Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #51 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): HIs omgangskrets må være annerledes enn min. Jeg kjenner meg ikke igjen i karakteristikken av kvinnelige fremgangsmåter for å nå frem. Jeg tar ansvar for mine egne plikter og behov uten hverken å blafre med øyevippene eller stikke fingrene i kjeften. Ikke er jeg spesielt søt heller. Mannen min tar forøvrig ansvar for sin del i forhold til familien og livet ellers uten at jeg behøver å gjøre meg til. Tror nok det mønstret er mer vanlig enn det HI beskriver. Anonymkode: 45336...d8d Dette. En annen ting er at det å HJELPE skal jo være grunnsteinen i forhold - man hjelper hverandre. Så ja, jeg forventer faktisk at mannen min hjelper meg, og han forventer det samme av meg. Hvorfor skal man ellers være i et voksent forhold hvis man kun skal drive med sitt på hver sin side? Anonymkode: 47b4e...7f5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #52 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): HIs omgangskrets må være annerledes enn min. Jeg kjenner meg ikke igjen i karakteristikken av kvinnelige fremgangsmåter for å nå frem. Jeg tar ansvar for mine egne plikter og behov uten hverken å blafre med øyevippene eller stikke fingrene i kjeften. Ikke er jeg spesielt søt heller. Mannen min tar forøvrig ansvar for sin del i forhold til familien og livet ellers uten at jeg behøver å gjøre meg til. Tror nok det mønstret er mer vanlig enn det HI beskriver. Anonymkode: 45336...d8d Ja, det er dette jeg, HI, også er vant med. Det er jo nettopp derfor jeg reagerer når jeg kommer inn hit, og det er helt andre tilstander. Det virker som at det er en sammenheng mellom de som skriker høyest om rettigheter er de samme som unnlater mest å utføre sine plikter. Ikke helt uventet, men utrolig slitsomt. Anonymkode: 4bab8...db3
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #53 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, det er dette jeg, HI, også er vant med. Det er jo nettopp derfor jeg reagerer når jeg kommer inn hit, og det er helt andre tilstander. Det virker som at det er en sammenheng mellom de som skriker høyest om rettigheter er de samme som unnlater mest å utføre sine plikter. Ikke helt uventet, men utrolig slitsomt. Anonymkode: 4bab8...db3 Hvordan vet du om de som skriver her: 1. Skriver sant? 2. Skriver absolutt alt om sitt levesett, vaner, hverdagen og oppførsel generelt? Hvis man tror at man kan dømme en persons handlinger ut fra et lite innlegg på DiB som ikke har noe med disse handlingene å gjøre, generaliserer man. Og generalisering er ikke noe man driver med hvis man er voksen og selvstendig. Anonymkode: 47b4e...7f5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #54 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Og generalisering er ikke noe man driver med hvis man er voksen og selvstendig. Anonymkode: 47b4e...7f5 Ser du stadig prøver deg, men jeg kommer altså IKKE til å ta over det ansvaret som er ditt når du deltar i en debatt, uansett hvor hardt og ofte du maser. Anonymkode: 4bab8...db3
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #55 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ser du stadig prøver deg, men jeg kommer altså IKKE til å ta over det ansvaret som er ditt når du deltar i en debatt, uansett hvor hardt og ofte du maser. Anonymkode: 4bab8...db3 Hvis man vil diskutere bør man skrive tydelig hva man mener og svare på spørsmål de andre som er med på diskusjonen stiller om hvordan det du skriver skal forstås. Det er helt mormalt at et utsagn kan tolkes på forskjellige måter. Hvis du ikke er villig til å oppklare misforståelser eller forlare nedre det andre ikke forstår, kan du ikke forvente å bli tatt seriøst i diskusjonen. Anonymkode: 73557...a98
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #56 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis man vil diskutere bør man skrive tydelig hva man mener og svare på spørsmål de andre som er med på diskusjonen stiller om hvordan det du skriver skal forstås. Det er helt mormalt at et utsagn kan tolkes på forskjellige måter. Hvis du ikke er villig til å oppklare misforståelser eller forlare nedre det andre ikke forstår, kan du ikke forvente å bli tatt seriøst i diskusjonen. Anonymkode: 73557...a98 Nei, dette stemmer ikke. Vil man delta i debatt som voksent menneske så må man selv sette seg inn i saken. Man må bidra med eget meningsinnhold. Man kan ikke bare sitte der og stille mange spørsmål fordi man ikke forstår ting, eller komme med spydigheter mot de som ikke vil hjelpe. Anonymkode: 4bab8...db3
