Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #101 Skrevet 23. mars 2022 Twintipp skrev (2 minutter siden): Kan du ikke bare eliminere bort pengene, så ser du hvor motivasjonen ligger hen? For hvorfor belønne med penger oppgaver som er belønnende nok i seg selv? Det er null problem. Da eldste var liten, hadde jeg ikke råd til ukepenger lenger etter bruddet med faren. Hun hjalp like mye til. Men jeg kan godt si til barna mine at de ikke får penger for å bidra denne uken. I stedet skal de få det samme beløpet for å ikke bidra Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #102 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Som også nevnt tidligere i tråden så fikk jeg også betalt for å gjøre mye husarbeid. Jeg sluttet langt fra å gjøre det da jeg flyttet for meg selv. Jeg spekulerer ikke på om mine vil slutte med det. Jeg ser ihvertfall på ingen måte at de skal bli mer slappe enn de som gjør det hjemme for "indre motivasjon" og for å "glede mor og far". Anonymkode: 671c0...a20 At du ikke sluttet å gjøre husarbeid når du ble voksen er en subjektiv observasjon som er en påstand som ikke finner overveldende støtte i forskningen. Under ser du en artikkel rundt motivasjon, og det kommer ganske klart frem at mennesker med en indre motivasjon presterer bedre enn de som kun drives av penger. Det finnes også mye forskning som viser at lønnsøkning kun er en motivasjonsfaktor en kort periode før ansatte som kun drives av penger blir umotiverte. Skal man gjøre en god jobb må man ha en indre motivasjon, og jeg har større tro på å lære barna at ved å gjøre husarbeid så oppnår man et trivelig hjemmemiljø som er positivt for seg selv og de andre man bor sammen med. Å lære barna mine at motivasjonen for husarbeid er penger ser jeg på som negativt, og jeg ville sviktet som mor i forhold til å forberede dem på voksenlivet hvis mitt fokus var kun at de skulle ha det gøy og unngå å måtte forholde seg til kjedelige oppgaver. https://psykologisk.no/2015/10/nokkelen-til-god-motivasjon/ Kopiert fra teksten i artikkelen "Indre motivasjon er en naturlig motivasjon som kommer innenfra – og fører til atferd vi faktisk har lyst til å bedrive. Et barn som leker fritt, drives altså av en indre motivasjon. Ytre motivasjon er motivasjon som stammer fra ytre påvirkning, som for eksempel lysten på en fet julebonus eller angsten for sosiale sanksjoner og straff. De med indre motivasjon presterer ikke bare bedre enn ytre motiverte personer, de har det også vesentlig bedre med seg selv." Anonymkode: c25c9...8e4
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #103 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tipper at de barna heller ikke får lønn for å gå ut med søppelet. Jeg bryr meg egentlig ikke hva love sier. Man har valgt å få barn og de er ikke arbeidstakere i en bedrift. Anonymkode: cf508...f13 Men det er heller ikke mor og far.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #104 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): At du ikke sluttet å gjøre husarbeid når du ble voksen er en subjektiv observasjon som er en påstand som ikke finner overveldende støtte i forskningen. Under ser du en artikkel rundt motivasjon, og det kommer ganske klart frem at mennesker med en indre motivasjon presterer bedre enn de som kun drives av penger. Det finnes også mye forskning som viser at lønnsøkning kun er en motivasjonsfaktor en kort periode før ansatte som kun drives av penger blir umotiverte. Skal man gjøre en god jobb må man ha en indre motivasjon, og jeg har større tro på å lære barna at ved å gjøre husarbeid så oppnår man et trivelig hjemmemiljø som er positivt for seg selv og de andre man bor sammen med. Å lære barna mine at motivasjonen for husarbeid er penger ser jeg på som negativt, og jeg ville sviktet som mor i forhold til å forberede dem på voksenlivet hvis mitt fokus var kun at de skulle ha det gøy og unngå å måtte forholde seg til kjedelige oppgaver. https://psykologisk.no/2015/10/nokkelen-til-god-motivasjon/ Kopiert fra teksten i