Gå til innhold

Blir det lærerstreik da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner at jeg er veldig spent på dette. På ene siden tenker jeg at det er jo ufattelig ubeleilig med en streik nå. På den andre siden støtter jeg virkelig lærerne (med lærere tenker jeg både i skole og barnehage).

De har virkelig vist hva de faktisk gjør og hva de betyr for ungene våre. De har ikke hatt reallønnnsvekst. Det fortjener de.

Anonymkode: 9f2bb...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det passer heller dårlig nå for min del, så det håper jeg virkelig ikke.

Anonymkode: c6c91...91d

Skrevet

Selvfølgelig blir det det.

Anonymkode: ec269...b3c

Skrevet

Hvis KS ikke legger pengene på bordet, så blir det streik, og det er jammen meg på tide! Det er galskap at lærerne skal oppleve oppgjør på oppgjør med faktisk reallønnsnedgang. 

Det er ikke det at lærere tjener så innmari dårlig, men lønnsutviklingen bør av staten oppleves som svært pinlig. 

Anonymkode: 9e226...d6d

Skrevet

Lærerene streiker jo ca hvert 2.år. la dem holde på til august. Penger sparrt for kommune og stat og i og med at det likevell ikke blir srlig mange eksamner skader det ikke så mye. I august er sikkert streikekassa tom og problemet er løst.

Anonymkode: b9596...eb4

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Lærerene streiker jo ca hvert 2.år. la dem holde på til august. Penger sparrt for kommune og stat og i og med at det likevell ikke blir srlig mange eksamner skader det ikke så mye. I august er sikkert streikekassa tom og problemet er løst.

Anonymkode: b9596...eb4

Opplegget er jo at lærerne gjerne vil ha litt mer enn knapper og glansbilder for den viktige jobben de gjør, og en lønnsutvikling på linje med andre. Lønnsutviklingen har et enormt etterslep, lærerne har hatt dårligere lønnsutvikling enn alle sammenlignbare grupper. I årevis. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvis KS ikke legger pengene på bordet, så blir det streik, og det er jammen meg på tide! Det er galskap at lærerne skal oppleve oppgjør på oppgjør med faktisk reallønnsnedgang. 

Det er ikke det at lærere tjener så innmari dårlig, men lønnsutviklingen bør av staten oppleves som svært pinlig. 

Jeg er helt enig. Samtidig er lærere de som har hatt best lønnsutvikling i kommunal sektor så lenge jeg har vært i jobb (15 år).  Jeg støtter streiken og risikerer å bli tatt ut, lærerne drar oss andre med tilsvarende kompetanse og arbeidsinnsats opp også. Samtidig er det litt rart å tas ut i streik for å bedre andres vilkår når det ikke gis noen garanti for egen del.

Anonymkode: cf538...4ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt enig. Samtidig er lærere de som har hatt best lønnsutvikling i kommunal sektor så lenge jeg har vært i jobb (15 år).  Jeg støtter streiken og risikerer å bli tatt ut, lærerne drar oss andre med tilsvarende kompetanse og arbeidsinnsats opp også. Samtidig er det litt rart å tas ut i streik for å bedre andres vilkår når det ikke gis noen garanti for egen del.

Og seriøst: lærere streiker «hvert andre år» fordi vilkårene deres suger, ikke fordi de er kjipe.

Selv har jeg klaustrofobi og husker med gru tilbake til da heismontørene streiket hele tiden 😝

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Og seriøst: lærere streiker «hvert andre år» fordi vilkårene deres suger, ikke fordi de er kjipe.

Selv har jeg klaustrofobi og husker med gru tilbake til da heismontørene streiket hele tiden 😝

Hvordan kan du påstå at lærere har hatt best lønnsutvikling, når alle undersøkelser viser det stikk motsatte? Lærere har hatt dårligere lønnsutvikling enn andre i kommunal og fylkeskommunal sektor.

Anonymkode: ff99e...171

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan du påstå at lærere har hatt best lønnsutvikling, når alle undersøkelser viser det stikk motsatte? Lærere har hatt dårligere lønnsutvikling enn andre i kommunal og fylkeskommunal sektor.

Anonymkode: ff99e...171

Det finns en hel del grupper som ikke regnes med. Derfor.

