Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #76 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Forsørgerplikt dekker selvsagt at barna har midler til å delta på samme linje med jevnaldrende. Anonymkode: cf508...f13 Nei. Det gjør det ikke. Du kan mene foreldrene byrde dekke det, men jussen er ikke sånn. https://www.familierettsadvokater.no/barnefordeling/forsorgelse-barn/ Anonymkode: 07264...3d6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #77 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Nei, det gjør det ikke. Mange barn i Norge lever under fattigdomsgrensen, og foreldrene har ikke forsømt sitt ansvar som foreldre av den grunn Anonymkode: 9ccae...ac6 Jeg tipper at de barna heller ikke får lønn for å gå ut med søppelet. Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei. Det gjør det ikke. Du kan mene foreldrene byrde dekke det, men jussen er ikke sånn. https://www.familierettsadvokater.no/barnefordeling/forsorgelse-barn/ Anonymkode: 07264...3d6 Jeg bryr meg egentlig ikke hva love sier. Man har valgt å få barn og de er ikke arbeidstakere i en bedrift. Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #78 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Barn har ikke valgt dette, og jeg er opptatt av å gjøre barn, og ungdomstid mest mulig positiv. Jeg ser ikke ett eneste poeng i å lære dem om kjedelige og vanskelige ting. Anonymkode: 671c0...a20 Dette forstår jeg ikke. Det må jo være oppskriften på en skikkelig psykisk nedtur i første motbakke for ungene... Livet er virkelig ikke bare regnbuer og enhjørninger altså, og jeg mener vi plikter å lære ungene det. De skal tåle livets bølgedaler og vite at det er helt normale variasjoner i livet, ikke føle verden går i knas når de møter sin første utfordring. De sier det aldri har vært med psykisk sykdom blant tenåringer og unge voksne, selv om livet strengt tatt ikke er vanskeligere. De tåler det ikke så godt rett og slett. Det må vi gjøre noe med, vi må ruste barna våre til å også tåle motgang, lære de å brette opp ermene og ta tak, også når det føles litt tungt. Å løpe foran de å høvle vei, sørge for at alt er bare lett og positivt, det må da virkelig være å gjøre barna en bjørnetjeneste (og da mener jeg en tjeneste som på sikt blir negativ, så på TV at mange unge trodde en bjørnetjeneste betydde en "stor tjeneste") Anonymkode: 48171...67e
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #79 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg tipper at de barna heller ikke får lønn for å gå ut med søppelet. Jeg bryr meg egentlig ikke hva love sier. Man har valgt å få barn og de er ikke arbeidstakere i en bedrift. Anonymkode: cf508...f13 Mine barn får heller ikke lønn for å gå ut med søppel. De får ukelønn for å bidra med det jeg ber de gjøre. Gjør de ikke noe, får de ikke noe. Ser i noen hjem hvor de ikke praktiserer dette at mange må mase på barna sine for å få de til å sette i gang, de offer og klager på at de må hjelpe til. Og de får penger uansett om de er drittunger og ikke hjelper til. Mine barn vet at de ikke får penger om de ikke hjelper til, og da er det ikke sånn at de får 5kr for å gå ut med søppel og 10kr for å støvsuge. Det er sånn at de får 100kr i uken for å gjøre det de blir bedt om når jeg ber om det. Noen ganger er det å vaske badet, andre ganger er det å gå ut med søppel. De har aldri spurt «hva får jeg for det?» de vet hva de får om de gjør det jeg forventer at de skal gjøre. Alle er arbeidstakere i familien AS, og alle hjelper til. De som ikke hjelper til får ikke noen av godene heller. Lommepenger er et gode, ikke en forventning. Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #80 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Mine barn får heller ikke lønn for å gå ut med søppel. De får ukelønn for å bidra med det jeg ber de gjøre. Gjør de ikke noe, får de ikke noe. Ser i noen hjem hvor de ikke praktiserer dette at mange må mase på barna sine for å få de til å sette i gang, de offer og klager på at de må hjelpe til. Og de får penger uansett om de er drittunger og ikke hjelper til. Mine barn vet at de ikke får penger om de ikke hjelper til, og da er det ikke sånn at de får 5kr for å gå ut med søppel og 10kr for å støvsuge. Det er sånn at de får 100kr i uken for å gjøre