedelige, f.eks. sette på musikk eller lydbok når man utfører nødvendige oppgaver som ikke er lystbetonte. Ellers er det jo sant da, livet består av en del oppgaver som i utgangspunktet er kjedelige. Alt kan og skal ikke være morsomt og gøy hele tiden, det er en viktig del av oppdragelsen av barn å lære dem dette synes jeg. De skal jo gjennom skolegang der ikke alt vil fenge, ha en jobb der noen av oppgavene neppe er like kjekke, drive egen husholdning osv. Barn har faktisk ikke vondt av å kjede seg litt eller kjenne på følelser som er litt kjipe. Anonymkode: 8519a...6c3 Vi vet nok alle at både kjipe følelser, motstand og ting som ikke er lystbetonte hører med til det å vokse opp. Jeg fatter bare ikke hvorfor vi på død og liv skal gi dem enda flere kjedelige ting å gjøre? Mener du at ungdom ser lysere på husarbeid om de hører på musikk eller en lydbok? Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #32 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ser du på penger som en styggedom? Jeg skjønner ikke dette synet ditt med at belønning er mer verdt om det ikke er penger. Anonymkode: 671c0...a20 Har du vondt for det? Barnet får også penger. Men å kun belønne med penger gjør ofte at man blir pengegrisk. Det vil ikke jeg at barnet mitt skal bli. Mine søsken gjorde og gjør ingenting hvis de ikke fikk/får penger. Og dugnad er noe de aldri er med på fordi det ikke er penger for de å få. Anonymkode: affb8...26a
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #33 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg kaller ikke husarbeid for å slave, og som nevnt delte vi lønn som mannen da tjente. Hvor skulle jeg ellers få lønn fra tenker du? Barna skal ha penger for husarbeid fordi det vil motivere dem selvsagt. De blir vant til å ha det rent og ryddig og hva som kreves for det. Tjenester får de derimot ikke betalt for. Anonymkode: 671c0...a20 Har du aldri jobbet? Eller gjør du ikke husarbeid nå som du er i arbeid? Får du lønn for å vaske, lage mat og rydde i ditt eget hus?
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #34 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Må de like det da? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som liker husarbeid. Derimot er det deilig å ha det rent og ryddig rundt seg. Å se at innsatsen skapte en forskjell. Den indre motivasjon som må styrkes er jo nettopp det at man setter pris på dette. Anonymkode: 8519a...6c3 Det er ingen som liker husarbeid. Absolutt ingen.
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #35 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Men det er jo en deprimerende tanke: livet består nå engang av kjedelige men nødvendige oppgaver. Det er nok dette jeg har aversjon mot. Ting kan faktisk bli mindre kjedelige og mer givende. Livet trenger liksom ikke bestå av så mange kjedelige oppgaver for barn. Det syns jeg er en merkelig moral å lære barna. Anonymkode: 671c0...a20 Gulvvask er like ekkelt og kjedelig uansett om man får penger for det eller ikke. Det er ingenting givende med det.
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #36 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi vet nok alle at både kjipe følelser, motstand og ting som ikke er lystbetonte hører med til det å vokse opp. Jeg fatter bare ikke hvorfor vi på død og liv skal gi dem enda flere kjedelige ting å gjøre? Mener du at ungdom ser lysere på husarbeid om de hører på musikk eller en lydbok? Anonymkode: 671c0...a20 Vel, mine barn bidrar i huset slik at jeg ikke blir utbrent og innlagt på sykehus. Det gagner ikke dem at jeg sliter med ut ved å gjøre absolutt alt.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #37 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): De lærer da akkurat like godt om de får betalt. Hvorfor er det om å gjøre og gjøre ting kjedelige og ikke særlig morsomt? Nå gjør jo barna fint tjenester så det er da absolutt å bidra til felleskapet. Jeg tror faktisk at ved å få betalt så får de følelse av at de blir respektert. De får derimot ikke disponere penger som de vil, så tror vel at det også bygger like så god karakter. Anonymkode: 671c0...a20 Nei, de lærer ikke å bidra i et fellesskap dersom de får betalt. Da lærer de bare å gjøre en jobb mot lønn. Jeg er uenig med deg at de bygger like god karakter dersom de forventer penger. Jeg tror dessuten at de føler seg vel så respektert dersom man viser dem at de er et likeverdig medlem av husholdningen og at man har forventinger til at også de bidrar. Anonymkode: b447c...847
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #38 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (1 minutt siden): Har du aldri jobbet? Eller gjør du ikke husarbeid nå som du er i arbeid? Får du lønn for å vaske, lage mat og rydde i ditt eget hus? Jeg er voksen. Jeg har sammen med andre voksne bestemt at vi skal ha hus og hjem. Og barn. Det er vi voksne sin avgjørelse, og vi vet hva som kreves med både jobb ute og hjemme. Barn har ikke valgt dette, og jeg er opptatt av å gjøre barn, og ungdomstid mest mulig positiv. Jeg ser ikke ett eneste poeng i å lære dem om kjedelige og vanskelige ting. Det vil de lære nok av utenfor hjemmet. Helt sikkert innenfor veggene også. Jeg vil lære dem at jobb blir satt pris på. Ingen ungdom ser særlig verdi i å gjøre husarbeid, men får de penger for det så er det straks noe de ser verdien av. Se lærer også en god vane, for det er nok ikke sånn at den dagen de bor for seg selv, så raser alt. Det tror jeg er mye mer sannsynlig med ungdom som har hatet husarbeid og likevel måtte gjøre det uten noen gevinst. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #39 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (5 minutter siden): Gulvvask er like ekkelt og kjedelig uansett om man får penger for det eller ikke. Det er ingenting givende med det. For ungdom er det givende å få betalt. Jeg syns ærlig talt det ikke er..ekkelt (?) å vaske gulv? Jeg gjør alt sånn når Jeg er motivert. Som voksen er jo følelsen av et rent og ryddig hjem motivasjon nok. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #40 Skrevet 23. mars 2022 Det minner meg om sønnen til en venn av oss. Han likte ikke grønnsaker som barn så da gjorde far det mer lystbetont å spise grønnsaker ved å betale ham for det. Nå er gutten student og har flyttet hjemmefra, men han sender far fortsatt melding om hvor mye grønnsaker han har spist den uken, slik at far kan vipse belønningen... Anonymkode: 07264...3d6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #41 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det minner meg om sønnen til en venn av oss. Han likte ikke grønnsaker som barn så da gjorde far det mer lystbetont å spise grønnsaker ved å betale ham for det. Nå er gutten student og har flyttet hjemmefra, men han sender far fortsatt melding om hvor mye grønnsaker han har spist den uken, slik at far kan vipse belønningen... Anonymkode: 07264...3d6 Ja, for dette var relevant fordi? Anonymkode: 671c0...a20
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #42 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg er voksen. Jeg har sammen med andre voksne bestemt at vi skal ha hus og hjem. Og barn. Det er vi voksne sin avgjørelse, og vi vet hva som kreves med både jobb ute og hjemme. Barn har ikke valgt dette, og jeg er opptatt av å gjøre barn, og ungdomstid mest mulig positiv. Jeg ser ikke ett eneste poeng i å lære dem om kjedelige og vanskelige ting. Det vil de lære nok av utenfor hjemmet. Helt sikkert innenfor veggene også. Jeg vil lære dem at jobb blir satt pris på. Ingen ungdom ser særlig verdi i å gjøre husarbeid, men får de penger for det så er det straks noe de ser verdien av. Se lærer også en god vane, for det er nok ikke sånn at den dagen de bor for seg selv, så raser alt. Det tror jeg er mye mer sannsynlig med ungdom som har hatet husarbeid og likevel måtte gjøre det uten noen gevinst. Anonymkode: 671c0...a20 Så barn vil ikke ha hus og hjem? De vil helst bo ute og spise med hendene?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #43 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg er voksen. Jeg har sammen med andre voksne bestemt at vi skal ha hus og hjem. Og barn. Det er vi voksne sin avgjørelse, og vi vet hva som kreves med både jobb ute og hjemme. Barn har ikke valgt dette, og jeg er opptatt av å gjøre barn, og ungdomstid mest mulig positiv. Jeg ser ikke ett eneste poeng i å lære dem om kjedelige og vanskelige ting. Det vil de lære nok av utenfor hjemmet. Helt sikkert innenfor veggene også. Jeg vil lære dem at jobb blir satt pris på. Ingen ungdom ser særlig verdi i å gjøre husarbeid, men får de penger for det så er det straks noe de ser verdien av. Se lærer også en god vane, for det er nok ikke sånn at den dagen de bor for seg selv, så raser alt. Det tror jeg er mye mer sannsynlig med ungdom som har hatet husarbeid og likevel måtte gjøre det uten noen gevinst. Anonymkode: 671c0...a20 Poenget er at hvis de ikke lærer dette som barn, vil det i mange tilfeller bli for sent å lære det som voksen. Anonymkode: b447c...847
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #44 Skrevet 23. mars 2022 Haha nei?! Hvem betaler meg for husarbeid, da? Ungene her prøver seg med "hva får jeg for det?". Livet handler ikke om å yte for å få! Man kan gjøre ting for å glede seg selv og andre, og det er belønning nok! Anonymkode: 49929...34b
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #45 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, for dette var relevant fordi? Anonymkode: 671c0...a20 Fordi han har lært at han skal ha betalt for alt han egentlig ikke har lyst til om det er å spise paprika eller vaske klær. Anonymkode: 07264...3d6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #46 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (6 minutter siden): Så barn vil ikke ha hus og hjem? De vil helst bo ute og spise med hendene? Nå vet jeg ikke helt hvor du vil? Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #47 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Men det er jo en deprimerende tanke: livet består nå engang av kjedelige men nødvendige oppgaver. Det er nok dette jeg har aversjon mot. Ting kan faktisk bli mindre kjedelige og mer givende. Livet trenger liksom ikke bestå av så mange kjedelige oppgaver for barn. Det syns jeg er en merkelig moral å lære barna. Anonymkode: 671c0...a20 Men hvordan skal du kunne forberede barna dine på voksenlivet hvis de ikke skal oppleve oppgavene de garantert får som voksne uten at de blir betalt av deg. Du lærer ikke barna dine å takle voksenlivet spesielt godt når du har den holdningen du har, og er så opptatt av at livet ikke skal inneholde kjedelige og lite givende oppgaver/opplevelser. Det du bør fokusere på er at disse oppgavene er en del av livet til ett menneske og at belønningen kommer i form av å ha det rent og trivelig rundt seg. Personlig har jeg oppnådd mye som mor nå som min 13 år gamle datter er med å vasker huset hver fredag ettermiddag, og etter endt vask utbryter at nå var det koselig hjemme og at hun gleder seg til at vi kan sette oss ned med en film og god mat. Anonymkode: c25c9...8e4
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #48 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Fordi han har lært at han skal ha betalt for alt han egentlig ikke har lyst til om det er å spise paprika eller vaske klær. Anonymkode: 07264...3d6 Så du tenker at vi foreldre vil vippse penger når de holder hjemmene sine i orden? Hvordan har du fått det inntrykket av det jeg beskrevet? Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #49 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men hvordan skal du kunne forberede barna dine på voksenlivet hvis de ikke skal oppleve oppgavene de garantert får som voksne uten at de blir betalt av deg. Du lærer ikke barna dine å takle voksenlivet spesielt godt når du har den holdningen du har, og er så opptatt av at livet ikke skal inneholde kjedelige og lite givende oppgaver/opplevelser. Det du bør fokusere på er at disse oppgavene er en del av livet til ett menneske og at belønningen kommer i form av å ha det rent og trivelig rundt seg. Personlig har jeg oppnådd mye som mor nå som min 13 år gamle datter er med å vasker huset hver fredag ettermiddag, og etter endt vask utbryter at nå var det koselig hjemme og at hun gleder seg til at vi kan sette oss ned med en film og god mat. Anonymkode: c25c9...8e4 Som sagt så fikk jeg selv betalt for mye husarbeid. Her inne har jeg fått høre at jeg er hysterisk og har OCD fordi jeg er renslig så jeg har da fint klart å fortsette med "voksne oppgaver". Ikke syns jeg at de er så kjedelige heller altså. Klart jeg vil slippe oppvask for hånd og vask av bad, men det er ikke noe jeg unnlater å gjøre uansett. Tvert i mot får jeg vel nesten si, og hvorfor skal barna mine bli dårligere? De liker jo faktisk like godt som din jente å ha det rent og ryddig. Eneste forskjell er at mine får penger for det. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #50 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (39 minutter siden): Vel, mine barn bidrar i huset slik at jeg ikke blir utbrent og innlagt på sykehus. Det gagner ikke dem at jeg sliter med ut ved å gjøre absolutt alt. Mine barn bidrar for å lære at i et hjem må alle yte for at vi skal ha det bra sammen. Jeg er helt i stand til å holde huset i orden uten å bli utbrent og innlagt (!), det har jeg jo gjort i mange år mens de var for små til å bidra. Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Jeg er voksen. Jeg har sammen med andre voksne bestemt at vi skal ha hus og hjem. Og barn. Det er vi voksne sin avgjørelse, og vi vet hva som kreves med både jobb ute og hjemme. Barn har ikke valgt dette, og jeg er opptatt av å gjøre barn, og ungdomstid mest mulig positiv. Jeg ser ikke ett eneste poeng i å lære dem om kjedelige og vanskelige ting. Det vil de lære nok av utenfor hjemmet. Helt sikkert innenfor veggene også. Jeg vil lære dem at jobb blir satt pris på. Ingen ungdom ser særlig verdi i å gjøre husarbeid, men får de penger for det så er det straks noe de ser verdien av. Se lærer også en god vane, for det er nok ikke sånn at den dagen de bor for seg selv, så raser alt. Det tror jeg er mye mer sannsynlig med ungdom som har hatet husarbeid og likevel måtte gjøre det uten noen gevinst. Anonymkode: 671c0...a20 Så det er kun penger som gjør at de ser verdien av å rydde ut av oppvaskmaskinen slik at man kan sette inn nytt, skittent servise og glass, vaske klær slik at vi har noe å ha på oss eller gå ut med søppelposen slik at det ikke blir vond lukt inne? Mine barn bidrar automatisk uten å forvente belønning, men de får ros når de gjør husarbeid på eget initiativ. Ber jeg dem om å gå ut med søppelet, så sier jeg takk når det er gjort. Barn og unge trenger å bli sett, ikke målt i penger. Anonymkode: cf508...f13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå