Gå til innhold

Hvorfor betaler dere ikke barna for husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser mange her ikke syns barn skal få betalt for husarbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke skal få det. Barna her har alltid fått det, fra de skjønte hva penger var da. De har også lært å holde et slags regnskap som i å skrive opp hva de tjener og hva de bruker osv. Dette er jo ikke akkurat noe en må lære barn, men de taper ihvertfall ingenting på å lære det.

De får ikke penger for å rydde etter seg selv ved bordet og i fellesområder ellers. Holder de derimot rommet i orden så får de ekstra penger. De får penger for rydding og vask etter alle, og det er alt fra 20-50 kr. Det er ikke så mye annet enn husarbeid barn kan tjene penger på, for det som andre nevner her som hjelp til besteforeldre og vedlessing er ikke aktuelt her. Jeg lurer bare på hvorfor barn ikke skal få betalt for jobb de gjør? 

Anonymkode: 671c0...a20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forde det ikke er jobb  men normal oppførsel. 

Anonymkode: 07264...3d6

Skrevet

Får du betalt for husarbeid av mannen din? Husarbeid er noe alle i husholdningen bidrar med etter evne. Og hva skjer når de flytter for seg selv og plutselig må gjøre husarbeid gratis? 

Og hvis man først gir penger, så er det totalt meningsløst å gi penger for å rydde deres eget rom. Det er deres rom, og det er deres problem hvis det er skittent og utrivelig der. Hva blir neste - betale dem penger for at de dusjer og tar på seg ordentlige klær på morgenen? Pusser tennene?

Skrevet

Fordi at det å holde huset akseptabelt rent og ryddig er en oppgave for alle i familien. De får penger, de er bare ikke knyttet til daglige oppgaver. 

Om de gjør noe ekstra, som å klippe gresset eller vaske bilen, så får de lønn. Jeg vil oppdra dem til å ikke forvente penger for hver minste ting de gjør for fellesskapet. 

Anonymkode: cf508...f13

Skrevet

Fordi husarbeid ikke er en jobb i den forstand, men et nødvendig onde for å ha et ryddig og rent hjem, rene klær og mat på bordet. Det er en forventning om at alle i husstanden bidrar etter alder og evner, der vi foreldre selvfølgelig har hovedansvaret. 

Hvis du betaler barn for å gjøre husarbeid, kan du på sikt risikere to ting etter hvert som de blir eldre. 

1. Spørsmål om hva de får hvis du ber dem om noe, for eksempel støvsuge stuen "Hva får jeg for det da?" og at de ikke gidder hvis ikke summen er høy nok. 

2. At de ikke gidder å gjøre pliktene sine lenger, og når du maser om å rydde rommet og truer med inndragning av ukelønn, så trekker de på skuldrene og sier at de ikke trenger pengene. 

I tillegg lager du en uvane for dem der de blir vant til å belønnes for å ta vare på et hjem. Hvordan blir da motivasjonen deres når de flytter ut? Jeg er i hvert fall veldig glad for å ha barn/tenåringer som gjør det jeg ber dem om i huset uten å forvente noe tilbake, rett og slett fordi de skjønner at alle må bidra.

Anonymkode: 8519a...6c3

Skrevet

De får ikle betalt for å rydde og vaske rommene sine. De får ikke betalt for å vaske egne klær, hjelpe til med middagen eller dekke av og på bordet eller ta ut og inn av oppvaskmaskinen. Men de får betalt hvis de gjør oppgaver jeg setter de til. De er nå 12 og 14 år, og de vasker huset sammen med meg hver helg. Da får de 100kr hver for det. Arbeid=lønn, og vil de ha noe mer enn det jeg betaler, så må de skaffe seg jobb.  Det handler egentlig ikke om å få penger for å gjøre en jobb alle bør delta på, men det handler om å se at innsats gir penger slik at de er klar for arbeidslivet senere. Gjør de en ekstra innsats, så får de mer penger. Men det som forventes av dem, betales det ikke for. Eldste har begynt å vaske hos mormor, og får 500kr i mnd i tillegg for å hjelpe til der. Til sammen har hun da 900 i mnd som hun bruker på de tingene hun ikke må ha. Det hun må ha, kjøper jeg. Minste har ikke kommet så langt enda, men ønsker å jobbe etterhvert

Anonymkode: 9ccae...ac6

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Forde det ikke er jobb  men normal oppførsel. 

Så husmødre jobber ikke hjemme? De skal ikke ha penger fordi de kun viser normal oppførsel? 

VeslePesle skrev (7 minutter siden):

Får du betalt for husarbeid av mannen din? Husarbeid er noe alle i husholdningen bidrar med etter evne. Og hva skjer når de flytter for seg selv og plutselig må gjøre husarbeid gratis? 

Og hvis man først gir penger, så er det totalt meningsløst å gi penger for å rydde deres eget rom. Det er deres rom, og det er deres problem hvis det er skittent og utrivelig der. Hva blir neste - betale dem penger for at de dusjer og tar på seg ordentlige klær på morgenen? Pusser tennene?

Jeg var hjemme i ett år, og fikk selvfølgelig penger for det. Det vil si at det mannen tjente i sin jobb ute var begges lønn. Det var aldri noen diskusjon om det.

Jeg tenker jo at å holde det ryddig er noe de både blir vant til og liker selvfølgelig. De setter jo ikke mindre pris på å ha det ryddig og rent rundt seg selv om de får ekstra penger for det. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi at det å holde huset akseptabelt rent og ryddig er en oppgave for alle i familien. De får penger, de er bare ikke knyttet til daglige oppgaver. 

Om de gjør noe ekstra, som å klippe gresset eller vaske bilen, så får de lønn. Jeg vil oppdra dem til å ikke forvente penger for hver minste ting de gjør for fellesskapet. 

Jeg tenker at de nettopp skal lære å få betalt for jobber de gjør. Om de hjelper til med å bære varer eller passe småsøsken eller kjæledyr, så er det tjenester og ikke jobb. Å hjelpe noen skal de ikke ha betalt for. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi husarbeid ikke er en jobb i den forstand, men et nødvendig onde for å ha et ryddig og rent hjem, rene klær og mat på bordet. Det er en forventning om at alle i husstanden bidrar etter alder og evner, der vi foreldre selvfølgelig har hovedansvaret. 

Hvis du betaler barn for å gjøre husarbeid, kan du på sikt risikere to ting etter hvert som de blir eldre. 

1. Spørsmål om hva de får hvis du ber dem om noe, for eksempel støvsuge stuen "Hva får jeg for det da?" og at de ikke gidder hvis ikke summen er høy nok. 

2. At de ikke gidder å gjøre pliktene sine lenger, og når du maser om å rydde rommet og truer med inndragning av ukelønn, så trekker de på skuldrene og sier at de ikke trenger pengene. 

I tillegg lager du en uvane for dem der de blir vant til å belønnes for å ta vare på et hjem. Hvordan blir da motivasjonen deres når de flytter ut? Jeg er i hvert fall veldig glad for å ha barn/tenåringer som gjør det jeg ber dem om i huset uten å forvente noe tilbake, rett og slett fordi de skjønner at alle må bidra.

Nr 1 har skjedd. De spurte hva de fikk for jobb. Helt greit det da. 

Nr2 Hvis den dagen kommer, så får den det. Jeg tror derimot at det ikke skjer, for penger trenger de uansett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så husmødre jobber ikke hjemme? De skal ikke ha penger fordi de kun viser normal oppførsel? 

Jeg var hjemme i ett år, og fikk selvfølgelig penger for det. Det vil si at det mannen tjente i sin jobb ute var begges lønn. Det var aldri noen diskusjon om det.

Jeg tenker jo at å holde det ryddig er noe de både blir vant til og liker selvfølgelig. De setter jo ikke mindre pris på å ha det ryddig og rent rundt seg selv om de får ekstra penger for det. 

Jeg tenker at de nettopp skal lære å få betalt for jobber de gjør. Om de hjelper til med å bære varer eller passe småsøsken eller kjæledyr, så er det tjenester og ikke jobb. Å hjelpe noen skal de ikke ha betalt for. 

Nr2 Hvis den dagen kommer, så får den det. Jeg tror derimot at det ikke skjer, for penger trenger de uansett. 

Husmødre får jo nettopp ikke lønn for det de gjør. Hvorfor skal du slave gratis, mens barna skal ha penger for hver minste ting de gjør?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For all del. Ønsker du å fortsette med å gjøre barna dine en bjørnetjeneste så er det bare å fortsette. Det var du som spurte hvorfor og ikke ønsker å ta til deg eller reflektere over svarene du får. 

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig i at man ikke får betalt for å bidra hjemme. Barna er også med på å rote, skitne til, spise mat, bruke klær osv, så det er naturlig at de hjelper til med "jobben" som følger av dette.

Men jeg synes en del problematiserer betaling for husarbeid unødvendig mye. Jeg fikk betalt for husarbeid og for å passe småsøsken. Det var likevel aldri noe problem for meg med overgangen til å vaske og passe barn uten betaling da jeg fikk eget hjem og egne barn. ;)

Så jeg tenker begge måter å gjøre det på går helt fint. Selv om jeg i prinsippet er enig i at husarbeid i eget hjem ikke er betalt.

Anonymkode: bda8f...d9b

Skrevet
VeslePesle skrev (1 minutt siden):

Husmødre får jo nettopp ikke lønn for det de gjør. Hvorfor skal du slave gratis, mens barna skal ha penger for hver minste ting de gjør?

Jeg kaller ikke husarbeid for å slave, og som nevnt delte vi lønn som mannen da tjente. Hvor skulle jeg ellers få lønn fra tenker du? 

Barna skal ha penger for husarbeid fordi det vil motivere dem selvsagt. De blir vant til å ha det rent og ryddig og hva som kreves for det. Tjenester får de derimot ikke betalt for. 

Skrevet

For all del. Ønsker du å fortsette med å gjøre barna dine en bjørnetjeneste så er det bare å fortsette. Det var du som spurte hvorfor og ikke ønsker å ta til deg eller reflektere over svarene du får. 

Nå argumenterer jeg for mine standpunkt, noe som er hele poenget med en diskusjon. Hvis du ikke forstår hva en debatt går ut på, så får du holde deg unna slike tråder. 

Skrevet

Hi.

Du lærer barna til å forvente penger for selvfølgeligheter.

Anonymkode: 3c8aa...941

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet enig i at man ikke får betalt for å bidra hjemme. Barna er også med på å rote, skitne til, spise mat, bruke klær osv, så det er naturlig at de hjelper til med "jobben" som følger av dette.

Men jeg synes en del problematiserer betaling for husarbeid unødvendig mye. Jeg fikk betalt for husarbeid og for å passe småsøsken. Det var likevel aldri noe problem for meg med overgangen til å vaske og passe barn uten betaling da jeg fikk eget hjem og egne barn. ;)

Så jeg tenker begge måter å gjøre det på går helt fint. Selv om jeg i prinsippet er enig i at husarbeid i eget hjem ikke er betalt.

Anonymkode: bda8f...d9b

Jeg fikk også betalt for mye jeg gjorde. Det eneste det resulterte i var at det alltid var lystbetont å gjøre husarbeid. Det var ikke noe ork fordi jeg måtte. 

Barn lærer på ulike måter. Belønning er noe de i hvertfall forstår godt. De blir ikke slappere for det, tvert i mot. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kaller ikke husarbeid for å slave, og som nevnt delte vi lønn som mannen da tjente. Hvor skulle jeg ellers få lønn fra tenker du? 

Barna skal ha penger for husarbeid fordi det vil motivere dem selvsagt. De blir vant til å ha det rent og ryddig og hva som kreves for det. Tjenester får de derimot ikke betalt for. 

Men ønsker du virkelig å venne dem til ytre motivasjon når det gjelder husarbeid? Er det ikke bedre å aktivere den indre motivasjonen?

Skrevet

Selv om barna ikke får lønn for husar eid betaler de aller fleste av oss både mat, klær, reiser, husleie osv for ungene. Mange får også ukepenger eller månedslønn til eget forbruk. Jeg har aldri hørt om noen der en som har vært hjemmeværende har telt timer eller fått 50 kr for å vaske gulvet.

Skrevet

Som mange andre har sagt: Jeg vil ikke at barna mine skal forvente betaling for å bidra i familien sin. Vi er en familie og alle hjelper hverandre, helt uten å forvente betaling. Barna får uansett alt de trenger av mat, klær og utstyr, og får også litt ukepenger - men det er ikke knyttet opp mot arbeid de gjør. 

Anonymkode: b447c...847

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Dette. 

Barnet får Donald i posten mot at rommet er ryddig ved leggetid. Og så blir det penger ved noe ekstra som f.eks det f13 her skriver.

Anonymkode: affb8...26a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hi.

Du lærer barna til å forvente penger for selvfølgeligheter.

Anonymkode: 3c8aa...941

Hva slags argument er dette? Jeg syns jo ikke at barn skal bli utnyttet av foreldre. Det er påfallende mange som setter barn til å gjøre det de misliker selv og som ikke krever hverken evne til å tenke eller være kreativ. Det er oftest å gå ut med søppel og rydde av bord pluss inn og ut av oppvaskmaskin. Veldig givende. 

Skrevet

Men ønsker du virkelig å venne dem til ytre motivasjon når det gjelder husarbeid? Er det ikke bedre å aktivere den indre motivasjonen?

Hva er den indre motivasjonen som får barn og ungdom til å like husarbeid? 

Skrevet

Dette. 

Barnet får Donald i posten mot at rommet er ryddig ved leggetid. Og så blir det penger ved noe ekstra som f.eks det f13 her skriver.

Anonymkode: affb8...26a

Donald er jo også belønning? Hva er forskjellen på det og penger egentlig? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags argument er dette? Jeg syns jo ikke at barn skal bli utnyttet av foreldre. Det er påfallende mange som setter barn til å gjøre det de misliker selv og som ikke krever hverken evne til å tenke eller være kreativ. Det er oftest å gå ut med søppel og rydde av bord pluss inn og ut av oppvaskmaskin. Veldig givende. 

Oi... Det er ikke vart vi har fått en generasjon med lettkrenkede barn som ikke tåler noe hvis du i ramme alvor mener at foreldre utnytter (!) barna sine ved å få dem til å tømme oppvaskmaskinen. Altså, livet er nå en gang slik at det består av mange kjedelige, men nødvendige, oppgaver. Hvis ikke barna lærer det hjemme, møter de jo på noen sjokk på skolen og som unge voksne. 

Skrevet

De lærer å bidra i et fellesskap. De lærer at det finnes ting i livet som ikke er så gøy nødvendigvis, men som er nødvendig å gjøre likevel. Da bygger de karakter, og legger grunnlaget for å lykkes videre i livet. Feks er det siste nyttig kunnskap dersom man skal studere på universitetet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Som mange andre har sagt: Jeg vil ikke at barna mine skal forvente betaling for å bidra i familien sin. Vi er en familie og alle hjelper hverandre, helt uten å forvente betaling. Barna får uansett alt de trenger av mat, klær og utstyr, og får også litt ukepenger - men det er ikke knyttet opp mot arbeid de gjør. 

Barna får jo alt de trenger uansett. Skal de tenke at de må bidra som i takknemlighet? 

Jeg mener at å gi de penger vil motivere dem lett til å gjøre fornuftige ting. Det blir lystbetont å gjøre det fremfor slit. De oppdager verdien på en positiv måte. 

Skrevet

Må de like det da? Jeg tror ikke jeg kjenner noen som liker husarbeid. Derimot er det deilig å ha det rent og ryddig rundt seg. Å se at innsatsen skapte en forskjell. Den indre motivasjon som må styrkes er jo nettopp det at man setter pris på dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...