Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #101 Skrevet 5. april 2021 Jeg hadde også variabel økonomi da jeg var ung alenemor. Sparekontoen var tom og inntekten uforutsigbar og variabel. Det er forståelig, jeg tror mange hat vært der. MEN, jeg hadde aldri spurt arbeidsgiver om penger. Jeg hadde spurt mamma og pappa om de kunne vippse noen hundrelapper, og låne det til jeg var ovenpå. Hadde ikke det latt seg gjøre hadde jeg brukt MasterCard, og betalt inn så det var i null med en gang lønna var på konto igjen. Anonymkode: 79077...825
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 #102 Skrevet 5. april 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (På 1.4.2021 den 23.52): Det er ikke frekt, så det er bare å spørre. Her i tråden virker du ansvarsfraskrivende, det hadde gjort meg mye mer betenkt enn at du bad om forskudd på lønn. Du gjentar flere ganger at du er uskyldig i situasjonen, alt er NAV sin feil. Hvorfor er du avhengig av NAV i utgangspunktet, og hvorfor har de rotet? Har du kanskje ikke levert all informasjon de trenger f.eks? Søkt i tide? Du skriver også at du ikke har sparepenger fordi at du vanligvis ikke har dårlig råd. Om du vanligvis ikke har dårlig råd burde du sette av penger til uforutsette utgifter. Hva om vaskemaskina ryker? Er det fortsatt NAV sitt ansvar? Ganske utrolig at noen spør om «hvorfor» NAV har rotet. Det er det de gjør selv om man søker å leverer alt av informasjon i tide🤣 Her måtte jeg levere samme informasjon hele 3 ganger fordi de rotet med dokumentasjonen da jeg ble permitert.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2021 #103 Skrevet 5. april 2021 Orker ikke lese alle svarene, men jeg ville spurt hvem som helst andre enn arbeidsgiveren min, et familiemedlem, en venn eller en nabo om det var helt krise. Anonymkode: 94530...57d
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. april 2021 #104 Skrevet 5. april 2021 Frøkenfryd93 skrev (6 timer siden): Ganske utrolig at noen spør om «hvorfor» NAV har rotet. Det er det de gjør selv om man søker å leverer alt av informasjon i tide🤣 Her måtte jeg levere samme informasjon hele 3 ganger fordi de rotet med dokumentasjonen da jeg ble permitert. Joda, det er et altfor stort system til å virke veldig hensiktsmessig. Og mitt poeng er ikke at NAV er feilfrie, men at uansett hva som skjer i livet står man best rustet om man legger ansvaret på seg selv, og ikke alt og alle andre. Selv om NAV helt sikkert har rotet her, så hjelper ikke det HI noe dersom hun ikke evner å lære noe av det, for å prøve å stå bedre rustet neste gang. For NAV kommer til å rote igjen. Og kanskje bilverkstedet, strømselskapet og banken også. Å fraskrive seg ethvert ansvar for eget liv som HI så til de grader gjør ville fått meg til å miste litt tillit, og jeg ville neppe ansatt henne. Og det handler på ingen måte hverken om økonomi eller hvem som har rotet til hva, men viljen og kanskje evnen til å ta ansvar.
Frøkenfryd93 Skrevet 5. april 2021 #105 Skrevet 5. april 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden): Joda, det er et altfor stort system til å virke veldig hensiktsmessig. Og mitt poeng er ikke at NAV er feilfrie, men at uansett hva som skjer i livet står man best rustet om man legger ansvaret på seg selv, og ikke alt og alle andre. Selv om NAV helt sikkert har rotet her, så hjelper ikke det HI noe dersom hun ikke evner å lære noe av det, for å prøve å stå bedre rustet neste gang. For NAV kommer til å rote igjen. Og kanskje bilverkstedet, strømselskapet og banken også. Å fraskrive seg ethvert ansvar for eget liv som HI så til de grader gjør ville fått meg til å miste litt tillit, og jeg ville neppe ansatt henne. Og det handler på ingen måte hverken om økonomi eller hvem som har rotet til hva, men viljen og kanskje evnen til å ta ansvar. Hvorfor skal hun ta ansvar for noe hun ikke har gjort? Det jeg er enig i at det er hennes ansvar å opprette en buffer i tilfelle en krise oppstår, men kriser kommer i alle former og noen har rett og slett så dårlig økonomi at å opprette en buffer er håpløst. 11.000kr er veldig mye penger om en lever fra måned til måned og det er mye her som ikke kommer frem og som vi ikke har rett til å vite som bl.a hvorfor hun ikke har en buffer. Kanskje de pengen hun måtte bruke på å betale ekstra husleie nettopp kom fra denne bufferen? Evt. andre regninger som havnet på etterskudd/dobbelt opp nettopp fordi NAV tullet med utbetaling? Mange studenter lever fra måned til måned og har rett å slett ikke mulighet til å spare buffer fordi alt går, så har mann i tillegg gjerne ett studielån å betale på i ettertid, dette som utgangspunkt samt. ett barn å forsørge gjør det ikke enkelt å spare til buffer å havner mann på NAV sier det seg jo selv. Å påstå at noen er ansvarsløse fordi de mangler 200kr i en uforutsett krise vil jeg påstå er ganske drøyt. Hun sier jo heller ingenting om at hun ikke har lært noe av dette, hun sier jo bare en del av hvorfor hun trenger forskudd selv om dette er noe vi ikke har noe med.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #106 Skrevet 6. april 2021 Frøkenfryd93 skrev (9 timer siden): Hvorfor skal hun ta ansvar for noe hun ikke har gjort? Det jeg er enig i at det er hennes ansvar å opprette en buffer i tilfelle en krise oppstår, men kriser kommer i alle former og noen har rett og slett så dårlig økonomi at å opprette en buffer er håpløst. 11.000kr er veldig mye penger om en lever fra måned til måned og det er mye her som ikke kommer frem og som vi ikke har rett til å vite som bl.a hvorfor hun ikke har en buffer. Kanskje de pengen hun måtte bruke på å betale ekstra husleie nettopp kom fra denne bufferen? Evt. andre regninger som havnet på etterskudd/dobbelt opp nettopp fordi NAV tullet med utbetaling? Mange studenter lever fra måned til måned og har rett å slett ikke mulighet til å spare buffer fordi alt går, så har mann i tillegg gjerne ett studielån å betale på i ettertid, dette som utgangspunkt samt. ett barn å forsørge gjør det ikke enkelt å spare til buffer å havner mann på NAV sier det seg jo selv. Å påstå at noen er ansvarsløse fordi de mangler 200kr i en uforutsett krise vil jeg påstå er ganske drøyt. Hun sier jo heller ingenting om at hun ikke har lært noe av dette, hun sier jo bare en del av hvorfor hun trenger forskudd selv om dette er noe vi ikke har noe med. *man (Beklager, måtte bare påpeke det. Du har få skrivefeil ellers, så det kan være greit å bli gjort oppmerksom på at du feilstaver det ordet konsekvent). Anonymkode: 8b23b...85c
Anonym bruker Skrevet 6. april 2021 #107 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): *man (Beklager, måtte bare påpeke det. Du har få skrivefeil ellers, så det kan være greit å bli gjort oppmerksom på at du feilstaver det ordet konsekvent). Anonymkode: 8b23b...85c Du burde samtidig påpekt "ett". Anonymkode: 5e459...97d
Frøkenfryd93 Skrevet 6. april 2021 #108 Skrevet 6. april 2021 Anonym bruker skrev (21 timer siden): *man (Beklager, måtte bare påpeke det. Du har få skrivefeil ellers, så det kan være greit å bli gjort oppmerksom på at du feilstaver det ordet konsekvent). Anonymkode: 8b23b...85c Takk, skriver vanligvis på dialekt så er enig i at det er greit å bli gjort oppmerksom på.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2021 #109 Skrevet 7. april 2021 Jeg hadde heller tatt opp et sms lån fra folka eller lignende denne ene måneden enn å spørre arbeidsgiver om forskudd på penger. Det hadde jeg rett og slett ikke fått meg til å spørre om. Anonymkode: 86503...575
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå