Gå til innhold

Hvor lenge deler man ut godteposer i bursdag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Man trenger virkelig ikke rope på dem, spørsmålet om når vi skal fiske kommer som regel mens pizzaen spises. Det er festens høydepunkt siden vi har en litt spesiell «fiskeplass». 

Man gjør ting forskjellig etter hva som passer. Jeg syns bare det er litt merkelig å ha så sterke følelser for en liten pose med godteri. Noe hater den faktisk. Da blir jeg litt imponert. 

jeg ELSKER konseptet godteposer av mange grunner:

1. ungene storkoser seg med å spise innholdet

2. mor storkoser seg med å spise rester under godteposenees tilblivelse

3. ungene elsker å få tak i godteposene, enten det er fisking eller Pinata, eller skattejakt, rebusløp (tilpasser jakta til alder)

4. mor koser seg å lage til gøye oppgaver for årets godteposejakt. 

5. det blir ikke en slags "feeding-frenzy" etter darwinistiske prinsipper etter jakt på snop fra skåler fordi alle får sin tilmålte porsjon med godter.

Vi deler ut godteposer som en del av aktivitet under selskap. det har hendt de har fått med seg pose i døra på vei ut, men det er i hovedsak fordi vi har hatt litt for dårlig tid under besøket. Så...jeg har sterke følelser rundt en liten pose med godteri!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så om dei hadde fått posen i selskapet og ete den før dei blei henta hadde det vært okay? 🤔😯så rart. 

Anonymkode: d7a35...824

Det er vel ikke så rart det vel? 

1. Føles litt unødvendig å kjøpe inn og ordne noe som de koser seg med etter de har vært i selskapet. 

2. Blir dyrt med dobbelt opp. De får jo uansett godteri i selskapet. 

3. Godterispisingen blir fordelt utover flere dager i uka. 

4. Lei av maset fra småsøsken om godteri siden storesøster har egen godtepose hun spiser fra etter hun har vært i bursdag. 

Dette er jo absolutt ikke noe stor problem som jeg går å tenker mye på i løpet av et år, men bare lurer på hva som er vanlig andre steder siden bursdagen nå nærmer seg 😉

 

Anonymkode: f6f13...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nerdybirdy skrev:

jeg ELSKER konseptet godteposer av mange grunner:

1. ungene storkoser seg med å spise innholdet

2. mor storkoser seg med å spise rester under godteposenees tilblivelse

3. ungene elsker å få tak i godteposene, enten det er fisking eller Pinata, eller skattejakt, rebusløp (tilpasser jakta til alder)

4. mor koser seg å lage til gøye oppgaver for årets godteposejakt. 

5. det blir ikke en slags "feeding-frenzy" etter darwinistiske prinsipper etter jakt på snop fra skåler fordi alle får sin tilmålte porsjon med godter.

Vi deler ut godteposer som en del av aktivitet under selskap. det har hendt de har fått med seg pose i døra på vei ut, men det er i hovedsak fordi vi har hatt litt for dårlig tid under besøket. Så...jeg har sterke følelser rundt en liten pose med godteri!

 

Der poenget ditt litt, men her er det ikke noe gøy med jakten på posene... Også får de jo godteri, kake osv i selskapet 🤷‍♀️ Jeg syns absolutt det er gøy å ordne bursdag jeg altså, føler bare det er unødvendig å sponse resten av klassen med godteri de skal kose seg med hjemme. 

Anonymkode: f6f13...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godteposen har alltid vært en uting. Her har det vært vanlig at de blir delt ut når de skal hjem. Vi har som oftest ikke hatt godteposer, med unntak av hvis bursdagsbarnet ønsket seg skattejakt eller pinata. Da har godteposen kommet i god tid til at de rekker å spise den opp i selskapet. Jeg har faktisk opplevd at unger som har fått pose i selskapet, har spurt etter ny pose når de skal hjem. 
Men til spørsmålet: Eldste er 10, og i år kan jeg ikke huske å ha sett så mye til godteposer i bursdagene hun har vært i. Yngste er 7, og der er fortsatt godteposerutinen i behold. Så i 9-10 års alderen virker det som at man slutter med godtepose her. 

Anonymkode: 2ad6c...a4a

Takk for svar ☺️ Her har vi prøvd å gi godteposen tidligere i selskapet, men de fleste velger da å "spare" den til de kommer hjem. Og forsyner seg heller mer av det som står fremme av kaker og godteri 😕 Men virker som jeg ikke er helt på jordet om jeg dropper godteposene fra nå av da 👍🏻

Anonymkode: f6f13...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der poenget ditt litt, men her er det ikke noe gøy med jakten på posene... Også får de jo godteri, kake osv i selskapet 🤷‍♀️ Jeg syns absolutt det er gøy å ordne bursdag jeg altså, føler bare det er unødvendig å sponse resten av klassen med godteri de skal kose seg med hjemme. 

Anonymkode: f6f13...e38

hos oss får de ikke godteri med unntak av i godteposer. Vi har heller ikke selskapsleker med premier. Det står ikke kaker og snop fremme, ungene forsynes ved bordet. De får pølse i brød eller pizza og kake.  Jeg opplever ikke at godteposene er å "sponse unger med godteri de skal kose seg med hjemme" men som en tradisjon det har vært satt stor pris på av ungene. Og det er dem jeg lager bursdag for. At folk nærer enn slik misnøye til godteposer at de må benevne dem som en uting eller at de "hater" godteposer...vel da tenker jeg mitt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

4. Lei av maset fra småsøsken om godteri siden storesøster har egen godtepose hun spiser fra etter hun har vært i bursdag. 

Her er det tradisjon å dele litt fra godteposen med søsken. Veldig stas å være fem år og komme hjem og kunne gi noe til en takknemlig storebror.

Ellers har vi tatt litt styring på godteposene hele veien. Er det sent på kveld en onsdag, så spiser de litt og så sparer vi resten til lørdag. Så lenge det gis godteposer i bursdagene heromkring, blir det litt opp til oss foreldre hvordan den skal håndteres hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi aldri praktisert det. Kan heller ikke huske at noen av ungene har kommet hjem fra bursdag med godtepose. Det er ikke vanlig i min by tydeligvis.

Anonymkode: 8cdee...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 15.29, *Miss Marple* skrev:

Men er barna «proppfulle av sukker’? Min erfaring er at de spiser et stk pizza/en pølse, litt kake og hva som ellers er på bordet (vi har popcorn i tillegg) og ellers er mest opptatt av å bli ferdig med maten så de får leke. Hva serverer dere?

Det er vår erfaring også! De har knapt tid til å spise for de er så opptatt av å leke istedet.

Anonymkode: 6fada...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, nerdybirdy skrev:

hos oss får de ikke godteri med unntak av i godteposer. Vi har heller ikke selskapsleker med premier. Det står ikke kaker og snop fremme, ungene forsynes ved bordet. De får pølse i brød eller pizza og kake.  Jeg opplever ikke at godteposene er å "sponse unger med godteri de skal kose seg med hjemme" men som en tradisjon det har vært satt stor pris på av ungene. Og det er dem jeg lager bursdag for. At folk nærer enn slik misnøye til godteposer at de må benevne dem som en uting eller at de "hater" godteposer...vel da tenker jeg mitt :) 

Jeg hater virkelig ikke godteposer. Men syns bare det er unødvendig. Her har vi tradisjon for at de får pizza / pølse, kaker, gele og muffins ved bordet. Også setter jeg frem skåler med godteri og chips som de forsyner seg fritt av mens de er her. Og de spiser mye altså... Så jeg skjønner ikke helt poenget med å i tillegg ha med seg en pose i døra når de går. Jeg vil at de skal kose seg så mye som de kan når de er her. Holder ikke det?

De første årene syns jeg det også var koselig og ordne med godteposer, men på ett tidspunkt må man vel slutte med det? 

Anonymkode: f6f13...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hater virkelig ikke godteposer. Men syns bare det er unødvendig. Her har vi tradisjon for at de får pizza / pølse, kaker, gele og muffins ved bordet. Også setter jeg frem skåler med godteri og chips som de forsyner seg fritt av mens de er her. Og de spiser mye altså... Så jeg skjønner ikke helt poenget med å i tillegg ha med seg en pose i døra når de går. Jeg vil at de skal kose seg så mye som de kan når de er her. Holder ikke det?

De første årene syns jeg det også var koselig og ordne med godteposer, men på ett tidspunkt må man vel slutte med det? 

Anonymkode: f6f13...e38

altså...du gjør jo hva du vil....mitt poeng var at godteposer er en stor hit her i gården, så når mange svarte de mente godteposene var en uting synes jeg det var greit å nyansere det noe...vi setter ikke frem godteri på bordet, da jeg ikke liker effekten det har på mange unger, og de får posen som regel etter en eller annen form for aktivitet de gjør sammen (den ene organiserte aktiviteten vi har i et bursdagsbesøk). tenker det er naturlig å slutte med godteposer når ungene slutter å ha bursdagsbesøk hvor de inviterer klassen, men ser jo at de eldre nevøene mine på 10 og 12 storkoser seg med godtepose når de får en i familiebesøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hater virkelig ikke godteposer. Men syns bare det er unødvendig. Her har vi tradisjon for at de får pizza / pølse, kaker, gele og muffins ved bordet. Også setter jeg frem skåler med godteri og chips som de forsyner seg fritt av mens de er her. Og de spiser mye altså... Så jeg skjønner ikke helt poenget med å i tillegg ha med seg en pose i døra når de går. Jeg vil at de skal kose seg så mye som de kan når de er her. Holder ikke det?

De første årene syns jeg det også var koselig og ordne med godteposer, men på ett tidspunkt må man vel slutte med det? 

Anonymkode: f6f13...e38

Min erfaring er at når man har skåler med godteri på bordet til barn i småskolen er der noen som tar noen biter og leker videre, mens andre barn står ved skålene og glemmer helt å leke fordi de er mest opptatt av trykke i seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Min erfaring er at når man har skåler med godteri på bordet til barn i småskolen er der noen som tar noen biter og leker videre, mens andre barn står ved skålene og glemmer helt å leke fordi de er mest opptatt av trykke i seg. 

samme her...i tillegg til at for noen små tar konkurranseinstinktet så over at de gjerne renser ut en sort godteri (favoritten) for å sikre seg det de liker :) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en for laget og lot være å ha godtepose på bursdag. Det lød et lettelsens sukk gjennom foreldregruppa, og det var slutten på godteposer i bursdager her vi bor 😊 Tror «alle» var mot konseptet, men ingen turte å være den første til å ikke ha godteposer.

Reaksjonen fra barna var cirka sånn her:

-Skal vi ikke få godtepose?
-Nei, vi gir ikke ut det vi, vi har alle søtsakene på bordet.
-Å, OK!

 

 

Anonymkode: a3a41...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Man trenger virkelig ikke rope på dem, spørsmålet om når vi skal fiske kommer som regel mens pizzaen spises. Det er festens høydepunkt siden vi har en litt spesiell «fiskeplass». 

Man gjør ting forskjellig etter hva som passer. Jeg syns bare det er litt merkelig å ha så sterke følelser for en liten pose med godteri. Noe hater den faktisk. Da blir jeg litt imponert. 

Kanskje «noen» bare har andre verdier enn deg, da. Eller «noen» har mer enn nok med å få bursdag, ballonger og kake i stand og syns det tipper lasset å skulle pakke 20 singelposer med godteri også. Syns ikke det er så rart. Vi har ikke den tradisjonen hos meg, så jeg vet ikke hvorfor de føler så sterkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortsetter med det så lenge du vil. Her i huset digger vi godteposer. Så her hadde vi det lenge. 
Vi bruker ikke lange tiden på å lage det heller. Vi har derimot bare én kake (som jo er å banne i kirken her inne) for jeg hater å bake og én er nok. Bursdager er forskjellig og så lenge bursdagsbarnet er fornøyd så driter jeg i hva mamma’n til Peter mener om godteposer (og antall kaker).🥳

Anonymkode: 6522e...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, nerdybirdy skrev:

samme her...i tillegg til at for noen små tar konkurranseinstinktet så over at de gjerne renser ut en sort godteri (favoritten) for å sikre seg det de liker :) :) 

Men som vertskap er det selvsagt ikke noe problem, for man veileder jo små gjester i hvordan de deler og hvordan de bruker manerene sine i selskap. Hvis barn går bananas i godteskålen, har de voksne sviktet. 😊

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pashla skrev:

Kanskje «noen» bare har andre verdier enn deg, da. Eller «noen» har mer enn nok med å få bursdag, ballonger og kake i stand og syns det tipper lasset å skulle pakke 20 singelposer med godteri også. Syns ikke det er så rart. Vi har ikke den tradisjonen hos meg, så jeg vet ikke hvorfor de føler så sterkt. 

Andre verdier, faktisk 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men som vertskap er det selvsagt ikke noe problem, for man veileder jo små gjester i hvordan de deler og hvordan de bruker manerene sine i selskap. Hvis barn går bananas i godteskålen, har de voksne sviktet. 😊

Anonymkode: 03fc3...1b0

vel..nå setter ikke jeg godter på bordet når vi har bursdag, det er mer en generell observasjon der jeg har sett fenomenet. Ei heller tar jeg på meg "tante Sofie" rollen i andres besøk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nerdybirdy skrev:

vel..nå setter ikke jeg godter på bordet når vi har bursdag, det er mer en generell observasjon der jeg har sett fenomenet. Ei heller tar jeg på meg "tante Sofie" rollen i andres besøk.....

Har aldri sett det fenomenet, fordi jeg er nøye med hvordan seremonien foregår når jeg selv inviterer. Man må være ganske hands-on som vertinne når man har mange barn i hus. Men å øve på å slippe alle til og å ikke spise mer enn sin egen andel av noe, er jo alltid flott. Med den logikken som noen har her, bør man ikke sette kaka på bordet heller. Eller en pizza. Da må kakestykker og pizzabiter rasjoneres ut av mor...

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteposer er gull ❤️ Har alltid vært en slager her hvor vi bor. Nå er det lenge siden jeg har hatt små barn, så jeg vil kanskje tro at det er på vei ut. Sukkerhysteriet har tatt litt over, etter hva jeg har hørt venninner har snakket om. Det er mye dette det dreier seg om på foreldremøter også, maten. 

Husker bare at det var en høydare, og noen ganger hadde vi fiskedam, noen ganger skattejakt og noen ganger fikk de med en pose når de gikk. Alt etter hvor mye vi rakk. 

Helt greit å ikke dele ut godteposer, men erfaringsmessig synes jeg også at skåler på bordene var lite praktisk. Det var enkelte barn som stort sett hang der og som ikke rakk å leke, fordi de trøkket i seg. De støvsugde skålene, og det ble misnøye når andre skulle forsyne seg og de oppdaget at det var tomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sommerkroppen 2029 skrev:

 

Helt greit å ikke dele ut godteposer, men erfaringsmessig synes jeg også at skåler på bordene var lite praktisk. Det var enkelte barn som stort sett hang der og som ikke rakk å leke, fordi de trøkket i seg. De støvsugde skålene, og det ble misnøye når andre skulle forsyne seg og de oppdaget at det var tomt. 

Men dette er jo de bortskjemte barna. Ikke de veloppdragne.

Anonymkode: 03fc3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dette er jo de bortskjemte barna. Ikke de veloppdragne.

Anonymkode: 03fc3...1b0

Ha ha ha ha, ånei du. Det er ofte de barna som ikke får spise sukker og som er helt ville når godteskålene kommer på bordet! Ved å dele ut godteposer, rasjonerer man og begrenser også for disse barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri sett det fenomenet, fordi jeg er nøye med hvordan seremonien foregår når jeg selv inviterer. Man må være ganske hands-on som vertinne når man har mange barn i hus. Men å øve på å slippe alle til og å ikke spise mer enn sin egen andel av noe, er jo alltid flott. Med den logikken som noen har her, bør man ikke sette kaka på bordet heller. Eller en pizza. Da må kakestykker og pizzabiter rasjoneres ut av mor...

Anonymkode: 03fc3...1b0

Står du og styrer hvem som får ta hva av godteskålene? Så lite trivelig. Og så mye unødvendig skam å påføre ungene. Hvordan forklarer du at det faktisk er enklere enn å sortere noen få godisbiter i en bitteliten pose, og dele ut til hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteposer er fint. Jeg lager ulike poser, en uten sjokolade til han som har melkeproteinallergi og to uten gelegodter til de som har motforestillinger mot svin. Enkelt og greit.

Anonymkode: b8943...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...