det de blir bedt om når jeg ber om det. Noen ganger er det å vaske badet, andre ganger er det å gå ut med søppel. De har aldri spurt «hva får jeg for det?» de vet hva de får om de gjør det jeg forventer at de skal gjøre. Alle er arbeidstakere i familien AS, og alle hjelper til. De som ikke hjelper til får ikke noen av godene heller. Lommepenger er et gode, ikke en forventning. Anonymkode: 9ccae...ac6 Der har vi helt forskjellig holdning. Jeg forventer at store barn bidrar uten å forvente lønn. Jeg trenger heller ikke å bruke trussel om å holde tilbake penger for å få dem til å bidra. At du føler at det er greit å kalle andre barn for drittunger viser at vi to har fullstendig forskjellige holdninger til barn og unge. Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #81 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Mine barn får heller ikke lønn for å gå ut med søppel. De får ukelønn for å bidra med det jeg ber de gjøre. Gjør de ikke noe, får de ikke noe. Ser i noen hjem hvor de ikke praktiserer dette at mange må mase på barna sine for å få de til å sette i gang, de offer og klager på at de må hjelpe til. Og de får penger uansett om de er drittunger og ikke hjelper til. Mine barn vet at de ikke får penger om de ikke hjelper til, og da er det ikke sånn at de får 5kr for å gå ut med søppel og 10kr for å støvsuge. Det er sånn at de får 100kr i uken for å gjøre det de blir bedt om når jeg ber om det. Noen ganger er det å vaske badet, andre ganger er det å gå ut med søppel. De har aldri spurt «hva får jeg for det?» de vet hva de får om de gjør det jeg forventer at de skal gjøre. Alle er arbeidstakere i familien AS, og alle hjelper til. De som ikke hjelper til får ikke noen av godene heller. Lommepenger er et gode, ikke en forventning. Anonymkode: 9ccae...ac6 Hmm, jeg må ikke mase for å få barna til å hjelpe til, ikke er de utakknemlige drittsekker heller. Så da har vi fått til det samme selv om vi har litt forskjellig praktisk rundt lommepenger. Det er ikke sånn at ungene blir drittsekker om man ikke gjør det på din måte altså. Anonymkode: 48171...67e
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #82 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Der har vi helt forskjellig holdning. Jeg forventer at store barn bidrar uten å forvente lønn. Jeg trenger heller ikke å bruke trussel om å holde tilbake penger for å få dem til å bidra. At du føler at det er greit å kalle andre barn for drittunger viser at vi to har fullstendig forskjellige holdninger til barn og unge. Anonymkode: cf508...f13 Man trenger ikke komme med trusler om å ikke betale. De vet at det ikke blir penger om de ikle bidrar. Det er bare sånn det er. Jeg har ikke kalt noen for drittunger heller. Du legger nok litt mer i dette enn det står Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #83 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hmm, jeg må ikke mase for å få barna til å hjelpe til, ikke er de utakknemlige drittsekker heller. Så da har vi fått til det samme selv om vi har litt forskjellig praktisk rundt lommepenger. Det er ikke sånn at ungene blir drittsekker om man ikke gjør det på din måte altså. Anonymkode: 48171...67e Det har jeg heller ikke skrevet. Men barn som får penger uansett hvor mye de bidrar og uansett hvordan de oppfører seg, lærer på en annen måte. Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #84 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Dette forstår jeg ikke. Det må jo være oppskriften på en skikkelig psykisk nedtur i første motbakke for ungene... Livet er virkelig ikke bare regnbuer og enhjørninger altså, og jeg mener vi plikter å lære ungene det. De skal tåle livets bølgedaler og vite at det er helt normale variasjoner i livet, ikke føle verden går i knas når de møter sin første utfordring. De sier det aldri har vært med psykisk sykdom blant tenåringer og unge voksne, selv om livet strengt tatt ikke er vanskeligere. De tåler det ikke så godt rett og slett. Det må vi gjøre noe med, vi må ruste barna våre til å også tåle motgang, lære de å brette opp ermene og ta tak, også når det føles litt tungt. Å løpe foran de å høvle vei, sørge for at alt er bare lett og positivt, det må da virkelig være å gjøre barna en bjørnetjeneste (og da mener jeg en tjeneste som på sikt blir negativ, så på TV at mange unge trodde en bjørnetjeneste betydde en "stor tjeneste") Anonymkode: 48171...67e Som jeg skrev så får de nok kjipe følelser, motgang og problemer uavhengig av hva jeg skal lære dem. Jeg orker ikke den pessimistiske måten å tenke på, og jeg orker ikke den tanken om at penger er fy-fy. Jeg er rett og slett ikke med på det. Jeg kommer aldri til å si ja til alt de vil. Jeg lar de ikke bruke penger på hva de vil. Blant annet. Jeg er egentlig strengere enn mange andre her har jeg sett. Jeg er veldig opptatt av disiplin, men like mye av å respektere dem. Derfor får de også betalt for jobber de gjør, men ikke for tjenester. Anonymkode: 671c0...a20
Twintipp Skrevet 23. mars 2022 #85 Skrevet 23. mars 2022 Fordi jeg ikke vil lære barna at det kommer belønning etter forventede oppgaver. At de skal ha en forventning om å bli belønnet for å gjennomføre noe som er elementært, det vil jeg at de skal lære seg på automatikk, ikke som sirkushunder som venter på en godbit. Har du ikke sett de sjarmerende mannfolka som forventer applaus og bekreftelse fordi de har gjennomført en enkel huslig oppgave? De forventer anerkjennelse og belønning for normale husholdningsoppgaver. I en familie så hjelper man hverandre, vi utfører enkelte oppgaver i fellesskap og vi er en samlet tropp. For det er slik jeg vil de skal være og ha det i sine egne familier også. I går var ikke vi voksne hjemme før 17, da passet storebror på 16 år på lillesøster på 3, de hadde dekket bord og laget potetmiddag til vi kom hjem. Kunne ikke falt meg inn og gitt ham penger for det. Men jeg takket ham for god mat selvsagt og fordi han hadde lagt ned en ekstra innsats:-)
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #86 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Som jeg skrev så får de nok kjipe følelser, motgang og problemer uavhengig av hva jeg skal lære dem. Jeg orker ikke den pessimistiske måten å tenke på, og jeg orker ikke den tanken om at penger er fy-fy. Jeg er rett og slett ikke med på det. Jeg kommer aldri til å si ja til alt de vil. Jeg lar de ikke bruke penger på hva de vil. Blant annet. Jeg er egentlig strengere enn mange andre her har jeg sett. Jeg er veldig opptatt av disiplin, men like mye av å respektere dem. Derfor får de også betalt for jobber de gjør, men ikke for tjenester. Anonymkode: 671c0...a20 Så lenge ting er gjennomtenkt og man gir ungene en oppdragelse man kan stå inne for så man bare innse at det er mange veier til Rom altså. Det er slett ikke sikkert dine unger blir bedre oppdratt enn mine, eller at mine blir bedre oppdratt en dine, selv om vi velger forskjellige måter å gjøre det på... Anonymkode: 48171...67e
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #87 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Som jeg skrev så får de nok kjipe følelser, motgang og problemer uavhengig av hva jeg skal lære dem. Jeg orker ikke den pessimistiske måten å tenke på, og jeg orker ikke den tanken om at penger er fy-fy. Jeg er rett og slett ikke med på det. Jeg kommer aldri til å si ja til alt de vil. Jeg lar de ikke bruke penger på hva de vil. Blant annet. Jeg er egentlig strengere enn mange andre her har jeg sett. Jeg er veldig opptatt av disiplin, men like mye av å respektere dem. Derfor får de også betalt for jobber de gjør, men ikke for tjenester. Anonymkode: 671c0...a20 Men blir det mindre kjipt å gjøre noe for penger enn for å hjelpe mor og far? Da har barna dine holdninger jeg ikke hadde bidratt til å fremme. Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #88 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så lenge ting er gjennomtenkt og man gir ungene en oppdragelse man kan stå inne for så man bare innse at det er mange veier til Rom altså. Det er slett ikke sikkert dine unger blir bedre oppdratt enn mine, eller at mine blir bedre oppdratt en dine, selv om vi velger forskjellige måter å gjøre det på... Anonymkode: 48171...67e Nei det er jeg enig i. Jeg lurte bare på dette og syns vel noen argumenter er ganske svake, mens andre litt mer holdbare. Det er jo greit å diskutere ting. Enten fordi man er usikker, eller for å bekrefte at det man gjør er riktig (for en selv og eventuellt andre rundt en). Noen ganger før bare å belyse eller fordi en ikke vet noe særlig om en spesiell ting eller situasjon. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #89 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Man trenger ikke komme med trusler om å ikke betale. De vet at det ikke blir penger om de ikle bidrar. Det er bare sånn det er. Jeg har ikke kalt noen for drittunger heller. Du legger nok litt mer i dette enn det står Anonymkode: 9ccae...ac6 Neivel? Da får du lese gjennom hva du skriver da. Mange av oss klarer å unngå at barna blir drittunger uten å bestikke dem på månedlig basis. Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #90 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men blir det mindre kjipt å gjøre noe for penger enn for å hjelpe mor og far? Da har barna dine holdninger jeg ikke hadde bidratt til å fremme. Anonymkode: cf508...f13 Selvfølgelig. Jeg tror seriøst ingen av mine har tenkt særlig dypt over å hjelpe oss foreldre altså. Jeg vet heller ikke hvorfor de skulle det? De hjelper til med å bære varer, passe dyr og småsøsken der de har det. De overrasker med kaffe på sengen faktisk flere ganger. Sånne fine hyggelige ting. Det er for å glede og ikke hjelpe da. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #91 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva er den indre motivasjonen som får barn og ungdom til å like husarbeid? Anonymkode: 671c0...a20 «Det er ikke aktiviteten vasking vi er på jakt etter, det er resultatet rent.» Geir Aker mine barn har etter hvert begynt å kjenne på følelsen av glede når rommet er ryddig, sengen oppredd, klærne ligger pent stablet i skapet, blyantene er nyspisset og alt er klart til neste dag. De sover bedre i et nyluftet soverom og liker følelsen av blanke flater. Det er lønnen de får for å rydde rommet sitt. Anonymkode: 8038e...e45
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #92 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Neivel? Da får du lese gjennom hva du skriver da. Mange av oss klarer å unngå at barna blir drittunger uten å bestikke dem på månedlig basis. Anonymkode: cf508...f13 Jeg tror kanskje du må lese på nytt. Jeg har aldri skrevet at noen er drittunger Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #93 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): «Det er ikke aktiviteten vasking vi er på jakt etter, det er resultatet rent.» Geir Aker mine barn har etter hvert begynt å kjenne på følelsen av glede når rommet er ryddig, sengen oppredd, klærne ligger pent stablet i skapet, blyantene er nyspisset og alt er klart til neste dag. De sover bedre i et nyluftet soverom og liker følelsen av blanke flater. Det er lønnen de får for å rydde rommet sitt. Anonymkode: 8038e...e45 Som jeg skrev tidligere i tråden så setter mine også pris på å ha det ryddig rundt seg. De henger tilmed klær utendørs fordi de da lukter godt. Så vinningen er akkurat den samme sånn sett. De får bare penger for å gjøre det. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #94 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Fordi jeg ikke trengte det, var aldri et tema. Kunne aldri tenkt det selv heller. Slik lærer man når man er ordentlig voksen og bor for seg selv. Jeg bodde hjemme år jeg var 18. Hadde kun innetider, og har et godt liv den dag i dag. Anonymkode: df610...363 Hadde du vasket tøy om du fikk tilbud om betaling da? Hvis du ikke fikk lommepenger uten å gjøre noe? Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #95 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Som jeg skrev tidligere i tråden så setter mine også pris på å ha det ryddig rundt seg. De henger tilmed klær utendørs fordi de da lukter godt. Så vinningen er akkurat den samme sånn sett. De får bare penger for å gjøre det. Anonymkode: 671c0...a20 Men hva tror du kan skje den gangen de ikke oppnår goder som lønn når de gjør disse tingene? Her og nå er deres motivasjon penger, og du har ingen mulighet til å vite om de motiveres til å gjøre de samme tingene som voksen når de ikke får penger fra deg. Kanskje gjør de oppgavene fortsatt som voksen, men det er også sannsynlig at de ikke gidder for den ytre motivasjonen har blitt fjernet og de oppnår ikke ett økonomisk gode ved å gjennomføre oppgaven. Anonymkode: c25c9...8e4
