Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #276 Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Nei, det er aldri greit, i den forstand at det er kriminelt. Det er også kriminelt å slå. Det gjelder generelt, i hele samfunnet, selv når jeg ber kjæresten min piske meg under sex. Skjønner du forskjellen? Jeg kan ønske at han gjør det, jeg kan la være å melde ham for det, men JEG og MINE preferanser kan ikke forandre på at det som hovedregel er kriminelt og dermed ugreit. See? Anonymkode: 0b747...0c0 Du hevdet også at jeg hadde sagt at sovevoldtekt er greit. Var det rett eller feil av deg? Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #277 Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): For å få det helt klart: mener du at det aldri, under noen omstendighet, er greit å vekke mannen med å runke han? Selv om det beviselig blir satt stor pris på? Det er aldri greit? Anonymkode: 38514...649 Såsant mannen din ikke helt spesifikt har sagt at han ønsker at du skal runke ham når han sover, så er det faktisk ikke greit. I et fast og trygt forhold hvor man kjenner hverandre, kan man lage tydelige avtaler. Selv har jeg høy sexlyst. Blir jeg strøket på i søvne, så responderer min kropp seksuelt og jeg kan både gni meg mot mannen og bli våt. Men det er langt fra det samme som at jeg har samtykket til sex der og da, det er kroppen min som er stimulert til å bli opphisset. Men jeg er ikke en bevisst del av dette og har dermed heller ikke gitt uttrykk for at jeg ønsker sex. Nettopp fordi kroppen min tenner så lett, har jeg satt tydelige grenser i de forholdene jeg har vært i. At kjærtegn er greit inntil et visst punkt, men at jeg f.eks. ikke skal strykes over kjønnsorgan før jeg har gitt uttrykk for at jeg er helt våken og ønsker sex. Jeg har også vært veldig tydelig på å forklare for disse mennene at når jeg sover er jeg ikke bevisst, og det at kroppen min reagerer med å bli opphisset ikke da har med meg som person å gjøre, at det bare er en mekanisk stimulering som min kropp reagerer på. Uten unntak har de mennene sagt at de har vært glade for at jeg har vært så tydelig, da vet de hvordan de kan vekke meg hvis de ønsker sex om morgenen, og de har alle sagt at de selvfølgelig ikke ønsker å ha sex med en dame som sover. Det har ført til at vi også har snakket om hva de ønsker, og de har - også uten unntak - innrømmet at de har opplevd å ha blitt runket mens de fremdeles sov av tidligere partner/-e, og at selv om de har satt pris på sexen som har fulgt, så har det egentlig alltid hatt en undertone av noe som ikke var greit, de hadde bare ikke greid å sette ord på det tidligere, fordi de damene de tidligere var sammen med ikke hadde et bevisst forhold til dette. Mine grenser er heldigvis alltid blitt respektert, og det har også før til at når jeg er i et forhold med en mann som vekker meg uten å bli altfor intim, så har jeg aldri noengang sagt nei til å fortsette over i å ha sex. Min erfaring tilsier at det er mange menn som aldri har lært å tenke på grensesetting på dette, og at mange menn ikke opplever det å bli runket i søvne som udelt positivt, selv om de setter pris på sexen som ev. følger etterpå. Det er mange, både menn og kvinner, som tror at det at en mann får ereksjon i nærheten av en dame automatisk betyr at han også ønsker sex. Det gjør ikke det. Anonymkode: 36001...d73
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #278 Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og jeg som trodde jeg nådde inn. Nei, jeg «see» ikke. Det er ingenting kriminelt med det jeg beskriver. At du kommer med en haug med stråmenn i ettertid bortforklarer ikke at du tok feil da du hevdet at det aldri er greit. Du tok ikke forbehold om det var med samtykke eller ikke, du hevdet at det aldri var greit å innlede seksuelle handlinger med en sovende partner. See? Anonymkode: 38514...649 Her er det jo du som ikke klarer å henge med. Som sovende, regnes man som bevisstløs. Det er ikke mulig å samtykke i søvne. Etter loven er det altså KRIMINELT, uavhengig av avtaler mellom dere. Mannen din kan selvfølgelig la være å anmelde deg, men det er fortsatt en straffbar handling. Anonymkode: 09286...80a
