Gå til innhold

Unge foreldre som fester vær helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
amandine skrev (16 minutter siden):

Si hva du vil gjør hva du vil, for meg er det lite som rettferdiggjør at en forelder, mor eller far, gammel eller ung, drikker hver helg. Det lar seg ikke kombinere med å være en god omsorgsperson. 

Men det er jo dette som er morsomt. Du antar automatisk at fordi jeg har festa hver helg så har jeg drukket meg fra sans og samling og ikke vært i stand til å ta meg av barnet. Det er feil. 

NÅ trener jeg minst 3 ganger i uka og er borte kanskje én time hver gang. Når ungen er våken. Jeg er mer borte fra ungen nå (som han vet) enn i sommer når jeg var på fest.

Anonymkode: b6631...ab5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært med barnet hver dag, hver uke, siden juni. Med unntak av 5-6 timer hver lørdag. Fortell meg hvordan det er å nedprioritere barnet? Og i tillegg er det fra barnet har sovna? Og jeg står opp før barnet våkner. Hvordan er det å ikke prioritere barnet? 

Mener selv at dette ikke er noe barnet legger merke til at man kommer hjem før de våker eller er hjemme når de våkner. Og synes helt greit at man koser seg ute 1 gang i uken, også bra for foreldre å slippe litt løs etter en lang stressfult uke, me jobb og barn, ikke at det er stress vær dag da, men hvordan skulle en foreldre trives om de hadde måtte sittet 24/7 med barnet i året uten barnehage/skole litt barnepass? Hadde blitt gal, tror alle vil være litt mer en  bare «mamma til elias/sofie».

Anonymkode: 28ece...c20

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mener selv at dette ikke er noe barnet legger merke til at man kommer hjem før de våker eller er hjemme når de våkner. Og synes helt greit at man koser seg ute 1 gang i uken, også bra for foreldre å slippe litt løs etter en lang stressfult uke, me jobb og barn, ikke at det er stress vær dag da, men hvordan skulle en foreldre trives om de hadde måtte sittet 24/7 med barnet i året uten barnehage/skole litt barnepass? Hadde blitt gal, tror alle vil være litt mer en  bare «mamma til elias/sofie».

Det må faktisk være lov!

Endret av Tvillingmamma2020
.
Skrevet
gale damen skrev (1 time siden):

Jeg tenker at det er viktig at barnet har en god relasjon til mor. Ungen er i barnehagen hver dag, annenhver helg er dette barnet hos far. Mor skal altså ha samvær med barnet sitt fire-fem ettermiddager i uken, si to-tre timer hver dag, og da altså annenhver helg. Dette blir så mye for mor, som selvsagt må få gå ut og feste, for hun er jo ung, må vite, så barnet må da være hos besteforeldrene i stedet. Kontakten med mor er i utgangspunktet minimal, men Gud forby at noen påpeker at hun stadig prioriterer fest fremfor eget barn.

Mor kan invitere venner hjem om hun har behov for kontakt, etter at barnet har lagt seg. Det hele må da foregå i siviliserte former, uten alkohol og bråk, men det er kanskje for mye forlangt det også?

Hun har selv valgt å få barn, etter skriveferdighetene å dømme alt for tidlig og uten et utdanningsløp. Siden skal hun altså sutre over at hun ikke får tilfredsstilt sitt behov for å feste, og så prøver hun å vri det i en retning som sier at det er synd på henne for hun er kvinne og da blir hun "dømt" så mye hardere enn menn. En mann som hadde hovedomsorg ville jammen meg ikke fått noe støtte over å måtte feste hver helg og sette bort eget barn han heller.

Hun velger bort eget barn, som hun selv har valgt å få, til fordel for rus.

Hvem er du? Å dømme folk på denne måten er ufint. Man kan fint være en god mor selvom man er på fest av og til. Misunnelig? 

Anonymkode: 74dc5...f86

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvem er du? Å dømme folk på denne måten er ufint. Man kan fint være en god mor selvom man er på fest av og til. Misunnelig? 

Tror mange er misunnelig at de ikke har besteforeldre til barna som er så snille og vil faktiskt passe på barna friviligt.

at den foreldreren får kose seg litt ekstra

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror mange er misunnelig at de ikke har besteforeldre til barna som er så snille og vil faktiskt passe på barna friviligt.

Noen av oss ER besteforeldre. Vi vet hva det dreier seg om.

Anonymkode: 2bd91...17f

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har besteforeldre som gjerne passer barnet mitt når som helst. Men jeg har også respekt for dem, så jeg spør ikke annenhver helg (barnet er hos pappaen annenhver helg). 

Det er faktisk mitt barn, mitt ansvar. Også vil jeg ikke at de skal føle seg bundet til å være hjemme eller at jeg tar dem for gitt. 

Mamma er ivrig barnevakt. Men jeg har gitt klar beskjed at hun ikke får lov å takke nei til f.eks hyttetur en helg, bare fordi jeg vil treffe ei venninne. Da får heller venninna komme til meg etter leggetid da. 

For første gang på 7 år har jeg nå spurt mamma om barnevakt en hel helg. Jeg er invitert på hotellhelg med kjæresten (som bor en flytur unna) og det var tilfeldigvis en "barnehelg". Det satt langt inne å spørre, men siden jeg møter kjæresten min 3-4 helger i året (pga jobben hans) syntes hun det var helt greit. 

Anonymkode: ae70f...1bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært med barnet hver dag, hver uke, siden juni. Med unntak av 5-6 timer hver lørdag. Fortell meg hvordan det er å nedprioritere barnet? Og i tillegg er det fra barnet har sovna? Og jeg står opp før barnet våkner. Hvordan er det å ikke prioritere barnet? 

Nå forutsatte jeg at det var normale hverdager med barnehage og jobb, og ikke over en kortere periode i ferien🙄 I HI skriver du også om en far som har samvær annenhver, jeg ser ikke hvor han har blitt av i innlegget jeg siterer? Legger du til eller trekker tilbake informasjon så vil selvsagt svarene våre ikke passe lenger. Så jeg står inne for svaret mitt, at i de tilfellene med normale hverdager og samværforelder blir barnet nedprioritert. Da tenker jeg at barnet er sammen med deg ca 3 timer hver ettermiddag, en times tid på morgenen og hele søndagen. Altså aldri mer enn et døgn i strekk, i motsetning til hos far som har barnet sammenhengende fra fredag ettermiddag til søndag kveld. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Misunnelig på noen som ikke takler morsrollen? Tror ikke det. 

Anonymkode: 50954...578

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (31 minutter siden):

Nå forutsatte jeg at det var normale hverdager med barnehage og jobb, og ikke over en kortere periode i ferien🙄 I HI skriver du også om en far som har samvær annenhver, jeg ser ikke hvor han har blitt av i innlegget jeg siterer? Legger du til eller trekker tilbake informasjon så vil selvsagt svarene våre ikke passe lenger. Så jeg står inne for svaret mitt, at i de tilfellene med normale hverdager og samværforelder blir barnet nedprioritert. Da tenker jeg at barnet er sammen med deg ca 3 timer hver ettermiddag, en times tid på morgenen og hele søndagen. Altså aldri mer enn et døgn i strekk, i motsetning til hos far som har barnet sammenhengende fra fredag ettermiddag til søndag kveld. 

Jeg tror at du blander hi og en annen anonym som svarer i tråden?

Anonymkode: 50954...578

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (39 minutter siden):

Jeg har hele tiden skrevet at det var "i sommer". 
Jeg skrev om en far som har samvær annenhver uke, men fra juni og til nå så har vi bodd under samme tak av praktiske årsaker. 
Jeg har vært sykemeldt siden juni så jeg er sammen med barnet 24/7 frem til skolen starta, og så resten av døgnet med unntak av 8:30-13 da det selvsagt er på skolen.  Jeg har aldri under noen omstendighet vært sammen med barna mine 3 timer hver ettermiddag. Jeg har allitd vært med de fra 15 til de legger seg. Som er tidligst kl 20. 

Det jeg ville frem til er at når HI sier hun fester hver helg, så behøver ikke det bety at det går på bekostning av barnet. Jeg har gjort det samme, og barnet har det helt strålende. Vet jo ikke engang at jeg er vekk! Dere må slutte å dømme så innmari!

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det SKRIKER ressursfattig av hele innlegget ditt, så innholdet er ingen bombe.

Anonymkode: 94245...da9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Misunnelig? På hva da? En altfor ung mor som ikke makter tilværelsen og tilbringer så lite tid som mulig med eget barn under dekke av behov for kontakt med venner?  

Skrevet

Helg er viktig for barnet også, jeg synes det er nitrist med en mor som har barnefri annenhver helg fordi barnet et hos far, og bruker besteforeldre som barnevakt sin helg fordi hun trenger å møte jevnaldrende.

Venner kan man treffe de helgene barnet er hos far, på skole og jobb i hverdagen og invitere på besøk av og til når barnet er i seng.

Så koser man seg med barnet de helgene man har det hjemme. Rutiner med mat, snop, film, spill, turer på lekeplassen, kos i senga søndag morgen osv. Barn trenger følelsen av helg og ro med mamma også.

Anonymkode: f9d51...f28

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Kva har dét med saken å gjere? 

Skrevet

Når barna er hos ansvarlige voksenpersoner, kan foreldre gjøre hva de vil med fritida si. Det er ikke mer grunn til å kritisere dem som liker festing enn dem som liker Tensing-kor.

Anonymkode: 8938b...4e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Da er det jo bra at nettverket er godt, da. Et nettverk er også en ressurs. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Når barna er hos ansvarlige voksenpersoner, kan foreldre gjøre hva de vil med fritida si. Det er ikke mer grunn til å kritisere dem som liker festing enn dem som liker Tensing-kor.

Nå er det strengt tatt ikke hva fritiden blir brukt til, men omfanget… 

Skrevet

Men hvorfor dette behovet? Du har barn! Jeg fikk selv barn som 20-åring og var nesten aldri på fest. Det er ikke sånn at man må feste bare fordi man er ung. Man kan ha det fint og gøy på andre måter også, som inkluderer barnet.

Anonymkode: 6dd7a...3ba

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Men hvorfor dette behovet? Du har barn! Jeg fikk selv barn som 20-åring og var nesten aldri på fest. Det er ikke sånn at man må feste bare fordi man er ung. Man kan ha det fint og gøy på andre måter også, som inkluderer barnet.

Anonymkode: 6dd7a...3ba

Men så fint for deg da 🙂 hvorfor er det så ille hva man gjør når barnet sover, da? 
jeg har ei venninne som har barnevakt 2 kvelder hver uke fordi hun jobber kveldsvakt. Ingen pappa, men en innleid 18 åring. Er det galt og, eller er det greit fordi hun jobber?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men så fint for deg da 🙂 hvorfor er det så ille hva man gjør når barnet sover, da? 
jeg har ei venninne som har barnevakt 2 kvelder hver uke fordi hun jobber kveldsvakt. Ingen pappa, men en innleid 18 åring. Er det galt og, eller er det greit fordi hun jobber?

Du kan ikke for alvor mene at man kan sidestille jobb og festing?? Barn trenger også en rolig helg med mor, det får ikke dette barnet som blir fraktet på overnatting en helg og til far neste helg. Dette er så trist at jeg vet ikke hva jeg skal si... En ting er sikkert: Det er ikke alle barn som er like heldige med den familien de blir født inn i.

Anonymkode: 97998...7a6

Skrevet

Det er klart du kan gjøre som du vil, HI. Og strengt tatt er det først og fremst du og barnet som kan gjøre opp dette regnskapet og bestemme hva som er godt nok. Samtidig viser tråden at mange vil tenke at dette nærmer seg å ikke være godt nok. Én ting er festingen, en annen ting er hvordan du rettferdiggjør dine valg. Ikke ett sted i dine svar i denne tråden er barnets behov i sentrum. Det handler om dine behov helt gjennomgående. Det er bekymringsfullt, og får meg til å lure på hvordan du ivaretar barnet sånn generelt. Kvaliteten på samvær med barn er annerledes på travle hverdager enn i helger og ferier. Hvis samvær mellom mor og barn i hovedsak foregår før og etter barnehage på hverdager, mens helger enten er hos far eller hos besteforeldre, går barnet helt klart glipp av ro hos mor. Kanskje ikke skadelig, men allikevel helt klart ikke gunstig. 

Skrevet

Har tenkt på denne tråden i dag tidlig.

Jeg er nesten aldri ute på byen, men i går var jeg det. Drakk vel ca 5-6 drinker. 

Mannen min måtte plutselig reise til foreldrene i dag tidlig, så jeg ble uplanlagt alene med ungene. Og herregud, så slitsomt.. Jeg har mest lyst til å ligge på sofa mens de ser på tv.. 

Dette hadde ikke vært greit helg etter helg.

Anonymkode: c8b07...107

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (På 10.9.2021 den 12.58):

3 timer på ettermiddagen? Hvordan vet du når barnet legger seg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...