artikkelen "Indre motivasjon er en naturlig motivasjon som kommer innenfra – og fører til atferd vi faktisk har lyst til å bedrive. Et barn som leker fritt, drives altså av en indre motivasjon. Ytre motivasjon er motivasjon som stammer fra ytre påvirkning, som for eksempel lysten på en fet julebonus eller angsten for sosiale sanksjoner og straff. De med indre motivasjon presterer ikke bare bedre enn ytre motiverte personer, de har det også vesentlig bedre med seg selv." Anonymkode: c25c9...8e4 Her var det mye surr. Jeg skrev da ikke at min "observasjon" ( du mener vel erfaring her ), finner støtte i noen forskning. Dessuten hadde jeg helt sikkert funnet støtte for det om jeg lette etter det. Det er da nok av mennesker som lar seg motivere av kun penger og lever bra med det. Det vil jo ikke si det samme som at det er det eneste som betyr noe i livet deres! Jeg forstår som sagt ikke denne skepsisen til penger. Vi har vel blitt prentet inn at de ikke skal bety så mye, og da kan vi jo ikke innrømme at de gjør det heller. Det skal liksom være en skam. Det betyr heller ikke at man ikke motiveres av andre ting. Du snakker her om voksne folk og barn og lek. Det er helt utenfor det jeg skrev innlegg om. Jeg har også flere steder skrevet at mine setter pris på akkurat det samme som de som ikke får betalt. De er like snille og gjør også ting som tjenester og å glede :-) den største forskjellen jeg har oppdaget i tråden er at mine gjør flere og større oppgaver. Tydeligvis. Du får heller finne noe forskning som forteller noe om ungdom og deres motivasjon for å gjøre husarbeid. Det skulle jeg gjerne like å se. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #105 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (32 minutter siden): Men det er heller ikke mor og far. Nei? Anonymkode: cf508...f13
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #106 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei? Anonymkode: cf508...f13 Er du arbeidstaker for mannen din? Hvis ikke, hvorfor rydder du etter ham også, og ikke bare etter deg selv og barna? Hvorfor lager du middag til alle inkludert ham, når du ikke er arbeidstakeren hans? Hvorfor skifter han dekk på din bil når han ikke er din arbeidstaker?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #107 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (4 minutter siden): Er du arbeidstaker for mannen din? Hvis ikke, hvorfor rydder du etter ham også, og ikke bare etter deg selv og barna? Hvorfor lager du middag til alle inkludert ham, når du ikke er arbeidstakeren hans? Hvorfor skifter han dekk på din bil når han ikke er din arbeidstaker? Hva er det nå du forsøker på? Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #108 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (5 minutter siden): Er du arbeidstaker for mannen din? Hvis ikke, hvorfor rydder du etter ham også, og ikke bare etter deg selv og barna? Hvorfor lager du middag til alle inkludert ham, når du ikke er arbeidstakeren hans? Hvorfor skifter han dekk på din bil når han ikke er din arbeidstaker? Antakelig fordi de begge gjør det slik at det er en gjentjeneste. Vanskeligere å rydde rommet til barna fordi de gikk ut med søpla Anonymkode: 9ccae...ac6
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #109 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Antakelig fordi de begge gjør det slik at det er en gjentjeneste. Vanskeligere å rydde rommet til barna fordi de gikk ut med søpla Anonymkode: 9ccae...ac6 Gjentjeneste? Virkelig? Så når en er syk/gravid/whatever som gjør at en ikke orker så mye av husarbeid, blir det da gave fra mannen når han rydder etter en?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #110 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Her var det mye surr. Jeg skrev da ikke at min "observasjon" ( du mener vel erfaring her ), finner støtte i noen forskning. Dessuten hadde jeg helt sikkert funnet støtte for det om jeg lette etter det. Det er da nok av mennesker som lar seg motivere av kun penger og lever bra med det. Det vil jo ikke si det samme som at det er det eneste som betyr noe i livet deres! Jeg forstår som sagt ikke denne skepsisen til penger. Vi har vel blitt prentet inn at de ikke skal bety så mye, og da kan vi jo ikke innrømme at de gjør det heller. Det skal liksom være en skam. Det betyr heller ikke at man ikke motiveres av andre ting. Du snakker her om voksne folk og barn og lek. Det er helt utenfor det jeg skrev innlegg om. Jeg har også flere steder skrevet at mine setter pris på akkurat det samme som de som ikke får betalt. De er like snille og gjør også ting som tjenester og å glede 🙂 den største forskjellen jeg har oppdaget i tråden er at mine gjør flere og større oppgaver. Tydeligvis. Du får heller finne noe forskning som forteller noe om ungdom og deres motivasjon for å gjøre husarbeid. Det skulle jeg gjerne like å se. Anonymkode: 671c0...a20 Man snakker ikke om voksne folk og barn og lek, man snakker om å lære barna at livet ikke kun er en lek. Dette er viktig slik at barna blir godt forberedt på voksenlivet og de utforinger og krav de kommer til å møte. Det er ett gode for barna å forberede dem på voksenlivet og man gjør ikke barnet en tjeneste hvis fokuset er at barndommen skal kun bestå av lek, morro og må man gjøre noe kjedelig så må de belønnes med penger. Jeg har ingen tro på at man får godt fungerende voksne når fokuset til foreldre er å gjøre barndommen så behagelig som mulig uten noen opplevelser av å måtte gjøre ting uten å få betalt for det. Du snakker om din egen opplevelse og tenker at det er slik verden er, men det finnes lite støtte for det i forskningen. Jeg har ikke brukt argumenter rundt min egen opplevelse da det er "svogerforskning" og kun subjektive observasjoner. Men skal jeg argumentere som du gjør så kan jeg jo vise til min oppvekst hvor jeg lærte gleden av å delta i husarbeid for at alle i familien skal ha det bra, og som jeg tok med meg inn i voksenlivet. Men 3 av mine venninner som mente at jeg hadde det forferdelig ettersom jeg måtte gjøre husarbeid mm uten å få betalt er ikke spesielt fornøyd med lærdommen de fikk fra sine foreldre. Det tok lang tid før de fikk innarbeidet seg rutiner rundt husarbeid og fant meningen med husarbeid ettersom de hadde mistet den ytre motivasjonen som var betaling, de hadde kun lært at de gjorde husarbeid når de så penger som belønning. Anonymkode: c25c9...8e4
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #111 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (7 minutter siden): Er du arbeidstaker for mannen din? Hvis ikke, hvorfor rydder du etter ham også, og ikke bare etter deg selv og barna? Hvorfor lager du middag til alle inkludert ham, når du ikke er arbeidstakeren hans? Hvorfor skifter han dekk på din bil når han ikke er din arbeidstaker? Fordi vi er normale mennesker i normale forhold uten dette skrekkelige gnaget du driver med. Anonymkode: 45da5...d79
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #112 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (1 minutt siden): Gjentjeneste? Virkelig? Så når en er syk/gravid/whatever som gjør at en ikke orker så mye av husarbeid, blir det da gave fra mannen når han rydder etter en? Hvor står det? Noen ganger er det Britt og noen ganger er det Kjell. De rydder etter hverandre. Når mor er syk faller mer på far. Når far er syk faller mer på mor. Anonymkode: 9ccae...ac6
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #113 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor står det? Noen ganger er det Britt og noen ganger er det Kjell. De rydder etter hverandre. Når mor er syk faller mer på far. Når far er syk faller mer på mor. Anonymkode: 9ccae...ac6 Og barna til Britt og Kjell sitter bare der på ræva og mottar alt sammen? De er for syke eller for opptatt til å bidra?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #114 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (10 minutter siden): Er du arbeidstaker for mannen din? Hvis ikke, hvorfor rydder du etter ham også, og ikke bare etter deg selv og barna? Hvorfor lager du middag til alle inkludert ham, når du ikke er arbeidstakeren hans? Hvorfor skifter han dekk på din bil når han ikke er din arbeidstaker? Jeg skjønner ikke hvorfor du siterer meg når du skriver dette? Jeg betaler ikke barna for dagligdagse oppgaver, og jeg betaler heller ikke mannen min? Vi er to voksne som drifter en familie og barna bidrar etter evne, mulighet og tid. Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #115 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Og barna til Britt og Kjell sitter bare der på ræva og mottar alt sammen? De er for syke eller for opptatt til å bidra? Hvis det nå er deg som ikke får jobb etter intervjuer vet vi i alle fall hvorfor. Anonymkode: 45da5...d79
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #116 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis det nå er deg som ikke får jobb etter intervjuer vet vi i alle fall hvorfor. Anonymkode: 45da5...d79 Øh?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #117 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (2 minutter siden): Og barna til Britt og Kjell sitter bare der på ræva og mottar alt sammen? De er for syke eller for opptatt til å bidra? Hæ? De hjelper til og får penger i stedet for at jeg rydder deres rom Anonymkode: 9ccae...ac6
Luksusdyret Skrevet 23. mars 2022 #118 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hæ? De hjelper til og får penger i stedet for at jeg rydder deres rom Anonymkode: 9ccae...ac6 Hvorfor skal de da får penger for å gjøre det samme som dere foreldre gjør?
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #119 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Man snakker ikke om voksne folk og barn og lek, man snakker om å lære barna at livet ikke kun er en lek. Dette er viktig slik at barna blir godt forberedt på voksenlivet og de utforinger og krav de kommer til å møte. Det er ett gode for barna å forberede dem på voksenlivet og man gjør ikke barnet en tjeneste hvis fokuset er at barndommen skal kun bestå av lek, morro og må man gjøre noe kjedelig så må de belønnes med penger. Jeg har ingen tro på at man får godt fungerende voksne når fokuset til foreldre er å gjøre barndommen så behagelig som mulig uten noen opplevelser av å måtte gjøre ting uten å få betalt for det. Du snakker om din egen opplevelse og tenker at det er slik verden er, men det finnes lite støtte for det i forskningen. Jeg har ikke brukt argumenter rundt min egen opplevelse da det er "svogerforskning" og kun subjektive observasjoner. Men skal jeg argumentere som du gjør så kan jeg jo vise til min oppvekst hvor jeg lærte gleden av å delta i husarbeid for at alle i familien skal ha det bra, og som jeg tok med meg inn i voksenlivet. Men 3 av mine venninner som mente at jeg hadde det forferdelig ettersom jeg måtte gjøre husarbeid mm uten å få betalt er ikke spesielt fornøyd med lærdommen de fikk fra sine foreldre. Det tok lang tid før de fikk innarbeidet seg rutiner rundt husarbeid og fant meningen med husarbeid ettersom de hadde mistet den ytre motivasjonen som var betaling, de hadde kun lært at de gjorde husarbeid når de så penger som belønning. Anonymkode: c25c9...8e4 Hvor har jeg skrevet at alt skal være lek og moro? Barna får da nei, de får ikke akkurat betalt for å gjøre det bra på skolen eller for å gjøre de forhatte leksene heller. Jeg vil ikke være den som står og sier at de må huske at livet består av ditt og datt, og at de vil takke oss som voksne. Ikke vil jeg si at de skal jobbe gratis for noen eller spandere på andre uten at de er gode venner allerede. De skal gi til tiggere og andre som vet om penger på gata om de har, men spandering skal de ikke drive med. De fikk ikke disponere bankkort før de var 13, og ikke fritt da heller. De lærer god økonomisk sans. De får betalt for å gjøre en fysisk jobb, og ingenting tilsier at de er dårligere på noen måte enn sine jevnaldrende. De er stort sett greie og har sine sprell som mange ungdommer har. Hvordan de blir med husarbeid gjenstår å se, men en av dem er minst like nøye som meg, og både fedrene og jeg er både ryddige og nøye på hygiene. Det skal vel litt til at de skeier ut der. Om de gjør det, så javel. Deres problem. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #120 Skrevet 23. mars 2022 VeslePesle skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal de da får penger for å gjøre det samme som dere foreldre gjør? De gjør ikke det. Jeg rydder ikke deres rom, men de er med på å rydde fellesarealene. Og så er de barn og jeg voksen. Det forventes mer av meg enn av dem når det kommer til husarbeid. Man kan ikke likestille voksne og barn. Voksne er der for barna, ikke omvendt. Regner med at du er klar over forskjellen? Min viktigste oppgave som forelder er å forberede barna på å klare seg selv mentalt, økonomisk og helsemessig den dagen de flytter ut. Klarer jeg det, er jobben utført Anonymkode: 9ccae...ac6
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #121 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor du siterer meg når du skriver dette? Jeg betaler ikke barna for dagligdagse oppgaver, og jeg betaler heller ikke mannen min? Vi er to voksne som drifter en familie og barna bidrar etter evne, mulighet og tid. Anonymkode: cf508...f13 @VeslePeslehvorfor ignorerer du spørsmålene mine etter å at tillagt meg en mange meninger? Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #122 Skrevet 23. mars 2022 Da mannen var ung måtte han blant annet vaske badet nede (han og søstera) for å få ukelønn. Da han fikk seg jobb som avisbud sluttet han å vaske badet, for den 50-lappen utgjorde så lite. 😂 Ungene får ukelønn og ungene har plikter de må gjøre. De er ikke knyttet mot hverandre. Blir sprø av ungdommen på skolen, som aldri kan hjelpe til med noe fordi de krever betaling. Flau oppførsel. Anonymkode: 228a7...bb2
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #123 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da mannen var ung måtte han blant annet vaske badet nede (han og søstera) for å få ukelønn. Da han fikk seg jobb som avisbud sluttet han å vaske badet, for den 50-lappen utgjorde så lite. 😂 Ungene får ukelønn og ungene har plikter de må gjøre. De er ikke knyttet mot hverandre. Blir sprø av ungdommen på skolen, som aldri kan hjelpe til med noe fordi de krever betaling. Flau oppførsel. Anonymkode: 228a7...bb2 Hvorfor bryr du deg om hva andre ungdommer gjør så lenge dine gjør det rette? Jeg syns jo at det er mye flauere at foreldre får ungene til å gjøre alt de selv ikke vil under påskudd av å "forberede dem" på voksenlivet. Syns i det minste at barna og ungdommen da bør få litt mer interessante oppgaver enn søppeltømming og rydding av oppvaskmaskin. Anonymkode: 671c0...a20
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #124 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor bryr du deg om hva andre ungdommer gjør så lenge dine gjør det rette? Jeg syns jo at det er mye flauere at foreldre får ungene til å gjøre alt de selv ikke vil under påskudd av å "forberede dem" på voksenlivet. Syns i det minste at barna og ungdommen da bør få litt mer interessante oppgaver enn søppeltømming og rydding av oppvaskmaskin. Anonymkode: 671c0...a20 Søppeltømming og oppvaskmaskin er noe som må gjøres hver dag. Ingen har vondt av å gjøre en oppgave som tar max 5 min noen ganger pr uke, verken barn, unge eller voksne. Anonymkode: cf508...f13
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2022 #125 Skrevet 23. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor bryr du deg om hva andre ungdommer gjør så lenge dine gjør det rette? Jeg syns jo at det er mye flauere at foreldre får ungene til å gjøre alt de selv ikke vil under påskudd av å "forberede dem" på voksenlivet. Syns i det minste at barna og ungdommen da bør få litt mer interessante oppgaver enn søppeltømming og rydding av oppvaskmaskin. Anonymkode: 671c0...a20 Bryr meg fordi jeg jobber på skole, og det er meg de svarer slik. Anonymkode: 228a7...bb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå