Gå til innhold

Blir det lærerstreik da?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette. Vi er mange med mastergrad som jobber i det offentlige med samme ræva betingelser, karrieremuligheter og lønnsutvikling som lærere. Skal alle NAV-ansatte streiker, sånn at folk ikke får utbetalt pengene sine? Dette blir gøy...

Anonymkode: ae503...3ef

Vi er også mange som har dårligere vilkår. Jeg støtter likevel streiken, både for lærere, barn og oss andre. Om lærerne ikke går opp, går i alle fall ikke jeg det.

Anonymkode: cf538...4ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så du jobber kun for lønnas skyld? Ikke fordi du ønsker å være lærer? Jeg tenker at grunnen til at så mange slutter er sammensatt, og lønna er vel ikke utslagsgivende faktor. Dessverre har det blitt slik i Norge at elever kan terrorisere lærere uten at det får noen konsekvenser, og hvis læreren sier fra, så tilter foreldrene og truer med advokat og sanksjoner. Trakassering og mobbing av lærere er en stor psykisk påkjenning for dem.

Nei, jeg jobber som lærer fordi jeg er veldig glad i ungdommer, er vitebegjærlig selv (tilegner meg stadig ny kunnskap innenfor mine fagfelt og hadde nok gjort det uansett yrke) og er god på å skape læring. Jeg gleder meg til nesten hver arbeidsdag og synes virkelig at jeg har verdens beste jobb. Det er likevel ikke motstridende med at jeg også ønsker en lønn som følger den lønnsutviklingen den bør ha, og et ønske om respekt for jobben jeg gjør.

Anonymkode: 197a9...464

Skrevet

Unio (som går til streik) er mer enn bare lærere altså. Det er tatt ut prester, sykepleiere, radiografer, politi og bibliotekarer også. 

Anonymkode: 5fd0d...e2d

Skrevet

Her er skolen av og på grunnet smitteutbrudd. Jeg håpet nesten de kunne slått til med streik nå jeg, så tok vi to fluer i en smekk og kunne møtt sommeren med både ferdig avviklet streik og mindre smitte 😅

Anonymkode: d6725...217

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvis du klarer å løfte blikket litt opp fra nesetippen din, så vil du kanskje oppdage at vi står overfor en kommende krise hvis ikke flere blir lærere eller lærere forblir i yrket. Sannsynligheten er stor for at barna dine går på skolen, eller skal gå på skolen, og jeg våger meg på den antakelsen at du ønsker at de skal ha dyktige lærere. Skal man rekruttere dyktige folk til yrket, og beholde dem, må man gjøre det attraktivt. Nå slutter 20-30 % av alle lærere, det sier jo egentlig en god del. Så det å tilby høyere lønn, som et minimum lønnsoppgang, er i det minste et steg i riktig retning. Et annet er å slutte å kalle lærere for sutrekopper. Jeg har aldri sutret, ikke kollegaene mine heller, men noen få gjør det (ofte de som står fram i media), og jeg er faktisk ganske drittlei av å bli innlemmet i en gruppering jeg ikke hører hjemme i. Det er lov å mene at man har krav på normal lønnsoppgang uten at man er sutrete av den grunn. Og hvis du mener at du også har krav på det, noe jeg mener du har, bør du faktisk gjøre ditt for å kreve dette du også.

Hvis det bare er 20-30% av lærerene som skifter jobb i løpet av arbeidslivet er jo det lite. Det er helt normalt å begynne med noe nytt.

Jeg er faktisk ikke bekymret for at vi skal få for få eller for dårlige lærere. Vi trenger en del, men jeg tror vi de neste 10 årene vil se en rivende utvikling i hvordan undervisningen kan skje. "Roboter" av forskjellig slag vil nok kunne gjøre mye av jobben i løpet av ganske kort tid slik at behovet for utdannede lærere blir mindre.

Anonymkode: b9596...eb4

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvis det bare er 20-30% av lærerene som skifter jobb i løpet av arbeidslivet er jo det lite. Det er helt normalt å begynne med noe nytt.

Jeg er faktisk ikke bekymret for at vi skal få for få eller for dårlige lærere. Vi trenger en del, men jeg tror vi de neste 10 årene vil se en rivende utvikling i hvordan undervisningen kan skje. "Roboter" av forskjellig slag vil nok kunne gjøre mye av jobben i løpet av ganske kort tid slik at behovet for utdannede lærere blir mindre.

Herregud jeg håper du tar feil.

Anonymkode: ec269...b3c

Skrevet

Jeg tror det blir lærerstreik.

Anonymkode: 54f46...a58

Skrevet

Ja, roboter er nok godt egnet til å ha flytende planer, differensiert undervisning, gode fremovermeldinger og ikke minst relasjonsbygging. Altså, har du det minste snev av peiling på hva læreryrket går ut på? Og det er 20-30 % som forsvinner de første årene i nytt yrke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ja, roboter er nok godt egnet til å ha flytende planer, differensiert undervisning, gode fremovermeldinger og ikke minst relasjonsbygging. Altså, har du det minste snev av peiling på hva læreryrket går ut på? Og det er 20-30 % som forsvinner de første årene i nytt yrke.

Da skolene var stengt i to måneder i fjor vår, fikk førsteklassingen ingen oppfølging. Eller joda, læreren ringte en gang i uka og pratet med barnet i ti minutter om været og alt mulig. All undervisning skjedde ved at materiell og oppgaver ble lagt ut på nett, og foreldrene måtte gå gjennom fagene og oppgavene med barnet. Vi hadde med andre ord klart oss like bra med roboter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da skolene var stengt i to måneder i fjor vår, fikk førsteklassingen ingen oppfølging. Eller joda, læreren ringte en gang i uka og pratet med barnet i ti minutter om været og alt mulig. All undervisning skjedde ved at materiell og oppgaver ble lagt ut på nett, og foreldrene måtte gå gjennom fagene og oppgavene med barnet. Vi hadde med andre ord klart oss like bra med roboter.

Da foreslår jeg hjemmeskole hvis du synes det fungerte like bra som at barnet går på skolen. 

Anonymkode: 54f46...a58

Skrevet

Herregud jeg håper du tar feil.

Anonymkode: ec269...b3c

Hvorfor det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 25.5.2021 den 23.58):

Opplegget er jo at lærerne gjerne vil ha litt mer enn knapper og glansbilder for den viktige jobben de gjør, og en lønnsutvikling på linje med andre. Lønnsutviklingen har et enormt etterslep, lærerne har hatt dårligere lønnsutvikling enn alle sammenlignbare grupper. I årevis. 

Anonymkode: 9e226...d6d

Nei, dette er opplegget:

1. Lærerne vet at de er veldig mange, og har derfor en stor makt gjennom en streiketrussel.
  2. Streik rammer alltid en uskyldig tredjepart aller mest, som ikke har noe som helst med arbeidsforholdet å gjøre.
  3. Lærerne i Norge tjener mye mer enn lærere i andre land.
  4. Lærere har en kjempelang ferie som burde verdsettes i kroner og øre. Ferier er et veldig stort gode som de tar for gitt, men burde vært med i lønnsforhandlingene.
  5. Dersom nøden og urettferdigheten virkelig er så stor som de vil ha det til, så stor at de faktisk nekter å jobbe for den lønnen de har, da kan de bare finne seg en annen jobb. Så enkel er løsningen. Streik er egoistisk og urettferdig rett og slett. Og spesielt egoistisk i en periode med pandemi.

Anonymkode: c8c2c...3c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei, dette er opplegget:

1. Lærerne vet at de er veldig mange, og har derfor en stor makt gjennom en streiketrussel.
  2. Streik rammer alltid en uskyldig tredjepart aller mest, som ikke har noe som helst med arbeidsforholdet å gjøre.
  4. Lærere har en kjempelang ferie som burde verdsettes i kroner og øre. Ferier er et veldig stort gode som de tar for gitt, men burde vært med i lønnsforhandlingene.
  5. Dersom nøden og urettferdigheten virkelig er så stor som de vil ha det til, så stor at de faktisk nekter å jobbe for den lønnen de har, da kan de bare finne seg en annen jobb. Så enkel er løsningen. Streik er egoistisk og urettferdig rett og slett. Og spesielt egoistisk i en periode med pandemi.

Lærere har IKKE lang ferie. De har like lang ferie som alle andre! Men siden de jobber overtid (ubunden tid) hver uke, tar de ut tvungen avspasering når elevene ikke er på skolen. 

Anonymkode: 6a0a1...2e6

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nei, dette er opplegget:

Norske lærere tjener dårligst blant lærere  i Norgen, ifølge en OECD-rapport.

Lærere har like mye ferie som alle andre.

Og ja, lærere kan bare finne seg en annen jobb. Og det gjør de og. Hvilket er en stor del av problemet. Når læreryrket sliter med rekrutteringen, så blir norske barn i stadig økende grad undervist av ufaglærte. Men det er kanskje like greit?

Anonymkode: 181f4...ea0

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Lærere har IKKE lang ferie. De har like lang ferie som alle andre! Men siden de jobber overtid (ubunden tid) hver uke, tar de ut tvungen avspasering når elevene ikke er på skolen. 

Anonymkode: 6a0a1...2e6

Tror du at ingen av oss andre jobber overtid? :D 

Skrevet

Her resulterer streiken i at ungen ikke kan benytte seg av SFO, som da er kun åpen fra 7:30 til 8:30, og igjen fra 14:00 til 16:45. Jeg sitter på hjemmekontor, så blir kjedelige dager for henne gitt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Norske lærere tjener dårligst blant lærere  i Norgen, ifølge en OECD-rapport.

Lærere har like mye ferie som alle andre.

Og ja, lærere kan bare finne seg en annen jobb. Og det gjør de og. Hvilket er en stor del av problemet. Når læreryrket sliter med rekrutteringen, så blir norske barn i stadig økende grad undervist av ufaglærte. Men det er kanskje like greit?

Ikke Norgen, Norden 😆

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det flere yrkesgrupper enn lærere som jobber overtid. Men du jobber vel ikke overtid uten å bli kompensert? Eller driver både du og arbeidsgiveren din og undergraver rettigheter de før oss har kjempa for?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jo, og de aller fleste avspaserer eller tar ut lønn.  Om du personlig ikke gjør det er ditt problem.

Anonymkode: 311dc...ba8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig er det flere yrkesgrupper enn lærere som jobber overtid. Men du jobber vel ikke overtid uten å bli kompensert? Eller driver både du og arbeidsgiveren din og undergraver rettigheter de før oss har kjempa for?

Jeg avspaserer. 

Skrevet

Jeg avspaserer. 

Nettopp. Samme som lærerne da…

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo, og de aller fleste avspaserer eller tar ut lønn.  Om du personlig ikke gjør det er ditt problem.

Jeg avspaserer. Altså, på samme måte som lærere. Jeg kan heller ikke bestemme selv når jeg får avspasere - i travle perioder er ikke dette et alternativ.

Skrevet

Nettopp. Samme som lærerne da…

Jepp. Og jeg har heller ikke hatt lønnsøkning på flere år. 

Skrevet

Jeg avspaserer. Altså, på samme måte som lærere. Jeg kan heller ikke bestemme selv når jeg får avspasere - i travle perioder er ikke dette et alternativ.

Og da var ditt poeng?

Skrevet

Men hva er det du vil fram til? Burde ikke lærerne få avspasere den tvungne overtiden slik som du og andre får?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...