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #279 Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Her er det jo du som ikke klarer å henge med. Som sovende, regnes man som bevisstløs. Det er ikke mulig å samtykke i søvne. Etter loven er det altså KRIMINELT, uavhengig av avtaler mellom dere. Mannen din kan selvfølgelig la være å anmelde deg, men det er fortsatt en straffbar handling. Anonymkode: 09286...80a Er du seriøs nå? Vi har vært sammen i over tyve år og kjenner hverandre ut og inn. Han har gitt uttrykk for at han har stor glede av å bli vekket på denne måten. Men fordi du sier det, så er det ikke greit lenger? Han leser denne tråden sammen med meg og er klar på at han føler han har valgt riktig partner, for å si det mildt❤️ Det du faktisk sier her er at han IKKE har full råderett over sin kropp? At selv om han liker å bli vekket slik, så er det ikke greit og noe han ikke bør få oppleve mer? Du mener at hans ønsker ikke skal bli hørt? Hvordan er det å respektere hverandre? Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #280 Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Såsant mannen din ikke helt spesifikt har sagt at han ønsker at du skal runke ham når han sover, så er det faktisk ikke greit. I et fast og trygt forhold hvor man kjenner hverandre, kan man lage tydelige avtaler. Selv har jeg høy sexlyst. Blir jeg strøket på i søvne, så responderer min kropp seksuelt og jeg kan både gni meg mot mannen og bli våt. Men det er langt fra det samme som at jeg har samtykket til sex der og da, det er kroppen min som er stimulert til å bli opphisset. Men jeg er ikke en bevisst del av dette og har dermed heller ikke gitt uttrykk for at jeg ønsker sex. Nettopp fordi kroppen min tenner så lett, har jeg satt tydelige grenser i de forholdene jeg har vært i. At kjærtegn er greit inntil et visst punkt, men at jeg f.eks. ikke skal strykes over kjønnsorgan før jeg har gitt uttrykk for at jeg er helt våken og ønsker sex. Jeg har også vært veldig tydelig på å forklare for disse mennene at når jeg sover er jeg ikke bevisst, og det at kroppen min reagerer med å bli opphisset ikke da har med meg som person å gjøre, at det bare er en mekanisk stimulering som min kropp reagerer på. Uten unntak har de mennene sagt at de har vært glade for at jeg har vært så tydelig, da vet de hvordan de kan vekke meg hvis de ønsker sex om morgenen, og de har alle sagt at de selvfølgelig ikke ønsker å ha sex med en dame som sover. Det har ført til at vi også har snakket om hva de ønsker, og de har - også uten unntak - innrømmet at de har opplevd å ha blitt runket mens de fremdeles sov av tidligere partner/-e, og at selv om de har satt pris på sexen som har fulgt, så har det egentlig alltid hatt en undertone av noe som ikke var greit, de hadde bare ikke greid å sette ord på det tidligere, fordi de damene de tidligere var sammen med ikke hadde et bevisst forhold til dette. Mine grenser er heldigvis alltid blitt respektert, og det har også før til at når jeg er i et forhold med en mann som vekker meg uten å bli altfor intim, så har jeg aldri noengang sagt nei til å fortsette over i å ha sex. Min erfaring tilsier at det er mange menn som aldri har lært å tenke på grensesetting på dette, og at mange menn ikke opplever det å bli runket i søvne som udelt positivt, selv om de setter pris på sexen som ev. følger etterpå. Det er mange, både menn og kvinner, som tror at det at en mann får ereksjon i nærheten av en dame automatisk betyr at han også ønsker sex. Det gjør ikke det. Anonymkode: 36001...d73 Det var mange ord som er helt irrelevante for mine innlegg. Min mann har ikke satt en slik grense som deg. Fordi han ønsker «slik» behandling. Skal ikke hans ønsker bli tatt hensyn til? Fordi du har andre preferanser? Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #281 Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Er du seriøs nå? Vi har vært sammen i over tyve år og kjenner hverandre ut og inn. Han har gitt uttrykk for at han har stor glede av å bli vekket på denne måten. Men fordi du sier det, så er det ikke greit lenger? Han leser denne tråden sammen med meg og er klar på at han føler han har valgt riktig partner, for å si det mildt❤️ Det du faktisk sier her er at han IKKE har full råderett over sin kropp? At selv om han liker å bli vekket slik, så er det ikke greit og noe han ikke bør få oppleve mer? Du mener at hans ønsker ikke skal bli hørt? Hvordan er det å respektere hverandre? Anonymkode: 38514...649 Sliter du med leseforståelsen? Det er per definisjon straffbart. Dersom mannen din en dag skulle skifte mening, kan han anmelde deg og du kan dømmes for det. Da hjelper det lite å si at "jo, men det er ikke straffbart etter norsk lov, for mannen min har sagt at det for ham ikke er straffbart at jeg suger ham i bevisstløs tilstand". Sannsynligheten for at han noen gang vil anmelde deg er sikkert omtrent ikke-eksisterende, men det endrer fortsatt ikke loven. Anonymkode: 09286...80a
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #282 Skrevet 7. januar 2022 Hjelpes, så mange kranglefanter i samme tråd Anonymkode: 752eb...7f7
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2022 #283 Skrevet 7. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Sliter du med leseforståelsen? Det er per definisjon straffbart. Dersom mannen din en dag skulle skifte mening, kan han anmelde deg og du kan dømmes for det. Da hjelper det lite å si at "jo, men det er ikke straffbart etter norsk lov, for mannen min har sagt at det for ham ikke er straffbart at jeg suger ham i bevisstløs tilstand". Sannsynligheten for at han noen gang vil anmelde deg er sikkert omtrent ikke-eksisterende, men det endrer fortsatt ikke loven. Anonymkode: 09286...80a Nei. Det er ikke straffbart når det er med samtykke. Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2022 #284 Skrevet 8. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Du hevdet også at jeg hadde sagt at sovevoldtekt er greit. Var det rett eller feil av deg? Anonymkode: 38514...649 Jeg hevdet ikke det. Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2022 #285 Skrevet 8. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nei. Det er ikke straffbart når det er med samtykke. Anonymkode: 38514...649 Samtykket må komme i situasjonen, ikke dagen før. Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2022 #286 Skrevet 8. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det du faktisk sier her er at han IKKE har full råderett over sin kropp? At selv om han liker å bli vekket slik, så er det ikke greit og noe han ikke bør få oppleve mer? Du mener at hans ønsker ikke skal bli hørt? Hvordan er det å respektere hverandre? Anonymkode: 38514...649 Han får jo ikke råderett over kroppen når han sover. Det endrer avtalen. Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2022 #287 Skrevet 8. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Og jeg som trodde jeg nådde inn. Nei, jeg «see» ikke. Det er ingenting kriminelt med det jeg beskriver. At du kommer med en haug med stråmenn i ettertid bortforklarer ikke at du tok feil da du hevdet at det aldri er greit. Du tok ikke forbehold om det var med samtykke eller ikke, du hevdet at det aldri var greit å innlede seksuelle handlinger med en sovende partner. See? Anonymkode: 38514...649 Samtykket fins ikke hos en sovende mann… 🙄 Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2022 #288 Skrevet 8. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg hevdet ikke det. Anonymkode: 0b747...0c0 Min feil. Du hevdet at jeg sa at det ikke finnes sovevoldtekter. Kan du vise til hvor jeg har sagt det? Anonym bruker skrev (3 timer siden): Samtykket må komme i situasjonen, ikke dagen før. Anonymkode: 0b747...0c0 Nei, det må det ikke. Du tolker loven feil. Anonym bruker skrev (3 timer siden): Han får jo ikke råderett over kroppen når han sover. Det endrer avtalen. Anonymkode: 0b747...0c0 Nei, det endrer ingen avtale. Han er voksen og kan stå for det han mener i flere dager på rad. Anonym bruker skrev (3 timer siden): Samtykket fins ikke hos en sovende mann… 🙄 Anonymkode: 0b747...0c0 Se over. Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2022 #289 Skrevet 8. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Samtykket må komme i situasjonen, ikke dagen før. Anonymkode: 0b747...0c0 Det har vell ikke blitt innført noen samtykkrlov i Norge? Anonymkode: 19dd1...523
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2022 #290 Skrevet 9. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 8.1.2022 den 10.14): Det har vell ikke blitt innført noen samtykkrlov i Norge? Anonymkode: 19dd1...523 Det er allerede ulovlig å misbruke en bevisstløs person seksuelt. Sovende er også bevisstløs. Anonymkode: 0b747...0c0
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2022 #291 Skrevet 9. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er allerede ulovlig å misbruke en bevisstløs person seksuelt. Sovende er også bevisstløs. Anonymkode: 0b747...0c0 Det stemmer jo ikke. Kan man vekke personen, så er den jo ikke bevisstløs. Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2022 #292 Skrevet 9. januar 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Det stemmer jo ikke. Kan man vekke personen, så er den jo ikke bevisstløs. Anonymkode: 38514...649 Etter at vedkommende er vekket er vedkommende, i lovens øyne, ikke bevisstløs lenger, nei. Det er helt riktig. Men så lenge vedkommende sover så er vedkommende, i lovens øyne, bevisstløs. Loven er sånn, samme hva du, jeg, eller andre måtte mene om loven. Loven er sånn uansett. Anonymkode: 28c14...1c9