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #57 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Ser du stadig prøver deg, men jeg kommer altså IKKE til å ta over det ansvaret som er ditt når du deltar i en debatt, uansett hvor hardt og ofte du maser. Anonymkode: 4bab8...db3 Det er ingen som ber deg om å ta over ansvaret. Jeg deltar i en diskusjon. Du kan velge å svare eller ikke svare. Du trenger verken å hjelpe, veilede eller ta over ansvaret for meg. Jeg skriver det jeg vil fordi det er det man gjør på et åpent forum. Vil du diskutere kun med dem som er 100 prosent enige med deg, bør du velge et lukket forum der alle har like meninger om alt. Anonymkode: 47b4e...7f5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #58 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, dette stemmer ikke. Vil man delta i debatt som voksent menneske så må man selv sette seg inn i saken. Man må bidra med eget meningsinnhold. Man kan ikke bare sitte der og stille mange spørsmål fordi man ikke forstår ting, eller komme med spydigheter mot de som ikke vil hjelpe. Anonymkode: 4bab8...db3 Spydigheter bør man generelt unngå. Der har du mye å lære. Det er ingen motsettning mellom å sette seg inn i saen og komme med eget meningsinnhold og å stille spørsmål for å avklare hva andre mener. Hvis andre ikke forstår hva du mener skyldes det sjelden at alle de andre er dumme, men oftest at du selv har uttrykt deg dårlig. Anonymkode: 73557...a98
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #59 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, dette stemmer ikke. Vil man delta i debatt som voksent menneske så må man selv sette seg inn i saken. Man må bidra med eget meningsinnhold. Man kan ikke bare sitte der og stille mange spørsmål fordi man ikke forstår ting, eller komme med spydigheter mot de som ikke vil hjelpe. Anonymkode: 4bab8...db3 Nå er det slik at norsk er et veldig rikt språk, slik at uttrykk kan forstås på flere forskjellige måter. Derfor blir situasjonen sånn at hvis man uttrykker seg på en måte som kan forstås annerledes enn det som er den opprinnelige meningen, bør man presisere hva man mener. Når vi snakker om det å være voksen og ta ansvar - ett av grunnleggende prinsipper i en diskusjon/debatt er at det er den som uttrykker seg, som har risikoen for at han/hun har uttrykt seg uklart eller tvetydig. Og når det gjelder det å bidra med eget meningsinnhold, så gjør vi det, bare at vi mener noe annet enn deg. Anonymkode: 47b4e...7f5
the amazing spidermamma Skrevet 31. mai 2021 #60 Skrevet 31. mai 2021 Hi, det er vel ikke så mange som er uenige i at kvinner skal ta ansvar for eget liv. I så måte slår du inn åpne dører. Det jeg tror mange reagerer på, er den pompøse måten du uttrykker deg på, og at du er så forutinntatt. Så snart noen ber deg om å utdype, svarer du med fornærmelser og spydigheter.
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #61 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Heldigvis er det kun her inne jeg opplever det. I min hverdag opplever jeg kvinner som minst like kompetente som menn, om ikke mer. Og sånn har det vært så lenge jeg har levd. Men da er det jo også snakk om kvinner som ikke behøver å hyle og rope om rettigheter, eller som sliter med å forstå sammenhengen mellom frihet og ansvar, rettigheter og plikter. Men her inne? Her er det jo helt motsatt. Her er det plukk og miks av rettigheter som voksen der man ønsker det, og friheter som barn der man ønsker det. Det går ikke opp. Anonymkode: 4bab8...db3 Du vet at det er mange forskjellige brukere her inne? Som er i forskjellige livssituasjoner? Anonymkode: 114c3...9c9