KS har én lønnstabell, den gjelder for de store gruppene som er ansatt i spesifikke stillinger som de er profesjonsutdannet til. Det er for eksempel lærere eller helsepersonell. Så er det en stor gruppe som ikke har lønn etter tariffavtalen. En del av dem er f.eks ingeniører som på den måten får mer enn tabellen tilsier, med det er også mange som får langt mindre og har dårligere utvikling selv om de har høy kompetanse og lang ansiennitet. 

Skrevet

Det finns en hel del grupper som ikke regnes med. Derfor.

KS har én lønnstabell, den gjelder for de store gruppene som er ansatt i spesifikke stillinger som de er profesjonsutdannet til. Det er for eksempel lærere eller helsepersonell. Så er det en stor gruppe som ikke har lønn etter tariffavtalen. En del av dem er f.eks ingeniører som på den måten får mer enn tabellen tilsier, med det er også mange som får langt mindre og har dårligere utvikling selv om de har høy kompetanse og lang ansiennitet. 

Lektorer er dessuten plassert i feil kapittel i lønnsavtalen! 

Skrevet

https://www.norsklektorlag.no/tema/lonn/ 

Helt siden 2004 har lønnsutviklingen vært negativ. 

Det diagrammet gir et skjevt bilde. Det er mange akademikere i kommunal sektor som bare kan drømme om lektorlønn. Altså er det noen som får veldig mye. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Lektorer er dessuten plassert i feil kapittel i lønnsavtalen! 

Kapittel fem er ingen fordel for arbeidstakere som ikke har et helt konkret og godt arbeidsmarked i privat sektor som betaler mye bedre. Lektorer generelt har ikke det, så for å være ærlig tror jeg dere har det bedre med en garantert lønnsstige i kapittel fire... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

https://www.norsklektorlag.no/tema/lonn/ 

Helt siden 2004 har lønnsutviklingen vært negativ. 

Og dere sammenlignes med sivilingeniører, leger og arkitekter. Ikke andre akademikere som ikke har mange muligheter i privat sektor. Det hoppes altså bukk over at kommunen er full av akademikere som i likhet med lektorer har flest jobbmuligheter i kommunen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Og dere sammenlignes med sivilingeniører, leger og arkitekter. Ikke andre akademikere som ikke har mange muligheter i privat sektor. Det hoppes altså bukk over at kommunen er full av akademikere som i likhet med lektorer har flest jobbmuligheter i kommunen.

Lektorer må jo uansett sammenlignes med grupper med tilsvarende utdanning! En lektor med tilleggsutdanning har minimum seks års utdanning! 

Skrevet

Lektorer må jo uansett sammenlignes med grupper med tilsvarende utdanning! En lektor med tilleggsutdanning har minimum seks års utdanning! 

Det er det veldig mange andre akademikere som har også. Arkitekter og sivilingeniører har i utgangspunkter ikke det, altså er det dessverre ekstern etterspørsel som avgjør, ikke lengden på utdanningen.

Skrevet

Jeg er usikker. Klubbleder på min skole sier at han har fått signaler om at det ikke blir streik, men jeg kan vanskelig forestille meg at KS godtar å etterkomme kravene. Antagelig har KS støtte i regjeringen også fordi Melby har kjørt seg helt fast i at muntlig eksamen skal avholdes, nesten uansett hva, og vil slippe å tape ansikt hvis det blir streik (og dermed avlyst eksamen pga. dette).

Anonymkode: 197a9...464

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Opplegget er jo at lærerne gjerne vil ha litt mer enn knapper og glansbilder for den viktige jobben de gjør, og en lønnsutvikling på linje med andre. Lønnsutviklingen har et enormt etterslep, lærerne har hatt dårligere lønnsutvikling enn alle sammenlignbare grupper. I årevis. 

Jeg jobber i offentlig forvaltning, og har ikke hatt lønnsøkning på flere år. Tilbudet fra arbeidsgiver i år vil for meg innebære reallønnsnedgang. Jeg sitter imidlertid ikke og syter, streiker og skriker. 

Anonymkode: ae503...3ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Dette. Vi er mange med mastergrad som jobber i det offentlige med samme ræva betingelser, karrieremuligheter og lønnsutvikling som lærere. Skal alle NAV-ansatte streiker, sånn at folk ikke får utbetalt pengene sine? Dette blir gøy...

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Jeg jobber i offentlig forvaltning, og har ikke hatt lønnsøkning på flere år. Tilbudet fra arbeidsgiver i år vil for meg innebære reallønnsnedgang. Jeg sitter imidlertid ikke og syter, streiker og skriker. 

Nei, og når du ikke klager og skriker og streiker så må man jo anta at du er fornøyd med lønna di. Det er også helt greit. Så får de som ikke er fornøyde bruke retten sin til å både skrike og streike.

Anonymkode: 181f4...ea0

Skrevet

Nei, og når du ikke klager og skriker og streiker så må man jo anta at du er fornøyd med lønna di. Det er også helt greit. Så får de som ikke er fornøyde bruke retten sin til å både skrike og streike.

Jeg har likevel ikke respekt for dem som syter og klager hvert år, noe som går ut over elever. De kan ikke bry seg så mye om elevene sine da.

Skrevet

Jeg har likevel ikke respekt for dem som syter og klager hvert år, noe som går ut over elever. De kan ikke bry seg så mye om elevene sine da.

Nei men da er det jo bare å ikke respektere dem da…

Hvis vi skal ta bort streikeretten fordi streik nødvendigvis vil gå utover noen (hvilket er hensikten med streik) så er jo ulike yrkesgrupper strengt tatt prisgitt motpartens velvilje. Tror ikke det er så mye mer hensiktsmessig…

For nåværende og fremtidige elever så håper jeg lærerne når gjennom med sine krav. Alle elever burde ha rett på en kvalifisert lærer, men med den rekrutteringen vi ser til yrket nå så blir der flere og flere elever som blir underviste av ufaglærte. Det er det beste for elevene å bli underviste av fornøyde, motiverte lærere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du klarer å løfte blikket litt opp fra nesetippen din, så vil du kanskje oppdage at vi står overfor en kommende krise hvis ikke flere blir lærere eller lærere forblir i yrket. Sannsynligheten er stor for at barna dine går på skolen, eller skal gå på skolen, og jeg våger meg på den antakelsen at du ønsker at de skal ha dyktige lærere. Skal man rekruttere dyktige folk til yrket, og beholde dem, må man gjøre det attraktivt. Nå slutter 20-30 % av alle lærere, det sier jo egentlig en god del. Så det å tilby høyere lønn, som et minimum lønnsoppgang, er i det minste et steg i riktig retning. Et annet er å slutte å kalle lærere for sutrekopper. Jeg har aldri sutret, ikke kollegaene mine heller, men noen få gjør det (ofte de som står fram i media), og jeg er faktisk ganske drittlei av å bli innlemmet i en gruppering jeg ikke hører hjemme i. Det er lov å mene at man har krav på normal lønnsoppgang uten at man er sutrete av den grunn. Og hvis du mener at du også har krav på det, noe jeg mener du har, bør du faktisk gjøre ditt for å kreve dette du også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du klarer å løfte blikket litt opp fra nesetippen din, så vil du kanskje oppdage at vi står overfor en kommende krise hvis ikke flere blir lærere eller lærere forblir i yrket. Sannsynligheten er stor for at barna dine går på skolen, eller skal gå på skolen, og jeg våger meg på den antakelsen at du ønsker at de skal ha dyktige lærere. Skal man rekruttere dyktige folk til yrket, og beholde dem, må man gjøre det attraktivt. Nå slutter 20-30 % av alle lærere, det sier jo egentlig en god del. Så det å tilby høyere lønn, som et minimum lønnsoppgang, er i det minste et steg i riktig retning. Et annet er å slutte å kalle lærere for sutrekopper. Jeg har aldri sutret, ikke kollegaene mine heller, men noen få gjør det (ofte de som står fram i media), og jeg er faktisk ganske drittlei av å bli innlemmet i en gruppering jeg ikke hører hjemme i. Det er lov å mene at man har krav på normal lønnsoppgang uten at man er sutrete av den grunn. Og hvis du mener at du også har krav på det, noe jeg mener du har, bør du faktisk gjøre ditt for å kreve dette du også.

Så du jobber kun for lønnas skyld? Ikke fordi du ønsker å være lærer? Jeg tenker at grunnen til at så mange slutter er sammensatt, og lønna er vel ikke utslagsgivende faktor. Dessverre har det blitt slik i Norge at elever kan terrorisere lærere uten at det får noen konsekvenser, og hvis læreren sier fra, så tilter foreldrene og truer med advokat og sanksjoner. Trakassering og mobbing av lærere er en stor psykisk påkjenning for dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...