the amazing spidermamma Skrevet 23. mars 2022 #96 Skrevet 23. mars 2022 Jeg ønsker å lære barna mine å kunne utføre (også kjedelige) oppgaver og kjenne på tilfredsstillelsen av å gjøre en jobb godt, uten at motivasjonen er "ellers får jeg ikke penger". Dette ser jeg ofte at er forskjellen mellom en god og en dårlig ansatt i arbeidslivet. Dette er den indre motivasjonen jeg ønsker at de skal utvikle, for da vet jeg at de både vil bli mer attraktive arbeidstakere, i tillegg til at de vil finne større glede i å gjøre både betalte og ubetalte jobber i framtida.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #97 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men hva tror du kan skje den gangen de ikke oppnår goder som lønn når de gjør disse tingene? Her og nå er deres motivasjon penger, og du har ingen mulighet til å vite om de motiveres til å gjøre de samme tingene som voksen når de ikke får penger fra deg. Kanskje gjør de oppgavene fortsatt som voksen, men det er også sannsynlig at de ikke gidder for den ytre motivasjonen har blitt fjernet og de oppnår ikke ett økonomisk gode ved å gjennomføre oppgaven. Anonymkode: c25c9...8e4 Som også nevnt tidligere i tråden så fikk jeg også betalt for å gjøre mye husarbeid. Jeg sluttet langt fra å gjøre det da jeg flyttet for meg selv. Jeg spekulerer ikke på om mine vil slutte med det. Jeg ser ihvertfall på ingen måte at de skal bli mer slappe enn de som gjør det hjemme for "indre motivasjon" og for å "glede mor og far". Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #98 Skrevet 23. mars 2022 the amazing spidermamma skrev (9 minutter siden): Jeg ønsker å lære barna mine å kunne utføre (også kjedelige) oppgaver og kjenne på tilfredsstillelsen av å gjøre en jobb godt, uten at motivasjonen er "ellers får jeg ikke penger". Dette ser jeg ofte at er forskjellen mellom en god og en dårlig ansatt i arbeidslivet. Dette er den indre motivasjonen jeg ønsker at de skal utvikle, for da vet jeg at de både vil bli mer attraktive arbeidstakere, i tillegg til at de vil finne større glede i å gjøre både betalte og ubetalte jobber i framtida. Eller det kan være at man har en indre motivasjon til å gjøre det fordi man hjelper andre og så får man penger for det? Det er ikke det ene eller det andre. Mine barn gjør oppgavene sine uten mas og stress fordi de vet at det belønner hele familien. Og så får de penger som et ekstra gode. Jeg har ikke opplevd at de har forsøkt å unngå det jeg bet dem om, så hvordan det ville blitt vet jeg ikke. Men å ha to tanketom hodet samtidig er fullt mulig for barn også Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #99 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Men hva tror du kan skje den gangen de ikke oppnår goder som lønn når de gjør disse tingene? Her og nå er deres motivasjon penger, og du har ingen mulighet til å vite om de motiveres til å gjøre de samme tingene som voksen når de ikke får penger fra deg. Kanskje gjør de oppgavene fortsatt som voksen, men det er også sannsynlig at de ikke gidder for den ytre motivasjonen har blitt fjernet og de oppnår ikke ett økonomisk gode ved å gjennomføre oppgaven. Anonymkode: c25c9...8e4 Det er mer enn penger. Men det er snakk om penger k denne tråden. Men hvis vi alle kjører på et par timer, så får vi bedre tid til å spille spill, se tv sammen, gå på turer, gå fjellturer og reise steder de ønsker. Hvis jeg står med alt alene, så bortfaller det også. De skjønner jo at et rent og ryddig hus er hyggeligere, koseligere og lettere å slappe av i. Anonymkode: 9ccae...ac6
Twintipp Skrevet 23. mars 2022 #100 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Eller det kan være at man har en indre motivasjon til å gjøre det fordi man hjelper andre og så får man penger for det? Det er ikke det ene eller det andre. Mine barn gjør oppgavene sine uten mas og stress fordi de vet at det belønner hele familien. Og så får de penger som et ekstra gode. Jeg har ikke opplevd at de har forsøkt å unngå det jeg bet dem om, så hvordan det ville blitt vet jeg ikke. Men å ha to tanketom hodet samtidig er fullt mulig for barn også Anonymkode: 9ccae...ac6 Kan du ikke bare eliminere bort pengene, så ser du hvor motivasjonen ligger hen? For hvorfor belønne med penger oppgaver som er belønnende nok i seg selv?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå