Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #51 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jepp. Og jeg har heller ikke hatt lønnsøkning på flere år. Anonymkode: ae503...3ef Nei, da burde du kanskje gjøre noe med det? Gå til forbundet ditt? Anonymkode: 181f4...ea0
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #52 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men hva er det du vil fram til? Burde ikke lærerne få avspasere den tvungne overtiden slik som du og andre får? Anonymkode: 181f4...ea0 Men de gjør jo det? Har jeg sagt at de ikke bør det? Det jeg vil frem til, er at mange jobber slik lærerne gjør, uten at de får noe særlig mer lønn enn lærere. NAV-ansatte har hatt masse overtidstimer i fjor under nedstengningen når en storm av søknader om dagpenger kom inn. Jeg kan ikke huske at de streiket... Anonymkode: ae503...3ef
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #53 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, da burde du kanskje gjøre noe med det? Gå til forbundet ditt? Anonymkode: 181f4...ea0 Har gjort det, de prioriterer ikke å forhandle hardt nå på grunn av situasjonen. Anonymkode: ae503...3ef
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #54 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men de gjør jo det? Har jeg sagt at de ikke bør det? Det jeg vil frem til, er at mange jobber slik lærerne gjør, uten at de får noe særlig mer lønn enn lærere. NAV-ansatte har hatt masse overtidstimer i fjor under nedstengningen når en storm av søknader om dagpenger kom inn. Jeg kan ikke huske at de streiket... Anonymkode: ae503...3ef Jeg bare skjønte ikke hvorfor du måtte påpeke at andre yrkesgrupper også jobber overtid. Alle vet jo det. Nå streiker jo ikke lærerne på grunn av mye overtid heller, overtiden er jo innbakt i kontrakten deres. Så at NAV-ansatte også har jobbet overtid (som de garantert er blitt kompensert for) ser jeg ikke helt relevansen med når det gjelder lærere? For øvrig har vel også lærere jobba ræva av seg under pandemien. Nå vet ikke jeg hva NAV-ansatte med like lang utdanning som lærere tjener, men det gjør kanskje du ettersom du påstår at NAV-ansatte tjener mindre? Anonymkode: 181f4...ea0
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #55 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg bare skjønte ikke hvorfor du måtte påpeke at andre yrkesgrupper også jobber overtid. Alle vet jo det. Nå streiker jo ikke lærerne på grunn av mye overtid heller, overtiden er jo innbakt i kontrakten deres. Så at NAV-ansatte også har jobbet overtid (som de garantert er blitt kompensert for) ser jeg ikke helt relevansen med når det gjelder lærere? For øvrig har vel også lærere jobba ræva av seg under pandemien. Nå vet ikke jeg hva NAV-ansatte med like lang utdanning som lærere tjener, men det gjør kanskje du ettersom du påstår at NAV-ansatte tjener mindre? Anonymkode: 181f4...ea0 Økonomisk saksbehandler (ref.nr. 2553278429) - Nav kommune Åsane (karrierestart.no) Jooble - Vikariat saksbehandler Anonymkode: ae503...3ef
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #56 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Tror du at ingen av oss andre jobber overtid? Anonymkode: ae503...3ef Får du ikke lønn eller avspasering da? Anonymkode: ec269...b3c
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #57 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Lærere har IKKE lang ferie. De har like lang ferie som alle andre! Men siden de jobber overtid (ubunden tid) hver uke, tar de ut tvungen avspasering når elevene ikke er på skolen. Anonymkode: 6a0a1...2e6 Ærlig talt. Lærere jobber fint lite sammenlignet med de aller aller fleste. Det er et faktum INGEN kan motbevise. Jeg har vært lærer selv, og kjenner mange lærere. Anonymkode: c8c2c...3c1
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #58 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Ærlig talt. Lærere jobber fint lite sammenlignet med de aller aller fleste. Det er et faktum INGEN kan motbevise. Jeg har vært lærer selv, og kjenner mange lærere. Anonymkode: c8c2c...3c1 Det er en påstand du nesten må bevise. Hvis ikke er det ikke noe annet enn en påstand. Anonymkode: 181f4...ea0
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #59 Skrevet 27. mai 2021 Det er skammelig å streike nå. Vi står midt i en pandemi, vi har nettopp gått fra 400 000 til ca 200 000 arbeidsledige. Kommunal sektor har tidvis stått i frontlinje - ja. Men de har sittet i 100% trygge jobber gjennom hele det siste krevende året, i motsetning til veldig mange av våre medmennesker. Da snakker jeg om yrkesgrupper fra reiselivet, med mye lavere inntekter enn kommunal sektor, som nå har vært permitterte. Mange i mer enn ett år. Jeg har null sympati for streiken, og håper arbeidsgiversiden holder hardt på sitt. Så kan lærerne streike seg hele veien inn i sin eviglange sommerferie. Anonymkode: bdbfc...0f8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #60 Skrevet 27. mai 2021 Er glad på lærernes vegne at det blir streik jeg. Ja både lærere og sykepleiere har trygge jobber, men skal dette bety at de aldri skal komme godt ut av lønnsoppgjør å faktisk ha reallønnnedgang? De har hus og hjem de å... Anonymkode: 509ec...bd2
