Gå til innhold

Etter din mening, når er man «norsk»


eliona

Anbefalte innlegg

Lurer på en ting som jeg synes er vanskelig å diskutere mange ganger. Ikke med folk jeg kjenner godt men kanskje med andre foreldre til venner av barna, eller kolleger..

Men etter din mening, når kan man kalle seg norsk? Jeg kom til Norge når jeg var 5 år, når vil du si at jeg er norsk? Hva med mine barn, de er jo født her og drar til mitt hjemland som turister. Jeg får ofte høre jaa men du er jo norsk, åjaaaa du snakker jo så godt norsk så du kan kalle deg norsk. 
Er det noe jeg skal ta som et kompliment? 

Er det noe du pleier å si til noen? Hva er din definisjon på det å være norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du har budd lenge nok i Norge til å snakke norsk, være integrert, leve som nordmenn, og er norsk statsborger, eller iallefall i gang med søknadsprosessen. Når mørkhuda snakker godt norsk, så ser eg på dei som norske. 

Anonymkode: 6c3f2...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når du har budd lenge nok i Norge til å snakke norsk, være integrert, leve som nordmenn, og er norsk statsborger, eller iallefall i gang med søknadsprosessen. Når mørkhuda snakker godt norsk, så ser eg på dei som norske. 

Anonymkode: 6c3f2...3ef

Kan jo ikke gå på hvor godt man snakker språket. 

Jeg snakker veldig godt engelsk, spansk og fransk.  Er jo ikke engelsk, spanjol eller franskmann for det. 

 

Anonymkode: 0bead...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når du har budd lenge nok i Norge til å snakke norsk, være integrert, leve som nordmenn, og er norsk statsborger, eller iallefall i gang med søknadsprosessen. Når mørkhuda snakker godt norsk, så ser eg på dei som norske. 

Anonymkode: 6c3f2...3ef

Enig i dette. Jeg ser feks på Abid Raja som helnorsk. På den annen side er det en jente i klassen til 8-åringen vår som er født i Norge av somaliske foreldre. Foreldrene snakker veldig dårlig norsk, er aldri med på noe, har aldri kontakt med oss andre. Barnet får nesten ikke være med de andre i klassen, snakker med en litt underlig tone. Jeg tenker umiddelbart at hun ikke er norsk. 

Anonymkode: f3e13...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan jo ikke gå på hvor godt man snakker språket. 

Jeg snakker veldig godt engelsk, spansk og fransk.  Er jo ikke engelsk, spanjol eller franskmann for det. 

 

Anonymkode: 0bead...8ad

Men det er jo verdensspråk. Forventer ikkje at mange turister kjem og kan flytande norsk altså. 

Anonymkode: 6c3f2...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg flytter til Danmark og bor der i 40 år vil jeg fremdeles ikke være dansk, jeg vil være nordmenn bosatt i Danmark eller nordmenn med dansk ststsborgerskap.

Så samme hvor lenge man bor vi et land så skifter man ikke opphav, det er det fødelandet sitt man "er".

Men man kan bli statsborger derimot.

Anonymkode: cd7df...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så viktig? 
Jeg har ingen absolutte kriterier for når jeg anser en person for å være norsk. Eller gresk, kinesisk eller ungarsk for den del. Den går vel primært på hva den det gjelder identiteter seg som selv?

Det er jo enkelte med et annet etnisk opphav enn norsk som blir veldig fornærma om andre ikke oppfatter vedkommende som etnisk norsk, samtidig som de ikke lar en sjanse gå fra seg til å påpeke at «random land» er deres ekte hjem, der de hører til osv. Da kan det jo ikke være overraskende at andre plukker opp at de ikke først og fremst føler seg norske. Men hva så? Det er ikke en fornærmelse å ikke være «helt norsk». De fleste i verden er faktisk ikke norske, og de lever fint med det.

Anonymkode: bd6d3...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, eliona skrev:

Lurer på en ting som jeg synes er vanskelig å diskutere mange ganger. Ikke med folk jeg kjenner godt men kanskje med andre foreldre til venner av barna, eller kolleger..

Men etter din mening, når kan man kalle seg norsk? Jeg kom til Norge når jeg var 5 år, når vil du si at jeg er norsk? Hva med mine barn, de er jo født her og drar til mitt hjemland som turister. Jeg får ofte høre jaa men du er jo norsk, åjaaaa du snakker jo så godt norsk så du kan kalle deg norsk. 
Er det noe jeg skal ta som et kompliment? 

Er det noe du pleier å si til noen? Hva er din definisjon på det å være norsk?

Nei, selvsagt ikke. Det er ikke jeg som setter kriteriene for hvem som er norsk. Føler du at du er norsk så er du det.

Jeg ville syntes det var litt merkelig om barna dine ikke definerte seg som norske, det må jeg innrømme. Men det kan jo sikkert skje at man føler sterkere tilknytning til foreldrenes hjemland enn det landet man vokser opp i. Evt kan man jo være både norsk og f.eks. britisk.

Anonymkode: 1f540...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har bare norsk statsborgerskap eller har norsk statsborgerskap og har bodd minst 70% av livet i Norge.

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at du er norsk hvis du selv føler deg som norsk. 

Juridisk sett er du norsk hvis du har norsk statsborgerskap. 

Også tenker jeg at det ikke er så innmari viktig å sette merkelapp på folk. Jeg bryr meg overhodet ikke om hvor folk er født, eller hvor de føler du er fra. 

Anonymkode: d86c3...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg flytter til Danmark og bor der i 40 år vil jeg fremdeles ikke være dansk, jeg vil være nordmenn bosatt i Danmark eller nordmenn med dansk ststsborgerskap.

Så samme hvor lenge man bor vi et land så skifter man ikke opphav, det er det fødelandet sitt man "er".

Men man kan bli statsborger derimot.

Anonymkode: cd7df...b93

Så hvis man blir adoptert fra Kina som liten baby så blir man aldri norsk? Selvom man har norske adoptivforeldre, snakker kun norsk og har bodd i Norge omtrent hele livet? 
 

Hva blir mine barn da i dine øyne? Jeg har norsk mor og utenlandsk far, jeg er født og oppvokst i Norge, snakker kun norsk. Jeg er gift med en mann fra et annet land. Han har bodd i Norge siden han var 14 år. Våre barn er født i Norge, snakker kun norsk og er som alle andre norske barn, og når de får spørsmålet om hvor de er fra så svarer de alltid Norge. Hva blir de da i dine øyne?

Anonymkode: d4aa5...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk er enkelt nok. Som noen nevnte, det er pr. definisjon bare noe som sier noe om ens statsborgerskap. Eller, en kan si at det betyr, "en norsk statsborger", bare at "statsborger" uttales stumt.

Nordmann, derimot, er langt verre. Det er en arkaisk definisjon. Med andre ord, et ord fra en forgangen tid, da etnisitet var sterkt forknippet med ens nasjonalitet. Det er det samme med andre ord om andre nasjonaliteter, "kineser", "japaner", "inder", og så videre. Ordene sier noe om både hudfarge og nasjonalitet. Dessverre.

Det er trist at folk ikke gjøres mer bevisst dette og at disse ordene sløyfes fra språket vårt.

Norsk, kinesisk, japansk, indisk, er ord som kun og bare sier noe om nasjonalitet. Det vil si, pass, statsborgerskap.

Anonymkode: b2fdb...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, eliona skrev:

Lurer på en ting som jeg synes er vanskelig å diskutere mange ganger. Ikke med folk jeg kjenner godt men kanskje med andre foreldre til venner av barna, eller kolleger..

Men etter din mening, når kan man kalle seg norsk? Jeg kom til Norge når jeg var 5 år, når vil du si at jeg er norsk? Hva med mine barn, de er jo født her og drar til mitt hjemland som turister. Jeg får ofte høre jaa men du er jo norsk, åjaaaa du snakker jo så godt norsk så du kan kalle deg norsk. 
Er det noe jeg skal ta som et kompliment? 

Er det noe du pleier å si til noen? Hva er din definisjon på det å være norsk?

Man er norsk når man føler seg norsk. 
Og det er glidende overganger med alle mulige avskygninger mellom «helnorsk» og «ikke norsk». Tospråklighet, flerkultur, familiebånd, flytting... mange ting spiller inn, og man kan være «norsk og svensk» på én gang, eller «norsk og irakisk». Eller «norsk og irakisk og kurdisk», eller «norsk og trønder og irakisk og kurder» - det er egentlig ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg flytter til Danmark og bor der i 40 år vil jeg fremdeles ikke være dansk, jeg vil være nordmenn bosatt i Danmark eller nordmenn med dansk ststsborgerskap.

Så samme hvor lenge man bor vi et land så skifter man ikke opphav, det er det fødelandet sitt man "er".

Men man kan bli statsborger derimot.

Anonymkode: cd7df...b93

Jøss, skal si jordsmonnet i «fødelandet» er potent! Det kan overstyre selv 40 år med menneskelig påvirkning ...

Hva da med eksen min, han var født i Sveits mens hans norske foreldre jobbet der. De flytta til Chile mens han fortsatt gikk i barnehagen, ca 3 år, og seinere bodde de mange år i Chile, hele oppveksten hans. Er han sveitser da? Og når han nå bor i Norge, er han fortsatt sveitsisk? 

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kalle deg norsk når du er født i Norge og har norske foreldre. Kan morsmålet og har et normalt norsk navn. En mørkhudet kan aldri bli norsk. Er det samme som at en mus som er født i en stall aldri kan bli en travhest. 

Anonymkode: f3507...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan kalle deg norsk når du er født i Norge og har norske foreldre. Kan morsmålet og har et normalt norsk navn. En mørkhudet kan aldri bli norsk. Er det samme som at en mus som er født i en stall aldri kan bli en travhest. 

Anonymkode: f3507...dd3

Så et mørkhudet barn som er adoptert til Norge, av norske foreldre er ikke norsk?

Anonymkode: 71637...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på utlendinger som norske når de oppfører seg likt som oss. Snakker norsk, og har like verdier som oss. Har en inngiftet kvinne i familien, har bodd her i 10 år, snakker bare sitt eget språk med barna og norske mannen. Nekter å lære seg ett eneste ord norsk. Bare interessert i sin kultur og væremåte. Det er ikke mye norsk for meg altså. 

Anonymkode: 9a04e...6ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så et mørkhudet barn som er adoptert til Norge, av norske foreldre er ikke norsk?

Anonymkode: 71637...2ac

Riktig, nettopp fordi barnet er mørkhudet. 

Anonymkode: f3507...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Riktig, nettopp fordi barnet er mørkhudet. 

Anonymkode: f3507...dd3

Det er reinspikka rasisme

Anonymkode: 71637...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er reinspikka rasisme

Anonymkode: 71637...2ac

Du kan mene akkurat hva du vil. Jeg svarte det jeg mener, det denne tråden handler om. 

Anonymkode: f3507...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...