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #62 Skrevet 31. mai 2021 the amazing spidermamma skrev (28 minutter siden): Hi, det er vel ikke så mange som er uenige i at kvinner skal ta ansvar for eget liv. I så måte slår du inn åpne dører. Det jeg tror mange reagerer på, er den pompøse måten du uttrykker deg på, og at du er så forutinntatt. Så snart noen ber deg om å utdype, svarer du med fornærmelser og spydigheter. Tror ikke så mange er uenig i det nei, tror bare svært få har innsett at dette - naturlig nok - også gjelder de selv. Det at jeg svarer pompøst er selvsagt med vilje, for å få frem poenget mitt. Du ser jo hvordan de reagerer, ikke særlig mye voksent ved å gå helt over styr. Selv om man ikke liker at man er med på å illustrere mitt poeng (ved å oppføre seg som en unge), har man likevel ansvaret for at man gjør det. Hvis man er voksen er det vel bare å slutte? Anonymkode: 4bab8...db3
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #63 Skrevet 31. mai 2021 the amazing spidermamma skrev (25 minutter siden): Hi, det er vel ikke så mange som er uenige i at kvinner skal ta ansvar for eget liv. Synd bare at den feministiske stakkarsliggjøringen av kvinner stadig fratar kvinner ansvar med alt som det drar med seg av manglende respekt. Krenket.no Anonymkode: aed1f...aa6
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #64 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tror ikke så mange er uenig i det nei, tror bare svært få har innsett at dette - naturlig nok - også gjelder de selv. Det at jeg svarer pompøst er selvsagt med vilje, for å få frem poenget mitt. Du ser jo hvordan de reagerer, ikke særlig mye voksent ved å gå helt over styr. Selv om man ikke liker at man er med på å illustrere mitt poeng (ved å oppføre seg som en unge), har man likevel ansvaret for at man gjør det. Hvis man er voksen er det vel bare å slutte? Anonymkode: 4bab8...db3 Du skjønner ikke ennå at ingen diskuterer med deg fordi premissene dine er helt feil, og du tror fremdeles at å være teatralsk og pompøs inngir respekt? Du tror i innlegg etter innlegg at du har en opphøyet og gudeaktig plattform hvorfra du kan sette deg til doms over alle andre, men du sitter alltid nederst og piper som ei rotte i potetkjelleren uansett. Hvordan tenker du å oppnå noe mer enn overbærende hoderysten og muligens spredte forsøk på å få deg inn på skiva fra alle andre? Anonymkode: 24a0e...8d3
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #65 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Tror ikke så mange er uenig i det nei, tror bare svært få har innsett at dette - naturlig nok - også gjelder de selv. Det at jeg svarer pompøst er selvsagt med vilje, for å få frem poenget mitt. Du ser jo hvordan de reagerer, ikke særlig mye voksent ved å gå helt over styr. Selv om man ikke liker at man er med på å illustrere mitt poeng (ved å oppføre seg som en unge), har man likevel ansvaret for at man gjør det. Hvis man er voksen er det vel bare å slutte? Anonymkode: 4bab8...db3 Det samme gjelder deg - du kan jo bare avslutte tråden din? Som sagt, dette er et åpent diskusjonsforum. Anonymkode: 47b4e...7f5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #66 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Synd bare at den feministiske stakkarsliggjøringen av kvinner stadig fratar kvinner ansvar med alt som det drar med seg av manglende respekt. Krenket.no Anonymkode: aed1f...aa6 Ja, akkurat dette! Alle kvinner jeg kjenner som tar ansvar for seg selv, møter jo minst like mye respekt som hva menn gjør. Mens her inne er det jamnt og trutt en god blanding av «Hø? Atte hva? Kan jeg ta ut sykt barn dag når det er streik? Kan jeg jobbe et annet sted når jeg er tatt ut i streik? Hæææ! Høøø?! Hvorfor ikke?!» og så forventer man at det skal komme noen som forklarer dette. Hvordan kan man forvente at kvinner skal delta i arbeidslivet og tjene like mye som menn, når de på ingen måte later til å ane hva det er de driver på med. Hvorfor må de ikke bevise at de kan noe, før de får ansvar. Dette er viktige spørsmål. Men som vanlig gjelder det å feie slike spørsmål av banen ved å rakke ned på den som stiller spørsmålene. Anonymkode: 4bab8...db3
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #67 Skrevet 31. mai 2021 Og én ting er det med deltagelsen i arbeidslivet. Noe helt annet er det med denne evinnelige omsorgssvikten som man leser om støtt. «Barnet mitt har fått en stein i øyet og drukket gift. Men jeg behøver vel ikke ringe legevakten? Hva synes dere? Jeg hører hva dere sier, men jeg vil vente litt, de er sikkert så opptatt hos legen. Og jeg tør ikke dra til legen, jeg kan jo ikke risikere å få korona og DØ!» Anonymkode: 4bab8...db3
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #68 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, akkurat dette! Alle kvinner jeg kjenner som tar ansvar for seg selv, møter jo minst like mye respekt som hva menn gjør. Mens her inne er det jamnt og trutt en god blanding av «Hø? Atte hva? Kan jeg ta ut sykt barn dag når det er streik? Kan jeg jobbe et annet sted når jeg er tatt ut i streik? Hæææ! Høøø?! Hvorfor ikke?!» og så forventer man at det skal komme noen som forklarer dette. Hvordan kan man forvente at kvinner skal delta i arbeidslivet og tjene like mye som menn, når de på ingen måte later til å ane hva det er de driver på med. Hvorfor må de ikke bevise at de kan noe, før de får ansvar. Dette er viktige spørsmål. Men som vanlig gjelder det å feie slike spørsmål av banen ved å rakke ned på den som stiller spørsmålene. Anonymkode: 4bab8...db3 Dette er altså et diskusjonsforum. Hvis man begynner å google, vil man gjerne se forskjellige svar. Derfor ønsker mange å høre fra andre med samme erfaring. Altså diskutere, i tillegg til googlingen. Jeg regner med at du heller ikke er ekspert på absolutt alt her i verden. At man ikke er automatisk forberedt på absolutt alle situasjoner som kan og ikke kan skje, betyr ikke at man "ikke aner hva det er de driver med". For eksempel har man tillitsvalgte på arbeidsplassen nettopp for å veilede andre ansatte om hvordan man forholder seg til arbeidsmiljørelaterte spørsmål. Nei, det er ikke viktig å spørre hvor mye man har googlet og hvor mange man har kontaktet før man stiller et spørsmål på et åpent diskusjonsforum. Man har også diskusjonsforum for menn, og der stilles det spørsmål om arbeidsliv, rettigheter og så videre. Mener du da at mennene som stiller slike spørsmål er uselvstendige og dumme? Eller mener du at alle menn er alltid forberedt på alt? Anonymkode: 47b4e...7f5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #69 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Og én ting er det med deltagelsen i arbeidslivet. Noe helt annet er det med denne evinnelige omsorgssvikten som man leser om støtt. «Barnet mitt har fått en stein i øyet og drukket gift. Men jeg behøver vel ikke ringe legevakten? Hva synes dere? Jeg hører hva dere sier, men jeg vil vente litt, de er sikkert så opptatt hos legen. Og jeg tør ikke dra til legen, jeg kan jo ikke risikere å få korona og DØ!» Anonymkode: 4bab8...db3 Men da får du melde dem til barnevernet. Ellers oppfyller du ikke din samfunnsPLIKT. Eller trenger du hjelp til dette fra en mann? Du tør ikke melde selv? Anonymkode: 47b4e...7f5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #70 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Tror ikke så mange er uenig i det nei, tror bare svært få har innsett at dette - naturlig nok - også gjelder de selv. Det at jeg svarer pompøst er selvsagt med vilje, for å få frem poenget mitt. Du ser jo hvordan de reagerer, ikke særlig mye voksent ved å gå helt over styr. Selv om man ikke liker at man er med på å illustrere mitt poeng (ved å oppføre seg som en unge), har man likevel ansvaret for at man gjør det. Hvis man er voksen er det vel bare å slutte? Anonymkode: 4bab8...db3 Jeg skjønner at du opplever en eller annen slags tilfredsstillelse ved å få andre til å reagere forutsigbart, men altså: å få motstand når man kommer med kontroversielle (og ufine) ytringer er ikke spesielt oppsiktsvekkende. Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men som vanlig gjelder det å feie slike spørsmål av banen ved å rakke ned på den som stiller spørsmålene. Anonymkode: 4bab8...db3 Du kan velge å gå inn i temaet på en noe mindre dømmende måte om du er ute etter reell debatt. For eksempel er det helt normal og høflig atferd i en diskusjon - når noen noen spør om utdypende informasjon for å forstå en problemstilling eller et utsagn - å forklare dette nærmere. Nå tyder vel ting på at det som gir deg den deilige maktfølelsen er å kaste ut brannfakler og fnyse av eventuell motstand, uansett hvor godt eller dårlig formulert den er, slik at ingen innvendinger eller motargumenter har noen reell effekt. Og det er klart, at om det er her du henter glede som menneske så har du kommet til rett sted for å tilfredsstille behovene dine. Anonymkode: 0583c...b70
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #71 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner at du opplever en eller annen slags tilfredsstillelse ved å få andre til å reagere forutsigbart, men altså: å få motstand når man kommer med kontroversielle (og ufine) ytringer er ikke spesielt oppsiktsvekkende. Du kan velge å gå inn i temaet på en noe mindre dømmende måte om du er ute etter reell debatt. For eksempel er det helt normal og høflig atferd i en diskusjon - når noen noen spør om utdypende informasjon for å forstå en problemstilling eller et utsagn - å forklare dette nærmere. Nå tyder vel ting på at det som gir deg den deilige maktfølelsen er å kaste ut brannfakler og fnyse av eventuell motstand, uansett hvor godt eller dårlig formulert den er, slik at ingen innvendinger eller motargumenter har noen reell effekt. Og det er klart, at om det er her du henter glede som menneske så har du kommet til rett sted for å tilfredsstille behovene dine. Anonymkode: 0583c...b70 I denne tråden taper man uansett hva man skriver, for alt man skriver blir vridd ut av proporsjoner, man blir påsatt merkelapp og hånet. Anonymkode: 47b4e...7f5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #72 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): For eksempel har man tillitsvalgte på arbeidsplassen nettopp for å veilede andre ansatte om hvordan man forholder seg til arbeidsmiljørelaterte spørsmål. Nettopp. Det riktige da er å høre med disse, fremfor google helt tilfeldig, eller spørre mennesker man ikke vet det ringeste om. Anonymkode: 4bab8...db3
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #73 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nettopp. Det riktige da er å høre med disse, fremfor google helt tilfeldig, eller spørre mennesker man ikke vet det ringeste om. Anonymkode: 4bab8...db3 Og hvis denne personen er på ferie, tatt ut i streik eller ikke tilgjengelig av andre grunner? Anonymkode: 47b4e...7f5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #74 Skrevet 31. mai 2021 Økonomi og Juss - Diskusjon.no Hjem - MannsForum Og her ser du at også menn lurer på de samme tingene. Anonymkode: 47b4e...7f5
Anonym bruker Skrevet 31. mai 2021 #75 Skrevet 31. mai 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Tror ikke så mange er uenig i det nei, tror bare svært få har innsett at dette - naturlig nok - også gjelder de selv. Det at jeg svarer pompøst er selvsagt med vilje, for å få frem poenget mitt. Du ser jo hvordan de reagerer, ikke særlig mye voksent ved å gå helt over styr. Selv om man ikke liker at man er med på å illustrere mitt poeng (ved å oppføre seg som en unge), har man likevel ansvaret for at man gjør det. Hvis man er voksen er det vel bare å slutte? Anonymkode: 4bab8...db3 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Ja, akkurat dette! Alle kvinner jeg kjenner som tar ansvar for seg selv, møter jo minst like mye respekt som hva menn gjør. Mens her inne er det jamnt og trutt en god blanding av «Hø? Atte hva? Kan jeg ta ut sykt barn dag når det er streik? Kan jeg jobbe et annet sted når jeg er tatt ut i streik? Hæææ! Høøø?! Hvorfor ikke?!» og så forventer man at det skal komme noen som forklarer dette. Hvordan kan man forvente at kvinner skal delta i arbeidslivet og tjene like mye som menn, når de på ingen måte later til å ane hva det er de driver på med. Hvorfor må de ikke bevise at de kan noe, før de får ansvar. Dette er viktige spørsmål. Men som vanlig gjelder det å feie slike spørsmål av banen ved å rakke ned på den som stiller spørsmålene. Anonymkode: 4bab8...db3 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Og én ting er det med deltagelsen i arbeidslivet. Noe helt annet er det med denne evinnelige omsorgssvikten som man leser om støtt. «Barnet mitt har fått en stein i øyet og drukket gift. Men jeg behøver vel ikke ringe legevakten? Hva synes dere? Jeg hører hva dere sier, men jeg vil vente litt, de er sikkert så opptatt hos legen. Og jeg tør ikke dra til legen, jeg kan jo ikke risikere å få korona og DØ!» Anonymkode: 4bab8...db3 Hvor leser du dette? Jeg har vært her i mange år og har aldri sett noe lignende. Jeg syns heller ikke at du uttrykker deg på noen særlig god, høflig eller voksen måte? Mener du at ingen kvinner på noen måte later til å ane hva det er de driver på med? Gjelder dette både jobb og familie? Igjen, alle kvinner? For det er det du skriver her. Anonymkode: 114c3...9c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå