Gå til innhold

Unge foreldre som fester vær helg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere unge foreldrer på 19-20 årene oppover som fester vær helg. 
får følelse av at unge mødre blir mer dømmet og hatet en unge fedre når det kommer til dette temaet. 
meg og venninnen min på 21 år som har ei liten gutt på 2, snakket om dette. Hun mener hun er ute vær helg men hun drikker seg ikke full, men siden hun trenger av og til og snakke med venner. 

bestemoren og bestefaren til gutten elsker og tilbringe tid med han. Men da har hun ment at hun synes er ok at de kan passe på han litt i helgene  for hun koser seg med han i ukedagene, (ikke begge dagene såklart). Hun er lei av at folk og venner spør henne om hvor barnet er for hun vet barnet er trygg der, ja barnefaren har annen vær helg. Men hun mener også at det ikke er andres sinn jobb og stå å spør henne om alt dette. Og hun spør meg om hvordan hun kan få kose seg bitte litt uten og få dårlig samvittighet, siden hun liker ikke å snakke om barnet sitt til vennene våres som ikke har barn. For de forstår ikke hvordan det er og ha barn..

deres meining i slikt?

Anonymkode: 28ece...c20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig. Det er ikke andre sin sak.

Anonymkode: ec447...0c5

Skrevet

Det burde gå an å reklamere på alle de ti årene med bortkastet skolegang. 

Skrevet

Jeg tror nok at kvinner alltid dømmes hardere enn menn for de samme tingene. 

Samtidig som jeg tenker at ingen oppegående foreldre fester hver helg. 

Anonymkode: c8b07...107

Skrevet

Jeg er enig i at det ikke er andre sin sak. Så lenge barnet er godt ivaretatt, og er hos noen barnet er trygg på. Men det kan være greit at folk følger litt med, for det finnes tross alt mødre som går på fylla hver helg uten at barnet er ivaretatt. Og selv omndet er greit med en fest en gang iblant blir jeg litt skeptisk hvis foreldrene til små barn drikker mye eller er oppe veldig sent hver helg, sånn at de ikke funker som foreldre dagen derpå.

Anonymkode: c10ac...541

Skrevet

Jeg tenker det ikke alle som er klare for å få barn så tidlig. Å være ute med venner hver(!) helg når man har småbarn, er bare rart. 

Kan ikke de samme venninnene komme og snakke litt etter barnet har lagt seg for kvelden? På vanlige ukedager, mener jeg. Hvis det ikke er for å drikke og feste, men bare møte venninner og snakke litt, så kan det jo fint gjøres hjemme. 

Anonymkode: ae70f...1bb

Skrevet

Igjen? Hvor mange tråder skal du lage? 

Fest så mye som du har samvittighet til. 

Anonymkode: 50954...578

Skrevet

For små barn er det utrolig viktig å få tilbringe mest mulig tid med foreldrene sine. Om barnet er i barnehagen hele uka, er helgen viktig. Så å sende barnet til besteforeldre hver helg er ikke helt ok, mener jeg. Av og til er det selvfølgelig greit!  

jeg er egentlig enig i at venner ikke trenger å kommentere det, men samtidig skjønner jeg at de lurer litt. Hvis barnefaren har barnet annenhver helg, da har hun jo muligheten til å gå ut med venner da. 

Anonymkode: fecfb...d8a

Skrevet

Dersom hun går ut etter barnet har sovnet hjemme i egen seng, og har barnevakt selvsagt, pluss drikker så lite at hun er like fin neste dag, da trenger hun iallefall ikke ha dårlig samvittighet. 

Anonymkode: ffff5...4b0

Skrevet

Dette har du skrevet om før, og det er veldig tydelig at det er du som er denne moren som fester hver helg og ønsker støtte for valget ditt. 

Anonymkode: 507fb...8af

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det har du rett i! Hvis jeg som mor drikker den helgen barnet er hos far,så blir jeg dømt. Men hvis far drikker når han ikke har barnet,så sier folk "så klart han må få kose seg når han har barnefri". Å på nyttårsaften innviterte jeg far til å komme til oss,men han ville heller ut å drikke med venner. Da sa også folk at han må jo få gå ut å drikke og kose seg. Helt greit at han valgte det . Men året etterpå skal far ha han på nyttårsaften å innviterer meg;jeg takker nei for jeg skal drikke med noen venniner. Da ble jeg fort dømt at mange som mente at jeg heller burde prioritert barnet. Mens når far gjør det samme så er det helt greit.

Anonymkode: 80329...243

Skrevet

Jeg tenker det er synd på unger som helg etter helg velges ut av foreldrenes fritid, til fordel for fest. Besteforeldrene er nok sikkert trygge omsorgspersoner, men sikkert litt lei seg fordi de har oppdratt et barn som ikke er det.

Skrevet

Jeg tenker som prekæs at det er synd at behovet for fest trumfer barnas behov. Du har tatt et valg om å få barn tidlig, og det får konsekvenser både for deg men også for barnet ditt i aller høyeste grad. Barnet har dessuten ikke noe valg, men det vokser opp med å bli prioritert bort helg etter helg.

Om barnet er hos faren annenhver helg er det da du går ut. De andre dagene er du hjemme. Da inviterer du venninner hjem etter at barnet har lagt seg.

Du har såkalt fri annenhver helg, det må vel holde? 

Jeg hadde revet meg i håret om du hadde vært min datter samtidig som jeg hadde strukket meg langt for barnebarnet mitt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker at det er viktig at 19-20 åringer har godt av å være sammen med gjevnaldrende. Det er snakk om én kveld i uka. Jeg tenker at dette er viktig jeg. Ikke sikkert de drikker seg fulle hver helg heller. 

Anonymkode: 74dc5...f86

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker at det er viktig at 19-20 åringer har godt av å være sammen med gjevnaldrende. Det er snakk om én kveld i uka. Jeg tenker at dette er viktig jeg. Ikke sikkert de drikker seg fulle hver helg heller. 

Anonymkode: 74dc5...f86

Jeg tenker at det er viktig at barnet har en god relasjon til mor. Ungen er i barnehagen hver dag, annenhver helg er dette barnet hos far. Mor skal altså ha samvær med barnet sitt fire-fem ettermiddager i uken, si to-tre timer hver dag, og da altså annenhver helg. Dette blir så mye for mor, som selvsagt må få gå ut og feste, for hun er jo ung, må vite, så barnet må da være hos besteforeldrene i stedet. Kontakten med mor er i utgangspunktet minimal, men Gud forby at noen påpeker at hun stadig prioriterer fest fremfor eget barn.

Mor kan invitere venner hjem om hun har behov for kontakt, etter at barnet har lagt seg. Det hele må da foregå i siviliserte former, uten alkohol og bråk, men det er kanskje for mye forlangt det også?

Hun har selv valgt å få barn, etter skriveferdighetene å dømme alt for tidlig og uten et utdanningsløp. Siden skal hun altså sutre over at hun ikke får tilfredsstilt sitt behov for å feste, og så prøver hun å vri det i en retning som sier at det er synd på henne for hun er kvinne og da blir hun "dømt" så mye hardere enn menn. En mann som hadde hovedomsorg ville jammen meg ikke fått noe støtte over å måtte feste hver helg og sette bort eget barn han heller.

Hun velger bort eget barn, som hun selv har valgt å få, til fordel for rus.

Skrevet

Hvis barnefar har barnet annenhver helg, så syns jeg det er bare trist dersom mor må ut den helga barnet er hos henne.  Jeg hadde ikke gått noe sted dersom barnet mitt bare var hos meg annenhver helg, selv om barnet legger seg tidlig.

Anonymkode: 2b1e7...53a

Skrevet

Jeg er 37 og i sommer har jeg festa hver helg. Det har vært min flukt i en altfor strevsom hverdag hvor jeg har møtt veggen skikkelig! Nå er jeg skilt og kan gjøre hva jeg vil annenhver uke, men barnet har vært hos pappaen hver helg. Til gjengjeld har jeg vært med barnet hver dag siden juni, til tross for at jeg egentlig har barnefri annenhver uke, så de lørdagene har jeg ikke litt dårlig samvittighet for engang. Drar når han har lagt seg og står opp før han står opp. 

Anonymkode: b6631...ab5

Skrevet

Kose seg bittelitt, som i å dra ut og drikke hver helg? 

Det er trist når barn får barn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er 37 og i sommer har jeg festa hver helg. Det har vært min flukt i en altfor strevsom hverdag hvor jeg har møtt veggen skikkelig! Nå er jeg skilt og kan gjøre hva jeg vil annenhver uke, men barnet har vært hos pappaen hver helg. Til gjengjeld har jeg vært med barnet hver dag siden juni, til tross for at jeg egentlig har barnefri annenhver uke, så de lørdagene har jeg ikke litt dårlig samvittighet for engang. Drar når han har lagt seg og står opp før han står opp. 

Det er jo bare fryktelig trist. Og fattig. 

Skrevet
amandine skrev (22 minutter siden):

Det er jo bare fryktelig trist. Og fattig. 

Det må du jo gjerne synes. Men alternativet er at jeg blir en dårligere mor om jeg ikke kommer meg ut. Du vet ingenting om hvordan jeg har det eller hva jeg står i, så at jeg bruker 5-6 timer en lørdag på meg selv og får kobla av, det kan du bare syns så lite om som du bare orker :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det må du jo gjerne synes. Men alternativet er at jeg blir en dårligere mor om jeg ikke kommer meg ut. Du vet ingenting om hvordan jeg har det eller hva jeg står i, så at jeg bruker 5-6 timer en lørdag på meg selv og får kobla av, det kan du bare syns så lite om som du bare orker :)

Jeg synes det er trist på dine vegne fordi du føler det er nødvendig, feil prioritering fordi alle vet at formen aldri blir bedre av en kveld på byen. Fattig fordi du ikke ser at andre løsninger finnes

Skrevet
amandine skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er trist på dine vegne fordi du føler det er nødvendig, feil prioritering fordi alle vet at formen aldri blir bedre av en kveld på byen. Fattig fordi du ikke ser at andre løsninger finnes

Men om det er det som gir meg glede, så hvorfor ikke? Hvorfor er det noe verre å dra bort noen timer en lørdag og kose seg med venner, danse, skravle, enn å tilbringe 2 timer på treningsstudio hver dag som mange gjør? 
Det finnes selvsagt andre løsninger, men akkurat i sommer valgte jeg venner på kveldstid på lørdager. Nå velger jeg trening, 3 dager i uka. Det gjør meg ikke til en dårlig mor at jeg i en periode valgte venner og festing.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men om det er det som gir meg glede, så hvorfor ikke? Hvorfor er det noe verre å dra bort noen timer en lørdag og kose seg med venner, danse, skravle, enn å tilbringe 2 timer på treningsstudio hver dag som mange gjør? 
Det finnes selvsagt andre løsninger, men akkurat i sommer valgte jeg venner på kveldstid på lørdager. Nå velger jeg trening, 3 dager i uka. Det gjør meg ikke til en dårlig mor at jeg i en periode valgte venner og festing.

Si hva du vil gjør hva du vil, for meg er det lite som rettferdiggjør at en forelder, mor eller far, gammel eller ung, drikker hver helg. Det lar seg ikke kombinere med å være en god omsorgsperson. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ingen velger å tilbringe to timer hver dag på helsestudio mens barna er hos besteforeldre. Du har tatt et valg da du ble gravid, da valgte du å sette et liv til verden. Konsekvensen av dette er at det livet du satte til verden må følges opp, hver dag. At du føler behov for å dra på byen hver eneste helg er trist for barnet som blir nedprioritert, og det sier også at du ikke er voksen nok til morsrollen. Akkurat det samme gjelder far om han har hovedomsorgen.

Så lenge barnet er hos far annenhver helg har du mer enn nok fri til deg selv, og du bør i det minste gi barnet like mye (sammenhengende) tid med deg som han/hun får med samværsforelder.

Du blir dømt fordi de fleste mener du prioriterer feil. Du har rett til å gjøre dårlige valg, men du kan ikke velge at andre ikke skal mene noe om dem. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden):

Ingen velger å tilbringe to timer hver dag på helsestudio mens barna er hos besteforeldre. Du har tatt et valg da du ble gravid, da valgte du å sette et liv til verden. Konsekvensen av dette er at det livet du satte til verden må følges opp, hver dag. At du føler behov for å dra på byen hver eneste helg er trist for barnet som blir nedprioritert, og det sier også at du ikke er voksen nok til morsrollen. Akkurat det samme gjelder far om han har hovedomsorgen.

Så lenge barnet er hos far annenhver helg har du mer enn nok fri til deg selv, og du bør i det minste gi barnet like mye (sammenhengende) tid med deg som han/hun får med samværsforelder.

Du blir dømt fordi de fleste mener du prioriterer feil. Du har rett til å gjøre dårlige valg, men du kan ikke velge at andre ikke skal mene noe om dem. 

Jeg har vært med barnet hver dag, hver uke, siden juni. Med unntak av 5-6 timer hver lørdag. Fortell meg hvordan det er å nedprioritere barnet? Og i tillegg er det fra barnet har sovna? Og jeg står opp før barnet våkner. Hvordan er det å ikke prioritere barnet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...