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #61 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er glad på lærernes vegne at det blir streik jeg. Ja både lærere og sykepleiere har trygge jobber, men skal dette bety at de aldri skal komme godt ut av lønnsoppgjør å faktisk ha reallønnnedgang? De har hus og hjem de å... Anonymkode: 509ec...bd2 Ja, de har hus og hjem, som de klarte å betale for fordi de har hatt jobb hele tiden. Andre stod i matkø og måtte selge huset sitt. Anonymkode: ae503...3ef
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #62 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det er skammelig å streike nå. Vi står midt i en pandemi, vi har nettopp gått fra 400 000 til ca 200 000 arbeidsledige. Kommunal sektor har tidvis stått i frontlinje - ja. Men de har sittet i 100% trygge jobber gjennom hele det siste krevende året, i motsetning til veldig mange av våre medmennesker. Da snakker jeg om yrkesgrupper fra reiselivet, med mye lavere inntekter enn kommunal sektor, som nå har vært permitterte. Mange i mer enn ett år. Jeg har null sympati for streiken, og håper arbeidsgiversiden holder hardt på sitt. Så kan lærerne streike seg hele veien inn i sin eviglange sommerferie. Anonymkode: bdbfc...0f8 Du vet at det ikke bare er lærere som streiker? Anonymkode: 5fd0d...e2d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #63 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Det er en påstand du nesten må bevise. Hvis ikke er det ikke noe annet enn en påstand. Anonymkode: 181f4...ea0 Selv om lærere jobber det antall timer det er beregnet at de skal bruke har de færre arbeidstimer enn de fleste andre. Et årsverk i skolen er beregnet til 1687,5 timer. Et årsverk i industrien er 1750 timer og et årsverk i jordbruket er beregnet til 1845 timer. En annen ting er at det er stor forskjell på hvor mye arbeid lærere legger ned i jobben. Noen bruker mye tid på for og etterarbeid mm, mens andre bruker minimalt. Sån sett er lønnssystemet "uretferdig". Men det er ikke tiøfeøle at lærere generelt jobber veldig mye. Anonymkode: b9596...eb4
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #64 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Selv om lærere jobber det antall timer det er beregnet at de skal bruke har de færre arbeidstimer enn de fleste andre. Et årsverk i skolen er beregnet til 1687,5 timer. Et årsverk i industrien er 1750 timer og et årsverk i jordbruket er beregnet til 1845 timer. En annen ting er at det er stor forskjell på hvor mye arbeid lærere legger ned i jobben. Noen bruker mye tid på for og etterarbeid mm, mens andre bruker minimalt. Sån sett er lønnssystemet "uretferdig". Men det er ikke tiøfeøle at lærere generelt jobber veldig mye. Anonymkode: b9596...eb4 Ja, et normalt årsverk regnes å være 1700 timer. Et årsverk i skolen er 1687,5 timer pluss 6 dager til planlegging, kurs og etterutdannning. Altså rimelig på snittet. Så hva er problemet? Ser du noen grunn til at lærere skal ha flere arbeidstimer enn andre? At noen jobber mer enn andre gjelder jo absolutt alle yrker. Er det en grunn til at alle arbeidstakere i Norge skal ha reallønnsnedgang? Aksepterer du lav lønnsvekst fordi du har kolleger som jobber mindre enn deg? Anonymkode: 181f4...ea0
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #65 Skrevet 27. mai 2021 Dere som snakker om at lærere jobber lite, har "evig ange" ferier osv, kan dere ikke vær så snille og sette dere inn i hva lærere faktisk står i, i stedet for å synse og mene om noe dere absolutt ikke har peiling på? Og en ting til, mener dere virkelig at lærere og sykepleiere skal godta reallønnsnedgang? Virkelig? Anonymkode: 9e226...d6d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #66 Skrevet 27. mai 2021 Jeg er bare glad for at vi ikke påvirkes i kommunen jeg bor i. Anonymkode: c6c91...91d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #67 Skrevet 27. mai 2021 1 hour ago, Anonym bruker said: Du vet at det ikke bare er lærere som streiker? Anonymkode: 5fd0d...e2d Det vet jeg. Det er skammelig å streike under en pandemi, uavhengig av bransje. Det er et tøft år. Solidaritet er ett ord fagforeningene bruker hyppig. Hvor er solidariteten med de som nå står utenfor arbeid. Null sympati. Anonymkode: bdbfc...0f8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #68 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Økonomisk saksbehandler (ref.nr. 2553278429) - Nav kommune Åsane (karrierestart.no) Jooble - Vikariat saksbehandler Anonymkode: ae503...3ef Ingen av de to du nevner der krever master. En lektor har master. Anonymkode: 311dc...ba8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #69 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det vet jeg. Det er skammelig å streike under en pandemi, uavhengig av bransje. Det er et tøft år. Solidaritet er ett ord fagforeningene bruker hyppig. Hvor er solidariteten med de som nå står utenfor arbeid. Null sympati. Anonymkode: bdbfc...0f8 Vi lever ikke av applaus. Anonymkode: 311dc...ba8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #70 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Det vet jeg. Det er skammelig å streike under en pandemi, uavhengig av bransje. Det er et tøft år. Solidaritet er ett ord fagforeningene bruker hyppig. Hvor er solidariteten med de som nå står utenfor arbeid. Null sympati. Anonymkode: bdbfc...0f8 Det som er skammelig er ikke å streike under en pandemi, det er å bruke en pandemi som et argument for at man ikke skal behandle folk skikkelig og med respekt. Hvordan tror du vi skal klare å rekruttere folk uten lønn og gode vilkår? Vi mangler folk i absolutt alle ledd utenom i ledelsen. Anonymkode: 311dc...ba8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #71 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ingen av de to du nevner der krever master. En lektor har master. Anonymkode: 311dc...ba8 Det er kun i det siste at det ble krav om master i læreryrket. Det holdt med bachelor tidligere. For øvrig, tjener mange nyutdannede jurister mye mindre, med mastergrad. Anonymkode: ae503...3ef
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #72 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Vi lever ikke av applaus. Anonymkode: 311dc...ba8 Og det gjør de som har mistet jobben sin og må selge huset? Anonymkode: ae503...3ef
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #73 Skrevet 27. mai 2021 39 minutes ago, Anonym bruker said: Vi lever ikke av applaus. Anonymkode: 311dc...ba8 Det gjør ingen av oss. Hverken arbeidsledige, Kjell Inge Røkke, sykepleiere eller arkitekter. Så har heller ikke forslaget fra partene vært at dere skal leve av applaus. Derimot var forslaget en lønnsøkning på 22 000 kr, et lønnstilbud på 2,8 prosent. Dette er ett bedre lønnsoppgjør enn privatansatte i konkurranseutsatte næringer har fått i år. Streik i det offentlige rammer hverken deres arbeidsgivere eller dere som streiker, men utelukkende en uskyldig tredjepart. Det være seg foreldre som ikke kan levere barna sine i barnehage, barn som mister tilbud om bibliotek, videregående elever som nok en gang (!!) ikke får studietilbudet de har krav på. Mens de som streiker sitter i hundre prosent trygge jobber med svært gode pensjonsavtaler og nyter livet mens dere drikker kaffe i gul refleksvest utenfor arbeidsplassen som i mellomtiden står stille. 200 000 står per i dag uten arbeid å gå til, pga pandemien. Fagforeningene er flinke til å snakke om solidaritet. Nå hadde dere muligheten til å vise det i praksis. Dere mislyktes. Anonymkode: bdbfc...0f8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #74 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Og det gjør de som har mistet jobben sin og må selge huset? Anonymkode: ae503...3ef Den argumentasjonen er det like greit å hoppe over. da er vi på nivå med faren min er sterkere enn din. Det er alltid noen som har det bedre, alltid noen som har det verre. Hvis du skal dra inn huset og jobben, det hadde vært fint om man hadde en lønn så man kunne kjøpe et hus eller en leilighet i såpass nærhet til arbeidsplassen at man kunne klare turnusen (for eksempel som sykepleier på Ullevål Sykehus). Anonymkode: 311dc...ba8
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2021 #75 Skrevet 27. mai 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Den argumentasjonen er det like greit å hoppe over. da er vi på nivå med faren min er sterkere enn din. Det er alltid noen som har det bedre, alltid noen som har det verre. Hvis du skal dra inn huset og jobben, det hadde vært fint om man hadde en lønn så man kunne kjøpe et hus eller en leilighet i såpass nærhet til arbeidsplassen at man kunne klare turnusen (for eksempel som sykepleier på Ullevål Sykehus). Anonymkode: 311dc...ba8 Det er mange av oss som må pendle fordi vi ikke har råd til hus i Oslo sentrum. Og vi har mastergrad. Nei, argumentet er ikke det samme som "faren min er sterkere enn din", overhode ikke. Jeg poengterte at det er umusikalsk av lærere å streike HVERT år i en pandemi, når mange har mistet hele livsgrunnlaget sitt. Det er derfor ikke lærere eller vi andre som har sittet på hjemmekontor, som bør stå først i køen. Anonymkode: ae503...3ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå