Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #76 Skrevet 27. mai 2021 1 minute ago, Anonym bruker said: Det er mange av oss som må pendle fordi vi ikke har råd til hus i Oslo sentrum. Og vi har mastergrad. Nei, argumentet er ikke det samme som "faren min er sterkere enn din", overhode ikke. Jeg poengterte at det er umusikalsk av lærere å streike HVERT år i en pandemi, når mange har mistet hele livsgrunnlaget sitt. Det er derfor ikke lærere eller vi andre som har sittet på hjemmekontor, som bør stå først i køen. Anonymkode: ae503...3ef Signerer denne. Å ha råd til hus eller leilighet i Oslo er det ikke alle som har, helt bransjeuavhengig. Det kan ikke være et argument i denne sammenhengen. Anonymkode: bdbfc...0f8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #77 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Signerer denne. Å ha råd til hus eller leilighet i Oslo er det ikke alle som har, helt bransjeuavhengig. Det kan ikke være et argument i denne sammenhengen. Anonymkode: bdbfc...0f8 Det kan absolutt være et argument om man ønsker at noen skal jobbe helt vanlig tredelt turnus også på de store arbeidsplassene i byene som for eksempel sykehus. Og jeg mener det er i samfunnets interesse at det ansettes folk der. Til den over som sier vi har takket nei til 22 000, nei, vi har ikke det. 10 000 for noen, 22 000 for noen. Det er blant annet oss som fikk så mye som 1300 kroner året i fjor. Da vi virkelig sto på døgnet rundt i en helsikes usikker situasjon i pandemien. Vi jobber fremdeles ræva av oss og jeg vet godt at det er flere som gjør det, men nok er nok. Lærere, sykepleiere og en del andre utrolig viktige yrker står på kravene denne gangen. Jeg ønsker at det skal komme flere etter meg, at unge skal ønske å utdanne seg i yrket mitt. Landet og verden trenger det! Anonymkode: 311dc...ba8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #78 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Det er kun i det siste at det ble krav om master i læreryrket. Det holdt med bachelor tidligere. For øvrig, tjener mange nyutdannede jurister mye mindre, med mastergrad. Anonymkode: ae503...3ef Nei, adjunkt var en 4-årig utdannelse. Ikke bachelor! Anonymkode: ec269...b3c
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #79 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det kan absolutt være et argument om man ønsker at noen skal jobbe helt vanlig tredelt turnus også på de store arbeidsplassene i byene som for eksempel sykehus. Og jeg mener det er i samfunnets interesse at det ansettes folk der. Til den over som sier vi har takket nei til 22 000, nei, vi har ikke det. 10 000 for noen, 22 000 for noen. Det er blant annet oss som fikk så mye som 1300 kroner året i fjor. Da vi virkelig sto på døgnet rundt i en helsikes usikker situasjon i pandemien. Vi jobber fremdeles ræva av oss og jeg vet godt at det er flere som gjør det, men nok er nok. Lærere, sykepleiere og en del andre utrolig viktige yrker står på kravene denne gangen. Jeg ønsker at det skal komme flere etter meg, at unge skal ønske å utdanne seg i yrket mitt. Landet og verden trenger det! Anonymkode: 311dc...ba8 Å eie hus eller leilighet i nærheten av jobben er ikke en menneskerett. Mener du at alle renholdere som jobber på Oslo lufthavn må tjene så mye at de har råd til å eie store hus i nærheten av flyplassen? Hva med dem som jobber på Oslo S? Skal de tjene 2 millioner per år slik at de kan eie hus i Oslo sentrum? Anonymkode: ae503...3ef
Nyttårs barn Skrevet 27. mai 2021 #80 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det kan absolutt være et argument om man ønsker at noen skal jobbe helt vanlig tredelt turnus også på de store arbeidsplassene i byene som for eksempel sykehus. Og jeg mener det er i samfunnets interesse at det ansettes folk der. Til den over som sier vi har takket nei til 22 000, nei, vi har ikke det. 10 000 for noen, 22 000 for noen. Det er blant annet oss som fikk så mye som 1300 kroner året i fjor. Da vi virkelig sto på døgnet rundt i en helsikes usikker situasjon i pandemien. Vi jobber fremdeles ræva av oss og jeg vet godt at det er flere som gjør det, men nok er nok. Lærere, sykepleiere og en del andre utrolig viktige yrker står på kravene denne gangen. Jeg ønsker at det skal komme flere etter meg, at unge skal ønske å utdanne seg i yrket mitt. Landet og verden trenger det! Anonymkode: 311dc...ba8 Jo men så vidt jeg vet er det ikke sykehus og andre arbeidsplasser i Oslo som sliter med å finne kvalifisert arbeidskraft. Heller er det utkantene i landet som ikke går tak i arbeidere med riktig utdanning.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #81 Skrevet 27. mai 2021 Ingen sympati med sykepleierne. Årsak: De spytter på andre sin streikerett https://www.nrk.no/norge/sykepleier-mener-busstreiken-er-usolidarisk-1.15171519 Lærere og andre støtter jeg fullt ut💪🏻🤩 Anonymkode: b60ed...1d8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #82 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Ingen sympati med sykepleierne. Årsak: De spytter på andre sin streikerett https://www.nrk.no/norge/sykepleier-mener-busstreiken-er-usolidarisk-1.15171519 Lærere og andre støtter jeg fullt ut💪🏻🤩 Anonymkode: b60ed...1d8 Én sykepleier... ikke sykepleiere. Anonymkode: cf538...4ef