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2022 #293 Skrevet 9. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 8.1.2022 den 4.04): Samtykket må komme i situasjonen, ikke dagen før. Anonymkode: 0b747...0c0 Nettopp! Tenk om noen spør ei venninne, "du, kan jeg ta en 100-lapp av deg?", får et, "selvfølgelig! du har jo lagt ut for meg før", ikke tar noen 100-lapp før 10 år senere, da går hun plutselig i lommeboken til venninna for å ta en 100-lapp. Da vil jo venninna reagere, "hva f*en er det du på driver med?!". "Ja, du avtalte jo at jeg kunne ta en 100-lapp av deg, husker du ikke det?". Det må avtales der og da. Å ha fått samtykke tidligere betyr ikke at samtykket er der nå. At på til, å gå i lommeboken et par år senere mens venninnen sover, for hun samtykket jo for noen år siden til det, det ser alle hvor galt det er. Samtykket må være der der og da. Anonymkode: 28c14...1c9
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2022 #294 Skrevet 9. januar 2022 Anonym bruker skrev (På 7.1.2022 den 18.14): Det var mange ord som er helt irrelevante for mine innlegg. Min mann har ikke satt en slik grense som deg. Fordi han ønsker «slik» behandling. Skal ikke hans ønsker bli tatt hensyn til? Fordi du har andre preferanser? Anonymkode: 38514...649 Nå er det vel strengt tatt dine innlegg om ditt og din manns sexliv som er irrelevante for tråden. Jeg har tydelig, mange ganger i tråden skrevet at i et trygt og godt fast forhold med god kommunikasjon så kan man lage seg regler som passer for det enkelte paret. Men det betyr også at før man har kommunisert dette og lært hverandre å kjenne godt over tid, så kan man ikke ta noe for gitt, og da må man sjekke. Har man ikke gjort det er det uansett ikke ok å begynne med seksuelle handlinger på en person som pr. definisjon ikke er samtykkekompetent. Det er egentlig ikke så veldig vanskelig - kommuniser tydelig med partneren, så slipper man tvilstilfeller og ev. ufrivillige overgrep. Anonymkode: 36001...d73
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2022 #295 Skrevet 9. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Nå er det vel strengt tatt dine innlegg om ditt og din manns sexliv som er irrelevante for tråden. Jeg har tydelig, mange ganger i tråden skrevet at i et trygt og godt fast forhold med god kommunikasjon så kan man lage seg regler som passer for det enkelte paret. Men det betyr også at før man har kommunisert dette og lært hverandre å kjenne godt over tid, så kan man ikke ta noe for gitt, og da må man sjekke. Har man ikke gjort det er det uansett ikke ok å begynne med seksuelle handlinger på en person som pr. definisjon ikke er samtykkekompetent. Det er egentlig ikke så veldig vanskelig - kommuniser tydelig med partneren, så slipper man tvilstilfeller og ev. ufrivillige overgrep. Anonymkode: 36001...d73 Men det er jo dette diskusjonen har endt opp med, man er uenig i om det går an å lage slike avtaler med partneren sin. Noen mener at selv om man har innarbeidet en sedvane gjennom mange år, så er skal man ikke ta partnerens ønske til etterretning fordi det kan hende at hn en dag ombestemmer seg. At det da er partnerens ansvar å kommunisere dette er visstnok ikke aktuelt og man står da i fare for å bli beskyldt for overgrep. Det syns jeg er misbruk av begrepet og en hån mot alle som faktisk blir misbrukt, enten av partner eller andre. Et samtykkende og trygt samliv krever ikke stadige bekreftelser på at det som var greot i går, sist uke og i 2015 fremdeles er greit. Kan man være enige i det? Anonymkode: 38514...649
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2022 #296 Skrevet 14. februar 2022 Anonym bruker skrev (På 8.1.2022 den 10.14): Det har vell ikke blitt innført noen samtykkrlov i Norge? Anonymkode: 19dd1...523 Paragraf 297 i straffeloven definerer at seksuell handling uten samtykke er ulovlig, så ja det er med i norsk rett. Et samtykke må gis før den enkelte seksuelle handling og skal kunne trekkes tilbake når som helst, noe som er umulig dersom det skjer slik berøring i sovende tilstand. Det er selvsagt ikke frikort for gifte eller par som kjenner hverandre godt. Anonymkode: 6622a...493
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå