Gå til innhold

«Skal ha blitt voldtatt»

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Du gjør jo det når du automatisk utgår fra at hun er en løgner.

Anonymkode: 28c14...1c9

Å skrive for eksempel "den påståtte voldtekten" betyr ikke at man antar at hun lyver, men at muligheten holdes åpen. Det hende noen lyver om voldtekt og det hender noen tar feil.

Jeg har vært borte i et tilfelle der en venn av meg ble beskylt for voldtekt av kjæresten og jeg viste han ikke kunne ha gjort det siden han da var hos meg. Hun brukte også trusler om voldtektsanklager for å få viljen sin.

Et annet tilfelle var i russetiden der en som var veldig full våknet avkledd bak i en russebil og trodde det hadde skjedd en voldtekt. Den saken ble heldig vis oppklart før det ble politianmeldelse.

Jeg regner med at som regel er det voldtekt hvis det kommer en voldtektsanklage, men ikke bestandig. Vi trenger at det gjennomføres en rettssak for å slå det fast og det er like viktig å ikke forhåndsstemme noen for voldtekt som for andre lovbrudd.

Anonymkode: 19dd1...523

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært borte i et tilfelle der en venn av meg ble beskylt for voldtekt av kjæresten og jeg viste han ikke kunne ha gjort det siden han da var hos meg.

Kanskje hun var så traumatisert av voldtekten at hun ikke husket nøyaktig hvilken dag? I så fall hjalp du en voldtektsmann. Du utgår med en gang fra at hun lyver. Fordi hun er ei kvinne?

Et annet tilfelle var i russetiden der en som var veldig full våknet avkledd bak i en russebil og trodde det hadde skjedd en voldtekt.

Hvis hun var full var det voldtekt.

Jeg regner med at som regel er det voldtekt hvis det kommer en voldtektsanklage

Ingen røyk uten ild.

Vi trenger at det gjennomføres en rettssak for å slå det fast og det er like viktig å ikke forhåndsstemme noen for voldtekt som for andre lovbrudd.

I ingen andre tilfeller av lovbrudd trenger offeret å forklare seg, forsvare seg. I ingen andre lovbrudd går rettsvesenet løs på offeret og anklager offeret. Det er bare og kun når det gjelder voldtekt at det stilles spørsmål ved offeret. Hvorfor?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kanskje hun var så traumatisert av voldtekten at hun ikke husket nøyaktig hvilken dag? I så fall hjalp du en voldtektsmann. Du utgår med en gang fra at hun lyver. Fordi hun er ei kvinne?

Ingen røyk uten ild.

I ingen andre tilfeller av lovbrudd trenger offeret å forklare seg, forsvare seg. I ingen andre lovbrudd går rettsvesenet løs på offeret og anklager offeret. Det er bare og kun når det gjelder voldtekt at det stilles spørsmål ved offeret. Hvorfor?

Dette stemmer.

Anonymkode: 0b747...0c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Og hvis saken din nesten mirakuløst faktisk ble tatt helt til retten. Synes du det ville vært rettferdig at du måtte brette ut ditt tidligere sexliv? At det at du har vært i et forhold med en voldelig mann kan bli brukt mot deg nå, fordi det kan påstås fra voldtektsmanns forsvarer at du har et mønster med å tiltrekkes av menn som er litt røffere? Si at du av voldtektsmannen hadde blitt truet på livet, eller at han hadde truet med å ta en av dine nærmeste, eller skade deg for livet hvis du ikke lot ham gjøre som han ville med deg, og at din reaksjon akkurat da var å fryse helt til, ikke greie å gjøre mer motstand, slik at du i etterkant tilsynelatende ikke var blitt utsatt for fysisk vold ellers, kun var blitt utsatt for litt "røff frivillig sex"? Hadde det vært ok for deg også? Hva om det var din datter som satt og måtte få dette sagt om seg i retten etter å ha blitt voldtatt? Hva om det var vitner til voldtekten, kanskje som også deltok ved å heie på voldtektsmannen, men som til retten sverger på at det var frivillig fra din side, at kompisen aldri ville ha hatt sex med deg hvis ikke du hadde lagt deg etter han, og at du på ingen måte motsatte deg sexen, heller tvert imot?  Og hva om voldtektsmannen i din sak så går fri, fordi politiet ventet flere uker eller måneder før voldtektsmannen ble avhørt og ytterligere bevis var umulig å fremskaffe (men som var tilgjengelige for politiet på tidspunktet rett etter voldtekten)? Da ville det vært helt ok for deg at det bare var ord mot ord i retten og at han slapp fri?

Dette er riktige spørsmål, men til feil person.

Hun klarer ikke leve seg inn i andres situasjon og se for seg at ting kan gjøre vondt for en annen person. Men hun vil gjerne bælje seg til at andre skal ta på henne med silkehansker, og hun vil gjerne ha sympati for det som en gang gjorde vondt for henne selv. Jeg gråter ikke en tåre over sånne folk.

Skrevet

Dette er riktige spørsmål, men til feil person.

Hun klarer ikke leve seg inn i andres situasjon og se for seg at ting kan gjøre vondt for en annen person. Men hun vil gjerne bælje seg til at andre skal ta på henne med silkehansker, og hun vil gjerne ha sympati for det som en gang gjorde vondt for henne selv. Jeg gråter ikke en tåre over sånne folk.

Hvorfor skulle du gråte for en du ikke kjenner? Hvis det er meg du sikter til, så har ikke jeg bedt om sympati. Jeg lurte på om min livshistorie var nok til å få hun som ønsket meg voldtatt tilfredsstilt jeg. Litt ironi å skulle kjempe for kvinners rettigheter, samtidig som en ønsker en annen voldtatt. 

Anonymkode: edf07...9af

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle du gråte for en du ikke kjenner? Hvis det er meg du sikter til, så har ikke jeg bedt om sympati. Jeg lurte på om min livshistorie var nok til å få hun som ønsket meg voldtatt tilfredsstilt jeg. Litt ironi å skulle kjempe for kvinners rettigheter, samtidig som en ønsker en annen voldtatt. 

Ironisk

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvor sto det at noen ønsket deg voldtatt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12/30/2021 den 20.52):

Det er to sider av en voldtekt? Det du sier, altså, er at når en voldtekt har funnet sted, så er det ikke helt samt at den har skjedd, for kun den ene personen mislikte hendelsen, den andre syntes dette var bare kos og hans mening bør også fram? Eller hva prøver du å si her? 

Dette er vel eneste gang i mitt liv jeg har blitt frista til å si «skulle ønske du fikk litt førstehånds erfaring»! 

Her

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her

Det er din tolkning.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er din tolkning.

Har du lesevansker?

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er din tolkning.

Jeg svarer "Karma is a bitch" og får svar at er det Karma som gjør at man blir voldtatt nå altså. Så at det er det personen mener er det ingen tvil om. Så gratulerer til henne for å liksom skulle støtte voldtatte kvinner, men samtidig ønske en annen voldtatt. Selvmotsigende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ingen røyk uten ild.

Hun som påsto hun ble voldtatt slet med ying, men ikke det hun påstod.

I det andre tilfellet trodde vedkommende ar "noe" hadde skjedd. Jeg vet at det ikke hadde skjedd nor. Vedkommende var forøvrig Gutt og våknet sammen med meg. Jeg var edru og viste at vi hverken hadde hatt sex roller at noen av oss hadde voldtatt den andre..

Jo, man må forklare seg og det må bevises at lovbruddet har skjedd i andre sammenhenger også. Folk blir ikke automatisk dømt fordi noen påstår du har gjort noe ulovlig mot dem. Om jeg anklager deg for å ha kjørt inn i bilen min mens du beviselig var et annet sted for eksempel,  blir det antatt at jeg lyver.

Skrevet

Da skal jeg fortelle hva som en bekjent opplevde for to år siden. 

Hun var på fest, og gutten som hadde hjemmefesten forsøkte seg på henne en rekke ganger. Hun sa klart i fra,så alle på festen hørte det, at hun ikke var interessert i det hele tatt, hun var opptatt. Senere på kvelden ble hun så full at hun sovnet i stuen og alle de andre reiste videre på en annen fest.

Når veninnnen skulle hente henne,var hun borte og ene soverommet var låst. Veninnen fikk en veldig dårlig følelse og banket på døren helt til gutten åpnet. Der inne lå jenta bevistløs og naken nedentil. Han innrømmet at han hadde ligget med henne, men sa at det var frivillig og at hun selv hadde gått til soverommet. Hun selv husker ingenting, fordi hun var så full. 

Dette ble anmeldt, men selvfølgelig henlagt siden det ikke kunne bevises at det var voldtekt. Denne gutten anmeldte så jenta for falsk anmeldelse og fikk 20 000 kroner i erstatning. Jenta måtte flytte ut av kommunen på grunn av ryktene, moren måtte skifte arbeid,siden hun jobbet på samme plass som hans mor, søsken ble trakkasert på skolen og faren sliter psykisk siden alle tror at datteren løy.

Anonymkode: 5012f...201

Skrevet

Da skal jeg fortelle hva som en bekjent opplevde for to år siden. 

Hun var på fest, og gutten som hadde hjemmefesten forsøkte seg på henne en rekke ganger. Hun sa klart i fra,så alle på festen hørte det, at hun ikke var interessert i det hele tatt, hun var opptatt. Senere på kvelden ble hun så full at hun sovnet i stuen og alle de andre reiste videre på en annen fest.

Når veninnnen skulle hente henne,var hun borte og ene soverommet var låst. Veninnen fikk en veldig dårlig følelse og banket på døren helt til gutten åpnet. Der inne lå jenta bevistløs og naken nedentil. Han innrømmet at han hadde ligget med henne, men sa at det var frivillig og at hun selv hadde gått til soverommet. Hun selv husker ingenting, fordi hun var så full. 

Dette ble anmeldt, men selvfølgelig henlagt siden det ikke kunne bevises at det var voldtekt. Denne gutten anmeldte så jenta for falsk anmeldelse og fikk 20 000 kroner i erstatning. Jenta måtte flytte ut av kommunen på grunn av ryktene, moren måtte skifte arbeid,siden hun jobbet på samme plass som hans mor, søsken ble trakkasert på skolen og faren sliter psykisk siden alle tror at datteren løy.

Anonymkode: 5012f...201

Det kan jo hende hun faktisk løy. Det kan ikke vi vite. Da ville det vært ille  om gutten hadde blitt dømt. At menneskene i miljøet rundt partene her oppførte seg hinsidige dårlig mot hverandre er en annen sak.

Jeg vet om flere tilfeller av sannsynlige voldtekter der jeg synes presset på offeret har vært for stort. Vi må likevell huske at prinsippet om "uskyldig til det motsatte er bevist" også gjelder i voldtektssaker.

Personlig mener jeg vi burde få et annet system for oppfølging og jus rundt voldtekter. Jeg vet ikke helt hvordan det kunne gjøres, men samfunnet burde jobbe gor å fjerne skam og tabu rundt sex og ha større fokus på hvordan offeret skal få det bra etterpå enn på straff og rettferdighet. Jeg tror det er et problem at straffenivået og den offentlige fordømmelsen er for stor i voldtektssaker. Det hjør at det blir vanskelig å få noen dømt. Det føles som om konsekvensene for overgriperen ofte blir for store. Dermedkvier mange seg for å få dem dømt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det kan jo hende hun faktisk løy. Det kan ikke vi vite. Da ville det vært ille  om gutten hadde blitt dømt. At menneskene i miljøet rundt partene her oppførte seg hinsidige dårlig mot hverandre er en annen sak.

Jeg vet om flere tilfeller av sannsynlige voldtekter der jeg synes presset på offeret har vært for stort. Vi må likevell huske at prinsippet om "uskyldig til det motsatte er bevist" også gjelder i voldtektssaker.

Personlig mener jeg vi burde få et annet system for oppfølging og jus rundt voldtekter. Jeg vet ikke helt hvordan det kunne gjøres, men samfunnet burde jobbe gor å fjerne skam og tabu rundt sex og ha større fokus på hvordan offeret skal få det bra etterpå enn på straff og rettferdighet. Jeg tror det er et problem at straffenivået og den offentlige fordømmelsen er for stor i voldtektssaker. Det hjør at det blir vanskelig å få noen dømt. Det føles som om konsekvensene for overgriperen ofte blir for store. Dermedkvier mange seg for å få dem dømt.

Det er like store konsekvenser og offentlig fordømmelse ved drap, men politiet henlegger ikke de fleste drapssakene for at stakkars mistenkt skal få slippe stigma. 

Jeg har opplevd en voldtektssak på nært hold. Datteren av min nære venn ble voldtatt av jevnaldrende gutt. Begge var edru, de skulle se film og spise snop sammen hjemme hos henne. Det endte med at han forgrep seg på henne. Saken ble henlagt hos politiet, og forklaringen var at de var så unge (16 år) at gutten aldri ville ha blitt straffet noe særlig strengt, derfor var det ingen vits i å bringe saken for retten, og ungdommen har jo for en vane å utforske det seksuelle...

Anonymkode: 7b560...ed6

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er like store konsekvenser og offentlig fordømmelse ved drap, men politiet henlegger ikke de fleste drapssakene for at stakkars mistenkt skal få slippe stigma. 

Jeg har opplevd en voldtektssak på nært hold. Datteren av min nære venn ble voldtatt av jevnaldrende gutt. Begge var edru, de skulle se film og spise snop sammen hjemme hos henne. Det endte med at han forgrep seg på henne. Saken ble henlagt hos politiet, og forklaringen var at de var så unge (16 år) at gutten aldri ville ha blitt straffet noe særlig strengt, derfor var det ingen vits i å bringe saken for retten, og ungdommen har jo for en vane å utforske det seksuelle...

Saken du viser til er et eksempel på et tilfelle der jeg på mange måter tror politiet hadde rett. Hvem ville fått det bedre av å dra saken gjennom rettsvesenet?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Saken du viser til er et eksempel på et tilfelle der jeg på mange måter tror politiet hadde rett. Hvem ville fått det bedre av å dra saken gjennom rettsvesenet?

Problemet med denne henleggelse er jo at alle vet at saken er henlagt. Så nå blir jenta latterliggjort, fordi alle tror hun anmeldte ham falsk for å hevne seg på noe, at hun angret på sexen i frykt for å fremstå som løs og så videre. Mener du det er bedre for henne? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Problemet med denne henleggelse er jo at alle vet at saken er henlagt. Så nå blir jenta latterliggjort, fordi alle tror hun anmeldte ham falsk for å hevne seg på noe, at hun angret på sexen i frykt for å fremstå som løs og så videre. Mener du det er bedre for henne? 

Hvis miljøet rundt jenta reagerer slik er det et eksempel på at vi burde gjøre noe annet enn å bare fokusere på straff i voldtektssaker. Vi må bli kvitt skammen. Skammen blir ikke påført av gjerningsmannen. Den er det samfunnet som påfører. Det er ikke noe han bør straffes for.

Skrevet

Hvis miljøet rundt jenta reagerer slik er det et eksempel på at vi burde gjøre noe annet enn å bare fokusere på straff i voldtektssaker. Vi må bli kvitt skammen. Skammen blir ikke påført av gjerningsmannen. Den er det samfunnet som påfører. Det er ikke noe han bør straffes for.

Hvorfor det? Det finnes jo to alternativer - enten er voldtekten skjedd, eller ikke. Det er ingen mellomting. Når politiet gir signaler om at saken ikke en gang er verdig å etterforske, konkluderer folk at her var det ingenting kriminelt som skjedde. Altså var det frivillig sex som jenta anmeldte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor det? Det finnes jo to alternativer - enten er voldtekten skjedd, eller ikke. Det er ingen mellomting. Når politiet gir signaler om at saken ikke en gang er verdig å etterforske, konkluderer folk at her var det ingenting kriminelt som skjedde. Altså var det frivillig sex som jenta anmeldte. 

Hvorfor skulle noen andre enn de to være opptatt av om de hadde sex, hvordan osv? Politiet sier ikke saken ikke er verdig å etterforske. De har ikke kapasitet. Det er noe annet og betyr ikke atcde mistro jenta. Om flere anmeldelser dukker opp på samme gutt blir det tatt med i burderingen da.

Det er heller ikke riktig at det er et klart drille mellom voldtekt og frivillig sex. Det kan skje misforståelser og det kan være grader av frivillighet. Hvis jeg våkner før mannen og har sex med ham før han får summet seg  mens han er i halvsøvne. Har jeg voldtatt ham da?

Skrevet

Hvorfor skulle noen andre enn de to være opptatt av om de hadde sex, hvordan osv? Politiet sier ikke saken ikke er verdig å etterforske. De har ikke kapasitet. Det er noe annet og betyr ikke atcde mistro jenta. Om flere anmeldelser dukker opp på samme gutt blir det tatt med i burderingen da.

Det er heller ikke riktig at det er et klart drille mellom voldtekt og frivillig sex. Det kan skje misforståelser og det kan være grader av frivillighet. Hvis jeg våkner før mannen og har sex med ham før han får summet seg  mens han er i halvsøvne. Har jeg voldtatt ham da?

Per definisjon ja, fordi han har ikke uttrykkelig samtykket. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Per definisjon ja, fordi han har ikke uttrykkelig samtykket. 

Og det bør straffes?

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Og det bør straffes?

Snu på kjønnsrollene. Si ei 16 år gammel jente sovner på en fest hos noen hun ikke burde vært hos. Så våkner hun klokken 7 på morgenen av at en voksen mann ligger på henne og er i full gang med å voldta henne. Selv om hun ikke har sagt nei så er det fortsatt en voldtekt.

Om det burde straffes? Er det en voldtekt? I så fall, ja.

Har offeret ikke sagt ja, eller har offeret sagt nei, en eller begge av de to gjør at det er en voldtekt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Snu på kjønnsrollene. Si ei 16 år gammel jente sovner på en fest hos noen hun ikke burde vært hos. Så våkner hun klokken 7 på morgenen av at en voksen mann ligger på henne og er i full gang med å voldta henne. Selv om hun ikke har sagt nei så er det fortsatt en voldtekt.

Om det burde straffes? Er det en voldtekt? I så fall, ja.

Har offeret ikke sagt ja, eller har offeret sagt nei, en eller begge av de to gjør at det er en voldtekt.

Hvis vi endrer på alle forutsetningene blir det ikke det samme. 

Skrevet

Hvis vi endrer på alle forutsetningene blir det ikke det samme. 

Alle forutsetningene er ikke forandret. Det er fortsatt mangel på et klart ja. Uten et ja fra voldtektsofferet er det voldtekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...