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #83 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er kun i det siste at det ble krav om master i læreryrket. Det holdt med bachelor tidligere. For øvrig, tjener mange nyutdannede jurister mye mindre, med mastergrad. Anonymkode: ae503...3ef Så som alltid når du får omhyggelig påpekt at du tar feil så ommøblerer du, så nå drar du argumentet i alle andre retninger. Kunne du ikke EN gang bare innrømme at du har bæsja i skuffen? Anonymkode: c2767...18e
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #84 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Én sykepleier... ikke sykepleiere. Anonymkode: cf538...4ef Det var flere, både i media og her inne. Bare å Google det. Sykepleiere flest ser kun sin egen nesetipp…. Anonymkode: b60ed...1d8
Luksusdyret Skrevet 27. mai 2021 #85 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Så som alltid når du får omhyggelig påpekt at du tar feil så ommøblerer du, så nå drar du argumentet i alle andre retninger. Kunne du ikke EN gang bare innrømme at du har bæsja i skuffen? Anonymkode: c2767...18e Pass deg, eller så kommer hun og bæsjer i kjøkkenskuffa di 😁 Man vet aldri med folk.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #86 Skrevet 27. mai 2021 Hva tjener en barneskolelærer med middels ansiennitet? Anonymkode: b39e5...152
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #87 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva tjener en barneskolelærer med middels ansiennitet? Anonymkode: b39e5...152 https://utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks-2020/ Anonymkode: adbb5...bad
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #88 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er mange av oss som må pendle fordi vi ikke har råd til hus i Oslo sentrum. Og vi har mastergrad. Nei, argumentet er ikke det samme som "faren min er sterkere enn din", overhode ikke. Jeg poengterte at det er umusikalsk av lærere å streike HVERT år i en pandemi, når mange har mistet hele livsgrunnlaget sitt. Det er derfor ikke lærere eller vi andre som har sittet på hjemmekontor, som bør stå først i køen. Anonymkode: ae503...3ef Streike hvert år? Si meg, når var sist lærerstreik? For det var ikke i fjor, forfjor eller årene før det. Du skulle kanskje kommet tilbake til skolebenken og lærerne litt du, det hadde du trengt 😊 Anonymkode: 197a9...464
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #89 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Tror du at ingen av oss andre jobber overtid? Anonymkode: ae503...3ef Men du har kanskje betalt for overtiden din, eller kan ta ut avspasering når det passer deg? Anonymkode: 97390...5d3
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #90 Skrevet 27. mai 2021 https://www.utdanningsnytt.no/a/279661 I denne artikkelen er det gjort grundig rede for hvorfor lærere i år har stor streikevilje. Les hele! Anonymkode: 9e226...d6d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #91 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det gjør ingen av oss. Hverken arbeidsledige, Kjell Inge Røkke, sykepleiere eller arkitekter. Så har heller ikke forslaget fra partene vært at dere skal leve av applaus. Derimot var forslaget en lønnsøkning på 22 000 kr, et lønnstilbud på 2,8 prosent. Dette er ett bedre lønnsoppgjør enn privatansatte i konkurranseutsatte næringer har fått i år. Streik i det offentlige rammer hverken deres arbeidsgivere eller dere som streiker, men utelukkende en uskyldig tredjepart. Det være seg foreldre som ikke kan levere barna sine i barnehage, barn som mister tilbud om bibliotek, videregående elever som nok en gang (!!) ikke får studietilbudet de har krav på. Mens de som streiker sitter i hundre prosent trygge jobber med svært gode pensjonsavtaler og nyter livet mens dere drikker kaffe i gul refleksvest utenfor arbeidsplassen som i mellomtiden står stille. 200 000 står per i dag uten arbeid å gå til, pga pandemien. Fagforeningene er flinke til å snakke om solidaritet. Nå hadde dere muligheten til å vise det i praksis. Dere mislyktes. Anonymkode: bdbfc...0f8 Jeg er organisert i et LO forbund for ansatte i privat næring der en meget stor andel har vært permitterte siden mars 2020 (og fortsatt er det). Er enig med deg jeg synes denne streiken viser mangel på solidaritet og det er ganske tonedøvt av folk i meget trygge jobber i det offentlige å gå til streik på dette grunnlaget. En eventuelt lønnsøkning utover det som er gitt til de andre må jo tas fra et sted og vi snakker om skattepenger. Anonymkode: 6cb55...3a6
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #92 Skrevet 27. mai 2021 9 hours ago, Anonym bruker said: Det kan absolutt være et argument om man ønsker at noen skal jobbe helt vanlig tredelt turnus også på de store arbeidsplassene i byene som for eksempel sykehus. Og jeg mener det er i samfunnets interesse at det ansettes folk der. Til den over som sier vi har takket nei til 22 000, nei, vi har ikke det. 10 000 for noen, 22 000 for noen. Det er blant annet oss som fikk så mye som 1300 kroner året i fjor. Da vi virkelig sto på døgnet rundt i en helsikes usikker situasjon i pandemien. Vi jobber fremdeles ræva av oss og jeg vet godt at det er flere som gjør det, men nok er nok. Lærere, sykepleiere og en del andre utrolig viktige yrker står på kravene denne gangen. Jeg ønsker at det skal komme flere etter meg, at unge skal ønske å utdanne seg i yrket mitt. Landet og verden trenger det! Anonymkode: 311dc...ba8 Nok er nok, det deilige med å bo i Norge er valgfriheten vi har. Så velg et annet yrke om du ikke er fornøyd med premissene. Anonymkode: bdbfc...0f8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #93 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men du har kanskje betalt for overtiden din, eller kan ta ut avspasering når det passer deg? Anonymkode: 97390...5d3 Nei, kan ikke avspasere når det passer meg. Kan heller ikke ta ferie når det passer meg, men må koordinere det med kolleger, slik at alle ikke tar ferie samtidig. Anonymkode: ae503...3ef
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #94 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (På 26.5.2021 den 11.39): Jeg har likevel ikke respekt for dem som syter og klager hvert år, noe som går ut over elever. De kan ikke bry seg så mye om elevene sine da. Anonymkode: ae503...3ef Det går jo litt utover elevar at lærarar sluttar og at søknadatala for lærarutdanningane går ned år etter år. For det er faktisk heilt frivillig å vere lærar, og vi kan slutte og finne anna arbeid. Det går til sjuande og sist utover heile samfunnet om det blir for mange som tenkjer slik, og lønn er jo et vanleg verkemiddel for å få folk til å stå i jobb og søkje seg til ei utdanning. Anonymkode: 4f733...442
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #95 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Nei, kan ikke avspasere når det passer meg. Kan heller ikke ta ferie når det passer meg, men må koordinere det med kolleger, slik at alle ikke tar ferie samtidig. Anonymkode: ae503...3ef På samme måte som lærere da. Poenget ditt var? Anonymkode: 181f4...ea0
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #96 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): På samme måte som lærere da. Poenget ditt var? Anonymkode: 181f4...ea0 Poenget mitt var at vi heller ikke har lønnsvekst, og vi syter ikke. Anonymkode: ae503...3ef
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #97 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Poenget mitt var at vi heller ikke har lønnsvekst, og vi syter ikke. Anonymkode: ae503...3ef Hvis poenget var lønnsvekst, hvorfor skriver du om avspasering og ferie…? Hvis dere er fornøyde så kan jo dere bare la være å stille krav? Så kan de som ikke er fornøyde stille krav? Anonymkode: 181f4...ea0
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #98 Skrevet 28. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Poenget mitt var at vi heller ikke har lønnsvekst, og vi syter ikke. Anonymkode: ae503...3ef Det er jo du som syter mest! Du klager på at lærere stiller krav, men du gidder ikke gjøre det selv. Hvis du ønsker lønnsvekst, må du stille krav. Gidder du ikke det, har du ikke noe å klage over. Anonymkode: 6a0a1...2e6
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #99 Skrevet 28. mai 2021 Konklusjonen av denne tråden er Lærere kan ikke streike fordi - det finnes folk som tjener mindre - andre jobber også overtid - mitt forbund vil ikke ta kampen så hvorfor skal Unio? - lønnsvekst er ikke et tema fordi andre har også hatt dårlig lønnsvekst, ikke like dårlig og like lenge men det er ikke et tema - rekrutering er ikke et tema, alle kan være lærer, ref hjemmeskole - at 40% av lærere bytter jobb i løpet av de fire første årene er ikke et argument fordi andre også bytter jobb. Anonymkode: 5b85a...d9b
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2021 #100 Skrevet 28. mai 2021 Godt oppsummert, og trist! Anonymkode: 54f46...a58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå