Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #101 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 27.5.2021 den 8.06): Lærere har IKKE lang ferie. De har like lang ferie som alle andre! Men siden de jobber overtid (ubunden tid) hver uke, tar de ut tvungen avspasering når elevene ikke er på skolen. Anonymkode: 6a0a1...2e6 Det er ganske mange yrker der en må jobbe uten betalt på fritiden og som ikke kompenseres ved at en får tatt ut «overtiden» i ferie. Mannen min jobber i luftfart. De er riktignok unntatt arbeidsmiljøloven og jobber ganske mange hundre timer over de som er inkludert i arbeidsmiljøloven. På fritiden hans må han sette seg inn i stadig skiftende luftfartslover og pugge de. Han må også i simulator og avlegge prøve to ganger årlig. Alt av forberedelser blir gjort på fritid. Jeg synes lærere gjør en fantastisk jobb bare så der er sagt, men veldig mange yrker blir ikke kompensert med ferie for overtidsjobbing på fritid. Anonymkode: 41d0f...e2d
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #102 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ganske mange yrker der en må jobbe uten betalt på fritiden og som ikke kompenseres ved at en får tatt ut «overtiden» i ferie. Mannen min jobber i luftfart. De er riktignok unntatt arbeidsmiljøloven og jobber ganske mange hundre timer over de som er inkludert i arbeidsmiljøloven. På fritiden hans må han sette seg inn i stadig skiftende luftfartslover og pugge de. Han må også i simulator og avlegge prøve to ganger årlig. Alt av forberedelser blir gjort på fritid. Jeg synes lærere gjør en fantastisk jobb bare så der er sagt, men veldig mange yrker blir ikke kompensert med ferie for overtidsjobbing på fritid. Anonymkode: 41d0f...e2d Mens nordsjøarbeiderne har en ganske fik turnus igjen, har de ikke? Jeg forstår ikke alle dere som argumenterer mot lærerstreiken med at andre jobber gratis overtid. Ønsker vi at FLERE yrkesgrupper jobber gratis overtid, er det det som er kjernen? Ønsker DU å jobbe overtid uten å bli kompensert? Mener du det er urimelig at lærere ikke skal få avspasere timene de jobber utover ordinær arbeidstid? Dessuten må man jo se på øvrige vilkår, og ikke enkeltfaktorer for seg selv. Hvor mye tjener mannen din? Hvilke øvrige goder har han? Muligheter for hjemmekontor? Fleksibel arbeidstid? Anonymkode: 181f4...ea0
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #103 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 27.5.2021 den 12.52): Det er mange av oss som må pendle fordi vi ikke har råd til hus i Oslo sentrum. Og vi har mastergrad. Nei, argumentet er ikke det samme som "faren min er sterkere enn din", overhode ikke. Jeg poengterte at det er umusikalsk av lærere å streike HVERT år i en pandemi, når mange har mistet hele livsgrunnlaget sitt. Det er derfor ikke lærere eller vi andre som har sittet på hjemmekontor, som bør stå først i køen. Anonymkode: ae503...3ef Si meg, følger du i det hele tatt med? Forrige lærerstreik var i 2014. Det er SJU år siden. Anonymkode: e3bfc...847
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #104 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er ganske mange yrker der en må jobbe uten betalt på fritiden og som ikke kompenseres ved at en får tatt ut «overtiden» i ferie. Mannen min jobber i luftfart. De er riktignok unntatt arbeidsmiljøloven og jobber ganske mange hundre timer over de som er inkludert i arbeidsmiljøloven. På fritiden hans må han sette seg inn i stadig skiftende luftfartslover og pugge de. Han må også i simulator og avlegge prøve to ganger årlig. Alt av forberedelser blir gjort på fritid. Jeg synes lærere gjør en fantastisk jobb bare så der er sagt, men veldig mange yrker blir ikke kompensert med ferie for overtidsjobbing på fritid. Anonymkode: 41d0f...e2d Men da har mannen din enten lønn som kompenserer for arbeidet eller så har han en elendig avtale. Ønsker du at flere arbeidstakere skal ha dårlige avtaler? En lærer er pålagt overtid, hn er pålagt å ta ut overtiden i avspasering og hn er pålagt å ta ut avspaseringen i spesifikke perioder. Når man har små barn er det selvsagt gull å ha fri i alle ferier, men det betyr også at man bl.a alltid har fri når ‘alle andre’ også har ferie og dermed må feriere i alle høysesonger. Jeg er ikke lærer selv, men jobber på skole og er glad for min 37,5 t uke og 5 uker valgfri ferie. Anonymkode: 1dac6...57f
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #105 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Men da har mannen din enten lønn som kompenserer for arbeidet eller så har han en elendig avtale. Ønsker du at flere arbeidstakere skal ha dårlige avtaler? En lærer er pålagt overtid, hn er pålagt å ta ut overtiden i avspasering og hn er pålagt å ta ut avspaseringen i spesifikke perioder. Når man har små barn er det selvsagt gull å ha fri i alle ferier, men det betyr også at man bl.a alltid har fri når ‘alle andre’ også har ferie og dermed må feriere i alle høysesonger. Jeg er ikke lærer selv, men jobber på skole og er glad for min 37,5 t uke og 5 uker valgfri ferie. Anonymkode: 1dac6...57f Har man skolebarn, blir man uansett nødt til å feriere i høysesonger. Eller bruker du å ta ungene ut av skolen for å dra på harryferie? Ikke mye valgfritt når man har barn. Anonymkode: ae503...3ef
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #106 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Har man skolebarn, blir man uansett nødt til å feriere i høysesonger. Eller bruker du å ta ungene ut av skolen for å dra på harryferie? Ikke mye valgfritt når man har barn. Anonymkode: ae503...3ef Det er faktisk en ganske kort periode av ens yrkesaktive liv som er fylt med skolebarn. Anonymkode: 5b85a...d9b
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2021 #107 Skrevet 29. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har man skolebarn, blir man uansett nødt til å feriere i høysesonger. Eller bruker du å ta ungene ut av skolen for å dra på harryferie? Ikke mye valgfritt når man har barn. Anonymkode: ae503...3ef ⬇️ Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det er faktisk en ganske kort periode av ens yrkesaktive liv som er fylt med skolebarn. Anonymkode: 5b85a...d9b Dette⬆️ Anonymkode: 1dac6...57f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå