Gå til innhold

Hvor lenge deler man ut godteposer i bursdag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Sommerkroppen 2029 skrev:

Står du og styrer hvem som får ta hva av godteskålene? Så lite trivelig. Og så mye unødvendig skam å påføre ungene. Hvordan forklarer du at det faktisk er enklere enn å sortere noen få godisbiter i en bitteliten pose, og dele ut til hver?

Skam? Er det en skam å lære å oppføre seg? 
 

Nei, jeg «står» forresten ikke og styrer. Jeg sitter til bords sammen med barna. Merkelig hvor mye de faktisk påvirkes av at man ikke lar et selskap bli totalt Fluenes Herre. Men det er klart, alt er jo lettest hvis de voksne slipper å engasjere seg. Det er kjekt å dele ut alt i bare brukerdoser. Egen brusflaske, egen kuvertbløtkake, egen godtepose. Å forsyne seg og samtidig klare å se til at alle får, er gammeldags. 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Ha ha ha ha, ånei du. Det er ofte de barna som ikke får spise sukker og som er helt ville når godteskålene kommer på bordet! Ved å dele ut godteposer, rasjonerer man og begrenser også for disse barna. 

Det er jo den største myten. De som spiser mest sukker til vanlig har høyere toleranse for søtsmak og må ha større mengder før de kjenner effekten. De som spiser minst sukker til vanlig blir fortere kvalme. Prøv selv, ta en sukkerfri måned. Jeg skal live deg at sukker i brusen smaker dobbelt så sterkt etterpå! 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skam? Er det en skam å lære å oppføre seg? 
 

Nei, jeg «står» forresten ikke og styrer. Jeg sitter til bords sammen med barna. Merkelig hvor mye de faktisk påvirkes av at man ikke lar et selskap bli totalt Fluenes Herre. Men det er klart, alt er jo lettest hvis de voksne slipper å engasjere seg. Det er kjekt å dele ut alt i bare brukerdoser. Egen brusflaske, egen kuvertbløtkake, egen godtepose. Å forsyne seg og samtidig klare å se til at alle får, er gammeldags. 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Du sitter med barna? Det hørtes jo ut som et gøyalt selskap... er ungene virkelig så ville hos dere at du må være politi i selskapet? Her har du feilet stort...

Anonymkode: 6f961...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skam? Er det en skam å lære å oppføre seg? 
 

Nei, jeg «står» forresten ikke og styrer. Jeg sitter til bords sammen med barna. Merkelig hvor mye de faktisk påvirkes av at man ikke lar et selskap bli totalt Fluenes Herre. Men det er klart, alt er jo lettest hvis de voksne slipper å engasjere seg. Det er kjekt å dele ut alt i bare brukerdoser. Egen brusflaske, egen kuvertbløtkake, egen godtepose. Å forsyne seg og samtidig klare å se til at alle får, er gammeldags. 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Husker selv jeg var i et bursdagsselskap som liten, kanskje rundt ni-ti år gammel. Moren til bursdagsbarnet gjorde slik du gjør, delte ut. Jeg hadde hatt et kakestykke og lurte på om jeg kunne få ett til. Nei, det holdt med ett fikk jeg til svar, jeg hadde jo også spist to pølser. Husker jeg ble så flau og skamfull! Jeg var ikke et ufordragelig barn heller, bare så det er sagt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du sitter med barna? Det hørtes jo ut som et gøyalt selskap... er ungene virkelig så ville hos dere at du må være politi i selskapet? Her har du feilet stort...

Anonymkode: 6f961...e7d

Er man politi når man har et måltid sammen? 🤣 Og hvordan tenker du at jeg kan «feile» i andre folks barneoppdragelse? 

Dette må vel være den største forvrengningen jeg har hørt på DIB. Syns du skulle prøve selv. Ungene sitter mye lengre til bords hvis også de voksne IG søsken i vertsfamilien spiser med dem når det er bursdag. Da blir situasjonen normalisert og ligner ethvert annet selskap, som f eks en konfirmasjon eller en søndagsmiddag hos farmor: stor og liten sammen. 
 

Samtalen blir også mer inkluderende fordi de høyrøstede ungene med mest markeringsbehov ikke får styre temaene helt. De med mest lopper i blodet tilpasser seg når voksne er der, fordi de vet at noen ser dem. Syting og æsjing over mat blir det mindre av fordi den som har laget maten er til stede. Og så videre. Kan virkelig ikke se hvorfor det er feil å forvente helt normal oppførsel også i barneselskap. 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo den største myten. De som spiser mest sukker til vanlig har høyere toleranse for søtsmak og må ha større mengder før de kjenner effekten. De som spiser minst sukker til vanlig blir fortere kvalme. Prøv selv, ta en sukkerfri måned. Jeg skal live deg at sukker i brusen smaker dobbelt så sterkt etterpå! 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Myte eller ei, det stemte alltid hos oss. Det var for øvrig de samme barna som alltid ellers maste på mitt eget barn om å spørre om å få is, kjeks eller godteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Sommerkroppen 2029 skrev:

Husker selv jeg var i et bursdagsselskap som liten, kanskje rundt ni-ti år gammel. Moren til bursdagsbarnet gjorde slik du gjør, delte ut. Jeg hadde hatt et kakestykke og lurte på om jeg kunne få ett til. Nei, det holdt med ett fikk jeg til svar, jeg hadde jo også spist to pølser. Husker jeg ble så flau og skamfull! Jeg var ikke et ufordragelig barn heller, bare så det er sagt. 

 

Ja, for hvis en du kjenner gjorde dette, så er det selvsagt EKSAKT sånn jeg mente? Det fins ingen andre omgangsformer enn hun der slanke-mara eller den varianten med utdeling av poser?
Hos oss forsyner alle seg selv, til de er mette, men hvis noen viser tendens til å plyndre ei skål så det blir for lite igjen til naboen, er jeg i stand til å korrigere det så alle får. En helt normal lærdom å ta til seg.

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sommerkroppen 2029 skrev:

Myte eller ei, det stemte alltid hos oss. Det var for øvrig de samme barna som alltid ellers maste på mitt eget barn om å spørre om å få is, kjeks eller godteri. 

Ok, har aldri opplevd. Det motsatte derimot - de som har sukkerfrislipp hjemme - de blir aldri mette på godis.

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for hvis en du kjenner gjorde dette, så er det selvsagt EKSAKT sånn jeg mente? Det fins ingen andre omgangsformer enn hun der slanke-mara eller den varianten med utdeling av poser?
Hos oss forsyner alle seg selv, til de er mette, men hvis noen viser tendens til å plyndre ei skål så det blir for lite igjen til naboen, er jeg i stand til å korrigere det så alle får. En helt normal lærdom å ta til seg.

Anonymkode: 03fc3...1b0

Skrev du ikke lengre opp at du porsjonerte ut maten? Da er det litt rart at alle plutselig får forsyne seg selv....?

 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok, har aldri opplevd. Det motsatte derimot - de som har sukkerfrislipp hjemme - de blir aldri mette på godis.

Anonymkode: 03fc3...1b0

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men som vertskap er det selvsagt ikke noe problem, for man veileder jo små gjester i hvordan de deler og hvordan de bruker manerene sine i selskap. Hvis barn går bananas i godteskålen, har de voksne sviktet. 😊

Anonymkode: 03fc3...1b0

 

1 minutt siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Skrev du ikke lengre opp at du porsjonerte ut maten? Da er det vel vanskelig at alle plutselig får forsyne seg selv....?

Nei, det sa jeg aldri. Det jeg sa står over her. Det er alle dere andre som ikke klarer tanken på at unger forsyner seg selv, i fall noen bare liker lakris eller noen spiser mer enn andre.

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri sett det fenomenet, fordi jeg er nøye med hvordan seremonien foregår når jeg selv inviterer. Man må være ganske hands-on som vertinne når man har mange barn i hus. Men å øve på å slippe alle til og å ikke spise mer enn sin egen andel av noe, er jo alltid flott. Med den logikken som noen har her, bør man ikke sette kaka på bordet heller. Eller en pizza. Da må kakestykker og pizzabiter rasjoneres ut av mor...

Anonymkode: 03fc3...1b0

Som sagt... det er ikke JEG som porsjonerer og begrenser. Jeg har mer tro på at alle kan øve seg i vanlig dannelse.

22 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Står du og styrer hvem som får ta hva av godteskålene? Så lite trivelig. Og så mye unødvendig skam å påføre ungene. Hvordan forklarer du at det faktisk er enklere enn å sortere noen få godisbiter i en bitteliten pose, og dele ut til hver?

Enklere er ditt ønske - ikke mitt.

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Nei, jeg «står» forresten ikke og styrer. Jeg sitter til bords sammen med barna. Merkelig hvor mye de faktisk påvirkes av at man ikke lar et selskap bli totalt Fluenes Herre. Men det er klart, alt er jo lettest hvis de voksne slipper å engasjere seg. Det er kjekt å dele ut alt i bare brukerdoser. Egen brusflaske, egen kuvertbløtkake, egen godtepose. Å forsyne seg og samtidig klare å se til at alle får, er gammeldags. 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Det er ikke mitt mål å ha det lett og å ha industribursdag. 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Nei, det sa jeg aldri. Det jeg sa står over her. Det er alle dere andre som ikke klarer tanken på at unger forsyner seg selv, i fall noen bare liker lakris eller noen spiser mer enn andre.

Anonymkode: 03fc3...1b0

Øøøøøø når blander du fælt 😄 Det er jo ettertrykkelig du som velger å sitte med bordet og følge med. Det er jo du som velger å følge med på godteskålen. Jeg skriver at jeg synes det er både hyggelig å enkelt å dele ut godteposer. Jeg klarer fint å takle unger som forsyner seg selv. Jeg har aldri rasjonert noe mat eller drikke. En bursdag varer maks to timer. De trenger ikke å sitte ved bordet hele denne tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt... det er ikke JEG som porsjonerer og begrenser. Jeg har mer tro på at alle kan øve seg i vanlig dannelse.

Enklere er ditt ønske - ikke mitt.

Det er ikke mitt mål å ha det lett og å ha industribursdag. 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Nei, de to timene er viktige å bruke på å henge med bordet og oppdra andres barn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Nei, de to timene er viktige å bruke på å henge med bordet og oppdra andres barn.....

«Henge ved bordet», faktisk.
Spise med mine gjester, kaller jeg det da. Men vi er jo ulike...

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Øøøøøø når blander du fælt 😄 Det er jo ettertrykkelig du som velger å sitte med bordet og følge med. Det er jo du som velger å følge med på godteskålen. Jeg skriver at jeg synes det er både hyggelig å enkelt å dele ut godteposer. Jeg klarer fint å takle unger som forsyner seg selv. Jeg har aldri rasjonert noe mat eller drikke. En bursdag varer maks to timer. De trenger ikke å sitte ved bordet hele denne tiden. 

Jeg trenger ikke «følge med» ettersom jeg aldri har opplevd dem som etter ditt ordvalg «støvsuger» skålene, «trøkker i seg» osv. Det holder å være til stede. Vi har noen ganger bare mat og kake, andre ganger mat og godteri, andre ganger igjen har vi saltsnacks og kakao, det varierer, men vi er til stede i måltidene. Og dersom det skulle være noen som går litt over bord med en yndlingsrett, så veileder vi dem slik at det likevel blir nok til alle. Helt UTEN å dele opp i poser og porsjoner.

Men du må gjerne kalle det å «være politi, ta tante Sofie-rollen, henge ved bordet  eller å følge med». Hvis det er de eneste interaksjonene du greier å se for deg at voksne har med barn, da. Det er mange andre måter, hvis man bare har fantasi nok.

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Henge ved bordet», faktisk.
Spise med mine gjester, kaller jeg det da. Men vi er jo ulike...

Anonymkode: 03fc3...1b0

Det er jo ikke dine gjester da.....Jeg var også tilgjengelig, og stod på kjøkkenet hele tiden mens de spiste, så vi er nok ikke SÅ ulike. Men mine barn ville nok ikke likt at jeg satt meg ned og spiste sammen med dem. Det var nok veldig fint at jeg holdt meg i bakgrunnen. Jeg var der, nærme nok til å styre samtaler over på noe annet eller korrigere om det skulle være nødvendig. Men jeg holdt likevel en viss avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er man politi når man har et måltid sammen? 🤣 Og hvordan tenker du at jeg kan «feile» i andre folks barneoppdragelse? 

Dette må vel være den største forvrengningen jeg har hørt på DIB. Syns du skulle prøve selv. Ungene sitter mye lengre til bords hvis også de voksne IG søsken i vertsfamilien spiser med dem når det er bursdag. Da blir situasjonen normalisert og ligner ethvert annet selskap, som f eks en konfirmasjon eller en søndagsmiddag hos farmor: stor og liten sammen. 
 

Samtalen blir også mer inkluderende fordi de høyrøstede ungene med mest markeringsbehov ikke får styre temaene helt. De med mest lopper i blodet tilpasser seg når voksne er der, fordi de vet at noen ser dem. Syting og æsjing over mat blir det mindre av fordi den som har laget maten er til stede. Og så videre. Kan virkelig ikke se hvorfor det er feil å forvente helt normal oppførsel også i barneselskap. 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Tror du har misforstått konseptet barnebursdag altså 🤣🤣 Målet er vel ikke å få ungene til å sitte lengst mulig ved bordet og ha samtaler?? Denne fører seg inn i rekka med episke tråder her inne😂😂

Anonymkode: 6f961...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er man politi når man har et måltid sammen? 🤣 Og hvordan tenker du at jeg kan «feile» i andre folks barneoppdragelse? 

Dette må vel være den største forvrengningen jeg har hørt på DIB. Syns du skulle prøve selv. Ungene sitter mye lengre til bords hvis også de voksne IG søsken i vertsfamilien spiser med dem når det er bursdag. Da blir situasjonen normalisert og ligner ethvert annet selskap, som f eks en konfirmasjon eller en søndagsmiddag hos farmor: stor og liten sammen. 
 

Samtalen blir også mer inkluderende fordi de høyrøstede ungene med mest markeringsbehov ikke får styre temaene helt. De med mest lopper i blodet tilpasser seg når voksne er der, fordi de vet at noen ser dem. Syting og æsjing over mat blir det mindre av fordi den som har laget maten er til stede. Og så videre. Kan virkelig ikke se hvorfor det er feil å forvente helt normal oppførsel også i barneselskap. 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Målet er vel ikke å få ungene til å sitte lenge ved bordet?? Stakkars bursdagsbarn om det er tilfelle hos dere. Vips så er bursdagen over. Det er jo et helt program å gjennom dersom man har tenkt å vie tid til ordentlig pakkeåpning og litt lek før de blir hentet. 

Anonymkode: 80472...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å Gud hjelpe. Det er bare mødre som klarer å hisse seg så voldsomt opp over temaet godteposer. Lurer på hvor mange menn som hadde engasjert seg så voldsomt i temaet. «Godteposer? Ja? Nei? Samma det.»

Anonymkode: a3a41...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Henge ved bordet», faktisk.
Spise med mine gjester, kaller jeg det da. Men vi er jo ulike...

Anonymkode: 03fc3...1b0

Men i et barneselskap er det vel ikke dine gjester? Da er det jo bursdagsbarnet som er ‘verten’ mens vi foreldre er tjenende ånder som tilrettelegger og ellers holder oss i bakgrunnen. Vi vil absolutt ikke ha barneselskap som har som mål å ligne en konfirmasjonsmiddag. 

Barna får forsyne seg fritt av pizza, brus og kaker og så har vi fiskedam i slutten av selskapet. Funker fjell, hver gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens. Det er mange veier til Rom. Det er virkelig ikke godteposer som avgjør hvorvidt bursdagen blir vellykket eller ikke. Eller hvor god/dårlig mor du er, eller hvor godt eller lite godt oppdratt barna i omgangskretsen din er. Godteposer er ikke så viktig.

Anonymkode: a3a41...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Men i et barneselskap er det vel ikke dine gjester? Da er det jo bursdagsbarnet som er ‘verten’ mens vi foreldre er tjenende ånder som tilrettelegger og ellers holder oss i bakgrunnen. Vi vil absolutt ikke ha barneselskap som har som mål å ligne en konfirmasjonsmiddag. 

Barna får forsyne seg fritt av pizza, brus og kaker og så har vi fiskedam i slutten av selskapet. Funker fjell, hver gang. 

 

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Målet er vel ikke å få ungene til å sitte lenge ved bordet?? Stakkars bursdagsbarn om det er tilfelle hos dere. Vips så er bursdagen over. Det er jo et helt program å gjennom dersom man har tenkt å vie tid til ordentlig pakkeåpning og litt lek før de blir hentet. 

Anonymkode: 80472...2ec

 

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du har misforstått konseptet barnebursdag altså 🤣🤣 Målet er vel ikke å få ungene til å sitte lengst mulig ved bordet og ha samtaler?? Denne fører seg inn i rekka med episke tråder her inne😂😂

Anonymkode: 6f961...e7d

Jeg sa vel aldri at MÅLET er å sitte lengst mulig der? Kollapser alle argumentene deres hvis dere ikke får mulighet til å vrenge på det som er sagt og fremstille det som noe HELT annet?

Et koselig måltid skal ikke gå fortest mulig, nei, og det aller minst koselige er det som ofte skjer: at de kjappeste ungene gjør som mange (MANGE) her har beskrevet: de kaster i seg en pizzabit og et kakestykke og stikker. De 2-3 langsomhet ungene blir sittende igjen aleine, eller unngår å spise seg mette fordi de syns det er stusselig å gå glipp av leken. Da er det hyggeligere om alle sitter sammen, spiser og skravler litt, med eller uten godteskåler, men gjerne med flere til stede av familien som bor der. Så kan man bryte opp fra bordet når alle har fått det de trenger og vil ha. 
 

20 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Det er jo ikke dine gjester da.....Jeg var også tilgjengelig, og stod på kjøkkenet hele tiden mens de spiste, så vi er nok ikke SÅ ulike. Men mine barn ville nok ikke likt at jeg satt meg ned og spiste sammen med dem. Det var nok veldig fint at jeg holdt meg i bakgrunnen. Jeg var der, nærme nok til å styre samtaler over på noe annet eller korrigere om det skulle være nødvendig. Men jeg holdt likevel en viss avstand. 

Og likevel greide du ikke å forhindre at noen barn «støvsuger» godteskålen...!? Da var du åpenbart ikke tett nok på da. 

Man kan holde lengre avstand med tolvåringer enn med seksåringer, men nå var det ingen som antydet alder her. Jeg har sjelden sett at en hel førsteklasse gjennomfører et pyntelig og sivilisert bursdagsmåltid med voksne på avstand - de er ikke engang store nok til å skjenke brus fra en halvannenlitersflaske. Så det syns jeg ville være rart å overlate til dem selv. Men det er klart, du mente kanskje ikke de minste barna? (Og jeg mente kanskje ikke sjuendeklassingene heller? Men man kan godt vri litt på andres utsagn for å få dem til å låte rare.... det greier jeg også det.) 

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og likevel greide du ikke å forhindre at noen barn «støvsuger» godteskålen...!? Da var du åpenbart ikke tett nok på da. 

Man kan holde lengre avstand med tolvåringer enn med seksåringer, men nå var det ingen som antydet alder her. Jeg har sjelden sett at en hel førsteklasse gjennomfører et pyntelig og sivilisert bursdagsmåltid med voksne på avstand - de er ikke engang store nok til å skjenke brus fra en halvannenlitersflaske. Så det syns jeg ville være rart å overlate til dem selv. Men det er klart, du mente kanskje ikke de minste barna? (Og jeg mente kanskje ikke sjuendeklassingene heller? Men man kan godt vri litt på andres utsagn for å få dem til å låte rare.... det greier jeg også det.) 

Jo jeg greier fint å forhindre at godteskålen støvsuges, for jeg velge å dele ut godteposer. Det er jo liksom det som er poenget her da......

Jeg har fint klart å gjennomføre en førsteklassebursdag uten kaos. Som jeg skrev, jeg har aldri sittet ved bordet men holdt meg i bakgrunnen. Vi har alltid hatt langbord på kjøkkenet, og der har jeg også oppholdt meg mens de har spist. Har servert, hjulpet med skjenking som du sier osv. Jeg har fint klart dette uten å måtte sitte sammen med dem. Har vi vært veldig mange, så har kanskje et par av de andre mødrene hjulpet til. Likevel uten å sitte samme med de små. 

Det er uendelig mange måter å feire bursdager på, og dette var vår. Det funket veldig bra for oss, fornøyde unger iallefall. Og så lenge du føler det funker bra for deg å gjøre det på din måte, så er jo det helt greit. Det er jo det viktigste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...